De uitdagingen van de Koninklijke....

Uhm. Roep je nou werkelijk op tot regulering?
Vergeet niet dat KLM een veel te grote maatschappij is voor het kleine kikkerlandje als ons en dat we juist door het dereguleren elders groot zijn geworden/ hebben kunnen worden. Dat dan weer zelf op gaan roepen tot regulering is op zijn zachts gezegd een beetje hypocriet


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Heerlijk zon stukje over Emirates ban in zuid Africa. Wanneer wordt men in Europa wakker??

http://www.ch-aviation.com/portal/news/32352-emirates-south-african-government-in-diplomatic-tiff

:offtopic:
Ik vind het grappig hoe iedereen zo tegen Emirates is... Op alle vluchten die ik de laatste tijd bekeken heb, was emirates echt niet de goedkoopste...

Wat de Zuid-Afrikaanse regering doet is illegaal en wordt dus ook niet goedgekeurd door de rechter... Maar goed, misschien moeten we voor een discussie omtrent EK maar een nieuw draadje openen :biertje:

http://www.nrcq.nl/2014/10/29/waarom...zo-slecht-doet

Ik had het stuk ook al gelezen. Hoewel je niet alle groepen even goed met elkaar kunt vergelijken, zijn de grafieken wel een interessante weergave van hoe de AF/KL groep er nu grofweg voorstaat ten opzichte van de concurrentie.
 
@Jetblast..

Het eigen vermogen is nu -286 miljoen.

[.....]

Bij welke bedrag negatief eigenvermogen stopt afkl met vliegen?


Het is aan de inspectie ILT om op een gegeven moment de exploitatie vergunning in te trekken, daarmee zou KLM ook het AOC verliezen. Dat zullen ze in het geval van KLM niet zo heel snel doen neem ik aan, maar het zou theoretisch gezien kunnen gebeuren.
 
En uit de houding van één kennis van hem zou blijken dat alle 2500 (?) piloten dezelfde houding hebben? Noch onderbouwt hij wat de bijdrage van het salaris op de ticketprijs is.

Lijkt wel of RJB op Airwork heeft meegelezen....
 
Frankrijk kan zijn begroting niet op orde krijgen, het land kan geen enkele verandering doorzetten of het krijgt met enorme weerstand te maken. De stakingen van de publieke sector recent, luchtverkeersleiders staking, piloten staking en ga zo maar door. Het is Frankrijks gegeven recht dat ze mogen staken wanneer het ze zint en meneer Hollande zal er weinig aan doen, hij gaat het conflict liever uit de weg dan dat hij deze aangaat.
Zolang deze mentaliteit blijft bestaan, zal het voor bedrijven moeilijk worden te veranderen en te investeren.

KLM heeft een business model dat werkt, ze vliegen naar vliegvelden in de UK, waar geen enkele andere maatschappij komt om zo hun intercontinentale verkeer te feeden. Als je KLM met andere maatschappijen vergelijkt, is KLM in verhouding enorm groot voor een land als Nederland, maar ze pakken een markt waarbij mensen vanaf hun eigen vliegveld kunnen vliegen ipv rijden naar Heathrow of Gatwick. Wat is het percentage van transfer pax? Er kan intern nog een hoop gebeuren, zo zou KLM Europa/Cityhopper en Transavia 1 bedrijf moeten worden. Geen belemmeringen waar bijvoorbeeld Trans wel en niet heen mag vliegen. Dit zal misschien tegen het zere been van sommige vliegers komen, maar wil je tegen de low cost kunnen concurreren dan zullen er veranderingen moeten komen. Easy komt met 3 toestellen en er wordt al gepraat over 5. Zodra dit een succes is, zal het me niets verbazen als daar binnen een hele korte tijd 10 toestellen gebased staan.

Elbers vertelde dat de Franse samenwerking nog steeds iets is waar ze volledig achter staan, maar hoever wil je het laten komen wanneer KLM mee naar beneden wordt getrokken door de Franse tak? British airways heeft flinke veranderingen moeten onder gaan, maar ze maken nu goede winst. Zolang de mentaliteit in Frankrijk niet veranderd gaat het nog zwaar worden voor KLM.
 
