De uitdagingen van de Koninklijke....

Het nieuwe CAO van de cabine lijkt nogmaals te bevestigen dat KLM niet echt een idee heeft hoe de Europese concurrent het aanpakt. Laatst vloog ik met Swiss van Zurich naar Miami, dit is voor cabine een 3 om 2. Nu zal dit voor een fulltime KLM steward(es) een 3 om 4 à 5 worden? Is dit nou "met de vuist op tafel!"??

Zit er dik in dat het onderdeel KLM verkocht gaat worden en dat de nieuwe werkgever ervoor zal zorgen dat de KLM'ers vervangen gaan worden door eigen goedkoper vliegend personeel. Als je mazzel hebt krijg je een "take it or leave it" aanbod.

Ik denk dat een reset dmv een faillisement het beste is ala Swiss, je ziet dat de reorganisatie te laat heeft plaatsgevonden, en dat de bonden nog steeds met hun kop in het zand zitten.

Ik ga voor de zekerheid m'n CV bijwerken.
 
Ik denk dat een reset dmv een faillisement het beste is ala Swiss, je ziet dat de reorganisatie te laat heeft plaatsgevonden, en dat de bonden nog steeds met hun kop in het zand zitten.
Een 'reset' middels een sterfhuisconstructie heeft vele nadelen.
  1. De schuldeisers -meest banken- verliezen 2,5 miljard euro. Geen enkele Rechter gaat met dit soort bedragen lichtzinnig om. Een greep uit de kas van de aandeelhouders -stichtingen, NL Staat en AFKL- om schuldeisers schadeloos te stellen betekent een zeer zware last voor overheid. Die zal niet bijspringen.
  2. De afwikkeling zal zeer lang duren. Te lang voor een geloofwaardige doorstart van brand KLM. Krijg de klanten maar eens terug!
  3. Personeel staat zonder ontslagvergoeding op straat. Er is geen enkele partij die een miljarden kostend sociaal plan mee wil nemen bij de overname van brand en/of slots. Sabena was het sociale plan 'maar' 700 miljoen euro en niemand hapte. Bij KLM zal het bedrag een veelvoud daarvan zijn.
  4. De lease contracten worden per onmiddellijk opgezegd. Vliegtuigen retour. Minstens de helft van de vloot is weg. Daarmee dus ook de middelen om snel weer een geloofwaardige brand en omzet in elkaar te timmeren.

KLM gaat -net als AF- ten onder aan veel te hoge schulden (2,5 miljard), veel te hoge personeelskosten (3 miljard per jaar), veel te log apparaat met veel teveel overhead en stroperige besluitcultuur.

Alleen een regelrechte revolutie kan KLM nog redden. Maar dat betekent: helemaal opnieuw beginnen. Zonder CAO's en zonder vaste organisatie anders dan een AOC-approved operations. In NL is dit echter ondenkbaar: de tienduizenden banen die zouden verdwijnen (om later misschien weer te worden opgevuld met oud personeel tegen lagere loonkosten) kosten domweg een miljarden investering in ontslagvergoedingen. En dat geld is er niet.
De trein dondert naar de afgrond en is niet meer te stoppen.
"It's good to have hope, but better to have a plan." Chris Gardner


Ik ga voor de zekerheid m'n CV bijwerken.
En je logboek.
 
www.faillissementsdossier.nl

www.faillissementsdossier.nl

Hoe Air France–KLM zijn levensgrote problemen maskeert
Door: Robert Jan Blom | 17 juni 2015

Niemand ontkent dat Air France-KLM in grote financiële problemen verkeert. Niemand? Ja, toch nog. Onze columnist Robert Jan Blom werd gebeld door een medewerker van de afdeling communicatie van KLM. Hij was boos omdat zijn publicaties op deze site bij het bedrijf onrust zouden veroorzaken.

