De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik bij KLM op de 737 afgelopen jaar met 80% 531uur.
Daarbij moet wel gezegd dat wij veel vluchten van 1 uur en korter doen. En zo kom je niet makkelijk aan veel uren.
De laatste tijd lijkt 4 sectoren op een dag steeds meer de norm te worden. Waarschijnlijk mogelijk door kortere aanmeldtijd, kortere omdraaitijden en efficiënter inplannen.
 
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de productiviteit fors omhoog moet en de kosten fors omlaag. En dat het allemaal nog veel sneller moet.

Wat mij verbaast .. en ook wel zorgen baart .. is de opbrengst.

Als je de seatmaps van KLM vergelijkt met andere maatschappijen zie je dat het aantal seats in heel veel gevallen veel hoger is dan bij de anderen (ik kijk dan met name naar de ICA vloot).

Als je dan ook bedenkt dat de bezettingsgraad één van de hoogste in de industrie is en KLM ook niet echt als goedkoop bekend staat???

Waar moet je dan nog een hogere opbrengst vandaan halen?

Daar komt bij dat ik ook nog niet eerder gezien heb dat er zoveel bestemmingen zijn waar je nu voor relatief weinig (circa € 1800,- in C) naar toe kan vliegen mits je langer dan 3 maanden van te voren boekt.
 
Pardon? Even vergeten zeker dat de Easy collega's met open armen zijn ontvangen binnen de VNV?! Hier is een referendum over geweest waarvan de uitkomst, als ik mij niet vergis, vrijwel unaniem positief was. Nee, enige neerbuigende houding richting vliegers van eventuele concurrenten heb ik tot nu toe bij niemand kunnen bespeuren. Erg jammer om te horen dat er aan de andere kant een heel ander beeld schijnt te heersen.


Sorry, maar hier laat je je wel erg kennen. Je motivering om het gehele KLM korps negatief over één kam te scheren druipt er vanaf. Hoewel je dat nooit toe zal geven, toch?!
Voor iemand met een Frozen brevetje heb je gewoon een te grote mond. Ik zou het bovenstaande advies van 19 of 77 maar ter harte nemen, anders ga je jezelf op een gegeven moment keihard tegenkomen in de grote mensen wereld.

PS. wat mij (en ik weet zeker vrijwel alle andere "blauwe" collega's) betreft, maakt (opleidings) achtergrond geen drol uit en is iedere geschikte peer gewoon welkom.

Ik Kan je vertellen dat deze sfeer helemaal niet heerst in easyJet's Amsterdam basis. Waar de heer zijn wijsheid vandaan haalt weet ik niet maar iig niet bij de H-pier.
 
Dus een full-timer vliegt hooguit zo'n 650 uur per jaar, +- 55 uur per maand (op de 737)? Waarom zijn er dan zoveel part-timers? Wat een feest dat "werken" bij de KLM! :-)
 
Ik bij KLM op de 737 afgelopen jaar met 80% 531uur.
Daarbij moet wel gezegd dat wij veel vluchten van 1 uur en korter doen. En zo kom je niet makkelijk aan veel uren.
De laatste tijd lijkt 4 sectoren op een dag steeds meer de norm te worden. Waarschijnlijk mogelijk door kortere aanmeldtijd, kortere omdraaitijden en efficiënter inplannen.

Als de vluchten toch zo kort zijn, waarom dan geen 6 sectors per dag?
 
Klc e190 100% cpt: 730 uur afgelopen jaar. We doen ook 5 streches.
CAO: 760 uur max en max 1x 5streches per pairing (BIP) op eerste dag.
Dus 5-4-4-4-3 mag.
We werken met een 7 waves systeem op SPL dus de wachttijd op SPL en buitenstations wordt mede bepaald door de aankomst/vertrektijden van ICA.
We kunnen officieel in 30 minuten omdraaien bij KLC (beperking is meestal de connectiepax, we redden het op buitenstations soms prima in 20-25, schoonmaak krijgt 8 minuten de tijd om schoon te maken) koffers hebben op SPL 40 minuten nodig om van EUR naar EUR vlucht te komen en 50 om van EUR naar ICA of visse versa.
Nogmaals: easy, RYR, etc vervullen geen netwerkfunctie. KLC, KLM EUR en Trans wel.