Clipper mag ik vragen waar jij werkt? Als het toevallig KLM is denk ik dat jullie als bedrijf meer steun hebben ontvangen dan Emirates ooit gekregen heeft.

Een overheid die de luchtvaart erg veel ruimte geeft is geen staatssteun maar beleid. Etihad en Qatar zijn een ander verhaal, maar wat vind je dan van SAA, Singapore, Malaysian, zo'n beetje alle Chinese carriers en ga maar door....
 
Ongelofelijk!

De berichtgevingen van de laatste tijd over AFKLM. Zij het niet dat het iets is wat nu even overwaait, maar iets wat al veel langer speelt en waar al jaren geruchten over zijn.

The bottom line. De Fransen nemen KLM over en richten het ten gronde...alle goede voornemens en wilskracht ten spijt.

Ik lees het terug in artikels, ik hoor het van mensen. Als men jaren structureel fout bezig is, waarom zou men dan binnen nu en pakweg een jaar wel de veranderingen door kunnen voeren? "Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future." John F. Kennedy

Are certain to miss the future...

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change. Leon C. Megginson (niet Charles Darwin, zoals velen denken).


Dat gekissebis en gekibbel, de afgunst. Het draagt gewoon niet bij aan de oplossing.
En ik denk dat de neuzen bij de KLM vroeg of laat wel de goede kant opstaan, maar op hoger niveau niet. De KLM als geheel heeft niets in te brengen in hun eigen toekomst.
Air France heeft de touwtjes in handen.

KLM kan beter scheiden en een nieuwe partner zoeken. Door de jaren heen levert KLM relatief goede prestaties. Als ik de cijfers er van zie, schrikbarend hoeveel Air France er door heen jaagt. Alleen dan blijkt dat KLM dieper verweven dan men waarschijnlijk lief is. Jaren dient KLM als een voorbeeld, maar oh zo weinig hebben zij het voor het zeggen..

Die pilotenstaking, hoe halen ze het in hun hoofd om het werk neer te leggen uit eigen belang, als het bedrijf er zo slecht voorstaat? Kasvoorraad geslonken tot een half miljard. Ontbreekt het ze nou echt aan inzicht?!

LCC niet als concurrent zien, terwijl ze jaar na jaar door blijven groeien.

Ik heb twee quotes geplaatst die essentieel zijn, wil men AFKLM kunnen redden. Dat geldt niet alleen voor de heren (en dames) aan de top, maar ook ter meer voor de werknemers.

Het lastige is dat er altijd mensen zijn die het wel snappen, maar te weinig op het geheel uit kunnen oefenen. Laat ik het erop houden (niet specifiek naar iemand hier toe), wie niet zelfkritisch kan zijn, kan beter oprotten.

Wie niet in kan zien hoe het nog beter kan, mist ofwel het inzicht of kijkt niet verder dan het eigen straatje.

En ik hoop dat KLM blijft bestaan. Het is naar mijn idee tekenend voor een veel grotere teloorgang. Wat is Schiphol zonder KLM? Wat is Nederland zonder Schiphol...?

KLM is een mooi bedrijf, een goed bedrijf (en dat zeg ik, hoewel ik er niet werkzaam voor ben), maar dat neemt niet weg dat veranderingen noodzakelijk zijn. Verandering is de bereidheid concessies te doen. Inzien dat behoud op de korte termijn, niet bij draagt aan behoud op lange termijn.

Het is alleen een 'prisoner's dilemma'. Samenwerken is de beste optie, maar zolang een ieder in hun eigen straatje denkt is men er beter van af, alleen samen ben je dan slechter af.
Ik heb die samenwerking gezien toen de crisis uit brak en de familie bij elkaar gehouden werd. Mensen die in hun eigen functie geen werk konden doen, konden tijdelijk inspringen waar werk nodig was. Gedeelde smart werd halve smart.

Het is alleen jammer dat men in Frankrijk die visie niet deelt. De vakbonden kijken in hun eigen straatje en willen behoud van arbeidsvoorwaarden. Oftewel, het prisoners dilemma. Voor hun eigen hachje gaan en nu behouden zij hun voorwaarden. Zij zijn nu beter af, maar de klappen vallen elders. Elders moet men dan ook maar hun eigen hachje gaan redden en het vervolg is dat bij iedereen de klappen vallen...

