De uitdagingen van de Koninklijke....

Mr Jones zei:
Goh wat werd er door KLM vliegers neergekeken op AMS easyjet vliegers.
Pardon? Even vergeten zeker dat de Easy collega's met open armen zijn ontvangen binnen de VNV?! Hier is een referendum over geweest waarvan de uitkomst, als ik mij niet vergis, vrijwel unaniem positief was. Nee, enige neerbuigende houding richting vliegers van eventuele concurrenten heb ik tot nu toe bij niemand kunnen bespeuren. Erg jammer om te horen dat er aan de andere kant een heel ander beeld schijnt te heersen.

Mr Jones zei:
Vliegers die niet blauwgespoten zijn door de KLS zijn over het algemeen niet erg gewild bij de KLM.
Sorry, maar hier laat je je wel erg kennen. Je motivering om het gehele KLM korps negatief over één kam te scheren druipt er vanaf. Hoewel je dat nooit toe zal geven, toch?!
Voor iemand met een Frozen brevetje heb je gewoon een te grote mond. Ik zou het bovenstaande advies van 19 of 77 maar ter harte nemen, anders ga je jezelf op een gegeven moment keihard tegenkomen in de grote mensen wereld.

PS. wat mij (en ik weet zeker vrijwel alle andere "blauwe" collega's) betreft, maakt (opleidings) achtergrond geen drol uit en is iedere geschikte peer gewoon welkom.
 
"PS. wat mij (en ik weet zeker vrijwel alle andere "blauwe" collega's) betreft, maakt (opleidings) achtergrond geen drol uit en is iedere geschikte peer gewoon welkom.".

Euh .......ja geen "geschikte peren" bij MPH dat is waar, tjonge jonge en jij hebt geen "grote mond"?
 
Even vergeten zeker dat de Easy collega's met open armen zijn ontvangen binnen de VNV?! Hier is een referendum over geweest

Alsjeblieft vertel me dat dit niet waar is en dat er geen referendum over gehouden is of een groep vliegers van de VNV lid mocht worden?!?

Als dat wel zo is verbaast het me dat er een N in VNV zit. Over bekrompenheid en arrogantie gesproken.
 
Alsjeblieft vertel me dat dit niet waar is en dat er geen referendum over gehouden is of een groep vliegers van de VNV lid mocht worden?!?

Als dat wel zo is verbaast het me dat er een N in VNV zit. Over bekrompenheid en arrogantie gesproken.

Wat heeft ledenraadpleging binnen een vereniging met bekrompenheid en arrogantie te maken Jumbo? Volgens heeft dat gewoon iets te maken met verenigingsrecht, leden en statuten, of wilde je gewoon weer wat frustratie kwijt?

Fijn overigens dat Easyjet vliegers (base AMS) nu ook vertegenwoordigd/verenigd zijn, eerste gesprekken tussen management en delegatie Easyjet vliegers hebben reeds plaatsgevonden.


PS.
Het valt me op dat het niveau van een aantal hier echt bedroevend laag is geworden...vermakelijk misschien, maar het heeft helaas echt helemaal niets meer met 'Airwork' te maken...
 
Laatst bewerkt:
Volgens heeft dat gewoon iets te maken met verenigingsrecht, leden en statuten

Het verbaast me enorm maar zo te horen is het een normale zaak dat VNV hier haar leden over raadpleegt.

Bij BALPA kan iedere piloot (airline of niet) zelf besluiten om lid te worden. Als er een nieuwe luchtvaartmaatschappij opstart, word er zo te horen zelfs het tegenovergestelde als bij de VNV gedaan. Namelijk actief werven onder die piloten om zo snel mogelijk meer dan 50% van de piloten van de nieuwe maatschappij als leden binnen te halen zodat BALPA erkent moet worden binnen die maatschappij het recht heeft om te onderhandelen.
 
.. Namelijk actief werven onder die piloten om zo snel mogelijk meer dan 50% van de piloten van de nieuwe maatschappij als leden binnen te halen zodat BALPA erkent moet worden binnen die maatschappij het recht heeft om te onderhandelen.