Terughoudendheid
Geregeld krijg ik het verwijt dat ik in mijn stukken naam en toenaam noem van bedrijven die belabberd presteren of het faillissementsspook angstwekkend dichtbij zien komen. Ik begrijp dat bezwaar. Voor zover mijn pen daartoe al in staat zou zijn, waak ik ervoor ondernemingen het graf in te schrijven. Ik wil niet als hogepriester van een self fulfilling prophecy fungeren: zelfs als ik over enige voorkennis beschik, maan ik mezelf tot terughoudendheid. Ik bericht alleen over bedrijven die al negatief in het nieuws zijn gekomen. Denk aan V&D, Blokker en inderdaad ook aan Air France-KLM. Niet iedereen weet mijn gereserveerde werkwijze op waarde te schatten. Zo werd ik onlangs gebeld door een communicatiemedewerker van Air France–KLM.

Gelauwerde communicatieafdeling
Wellicht is het u ontgaan maar deze afgezant behoort tot een der meest gelauwerde communicatieafdelingen van ons land. Nu is er geen bedrijfstak waarin men elkaar gretiger veren in de billen prikt dan de reclame-industrie maar toch, een prijs is een prijs. Vorig jaar ging KLM bijvoorbeeld strijken met Consistent Accent, een onderscheiding voor ‘het lef en de ludieke activiteiten’ die de communicatieboys & girls van de luchtvaartmaatschappij ontplooien. Eveneens in 2014 ging KLM aan de haal met de Social Media Award voor het beste merk en de beste reactie op sociale media. De prijzenregen die in Schiphol neerdaalde, werd reclamejournalist Aart Lensink te gortig. ‘Zijn die jury’s stekeblind?’ vroeg hij zich in een column in Adformatie af. ‘Leven ze onder een steen? Hoe kun je nou al dat reclamewerk belonen als het bedrijf stap voor stap naar de afgrond loopt?’

Nodeloze onrust
De medewerker verweet mij dat ik het had gewaagd negatief over KLM te schrijven – ik vermoed dat collega Lensink ook een telefoontje heeft gekregen, maar dat terzijde. Met mijn op deze site gepubliceerde verhalen zou ik nodeloos onrust teweeg brengen in de gelederen van KLM, stelde hij. Het is natuurlijk prettig om te vernemen dat Faillissementsdossier.nl als een gezaghebbende nieuwsbron wordt beschouwd maar desondanks ben ik van mening dat deze medewerker mij teveel eer toedicht. Sterker nog, hij mag wat mij betreft een prijsje teruggeven. Immers, kan hij zijn tijd niet zinvoller besteden dan door dozijnen journalisten af te bellen die over de bloedrode cijfers van KLM berichten? Zou de beste man zich niet juist met het tegenovergestelde bezig moeten houden, met een faire communicatiestrategie waarin niet om de hete brei wordt heen gedraaid? Want, behalve prijzen oogstte diezelfde afdeling dit jaar een boete van een miljoen euro, uitgedeeld door de Franse beurswaakhond AMF, omdat zij de markten gedurende het boekjaar 2010-2011 gebrekkig voorlichtte over de financiële turbulentie binnen het bedrijf.

Mopperende spindoctoren
Nee, voor mopperende spindoctoren kan ik weinig begrip opbrengen, voor andere medewerkers van bedrijven die op de rand van de afgrond balanceren des te meer. Denkt u zich eens in hoe personeelsleden van V&D en KLM dezer dagen op familieverjaardagen en feestjes worden begroet. Ze worden medelijdend aangestaard en de een na de ander vraagt hen hoe het er nu mee is. Eerst begrijpen ze de vraag niet: ‘Hoe het ermee is? Met wat?’ ‘Nou,’ antwoordt de belangstellende, ‘met de zaak natuurlijk! Gaat jullie toko nu wel of niet failliet.’ Of – erger nog – ze krijgen zonder enige inleiding de vraag voor hun kiezen hoe het nu staat met hun sollicitaties. ‘Hoezo? Ik ben helemaal niet aan het solliciteren,’ antwoorden ze dan. Smalend gegrinnik is hun deel: ‘Dus je wacht gewoon tot de heren Vroom & Dreesmann je op straat zetten?’