Bij zo'n grote organisatie als AFKLM, een multicultureel, multilinguïstisch bedrijf, hoe vallen die klappen te orkestreren met zoveel verschillende divisies, lagen en mentaliteiten?

KLM is nog een sterk merk. Op gebied van social media worden ze geprezen, op gebied van innovativiteit lopen ze voorop. Alleen op kosten en kwaliteit prijsverhouding is het een drama. Weet dat er in Nederland 1500 werkloze afgestudeerde vliegers zijn die dolgraag zouden willen vliegen. Als AFKLM om gaat vallen, reken maar dat de arbeidsvoorwaarden nog verder worden uitgekleed. Bazen à la O'Leary springen maar wat graag in op dat soort kansen, om nog goedkoper en nog groter te worden.

Over de heren en dames aan de top van AFKLM. Het zal hen uiteindelijk een worst wezen of het bedrijf failliet gaat. Een riant salaris (om zonder zorgen te leven) en daarnaast een goed netwerk en het predicaat van topman van ooit een groot bedrijf doet het altijd goed bij een volgend bedrijf.

Wil AFKLM zich redden....dan moet de verandering plaatsvinden door de hele organisatie. Meer bij AF dan bij KLM. Zowel bij de top, als op werknemers niveau. De juiste mensen op de juiste plekken en zowel intern als extern gericht de boel aanpakken.
 
Kunnen we het bericht van future pilot niet als een sticky ergens bovenaan het forum plakken? Petje af voor je commentaar future pilot! Perfecte samenvatting van de huidige situatie.
 
Nou, Mr. Jones, hoewel een mooie uiteenzetting vind ik Future Pilot's stuk verre van een "perfecte samenvatting"...

Het mantra van menig KLM'er, zelfs menig Nederlander is dat het probleem echt niet hier in NL ligt maar in Frankrijk. En dat KLM niets te zeggen heeft in de AFKL holding is een slap excuus voor een visieloos management. Calimero-gedrag. Leo van Wijk en Peter Hartman zitten daar niet om lief thee te drinken met De Juniac en verder hun mond te houden. So what dat de AFKL board een meerderheid AF-mensen heeft, de verhouding klopt prima met de grootte van de twee bedrijven.

Vergeet ook even niet dat zonder de bailout door AF, KLM tien jaar geleden ten gronde zou zijn gegaan. Ik herinner me het luiden van de noodklok bij de VNV nog goed. Dus een beetje meer respect naar de reddende partij, die het nu wellicht moeilijker heeft dan KLM zelf.

Wat de staking betreft, JEMIG, wat kortzichtig kunnen sommige mensen zijn. AFKL wilde een nieuw Transavia maken, TRA-EU. Dat Transavia zou met véél lagere arbeidsvoorwaarden allereerst Transavia NL en Frankrijk gaan opeten en vervolgens een hap nemen uit de Europaproductie van Air France en ook KLM zelf. Zeg maar à la Germanwings maar dan nog veel goedkoper qua kosten.

De AFKL-directie wilde niet eens met de bonden praten hierover en in ieder geval baanbehoud zwart-op-wit wilden ze al helemaal niet geven. Wat volgde was een flinke mediaoorlog en de meeste info die jullie (en de nieuwsmedia) hier hebben kwam uit de koker van de AFKL-directie.

Maar de bottom line voor de staking is deze: De AFKL-directie had al van tevoren ingecalculeerd dat ze liever een paar honderd miljoen eenmalig als schade zouden hebben dan dat ze de bestaande werknemers ook maar enige bescherming zouden bieden dat ze hun baan zullen behouden. Ga dáár maar eens even over nadenken!

Daarbij is ook belangrijk dat de Franse vliegers helemaal niet aan hun AF-voorwaarden vast wilden houden (wat de directie wel deed overkomen en de media dus zo oppikte) en zeker bereid waren om lagere voorwaarden te accepteren, zolang er in ieder geval maar baanbehoud was.

Dus hoewel bijna iedereen denkt dat die stomme piloten het bedrijf enorm veel schade hebben aangedaan is het eigenlijk de directie die de bluf riep van de vliegers door ze gewoon op geen enkele manier garanties te geven dat ze niet in de nabije toekomst op straat komen te staan door het nieuwe TRA-EU. En de vliegers hebben de daad bij het woord gevoegd en zijn gaan staken.