Hoe kom je er bij dat dit in dit geval niet gebeurd is? Dat is het namelijk zeker wel. De aanbeveling van de leden omtrent erkenning van easyJet was een agendapunt tijdens de Algemene Vergadering (naast begroting en andere statutaire veranderingen) en enkel een paper exercise die hoort bij de statuten van een vereniging. Dit is niet anders dan wanneer jij met je vriendengroepje een nieuw team bij de lokale voetbalclub wilt beginnen.

Leuk dat je daar over begint Sjakie. Immers waren de Martinair collega's ook van harte welkom. Maar mensen die anoniem hun eigen (rode) collega's en 2800 andere collega's uit enkel eigenbelang proberen te naaien lijken mij niet echt "geschikte collega's". Volgens mij wordt daar bij jullie niet anders over gedacht.
 
Laatst bewerkt:
Maar mensen die anoniem hun eigen (rode) collega's en 2800 andere collega's uit enkel eigenbelang proberen te naaien lijken mij niet echt "geschikte collega's". Volgens mij wordt daar bij jullie niet anders over gedacht.

Ik geloof dat het naai gehalte wat genuanceerder is.
Volgens mij zou de vakbond een RVA2 of iets dergelijks maken indien er een OVO claim zou komen, hierin zou een OVO verhaal getekkeld worden. Mij lijkt het dan ook niet meer dan normaal dat je daar ook vanuit mag gaan.

Echter is dit niet tot stand gekomen..... nu kan het vingerwijzen beginnen. Je kan het het ook zo zien dat de VNV zich niet aan een contractuele afspraak heeft gehouden om een vervangend akkoord te accorderen.

Alle partijen zouden over hun trots heen moeten stappen en een gedegen oplossing zien te creëren voor de overgebleven MP vliegers. De situatie is op z'n zachtst gezegd schrijnend.
 
Echter is dit niet tot stand gekomen..... nu kan het vingerwijzen beginnen. Je kan het het ook zo zien dat de VNV zich niet aan een contractuele afspraak heeft gehouden om een vervangend akkoord te accorderen.


Jij bedoelt het Steigenberger akkoord. Dat is zo snel als mogelijk was opgesteld. Vervolgens wenste de MP ledenraad het niet te behandelen....
 
Vervolgens wenste de MP ledenraad het niet te behandelen....

Is dat zo raar?

Als je een afgeraffeld akkoord in handen krijgt, dan wil je toch de tijd nemen om de fouten eruit te halen en het akkoord in de lijnen van het RVA te krijgen?

Er is destijds uitstel gevraagd, gezien het nogal een complex akkoord was waar veel carrières mee gemoeid waren.

Volgens mij hebben ze het in de koelkast gezet, en daarna heeft de vakbond het niet meer nodig geacht het SBA te behandelen gezien de veranderde economische situatie.

Wie naait wie nou?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Wie naait wie nou?


Daar gaan we niet uitkomen. Het woord is aan de rechter, zowel vwb passage-OVO als vracht-OVO.

Intern KLM ligt de focus nu even op het resultaat dat KLM en VNV hopelijk deze week bereiken. Er wordt sowieso behoorlijk ingeleverd, er schijnt nog wat gesteggel te zijn over de exacte waarde van hetgeen ingeleverd wordt. KLM wil in elk geval €100M per jaar van de vliegers. Geen idee of we het daarmee redden.

De schuldpositie i.c.m. de inkomsten zijn ook een grote zorg.

Ben benieuwd hoe de geldschieters binnenkort tegen het nieuwe huishoudboekje van KLM aankijken.
 
Natuurlijk Peter, de MP vliegers "naaien" de KLM vliegers. Vwb dat SBA akkoord, dat is niet zo snel "opgesteld" maar dat lag reeds op de plank om na het opzeggen van het RVA snel te kunnen presenteren als meer OVO proof, dat weet jij ook dus ga nu niet de struisvogel uithangen.

Max Rate, die "niet geschikte collega's" zijn al je directe blauwe collega's! De mensen die er niets van doen hebben zijn de mensen die jij naait!

Ik zit inmiddels elders met een hele grote VVR, bedankt blauwe "collega's, geld genoeg kennelijk bij de KLM. Weer 46 maal heel veel=nog meer. En maar janken over oneerlijke concurrentie. Pompen of verzuipen was het toch?
 
Natuurlijk Peter, de MP vliegers "naaien" de KLM vliegers. Vwb dat SBA akkoord, dat is niet zo snel "opgesteld" maar dat lag reeds op de plank om na het opzeggen van het RVA snel te kunnen presenteren als meer OVO proof, dat weet jij ook dus ga nu niet de struisvogel uithangen.

Max Rate, die "niet geschikte collega's" zijn al je directe blauwe collega's! De mensen die er niets van doen hebben zijn de mensen die jij naait!

Ik zit inmiddels elders met een hele grote VVR, bedankt blauwe "collega's, geld genoeg kennelijk bij de KLM. Weer 46 maal heel veel=nog meer. En maar janken over oneerlijke concurrentie. Pompen of verzuipen was het toch?


En dit geeft aardig de sfeer weer van de afgelopen jaren.
 
Wat ik al schreef: het intellectuele niveau bij een aantal hier is bedroevend laag en gedragen zich als gefrustreerde kleuters die hun zin niet krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier en daar wel wat overdreven, maar toch snijden sommige opmerkingen zeker hout. Dat kan jij zelfs niet ontkennen 180BT

Over het naaien gesproken, Sjakie heeft wel een punt dat de SCB waar hier op gedoeld wordt al bij de KLM zitten. Dat was echter een significant kleinere groep (die nu wel je collega's zijn) dan de 185 man die jullie allemaal bij naam en toenaam hebben gekregen die nu de rechtzaak aanspant....
 
Het continue opgebrachte argument dat ALLE SCB-ers reeds blauw zijn is een aantoonbare leugen, dat weten jullie zelf dondersgoed. Ik kom ook wel eens MP vliegers tegen en daar hoor ik hele andere verhalen, bewijzen en zelfs namen van terwijl hier voor de bühne elke keer een grote tranentrekkershow wordt gehouden. Het voorbeeld van ruzies tussen verschillende MP vliegers heb ik hier al eens aangehaald.

Dus nogmaals; kom niet aan dat alle MP vliegers fijne collega's zijn die door de boze KLM collega zonder reden buiten de deur wordt gehouden.
 
Waar ik moeite mee heb is dat een kleine groep MP vliegers, SCB , een rechtszaak heeft aangespannen omwille OVO. Dit is een recht die ze hebben, mee eens of oneens. De VNV daarop de OVO kaart trekt, prima, daar hebben ze ook recht op volgens het RVA.
Daarop laat de VNV de MP vliegers die totaal niets met de SCB te maken hebben in hun koude kleren, dit is tegen de overeenkomst in!!

Hoe ik het zie is dat de VNV misbruik heeft gemaakt van de situatie, om tegen de KLM achterban te communiceren dat er niet te onderhandelen valt gezien het vertrouwen om een nieuw akkoord te maken onmogelijk is door de OVO dreiging....... huh?? Wacht even maar, daar anticipeerde ze toch al op met dat artikeltje 18.2.1?

18.2.1 Voor het geval onverhoopt één of meerdere rechtszaken aanhangig worden gemaakt waarbij de inzet is dat werknemers (ex-Martinair) op grond van de artikelen 7:662 e.v. BW in dienst zijn getreden, respectievelijk in dienst zullen treden van KLM, verplichten partijen zich tot nader overleg over de ontstane situatie waarbij uitgangspunt is dat in uiterste omstandigheid één der partijen het recht voorbehoudt de overeenkomst op te zeggen. Partijen zullen zich dan beraden en in overleg treden over de gevolgen van een dergelijke opzegging, waarbij uitgangspunt zal zijn dat de bepalingen in deze overeenkomst zoveel als mogelijk in stand zullen blijven.

Bron: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2013:13545

Trouwens hoe ik dit regeltje lees, had SCB niet eens hoeven te bestaan (define: werknemers), een OVO claim van cabine was al voldoende geweest. Dit terzijde.

Ik moet zeggen dat de SCB het wel goed doet als bliksemafleider.
 
Er wordt hier en daar wel wat overdreven, maar toch snijden sommige opmerkingen zeker hout. Dat kan jij zelfs niet ontkennen 180BT

Er zijn zeker opmerkingen die hout snijden, alleen ontbreekt het daarbij vaak aan sociaal maatschappelijke bewustzijn en zijn deze veelal ingegeven door diepe frustraties. Ook is het zelfrespect ten aanzien van eigen arbeidsvoorwaarden en -positie soms ver te zoeken.

