De uitdagingen van de Koninklijke....

180BT

Ik kan met je verhaal (deels) wel meekomen, maar leg mij dan eens uit waarom LH en BA dit wel aankunnen en AFKLM Niet. Ik blijf erbij, zelfde markt, zelfse concurrentie, zelfde omstandigheden. Zijn de arbeidsvoorwaarden bij LH en IAG zo belabberd dan? Of hebben zij een andere manier gevonden om dit wel te handelen?

En dan nog een andere vraag. Hoe kijk je nu tegen de 185 met naam en toenaam genoemde MP vliegers aan. Zijn ze welkom?
 
Met snijden alleen gaan we namelijk niet redden, niet zolang er spelers zich op de markt begeven die NUL respect hebben voor de positie van de werknemer en/of die vanuit een nationalistisch economische model opereren. Al onze normen en waarden op het gebied van arbeidsstandaarden worden hier te pas en te onpas over boord gegooid ten gunste van maatschappijen zoals

Niet om noodzakelijk op jou in te haken 180BT, maar wat je hier aanhaalt en de oneerlijke concurrentie van de ME3 zijn 2 verschillende dingen! (met een vergelijkend gevolg)

Wat je hier boven aanhaalt is het geval in bijna de rest van de wereld, bijna met uitzondering van Zuid (West) Europa...

Behalve het socialistische Frankrijk, Spanje, Italie en Griekenland en het Poldermodel Nederland is het een Keiharde Kapitalistische wereld.

Werknemers rechten in b.v. de UK, USA en bijna de rest van de wereld zijn VELE malen minder dan in de bovengenoemde landen. Daar hoef je je dus geen vriendschap te zoeken

Ik zeg niet dat dat beter is, of zoals het hoort.. Ik heb het ook liever zoals bij de KLM / NL, maar helaas is dat niet de realiteit. Daarvoor hoef je niet de ME3 de schuld te geven.

Het is gewoon dat Socialisme / Poldermodel niet meer kan concurreren met de REST VAN DE WERELD, daar bovenop heb je dan nog de oneerlijke concurrentie van de ME3

-------------

Ik denk dat soms 3 aparte dingen door elkaar gehaald worden die los met elkaar verbonden zijn.

- Oneerlijke concurrentie / staats-steun (ME3)
- Werknemers rechten (bv staken is moeilijker in de UK, makkelijker om werknemers
harder te laten werken)
- (Sociale) Werkgevers lasten (UK is net zo duur voor BA als NL is voor KLM).

Om duidelijk te zijn, denk ik idd dat Nederland / KLM een mooie balans had / heeft tussen werknemers en werkgevers rechten. Helaas is hier gewoon niet meer mee te concurreren met de rest van de wereld, niet alleen de ME3.
 
Beste Meester de Uil, (Of zal ik zeggen Zoef de Haas?)

Dat jij je informatie daarvandaan haalt is prima en moet je helemaal zelf weten. Ik prefereer andere bronnen.

Uiteraard zelf al wat research gedaan.
Boeing Orderbook bevestigd inderdaad dat afgelopen week 15 787's door 1 klant zijn geannuleerd, maar nog niet door welke klant. Vanuit andere kanten hoor ik dat dit AFKLM zou zijn. Ook 2 andere websites die redelijk dicht op de bron zitten melden dit, waarbij de naam van AFKLM meerdere malen valt.

En ik vraag hier enkel om een harde bevestiging of ontkenning. Niets meer en niet minder.

AF bekijkt de mogelijkheid om de levering van 787 uit te stellen. Ik denk dat je warm zit.....

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/119097
 
180BT

Ik kan met je verhaal (deels) wel meekomen, maar leg mij dan eens uit waarom LH en BA dit wel aankunnen en AFKLM Niet. Ik blijf erbij, zelfde markt, zelfse concurrentie, zelfde omstandigheden. Zijn de arbeidsvoorwaarden bij LH en IAG zo belabberd dan? Of hebben zij een andere manier gevonden om dit wel te handelen?

En dan nog een andere vraag. Hoe kijk je nu tegen de 185 met naam en toenaam genoemde MP vliegers aan. Zijn ze welkom?

Het is nog maar de vraag hoe lang LH dit blijft volhouden, ook daar begint het te kraken; ze hebben nog torenhoge pensioenachterstanden en zien ook een negatieve trend qua yield. Bij IAG gaat het iid goed qua winstcijfers, daarvoor was wel keihard ingrijpen nodig bij zowel BA als Iberia. Het is een illusie om te denken dat deze erosie op arbeidsvoorwaardelijk gebied gaat stoppen, integendeel! Zodra AF/KL is gereorganiseerd is de volgende weer aan de beurt. Inmiddels ziet het airline management in dat de truc met de kaasschaaf niet oneindig blijft werken en gaan gelukkig eindelijk actie ondernemen om de EU luchtvaart weer duurzaam te maken...
http://fd.nl/economie-politiek/1108019/europese-luchtvaartmaatschappijen-beginnen-nieuwe-lobbyclub

Easyjet, Ryanair, IAG, AF/KL en LH zij aan zij...dan zou te denken moeten geven...

Ik kijk met een hele droevige blik aan tegen het hele MP dossier, wij als personeel gaan daar niet meer uitkomen; teveel tegenstellingen en er is inmiddels teveel gebeurd. Het zal uiteindelijk de rechter zijn die gaat beslissen.

@Buzzer,

Je hebt gelijk, het zijn idd twee verschillende zaken die zich nu lijken te uit te monden in een 'perfect storm' voor de EU luchtvaart/arbeidsvoorwaarden. Het is idd een keiharde kapitalistische wereld waar we ons in begeven. Of diezelfde kapitalistische wereld in zijn huidige vorm duurzaam gaat zijn en wij met zijn allen maar moeten meegaan? ik betwijfel het...
 
Het is idd een keiharde kapitalistische wereld waar we ons in begeven. Of diezelfde kapitalistische wereld in zijn huidige vorm duurzaam gaat zijn en wij met zijn allen maar moeten meegaan? ik betwijfel het...

Wat is je alternatief? Go down with the ship? Jezelf wegbezuinigd zien worden door diezelfde snoeiharde kapitalistische wereld?
 
Wat is je alternatief? Go down with the ship? Jezelf wegbezuinigd zien worden door diezelfde snoeiharde kapitalistische wereld?

Nee. ik kijk alleen wel graag wat verder dan de simpele kaasschaaf die door sommigen hier als heilige graal wordt gezien. Als we maar flink blijven snijden komt het allemaal wel goed...ja ja..

Dus ook dat spelers worden gedwongen zich aan de regels te houden en zich schikken naar Europese normen en waarden op het gebied van bijvoorbeeld arbeidsstandaarden als ze hier willen opereren. Of vind jij het soms normaal hoe Qatar met zijn personeel omgaat? Moeten we als samenleving maar alles tolereren omdat het huidige kapitalistische systeem wordt gedomineerd door winst en staats gedreven spelers uit opkomende economieën? Leuk als je dochter later op straat wordt geflikkerd omdat ze zwanger is, voor haar 10 anderen toch? Is dat soms waar je naar toe wilt?

Daarnaast zal Europa eens werk maken van een heldere luchtvaartstrategie die de concurrentiepositie van EU luchtvaartmaatschappijen verbeterd in plaats van verslechterd. Maar goed, onze CEO's zijn er gelukkig inmiddels zelf ook achter dat je het met snijden alleen niet gaat redden.

Er bestaat dus wel wat meer dan, met oogkleppen op, slaafs achter de markt aan te lopen en je te verlekkeren aan de spiegeltjes en kraaltjes die de gulf carriers ons graag aanbieden. Alles heeft zijn prijs...
 
Europese normen en waarden op het gebied van bijvoorbeeld arbeidsstandaarden

Vergeet voor een moment de ME3 eventjes...

Kijk eens om je heen, welke europeese standaard heb je het dan over? Er is niet veel meer over. BA? IB? LH? EZ? FR?

Ik denk dat alleen AF, KL en Alitalia nog ver uit de mars lopen. Er is niets meer van die standaard over.

En ik denk (of ik het er mee eens ben of niet, maakt geen snars uit), dat als je niet geleidelijk mee gaat met de concurrentie, er een harde correctie aan zit te komen.

Maar goed, onze CEO's zijn er gelukkig inmiddels zelf ook achter dat je het met snijden alleen niet gaat redden.

Nee, maar dat komt omdat de meesten van hen, met de bekende uitzonderingen daar gelaten, al tot het bot in de kosten hebben gesneden.

Mijn advies is, vergeet de ME3, dit is alleen van belang voor AFKL management, ga eens benchmarken met BA, LH, IB, EZ en FR..... want dan kan je nog zo'n beste verhouding hebben met je baas. Je aandeel houders zien het toch anders.

Trouwens, zelfs al zou je de complete ME3 elimineren, denk je dan niet dat iemand anders dat gat niet vult met een veel lagere cost base? IAG of LH vullen dat maar al te graag door pax weg te concurreren met lagere prijzen van AMS....
 
Met arbeidsstandaarden doel ik niet zozeer op beloning, maar op andere zaken zoals Arbo, beperking zzp contracten, goed werkgeverschap, open cultuur, etc.

Geloof me, die benchmark is gedaan en zal zich gaan vertalen in onze komende cao. Er is hierover inmiddels nagenoeg overeenstemming tussen VNV en KLM. Nogmaals, geen enkel probleem om in te leveren zodat we weer in de pas te lopen met LH, BA etc. Er zal alleen meer nodig zijn dan dat, maar dat geldt voor de gehele EU luchtvaartsector.
 
180BT,

Ik hoop dat het werkt (oprecht!) en dat de VNV achter de juiste oplossing aan gaat en dat de KLM weer lekker winst kan draaien.

Een race-to-the bottom is voor niemand goed! Ik denk alleen dat (te) velen van ons dit van dichtbij hebben mee gemaakt. (of nog mee maken)

Er zijn idd veel praktijken die verbannen zouden moeten worden.
 
Over "Europese standaarden" t.a.v. arbeidsvoorwaarden gesproken. Het kabinet heeft een standpunt t.a.v. ZZP-ers in de cockpit ingenomen: Het heeft geen moeite met het verschijnsel ZZP-verkeersvlieger. Ook dat is een (nieuwe) Europese standaard geworden waar KLM moeilijk tegen kan concurreren. Ik zie zo 1-2-3 niet een akkoordje tussen KLM en VNV ontstaan waarbij ZZP-ers bij de Koninklijke aan de knoppen mogen zitten om maar een understatement te gebruiken......

https://werklozevliegers.wordpress....ris-mansveld-over-werkloze-piloten-en-zzpers/
 
180BT

Ondanks dat we het vaak totaal niet met elkaar eens zijn kan ik je in deze best volgen en met je meegaan. Alleen vraag ik oprecht me af of het in de huidige tijd niet een al te nobel streven is waaran wordt vastgehouden en als men daar te lang aan vasthoud je al helemaal voorbij je point of no return bent....
 
De zorgen omtrent het gebruik van ZZP-contracten zijn bekend bij EASA. EASA heeft een speciale werkgroep ingericht die een inventarisatie heeft gemaakt van de mogelijke veiligheidsrisico’s van deze contracten. Uit de nu beschikbare data is geconstateerd dat er geen sprake is van een veiligheidsprobleem

Psychologische problemen onder piloten is een verschijnsel wat nu steeds vaker voorkomt/meer aan het licht komt. Het laatste wat je wilt stimuleren is piloten te laten vliegen als ze eigenlijk niet zouden moeten vliegen vanwege financiële verplichtingen. Het hele ZZP verhaal stimuleert dit alleen niet. We reageren weer re-active in plaats van pro-active. Na de gebeurtenissen met de German wings crash, zou je zeggen dat de autoriteiten hier meer voorzichtig mee zijn, het tegendeel blijkt weer.
 
180BT:

In de luchtvaart is er nooit een level playing field geweest en de kans dat het er ooit komt is klein:

http://fd.nl/opinie/1108813/puur-nationale-benadering-luchtvaart-werkt-niet

(gratis registreren, mag je vijf artikelen per maand lezen en daar steek ik best nog wel eens wat van op...)

De Franse regering heeft haar belang in AF-KL vergroot, maar niet met als oogmerk om de noodzakelijke reorganisaties erdoor te kunnen drukken. Het gaat ze puur om invloed, en intussen worden er slots voor Qatar geruild tegen een paar straaljagers van Dassault.

Voordat de heren en dames managers doorhebben dat goed werkgeverschap uiteindelijk geld oplevert stroomt er nog wel wat water door de Rijn, en onze klanten geven er geen r**t om (als ze maar voor weinig naar hun bestemming kunnen). Zelf hebben we ook boter op ons hoofd hoor: als je bijvoorbeeld het principe aanhangt dat je alleen kleren draagt die 'made in Europe' zijn kan ik mijn hele kledingkast leeghalen en voorlopig in m'n blote kont over straat.

De KLM is te traag, te duur en te ingewikkeld. Te duur lijkt opgelost te worden met de bonden, ook voor de vliegers komt er binnenkort wel een nieuwe CAO. Blijven over: te traag en te ingewikkeld. Het is makkelijk om alleen naar het management te wijzen voor wat betreft deze punten, maar de grootste klus wordt het ombuigen van de mentaliteit en manier van werken op de werkvloer. Zoals het nu gaat werkt het niet. Voorbeeld: Transavia. Leuk hoor, nieuw jasje voor vliegtuigen en crew plus wat kekke commercials op TV. Maar zolang alle bedrijfsprocessen niet van het begin af aan worden omgegooid en er een strategie komt die concurrerend is met de rest van de lagekostenspelers (dit alles gedragen door het personeel en hun vakbonden) is het een compleet kansloos project dat tot nu toe alleen maar veel geld heeft gekost in plaats van opgeleverd.

Bij KLM lijkt de uitdaging zo mogelijk nog groter. Zoals Jort Kelder al zei: er is geen excuus voor het niet leveren van een concurrerend product tegen een concurrerende prijs. Dus: niet alleen maar naar buiten wijzen maar ook zelf de koe bij de hoorns vatten. Een versoberde CAO is één ding, nu nog met z'n allen sneller en simpeler werken.
 
Laatst bewerkt:
Quote van NRC:

Schiphol, met zijn enorme netwerk van bestemmingen en hoge frequentie van vluchten is van cruciaal belang voor burgers en bedrijven. Het vestigingsklimaat in Nederland hangt er sterk mee samen. Politieke besluitvorming moet uitgaan van het belang van de luchthaven. De staatssecretaris zou de rode loper moeten uitrollen voor elke maatschappij die er op wil vliegen. Als de fusie tussen Air France en KLM, twaalf jaar na dato, soms dwingt tot een keuze tussen KLM en Schiphol, dan is die snel gemaakt.

Dit artikel is verschenen in het NRC Handelsblad van dinsdag 2 juni op pagina 2

Ik ben benieuwd waar het allemaal naar toe gaat. Ik ben in principe groot voorstander van vrije markt werking maar aan de andere kant lijdt 900 uur per jaar longhaul vliegen of iedere dag 4 sectoren europees zonder voldoende rust naar een gegarandeerd vroeg graf
 
Ik ook rond de 900 per jaar op de 777 in het verre oosten, en tot 65 jaar.
Lekker rustig bij jullie daar, dat wel.
Bijna een piloot voor de prijs van twee.
Ik vraag me af hoe het met de rest van de KLM zit, vooral management.

Ik hoop dat jullie met z'n allen gauw een goede balans kunnen vinden, voor het te laat is.

Oudste van de wereld, jongens, zet alle zeilen bij.
 
Terug
Bovenaan