Veel KLM'ers (en ook HV'ers) begrijpen dit niet maar zouden eigenlijk dankbaar moeten zijn dat de Fransen de kolen mede voor hen uit het vuur hebben gehaald. TRA-EU is niet meer en gelukkig maar. Het bedrijf zou volledig buiten alle werkgelegenheidsafspraken tussen KLM en AF (en HV en TO) zijn gaan opereren, HV zou vervolgens buiten de afspraken met KLM zijn getrokken waardoor HV eerst de EU productie van KLM zou kunnen overnemen waarna TRA-EU met de veel lagere voorwaarden vervolgens bijna alle short/medium haul zou gaan opeten.

Prima natuurlijk als je doel is om over de ruggen van je eigen mensen heen, koste wat het kost, je kosten extreem wil reduceren. Maar uiteindelijk is het laten wegbloeden van arbeid uit NL en FR naar lagere lonen landen en daarbij het weggooien van je waardevolle werknemers gewoon bijzonder slecht ondernemerschap.

Dat er keihard ingegrepen moet worden, ook bij KLM en ook bij HV is evident. Dat staat los van "ja maar bij ons gaat het beter dan bij hunnie".. Maar als verantwoord ondernemer doe je dat in eerste instantie MET je employees en niet over de ruggen van die employees!

Daarvoor is een visie-rijk management nodig die het niet hoeft te hebben van vuile trucen en je eigen werknemers kraken. Daar is ook meer voor nodig dan een nieuw stoeltje in de Biz en vlootvernieuwing. Daar zijn ondernemers voor nodig met ballen die niet een Martinair laten verschrompelen terwijl de cargo business op AMS groeit. Die de groeiplannen van HV (was ooit: 60 kisten in 2005..) hebben geschrapt en stuurloos hebben laten doormodderen terwijl EZY en RYR explosief doorgroeiden. En nu rijkelijk laat tot de conclusie komen dat er iets gedaan moet worden.

Ondernemers met ballen. Camiel was dat in ieder geval absoluut niet dus ik ben blij dat hij daar weg is. We gaan het zien met Elbers.
 
Hulde Iz, mooi stuk!
Laten we nu hopen dat de relatie van de vakbonden met de directie niet dermate verslechterd is dat ze er bij komende onderhandelingen niet meer uitkomen..

Want er moet inderdaad iets gebeuren... Easyjet en Ryanair trekken steeds meer business klanten weg. Uit onderzoek blijkt dat 10 jaar geleden veel business-mensen het niet toegestaan was om airlines als easyjet en Ryanair te vliegen, vanwege het sentiment dat deze bedrijven een slechter maintenance-record zouden hebben ivm de lage prijzen. Well guess what... Bedrijven laten je echt niet meer business KLM/BA naar AMS vliegen zodat je zo snel mogelijk het vliegveld uit bent op weg naar je afspraak. Datzelfde bereik je vandaag de dag ook met speadyboarding by easy.
Ook FR staat tegenwoordig vooraan met het aanbieden van flexible tickets en een twitter-team dat (buiten het 24h online zijn) KLM kan evenaren.
Daarnaast is FR tegenwoordig ook in Amadeus opgenomen, waar het (nog) meer klanten naar zich toe kan trekken.

Ongelofelijk!
KLM kan beter scheiden en een nieuwe partner zoeken.
Ja precies.. want we hebben in het verleden gezien dat KLM hier ook echt sterk genoeg voor is... Zeg eens eerlijk, wil jij Etihad als partner? Of overgenomen worden door de Duitsers? Die kunnen naast Austrian en Swiss ook KLM wel in het portfolio opnemen.


Die pilotenstaking, hoe halen ze het in hun hoofd om het werk neer te leggen uit eigen belang, als het bedrijf er zo slecht voorstaat? Kasvoorraad geslonken tot een half miljard. Ontbreekt het ze nou echt aan inzicht?!
Jeetje... Ik zou bijna denken dat je de CEO van AF bent...

wie niet zelfkritisch kan zijn, kan beter oprotten.
En ik maar denken dat airwork een leuk medium was om te discussieren met mensen met andere meningen...
Als je je mening probeert over te brengen, formuleer het dan aub wat anders... Geloof mij, dan wordt je ook serieuzer genomen..

En ik hoop dat KLM blijft bestaan. Het is naar mijn idee tekenend voor een veel grotere teloorgang. Wat is Schiphol zonder KLM? Wat is Nederland zonder Schiphol...?
Zo'n vaart zal het niet lopen hoor.. Schiphol blijft bestaan, ook zonder KLM...

Over de heren en dames aan de top van AFKLM. Het zal hen uiteindelijk een worst wezen of het bedrijf failliet gaat. Een riant salaris (om zonder zorgen te leven) en daarnaast een goed netwerk en het predicaat van topman van ooit een groot bedrijf doet het altijd goed bij een volgend bedrijf.
Geloof je het zelf? Afgunst? Misschien moet jij eens een dagje manager zijn... :biertje:
Overigens, denk je nu echt dat Eurlings zo weer bij een ander bedrijf aan de slag kan?
 
Laatst bewerkt:
Nou, Mr. Jones, hoewel een mooie uiteenzetting vind ik Future Pilot's stuk verre van een "perfecte samenvatting"...

Het mantra van menig KLM'er, zelfs menig Nederlander is dat het probleem echt niet hier in NL ligt maar in Frankrijk. En dat KLM niets te zeggen heeft in de AFKL holding is een slap excuus voor een visieloos management. Calimero-gedrag. Leo van Wijk en Peter Hartman zitten daar niet om lief thee te drinken met De Juniac en verder hun mond te houden. So what dat de AFKL board een meerderheid AF-mensen heeft, de verhouding klopt prima met de grootte van de twee bedrijven.
Men kan de mond wel opentrekken, als men op papier geen macht toegekend heeft, kan men uiteindelijk weinig uithalen. Ik tel 4 Nederlanders in een board van 14. Air France is het meest verlieslijdend, KLM redelijk winstgevend. Dan klopt er iets niet naar mijn inziens.

Of het in verhouding staat tot grootte. Dat neem ik van je aan, maar kijkend naar winst klopt de verhouding niet.


Vergeet ook even niet dat zonder de bailout door AF, KLM tien jaar geleden ten gronde zou zijn gegaan. Ik herinner me het luiden van de noodklok bij de VNV nog goed. Dus een beetje meer respect naar de reddende partij, die het nu wellicht moeilijker heeft dan KLM zelf.
Wat als....
niemand die het weet. Maar goed, de situatie is nu zoals die is en daarom dat ik de quote van JFK aanhaalde. Those who only look to the past or the present are certain to miss the future... En het gaat niet om wat AF in het verleden voor KLM heeft betekend, maar wat zij in de toekomst voor KLM kunnen betekenen.

En een overname van 800 miljoen euro vind ik toch weinig. De hele vloot van KLM is al meer waard dan dat. Dus in hoeverre het een 'goede' overname is geweest...

Wat de staking betreft, JEMIG, wat kortzichtig kunnen sommige mensen zijn. AFKL wilde een nieuw Transavia maken, TRA-EU. Dat Transavia zou met véél lagere arbeidsvoorwaarden allereerst Transavia NL en Frankrijk gaan opeten en vervolgens een hap nemen uit de Europaproductie van Air France en ook KLM zelf. Zeg maar à la Germanwings maar dan nog veel goedkoper qua kosten.

De AFKL-directie wilde niet eens met de bonden praten hierover en in ieder geval baanbehoud zwart-op-wit wilden ze al helemaal niet geven. Wat volgde was een flinke mediaoorlog en de meeste info die jullie (en de nieuwsmedia) hier hebben kwam uit de koker van de AFKL-directie.

Maar de bottom line voor de staking is deze: De AFKL-directie had al van tevoren ingecalculeerd dat ze liever een paar honderd miljoen eenmalig als schade zouden hebben dan dat ze de bestaande werknemers ook maar enige bescherming zouden bieden dat ze hun baan zullen behouden. Ga dáár maar eens even over nadenken!
En nu hebben ze munitie om flink te gaan bezuinigen, want ja, die staking heeft wel een kostenpost met zich meegebracht. Daarnaast wordt de reputatie van het bedrijf op deze manier geschaad. Dus het is mijn inziens geen goede actie geweest.

Daarbij is ook belangrijk dat de Franse vliegers helemaal niet aan hun AF-voorwaarden vast wilden houden (wat de directie wel deed overkomen en de media dus zo oppikte) en zeker bereid waren om lagere voorwaarden te accepteren, zolang er in ieder geval maar baanbehoud was.

Dus hoewel bijna iedereen denkt dat die stomme piloten het bedrijf enorm veel schade hebben aangedaan is het eigenlijk de directie die de bluf riep van de vliegers door ze gewoon op geen enkele manier garanties te geven dat ze niet in de nabije toekomst op straat komen te staan door het nieuwe TRA-EU. En de vliegers hebben de daad bij het woord gevoegd en zijn gaan staken.

Veel KLM'ers (en ook HV'ers) begrijpen dit niet maar zouden eigenlijk dankbaar moeten zijn dat de Fransen de kolen mede voor hen uit het vuur hebben gehaald. TRA-EU is niet meer en gelukkig maar. Het bedrijf zou volledig buiten alle werkgelegenheidsafspraken tussen KLM en AF (en HV en TO) zijn gaan opereren, HV zou vervolgens buiten de afspraken met KLM zijn getrokken waardoor HV eerst de EU productie van KLM zou kunnen overnemen waarna TRA-EU met de veel lagere voorwaarden vervolgens bijna alle short/medium haul zou gaan opeten.

Prima natuurlijk als je doel is om over de ruggen van je eigen mensen heen, koste wat het kost, je kosten extreem wil reduceren. Maar uiteindelijk is het laten wegbloeden van arbeid uit NL en FR naar lagere lonen landen en daarbij het weggooien van je waardevolle werknemers gewoon bijzonder slecht ondernemerschap.

Over de nieuwe arbeidsvoorwaarden weet ik niet het fijne, dus daar kan ik niet over meepraten. Wat ik wel weet van mensen in het vak is dat de arbeidsvoorwaarden bij KLM en AF helemaal erg goed zijn. Hoge salarissen, relatief lange layovers en arbeidsvoorwaarden waar velen in de vliegerij van kunnen dromen. We kunnen hier wel discussie voeren over het nut, het recht over wat je toe moet komen met die arbeidsvoorwaarden, etc, etc. de realiteit leert gewoon dat er LCCs zijn met slechtere arbeidsvoorwaarden dan AFKLM, die veel goedkoper vluchten kunnen aanbieden en gewoon de markt wegsnoepen. Kan je naar mijn idee beter de initiatieven vanuit de eigen groep toejuichen die er op gericht zijn de concurrentie aan te gaan dan stug volhouden aan arbeidsvoorwaarden die stammen uit de tijd toen het allemaal nog kon. En volgens mij was de issue niet zo zeer over baanbehoud, maar baanbehoud met alle voorwaarden. Nogmaals, ik weet er niet het fijne van. Jij beweert dat het enkel om de garantie ging van een baan.

Ik wees er even op dat (zowel voor management als werknemers):
It is the one that is most adaptable to change [who survives]...

Dat er keihard ingegrepen moet worden, ook bij KLM en ook bij HV is evident. Dat staat los van "ja maar bij ons gaat het beter dan bij hunnie".. Maar als verantwoord ondernemer doe je dat in eerste instantie MET je employees en niet over de ruggen van die employees!

Daarvoor is een visie-rijk management nodig die het niet hoeft te hebben van vuile trucen en je eigen werknemers kraken. Daar is ook meer voor nodig dan een nieuw stoeltje in de Biz en vlootvernieuwing. Daar zijn ondernemers voor nodig met ballen die niet een Martinair laten verschrompelen terwijl de cargo business op AMS groeit. Die de groeiplannen van HV (was ooit: 60 kisten in 2005..) hebben geschrapt en stuurloos hebben laten doormodderen terwijl EZY en RYR explosief doorgroeiden. En nu rijkelijk laat tot de conclusie komen dat er iets gedaan moet worden.

Ondernemers met ballen. Camiel was dat in ieder geval absoluut niet dus ik ben blij dat hij daar weg is. We gaan het zien met Elbers.

Volgens mij was er een plan om HV nu flink door te laten groeien...

En in hoeverre moeten zij die veranderen niet doorvoeren met hun werknemers? Werknemers moet zich ook bereidwillig opstellen en ook niet de boel afschuiven op enkel 'het management'. En ook het MP debacle is mij niet ontgaan. Volgens mij ooit een degelijk bedrijf, met goede load factors. Volgens mij werd er in 2005 ergens ook gesproken om de 767's te vervangen voor A330s. Alleen KLM draait verlies op short haul, heeft een dochterbedrijf die ook in bepaalde mate opereert in die markt. Om daarnaast nog een dochteronderneming te hebben die pax vervoert op long haul...?
Allemaal kannibalisme (economische term).

Martinair was goed in cargo vervoer en heeft 'zich' daar in 2011 volledig op mogen focussen. Wat lees ik er nu over? Dat men de vrachtdivisie verder heeft laten krimpen onder leiding van Camiel Eurlings en dat volgens een Britse krant de bedoeling is deze in z'n geheel over te hevelen naar Frankrijk om vervolgens te verkopen...

Het zit in de lagen van management. De juiste mensen zitten niet op de juiste plekken. Air France wordt nog geleid alsof het een staatsbedrijf is. Zolang zij het niet inzien, zal het een verloren zaak zijn. En mijn betoog was als wake-up call bedoelt. Niet naar één specifiek iets, maar naar allen. Management, medewerkers, interne organisatie en externe organisatie.
 
Laatst bewerkt:
Ja precies.. want we hebben in het verleden gezien dat KLM hier ook echt sterk genoeg voor is... Zeg eens eerlijk, wil jij Etihad als partner? Of overgenomen worden door de Duitsers? Die kunnen naast Austrian en Swiss ook KLM wel in het portfolio opnemen.
Het gaat niet om wat KLM zonder AF zou zijn, maar wat KLM met een nieuwe partner kan zijn.



Zo'n vaart zal het niet lopen hoor.. Schiphol blijft bestaan, ook zonder KLM...
Zonder KLM zal er nog een Schiphol zijn, waarvan de capaciteit voor een lange tijd niet benut zal zijn. Het is dan de vraag in hoeverre Schiphol klanten naar zich toe kan trekken, gezien de economische opkomst van een land als Turkije en de rest van het MO. Dan stapt men wel over in Londen, Parijs of Frankfurt...Brussels Airport stierf ook uit na de val van Sabena...

Geloof je het zelf? Afgunst? Misschien moet jij eens een dagje manager zijn... :biertje:
Overigens, denk je nu echt dat Eurlings zo weer bij een ander bedrijf aan de slag kan?

Vertel eens, waarom was Eurlings eigenlijk CEO van KLM geworden? Volgens mij niet omdat hij zoveel ervaring in de luchtvaartbranche had. Dus ik denk (in het algemeen) dat hij niet zo lang zonder baan zal zitten en dan nog hij zit er volgens mij nog wel warmpjes bij, dus voor dat bij hem de nood aanbrengt....:biertje:
 
Clipper mag ik vragen waar jij werkt? Als het toevallig KLM is denk ik dat jullie als bedrijf meer steun hebben ontvangen dan Emirates ooit gekregen heeft.

Een overheid die de luchtvaart erg veel ruimte geeft is geen staatssteun maar beleid. Etihad en Qatar zijn een ander verhaal, maar wat vind je dan van SAA, Singapore, Malaysian, zo'n beetje alle Chinese carriers en ga maar door....

Paraglider, ik heb er even over nagedacht en ik geef je voor een grootgedeelte gelijk. Het is ook een soort beleid van een overheid. En daar heb je als internationale speler veel last van. Tis alsof je met de handen op de rug de box arena wordt ingestuurd.
Bijna geen schijn van kans. Dat is nou ook precies het punt dat de ceo van lufti heeft aangekaart bij Europa. Maar voordat Europa wil gaan luisteren naar dit soort verhalen denk ik dat er al een aantal faillissementen zijn geweest en maatschappijen zoals Emirates de ticketprijzen weer kunnen opschroeven.( zou ik ook doen)

Mag ik jou vragen hoe het is om voor emirati te vliegen? Kloppen de verhalen op pprune? Hoe is de tewerkstelling / roosters / het leven daar. Volgens pprune wil je na een paar jaar weer weg. Is dat echt zo of is dit meer een vraag voor de PM?
Sorry beetje :offtopic:
 
Uit het FD van vandaag:

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM hoeft niet op het 'strafbankje' van de beurs vanwege het negatieve eigen vermogen. Vorige week bleek bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers dat het vermogen van Air France-KLM eind september €251 mln negatief bedraagt, als gevolg van de verwerking van de actuele waarde van pensioenen.