Ik en zowat iedere KLM collega die ik ken hebben er nul problemen mee om 20% in te leveren indien dat KLM overeind houdt; ook wij beseffen echt wel dat er iets moet gebeuren. Waar ik wel problemen mee heb is het klakkeloos meegaan in een race to the bottom. Snijden lijkt voor sommigen hier wel een feestje, af en toe heb ik het idee dat ik me hier op een managementforum begeef.

Met snijden alleen gaan we namelijk niet redden, niet zolang er spelers zich op de markt begeven die NUL respect hebben voor de positie van de werknemer en/of die vanuit een nationalistisch economische model opereren. Al onze normen en waarden op het gebied van arbeidsstandaarden worden hier te pas en te onpas over boord gegooid ten gunste van maatschappijen zoals Qatar die zonder enige schroom worden vereerd; omdat ze zo lekker goedkoop en luxe zijn...maar ja, die spiegeltjes en kraaltjes hebben nu eenmaal een (verborgen) hoge prijs...
http://www.theguardian.com/global-development/series/modern-day-slavery-in-focus+world/qatar
http://www.reuters.com/article/2015/06/16/qatarairways-labour-idUSL5N0Z22J920150616

Qatar spant de kroon, maar Etihad, Emirates, Turkish, Ryanair en vele andere nieuwkomers hebben net zo weinig op met de positie van de werknemer; social dumping is aan de orde van de dag ten gunste van het afdwingen van marktaandeel. Easyjet laat gelukkig zien dat het ook anders kan.

Tenzij dit natuurlijk de legacy is die we ook aan onze toekomstige generaties willen gaan nalaten en ticketprijs belangrijker blijven vinden dan goed en sociaal werkgeverschap.

Dit topic zouden we beter veranderen in 'De uitdagingen van de Europese luchtvaart en haar werknemers'...
 
Laatst bewerkt:
En ondertussen in Parijs:.... zucht...

Franse piloten weigeren gesprek Air France
Van onze redactie
PARIJS -
Franse pilotenvakbond SNPL boycot woensdag nieuwe besprekingen over de nieuwe bezuinigingsmaatregelen bij luchtvaartmaatschappij Air France. Dit verklaarde de SNPL naar aanleiding van een rechtszaak die maandag diende.

Air France, de zuster van KLM, wil via de rechter afdwingen dat de piloten hun afspraken van de vorige reorganisatie nakomen.
Air France KLM zit in zware financiële problemen als gevolg van teruglopende omzet, te hoge kosten, een negatief eigen vermogen en een schuldenlast van ruim €5 miljard. Het gebrek aan urgentie om iets te doen aan het kostenniveau aan de Franse kant van de luchtvaartcombinatie wordt vanuit Nederland met zorg bekeken.

Uitstel van ingrepen
Dat de vakbond woensdag niet bij gesprekken over nieuwe bezuinigingen zit, betekent uitstel van verdere ingrepen bij de luchtvaartmaatschappij. Vorig jaar staakten de Franse piloten, iets dat de Air France KLM ruim €500 miljoen kostte.
Volgens de SNPL kunnen er geen gesprekken over de toekomst gevoerd worden, als er geen duidelijkheid is over de oude afspraken, zo stelt woordvoerder Emmanuel Mistrali maandagavond tegenover De Telegraaf. Beide partijen beschuldigen elkaar ervan dat ze wederzijdse afspraken niet nakomen.

'Niet duidelijk'
Aurélien Boulanger, de advocaat van Air France, ziet de uitspraak volgende week vrijdag met vertrouwen tegemoet. ,,Het is ons na deze zitting nog steeds niet duidelijk geworden wat de SNPL er nou precies van weerhoudt Transform 2015 af te maken", zei hij na afloop van de zitting.
Volgens de raadsman, die de procedure eigenlijk beschouwt als een 'aansporing om de sociale dialoog ter hervatten', zag Air France geen andere manier om de blokkade tussen vakbond en directie op te heffen. Volgens pilotenbond SNPL zijn er betere manieren om het gesprek weer op gang te krijgen.
 
Terug
Bovenaan