Vluchtend personeel
Natuurlijk, op een zeker moment wordt je immuun voor dit soort opmerkingen, maar vervelend blijft het. Vooral voor wie daadwerkelijk aan het solliciteren is. Als u de pech hebt dat u bij V&D, KLM of Blokker werkt, gelooft de personeelschef nauwelijks dat u echt gemotiveerd bent om van baan te wisselen: ‘Je zult wel solliciteren omdat je binnenkort werkloos bent.’ Geen hond hecht nog waarde aan uw ambitieuze plannen, u bent verdacht, u zoekt een baan uit uw angst voor de toekomst. De bijna failliete ondernemers lijden zelf ook onder het ‘vluchtend’ personeel. Bedrijven die consequent de krant halen met somber stemmend nieuws, zien hun beste mensen als eerste vertrekken. Zo werd vorige week bekend dat Bastiaan Hoogendoorn, de vice-president marketing van KLM, bij het uit zijn as herrijzende Oad als algemeen directeur aan de slag gaat. Ik zeg niet dat er een verband is met de zwabberende zwaan, het is wel een teken aan de wand.

Advies voor bestuurders
Voor de bestuurders van bedrijven-in-nood heb ik een advies: zorg dat u uit de overlijdenspagina’s van de krant blijft. Hoe? Door robuuste resultaten te boeken. Zit het tegen? Wees dan straight, geef toe dat er fouten zijn gemaakt, aarzel niet om maatregelen te nemen. En stel efficiënte pr-managers aan. Aan lobbyisten die de pers lastig vallen met klaagverhalen, hebt u niets. Op mijn beurt beloof ik u dat, zodra er over uw V&D, Blokker, ABN Amro of Air France-KLM goed nieuws te melden valt, ik het op mijn podia prominent zal weergeven.
 
Voorop gesteld, ik zit niet bij de KL CEO's om de tafel maar ik durf te wedden dat wanneer er goed nieuws was geweest jullie dat ook zouden weten!

Tot dusver zie ik het verschil nog niet tussen Elbers en Eurlings. Wel een hoop in de media wat er allemaal fout gaat maar weinig tot geen concrete maatregelen en die waren vorig jaar en eerder al nodig.

Zag wel de laatste 2 columns van Elbers waarvan de eerste (mei) een besparing zit van ruim 4 miljoen bij leveranciers, een werknemer die zorgt voor een besparing van € 60.000 (leuk om die gene in het zonnetje te zetten maar what's the big deal? met 100 van dat soort ideeën zit je nog maar aan 6 miljoen...) en vracht moet weer terug naar het niveau van 2014...?! Was dat dan geweldig? Normaal zou je zeggen een druppel op de gloeiende plaat maar dit is al ruim daarvoor verdampt!

Wat wel zoden aan de dijk zet(te) is de extra inkomsten op bijv upgrades etc. Dat was 180 miljoen maar komen die reizigers ook terug? Verder het terugbrengen van management lagen maar nog niets concreets.

Voor de rest veel plannen maar nog steeds weinig hands on.

In de maand juni:

pax (met blijkbaar een hoop kortingen) heeft een stijging van 3% maar vracht een daling van 10%. Voor mij onbegrijpelijk wanneer SPL vol staat met FF's. Bellie vervoer kan ik niet zien maar 10% is dramatisch en al helemaal wanneer je terug wil gaan naar 2014 wat al een drama was. Bellie of FF...!

Het "goede" nieuws is dat Elbers eindelijk de ME3 en de LCC nu ziet als geduchte concurrenten. Waarom goed? Omdat nu eindelijk ingezien wordt dat het concurrenten zijn waarop ingespeeld moet worden. Nu de uitvoering nog.

Zowel mei als juni gaf Elbers aan dat er versnelt moet worden met ingrijpende maatregelen. Ik heb ze echter nog niet gezien om het tij te keren. Persoonlijk zie ik alle CEO's van de AFKL group niet als capabel genoeg om echt veranderingen door te zetten. Dit ligt aan persoonlijkheden, charisma én visie. Met deze mix zou je vakbonden, personeel, afnemers, aandeelhouders etc mee kunnen krijgen maar met de huidige staff ga je het niet redden.
 
Persoonlijk zie ik alle CEO's van de AFKL group niet als capabel genoeg om echt veranderingen door te zetten. Dit ligt aan persoonlijkheden, charisma én visie. Met deze mix zou je vakbonden, personeel, afnemers, aandeelhouders etc mee kunnen krijgen maar met de huidige staff ga je het niet redden.
Heeft niets met charisma en visie te maken. De oplossing -grootschalig ontslag van personeel- kan door KLM niet worden bekostigd. Er is geen geld in kas om afvloeiing te betalen.
En de eerder aangekondigde 4% jaarlijkse bezuiniging bleek al te weinig bij publicatie ervan.
Leiderschap is een vies woord. "Het gaat altijd slecht tijdens CAO onderhandelingen" zeggen vakbondsbestuurders in de media over KLM. Ja ja..
 
iemand die zich hier nog herinnert hoe TUI een doorstart heeft gemaakt met maar een klein gedeelte van HXL (kisten en slots)
Al personeel kon opnieuw solliciteren en voor degene die niet terugkwamen was er GEEN afvloeiingsregeling.
Nu 10 jaar later de jongste pax vloot in de NL markt en winstgevend.
Waar een wil is is een weg.
 
....TUI een doorstart heeft gemaakt met maar een klein gedeelte van HXL.......Al personeel kon opnieuw solliciteren en voor degene die niet terugkwamen was er GEEN afvloeiingsregeling
Dat is dus een faillissement. Curator verdeelt de boedel over schuldeisers -meestal belastingdienst eerst, dan de financiers en als er nog geld over is de overige schuldeisers (leveranciers / dienstverleners). Personeel komt als laatste aan bod. CAO is dan allang vervallen verklaard.
Ik hoop voor alle betrokkenen dat het niet zover komt bij KLM.
De gevolgen zullen veel groter zijn. Met effecten ervan ver buiten KLM.
Een gewone doorstart is dan ondenkbaar.
 
Dat is dus een faillissement. Curator verdeelt de boedel over schuldeisers -meestal belastingdienst eerst, dan de financiers en als er nog geld over is de overige schuldeisers (leveranciers / dienstverleners). Personeel komt als laatste aan bod. CAO is dan allang vervallen verklaard.
Ik hoop voor alle betrokkenen dat het niet zover komt bij KLM.
De gevolgen zullen veel groter zijn. Met effecten ervan ver buiten KLM.
Een gewone doorstart is dan ondenkbaar.

Toch vrees ik dat het zover gaat komen. De omschakeling die men nu probeert te maken komt jaren te laat. Met de huidige CAO valt gewoon niet meer te concurreren. Het low cost en ME3 ''probleem'' heeft nu eindelijk de ogen geopend maar wederom te laat. Regeren is vooruit zien. Ben benieuwd of de KLM vliegers die straks zonder baan zitten bij de in hun ogen ''mindere'' low cost maatschappijen gaan solliciteren.

Goh wat werd er door KLM vliegers neergekeken op AMS easyjet vliegers. Hoe haalden ze het in hun hoofd om voor een minder salaris terrein in te pikken op het heilige schiphol. Tja, nu zijn jullie aan de beurt!
 
... Ben benieuwd of de KLM vliegers die straks zonder baan zitten bij de in hun ogen ''mindere'' low cost maatschappijen gaan solliciteren.

Goh wat werd er door KLM vliegers neergekeken op AMS easyjet vliegers. Hoe haalden ze het in hun hoofd om voor een minder salaris terrein in te pikken op het heilige schiphol. Tja, nu zijn jullie aan de beurt!

Zielig Mr. Jones....

Er zitten genoeg ex easy, Ryanair en andere low cost vliegers (waaronder ik) bij KLM en die kijken helemaal niet neer op jullie. Daarom in alle euphorie hopen dat KLM failliet gaat zodat de arrogante KLM vlieger een lesje wordt geleerd maakt jou geen haar beter dan die blauwe vlieger die op jou neerkijkt.
 
Passiviteit van de directie is ongehoord. Bijna 6 miljoen aan bezuinigingsideetjes vanaf de werkvloer is een joke. Hallo everyone, 4,5 miljard schuld!!!.. Management moet onorthodox SNIJDEN. Elbers mag wel eens gaan leveren. Tot nu toe words, words, words... En geen enkel prijsje van Skytrax. Dus mes in alle Senior Vice Pres posities en cabine regeltjes. Als Elbers geloofwaardig wil zijn dan moet hij durven in te grijpen. Bedrijf heeft teveel Chiefs.
 
Zielig Mr. Jones....

Er zitten genoeg ex easy, Ryanair en andere low cost vliegers (waaronder ik) bij KLM en die kijken helemaal niet neer op jullie. Daarom in alle euphorie hopen dat KLM failliet gaat zodat de arrogante KLM vlieger een lesje wordt geleerd maakt jou geen haar beter dan die blauwe vlieger die op jou neerkijkt.

:blabla:

Waarheid is soms hard he? Genoeg ex low cost vliegers? Handjevol zul je bedoelen. Vliegers die niet blauwgespoten zijn door de KLS zijn over het algemeen niet erg gewild bij de KLM.

Dit staat uiteraard allemaal los van het feit dat de KLM jarenlang maar wat aangemodderd heeft en de concurrentie niet serieus nam want ja ach wij zijn de KLM!
Altijd maar mopperen op anderen, daar zijn jullie erg goed in. Ondertussen heb je een CAO uit de oertijd, service wat beneden peil is en een falend cargo onderdeel. Om nog maar over het Martinair debacle te zwijgen. Ik krijg sterk de indruk dat veel KLM personeel de ernst van de situatie niet inziet.

Tijden veranderen, het is pompen of verzuipen!
 
Vliegers die niet blauwgespoten zijn door de KLS zijn over het algemeen niet erg gewild bij de KLM. Altijd maar mopperen op anderen, daar zijn jullie erg goed in. Ondertussen heb je een CAO uit de oertijd, service wat beneden peil is.......Ik krijg sterk de indruk dat veel KLM personeel de ernst van de situatie niet inziet.
Nou nou Mr Jones, persoonlijk vind ik dat je hier behoorlijk uit de bocht vliegt.
Het lijkt er juist op dat KLM-ers snel aan het ontwaken zijn uit hun droom.
Gebrek aan leiderschap kun je de KLM directie wel verwijten. En het klassieke verzet van vakcentrales is zowel voorspelbaar als niet erg slim.
Als mijn bronnen het goed hebben ligt er nu een CAO voor alle werknemers. Die van de vliegers wordt dankzij de vele juridische procedures (OvO enzo) wat opgehouden, maar schijnt wel klaar te zijn. Wordt OvO afgewezen dan is de kogel al door de kerk.
Mr Jones, ik zal niet ontkennen dat de aangekondigde ombuigingen te weinig te laat zijn. Dat zegt Elbders zelf ook. Het bewijst in elk geval dat er nog wel hoop is in afwezigheid van een goed plan.
 
base_3108048.jpg


Via het AD.....
 
Ben benieuwd of de KLM vliegers die straks zonder baan zitten bij de in hun ogen ''mindere'' low cost maatschappijen gaan solliciteren.

Goh wat werd er door KLM vliegers neergekeken op AMS easyjet vliegers. Hoe haalden ze het in hun hoofd om voor een minder salaris terrein in te pikken op het heilige schiphol. Tja, nu zijn jullie aan de beurt!

You've obviously never lost your job. I hope you are more fortunate in your career than I've been in mine.

I've been through 3 bankruptcies, a "Red Alert" and a contract termination so far in my career. In all cases I was a victim of events beyond my control.

I spent my 40th birthday filling in online applications at various Airlines and recruiting agencies.

It's a very unpleasant experience and I wouldn't wish it on anyone.
 
VNV heeft een fors inleverpakket op tafel gegooid. Gevolgd door grote stilte aan KLM management. Team Elbers heeft kennelijk geen enkele reorganisatie in de planning. Klagen over ME3 en that's it. 6 miljoen bezuiniging vanaf de werkvloer. De vlag kan uit. Zo kan mijn moeder dat concern ook gaan runnen. Zelfs Eurlings had dit nog kunnen doen. :))
 
VNV heeft een fors inleverpakket op tafel gegooid....Team Elbers heeft kennelijk geen enkele reorganisatie in de planning.
Allereerst moet ik toegeven dat mijn bron(nen) het verkeerd hadden: "Bijna rond" is nog nooit zo ver weg geweest.
De VNV publicatie vandaag is een aanval vanaf de barricades. Het is maar hoe je het ziet met dat 'inleverpakket'. Een eisenpakket van heb ik jou daar.

Elbers wil een andere kant op. Dat is duidelijk. Meteen de directie afschilderen als incompetent als ze niet ingaan om een mooi opgepoetst 'aanbod' is is een teken dat de gekozen weg van escalatie door VNV dus werkt.
Waar Elbers heen wil valt nog te bezien. Hij heeft als secondant een voormalig VNV bestuurslid. Daarover zouden de KLM vliegers zich zorgen moeten maken. Ex-VNV bestuursleden beschikken over inside intel van werkwijzen en agenda van VNV -ook al is hij al jaren weg als bestuurslid- en kiezen regelmatig in hun nieuwe functie met blauwe pet de koers van hardliner.

KLM vliegers zijn kwetsbaar. Hard roepen dat het allemaal oneerlijk is als KLM ervoor kiest de groep hard aan te gaan pakken, zal nooit serieus worden genomen door het publiek. Als je met een gemiddeld salaris van 1,5 ton gaat lopen zeuren lacht iedereen je uit. Het is nu ook duidelijk dat het geduld van de andere bonden met VNV op is.
Dat weet Elbers ook.


......grote stilte aan KLM management......
De stilte voor de storm.....?
 
De VNV publicatie vandaag is een aanval vanaf de barricades. Het is maar hoe je het ziet met dat 'inleverpakket'. Een eisenpakket van heb ik jou daar.

Nou, je leest die publicatie wel heel erg vreemd Murphy. En dat zeg ik als buitenstaander.
 
Nieuwsflits VNV 18 juni.

Stand van zaken cao-overleg KLM

Al in oktober 2014 heeft de VNV aan de directie van KLM laten weten bereid te zijn significant bij te willen dragen aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf. Dit is in november bevestigd met een brief, tegelijk met de voorstellen van de andere erkende vakorganisaties. In januari is er voortvarend een raamwerkovereenkomst gesloten om richting te geven aan de invulling van de vliegerbijdrage en de tegenprestatie van KLM. Nu, een half jaar later, is er nog steeds geen overeenkomst ondanks dat KLM en de VNV beiden overtuigd zijn van de noodzaak. Waarom blijft het dan toch zo stil?

Er moet veel veranderen bij KLM om de enorme (deels oneerlijke) concurrentie aan te kunnen. Bij vliegers komen maatregelen al snel neer op minder loon of harder werken, hoewel ook grote efficiëntiewinst in de operatie te vinden is door verbreding van het takenpakket van de vlieger. Om het verschil te maken zijn stevige maatregelen onvermijdelijk.

De VNV en KLM hebben daarom in januari een raamwerkovereenkomst gesloten waarin het kader wordt geschetst voor het nemen van ingrijpende maatregelen in de arbeidsvoorwaarden van de vlieger in ruil voor een gebalanceerd pakket aan tegenprestaties. Daarmee wordt de winstgevendheid veel sneller hersteld en komt eerder kasgeld beschikbaar voor de nodige investeringen. Juist het feit dat investeringen in product- en vlootvernieuwing te langzaam plaatsvinden, maakt dat het steeds moeilijker wordt om de concurrentie bij te houden. Er moet derhalve een inhaalslag gemaakt worden.

KLM wil een kortlopende cao met kleine stappen, VNV juist een stevige, snelle ingreep en dan is een lange looptijd logisch. Dit ook vanuit de overtuiging dat een langer lopende cao rust creëert voor het management om zich te concentreren op het reorganiseren van bedrijfsprocessen. Want daar zal nu toch ook snel de aandacht op gevestigd moeten worden. Volgens informatie die de VNV heeft bereikt, ligt er bij de KLM-ondernemingsraad nog geen enkele aanvraag tot reorganisatie. Dit baart ons grote zorgen, want met alleen arbeidsvoorwaardelijke bezuinigingen komt KLM er niet.

Na geruime tijd van stilte heeft deze week weer overleg plaatsgevonden. Afgelopen maanden koos KLM er bewust voor om eerst met de grond en cabine een overeenkomst met korte looptijd te sluiten. De VNV heeft een voorstel voor een totaalpakket van uiteindelijk ruim honderd miljoen euro structureel per jaar op tafel gelegd dat voor een groot deel per direct geld gaat opleveren. Op hoofdlijnen zit het grootste deel hiervan in productieverhogende maatregelen zowel op ICA als op Europa: harder werken, minder vrije tijd. Op een aantal bestemmingen zal de vierde vlieger thuisblijven. Het voorstel behelst ook een alternatief om (individueel) salaris in te leveren in plaats van vrije tijd. Een kleiner deel zit in efficiency-winst van de operatie als gevolg van verbreding van het takenpakket en tot slot zit hier voor drie jaar een nullijn in verdisconteerd. Met dit pakket gaat de VNV vele malen verder dan grond en cabine, maar dit zien wij als noodzakelijk voor het welzijn van het bedrijf en daarmee haar werknemers.

Het is niet meer dan redelijk om als tegenprestatie iets te vragen wat KLM op dit moment geen geld kost, maar wel gunstig uitpakt wanneer het weer goed gaat met het bedrijf. Dit is volledig in lijn met de doelstelling om KLM weer te laten bloeien. Het gaat om een eenmalig pakket aandelen (eventueel in meerdere tranches uit te keren) in het bedrijf, een winstdelingsregeling die afhankelijk van de operationele winst tot uitkering moet komen en zeggenschap.

Helaas heeft de VNV ondanks de omvang van het geboden pakket nog geen overeenstemming met KLM kunnen bereiken. Er zijn hiervoor twee redenen aan te wijzen. Allereerst bestrijdt KLM vrijwel onafgebroken de financiële waarde van de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen, ondanks het feit dat deze voor het merendeel eenvoudig kwantificeerbaar zijn. Ten tweede wil KLM een onredelijk magere tegenprestatie leveren. En dat wetende dat de besparingen die de vliegers met dit pakket zouden gaan leveren jaarlijks de genoemde (meer dan) honderd miljoen euro opleveren terwijl er slechts eenmalig aandelen tegenover staan die de aandeelhouder financiert en niet het bedrijf en een winstdelingsregeling ter vervanging van de winstdelingsregeling die we in Transform 2015 overeengekomen zijn.

Conclusie van de VNV is dat de directie de bereidheid tot deze zeer forse, bij KLM nog niet eerder vertoonde, versobering van arbeidsvoorwaarden van de vliegers niet op juiste waarde weet te schatten. Voor wat betreft de aandelenwaarde waartoe KLM zich in januari van dit jaar bereid heeft verklaard en de geleverde jaarlijkse besparing liggen partijen derhalve nog ver uit elkaar. Zij toont zich hiermee onredelijk en daarmee lijkt het buitengewoon moeilijk te worden om op korte termijn tot een overeenkomst te komen.

De VNV probeert de effecten van deze versobering zo gelijkmatig mogelijk te verdelen over het korps. Dit betekent niet dat er in een uiteindelijke overeenkomst geen andere (grote) elementen opgenomen kunnen worden want niets is voor de VNV onbespreekbaar. Het bestuur realiseert zich dat er onder u allen verschillende opvattingen bestaan over hoe om te gaan met de huidige situatie. De VNV positioneert zich in deze onderhandelingen met de meest redelijke intenties voor zowel individuele werknemers als het collectief en vanzelfsprekend niet in de laatste plaats ook voor het bedrijf.
Volgende week zal er verder gesproken worden. In het vertrouwen dat KLM de ogen niet blijft sluiten voor de waarde die op tafel ligt, vervolgen wij deze gesprekken met duidelijke visie en beleid. Tevens zal de onderhandelingsdelegatie te allen tijde haar creativiteit en oplossingsgerichtheid blijven inzetten om voor de zomer tot een overeenkomst te komen. Voor een evenwichtig akkoord zijn echter twee partijen nodig die redelijkheid betrachten.
 
:blabla:

Waarheid is soms hard he? Genoeg ex low cost vliegers? Handjevol zul je bedoelen. Vliegers die niet blauwgespoten zijn door de KLS zijn over het algemeen niet erg gewild bij de KLM.

Ik denk dat de helft van alle KLM-vliegers geen RLS/KLS achtergrond heeft. Dat valt mee hè?

Voor de rest, ik heb nog nooit een collega neerbuigende opmerkingen horen maken over collega vliegers bij andere maatschappijen. Dat minderwaardigheidscomplex praten jullie jezelf aan, wij niet.
 
Terug
Bovenaan