Ik vraag mij af of dit de waarde is van pensioenen in Nederland of in Frankrijk of beiden.

En verder: AF/KLM zal activiteiten moeten afstoten (dochtermaatschappijen verkopen). De optie die in het artikel genoemd wordt is:

Ook kan de luchtvaartmaatschappij een gedeelte van prijsvechter Transavia verkopen aan bijvoorbeeld Ryanair, dat wel wil samenwerken met KLM. De Ierse luchtvaartmaatschappij wil reizigers uit heel Europa aanleveren op Schiphol, maar heeft nog geen tijdvakken waarin haar toestellen mogen landen en opstijgen. Een verkoop van Transavia Nederland zou geld opleveren en Ryanair aan een startpositie op Schiphol helpen.

Blijkbaar ziet FR wel brood in een feederfunctie voor KL. Dat zet het businessmodel van zowel FR als AF/KLM op zijn kop. Staat trouwens haaks op de uitbreidingsplannen van HV-Frankrijk. Ik vraag mij af of die optie wel realistisch is. Verkoop van (een deel van) HV kan natuurlijk wel noodzaak worden indien je je in de schuldenpositie van AF/KLM verkeert en de situatie verder verslechtert.

Bron:
http://fd.nl/ondernemen/901098/air-france-klm-ontloopt-strafbankje-beurs
 
Laatst bewerkt:
Futurepilot, het is geenszins m'n bedoeling om je de grond in te trappen maar al je quotes in je laatste post vermelden *vermoedens* en aannames van jouw kant. De vloot van KLM was destijds allang verkocht en werd geleased. Zijn dus geen assets. Sterker nog, alle onroerend goed was ook al verkocht en op dat moment werd het hoofdkantoor in Amstelveen verkocht zodat ze dat zelf terug konden gaan huren. Ik neem het je niet kwalijk dat je dat niet wist (werd ook niet aan de grote klok gehangen) maar als je nogal overtuigd raakt van je eigen conclusies die niet op feiten zijn gebaseerd, tja. Doen veel mense overigens, ik ben daar ook niet immuun voor :)

Geen noemenswaardige uitbreiding voor Transavia NL gepland tot nu toe. Dat gaat nu waarschijnlijk veranderen nu TRA-EU van de baan is (bedankt Franse collega's) maar wat vage uitspraken in kranten ten spijt wilde AFKL geen cent in HV investeren in eerste instantie.

Natuurlijk kun je met algemene management praat aankomen van wie niet flexibel is en blabla en tuurlijk kun je extreem rigoureus te werk gaan. Als men het zou kunnen, zou er morgen een totaal nieuwe airline met 500 kisten staan en minimale arbeidsvoorwaarden. En dan de oude lekker failliet laten gaan. Dat kan natuurlijk niet dus dan is de volgende optie een nieuwe airline oprichten die in de loop der tijd de oude opvreet.

Maar dat is mijn punt. En iedere armchair CEO kan zo makkelijk oordelen dat het allemaal niet meer van deze tijd is en dat de salarissen belachelijk zijn maar het laten wegstromen van tienduizenden banen gaat toch echt over de levens van mensen. Collega's. Kinderen. Toekomsten.
Dus verdedig ik arbeidsvoorwaarden? Nee. Maar ik vind, ook met mijn ervaring buiten het vliegen als ondernemer, dat je primaire motivatie achter ondernemen nooit geld, geld, geld moet zijn maar ook trots in je bedrijf, je product en zeker ook je werknemers. Helaas denkt niet iedereen dat.

Ik vraag ook wel eens aan mensen: Wat is KLM? (Of HV of ieder ander bedrijf) KLM, dat zijn de mensen die het werk doen, het product maken. Niet de vliegtuigen. Niet het logo. Niet de beursnotering. Want als je het personeel morgen vervangt door een andere groep mensen die voor het laagste salaris je baan willen overnemen, dan is het toch ineens een ander bedrijf geworden!
 
Terug
Bovenaan