Kan het nog efficiënter? Ja! Gaat het gebeuren? Wacht heel even de uitkomst van onze nieuwe CAO af, dan zal er meer duidelijk worden voor de buitenstaander.
 
Klc e190 100% cpt: 730 uur afgelopen jaar. We doen ook 5 streches.
CAO: 760 uur max en max 1x 5streches per pairing (BIP) op eerste dag.
Dus 5-4-4-4-3 mag.
We werken met een 7 waves systeem op SPL dus de wachttijd op SPL en buitenstations wordt mede bepaald door de aankomst/vertrektijden van ICA.
We kunnen officieel in 30 minuten omdraaien bij KLC (beperking is meestal de connectiepax, we redden het op buitenstations soms prima in 20-25, schoonmaak krijgt 8 minuten de tijd om schoon te maken) koffers hebben op SPL 40 minuten nodig om van EUR naar EUR vlucht te komen en 50 om van EUR naar ICA of visse versa.
Nogmaals: easy, RYR, etc vervullen geen netwerkfunctie. KLC, KLM EUR en Trans wel.

Kan het nog efficiënter? Ja! Gaat het gebeuren? Wacht heel even de uitkomst van onze nieuwe CAO af, dan zal er meer duidelijk worden voor de buitenstaander.

Zo efficiënt is 760 uur max niet, meeste andere mijen is gewoon 900 uur max. Toch 160 uur per jaar meer, ruim 13 uur per maand meer. Scheelt een hoop hoor.

Trans is gewoon lowcost point-to-point, ga nou niet doen alsof die 3 vluchten met overstap het een netwerkcarrier maken. Volslagen onzin.

Overigens zou easy best snel eens een netwerkcarrier kunnen worden als je de televaag mag geloven: http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijv...__Emirates_samen_met_easyJet_tegen_KLM__.html
 
Heb vernomen dat er EasyJet crews op P30 aangesproken worden door onze KLM vrienden die zich niet kunnen vinden in het begrip low cost op "hun" Schiphol. Niet erg netjes want EasyJet crews treiteren in tegenstelling niet richting KLM crews over de belabberde situatie daar.
 
Tja, de waarheid doet soms pijn, directe bron. Maar in
ieder geval droger dan dan bij mij want heb in tijden niet zo
hard gelachen om de artikelen in OdB. Wat een flauwekul om
maar niet te praten over de algemene schoffering van alles en
iedereen die niet in het straatje van het bestuur past.
 
Hoeveel uren komen er nog bij aan niet-decalarabele uren? Een normale fulltime baan is 1700 uur per jaar... exclusief woon-werk verkeer reistijd.
 
Af en toe een speldeprikje van een kiddo-easyJet/KLM medewerker kan hier op Airwork hoor , maar in de realiteit van de echte wereld komt dit uiteraard tussen de collega's niet voor .

Integendeel ; ik hoor zelfs van gekscherende KLM vliegers of "er geen baan voor hun is" bij easyJet.
Gekkigheid natuurlijk , alhoewel misschien hebben ze alwel gehoord over het Italiaanse plusminus €8500,- netto in de maand plus aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden voor de Airbus Captain daar , en de wel mindere circa €5800,- netto in Amsterdam zonder secundaire arbeidsvoorwaarden helaas - maar toch : laten we denken dat het een beginnetje is .

Het is ook maar de vraag of easyJet echt een bedreiging is voor KLM aangezien easyJet simpelweg meer traffic genereerd dan "afpakt".
 
Hoeveel uren komen er nog bij aan niet-decalarabele uren? Een normale fulltime baan is 1700 uur per jaar... exclusief woon-werk verkeer reistijd.

De gemiddelde werkdag (Duty Period) is rond de 10:30 uur voor 4 vluchten. Daarvan is/was 1:15 aanmelden, 30 minuten afmelden en 3 a 4 uur omdraai (De ene keer 30 minuten, de andere keer 2:55 uur).

Op de 737 wordt er relatief weinig gevlogen doordat men voor elke vlucht waarderingspunten krijgt. Hierdoor kun je per 28 dagen cyclus makkelijk 1 dag extra vrij krijgen. Je werkt in 28 dagen in dit geval 15 en bent er 13 vrij.

Dat hele netwerkverhaal is onzin want BA en LH shorthaul kunnen ook 900 uur vliegen. Zoals hierboven wordt aangehaald vliegen ze zelfs bij KLC met hun kortere vluchten meer dan op de 737.

KLM kiest af en toe voor langere omdraaitijden om meer speling te hebben in de operatie. Zo gebeurd het vaak dat je tijdens een werkweek op de laatste dag 2:55 hebt tussen vluchten omdat je hiermee een verkapte airport reserve staat. Dit kent de vlieger CAO namelijk niet.
 
Ik heb ter vergelijk even gekeken naar de schema's van onze shorthaul op LHR.

Gemiddeld 10 dagen vrij (full time). Op de Airbus zitten er momenteel 16 crews thuis vanwege 900 uren limiet. Titan Airways is ingehuurd en doet meerdere charters op shorthaul om o.a. dat op te vullen. Turnarounds verschillen omdat er buffers ingebouwd zijn vanwege de altijd aanwezige arrival delays (holding)

LGW Shorthaul base werkt harder, concurreren direct tegen easy maar BA probeert andere bestemmingen te pakken alsmede feeders voor de B777 basis op LGW (vakantie bestemmingen)

Je werkt in 28 dagen in dit geval 15 en bent er 13 vrij.

Dat is bij ons een gunstig long haul rooster.
 
De gemiddelde werkdag (Duty Period) is rond de 10:30 uur voor 4 vluchten. Daarvan is/was 1:15 aanmelden, 30 minuten afmelden en 3 a 4 uur omdraai (De ene keer 30 minuten, de andere keer 2:55 uur).

Op de 737 wordt er relatief weinig gevlogen doordat men voor elke vlucht waarderingspunten krijgt. Hierdoor kun je per 28 dagen cyclus makkelijk 1 dag extra vrij krijgen. Je werkt in 28 dagen in dit geval 15 en bent er 13 vrij.

Dat hele netwerkverhaal is onzin want BA en LH shorthaul kunnen ook 900 uur vliegen. Zoals hierboven wordt aangehaald vliegen ze zelfs bij KLC met hun kortere vluchten meer dan op de 737.

KLM kiest af en toe voor langere omdraaitijden om meer speling te hebben in de operatie. Zo gebeurd het vaak dat je tijdens een werkweek op de laatste dag 2:55 hebt tussen vluchten omdat je hiermee een verkapte airport reserve staat. Dit kent de vlieger CAO namelijk niet.

Dus van die 10:30 uur vlieg je er 5, de rest is overhead? Wat doe je dan al die tijd? Als ik een middag niks te doen heb op m'n werk ga ik me echt flink vervelen... gelukkig bepaal ik zelf wat ik wanneer doe, dus dat komt niet zo snel voor :)
 
Overhead?

In die tijd meld je je aan, brengt je koffer weg, leeg je postvak, doe je de vluchtvoorbereiding, door security, naar (een andere) kist, walkaround, en zet de kist op. Bij een omdraai langer dan een uur gooi je idd tijd weg en kun je even naar het BMC of ergens een bakkie doen of een hapje eten.

Zodoende zegt het aantal blokuren niet veel over hoeveel uur iemand werkt. Het is logisch dat een KLC-er minder blokuren heeft dan iemand die ICA vliegt, maar deze KLC-er werkt er veel harder voor, wat inherent is aan de operatie.

Van 3 uur hangen wordt ik ook doodmoe. Je moet echter nog steeds die laatste vlucht doen dus je werkdag wordt ook 3 uur langer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan