BA doet het nu aardig maar voor hoe lang?. En waar profiteerd BA van oa?. Juist een gunstiger fiscaal regime tav arbeidkosten crew.
Vertel? Welk gunstiger fiscaal regime?
Waarom maken IAG en LH winst, en KLM verlies.
In dezelfde markt en onder dezelfde omstandigheden en met de zelfde concurrentie.
KLM moet echt enkel en alleen met zichzelf aan de slag
Eens.
Het klinkt hard en het is een vervelende situatie voor de KLM maar het lijkt nog steeds of men eergisteren uit een nare droom is ontwaakt en nu ineens denkt..Shit, het gaat echt niet goed! Eerst naar andere wijzen kost op termijn alleen maar meer geld. Alle airlines maken fouten en hebben goede en slechte tijden maar wat heeft de KLM structureel veranderd sinds de crisis? Hier in de bar in Bahrein was het enkel wijzen naar Gulf Air en dat de politiek meer moest doen...
BA maakt sinds 2010 jaar op jaar record profits maar echt niet vanzelf. Willie Walsh kwam in 2005 aan het roer en heeft in goede tijden heel hard gesneden. We zaten met een mega pensioen tekort, een Open skies wat verlies leed, easyJet die onze shorthaul verpulverde, de UK government die nieuwe belastingen op tickets ex UK introduceerde, olie prijs ging omhoog, etc. Sinds 2006 is een constante druk op onze T&C’s met resultaat; pensioen leeftijd verhoogd naar 65, vakantie dagen ingeleverd, salaris ingeleverd terwijl bedrijf 1 biljoen winst maakte, salaris schalen verbreed van 24 naar 35 en een nieuw onafhankelijk pensioenfonds wat gelijk staat aan een pensioen bij easyJet.
De cabin crew koos voor de aanval en verloren...dit resulteerde in het opzetten van een nieuwe groep cabine personeel genaamd "Mixed Fleet", jonge meiden die voor minder dan de helft van een legacy purser short en long haul gemixed vliegen. Uiteraard heeft mixed fleet de mooie routes, SIN, KUL, etc. Legacy crew mag overstappen maar niet met behoud van salaris. Hun roosters? ICA-2 dagen vrij-1 dag europa en dag daarna weer een ICA. Dat is niet vol te houden en er is geen carrière mee op te bouwen met £ 12,500.00 bruto jaarsalaris (!) en dus vertrekken ze na een paar jaar weer, een model waar BA zich prima in kan vinden. In de tussentijd werden met de winst en meevallers uit bezuinigingen overnames gedaan...Iberia, Vueling, BMI en nu Aer Lingus. Wat kregen we er voor terug, job security en long term strong growth, een pilot only share scheme, garanties dat BA vliegers BA kisten zouden blijven vliegen en de bezuinigingen zouden worden geinvesteerd in groei en product verbetering (lees nieuwe kisten en nieuwe routes). Ja we staan er nu goed voor en nemen ontzettend veel nieuwe vliegers aan direct op de 747, 787 en sinds deze week 777 maar ondanks de jaarlijks steeds groter wordende winsten hebben we niet stil gestaan. BA is momenteel bezig om onze biedingen en voorkeuren systeem voor onze roosters aan te pakken want, het moet allemaal nog efficiënter en de EASA rules gaan we gelijk meenemen.
Staat hierboven iets over de ME3? Nee, echter zijn die sinds 2005 ontzettend gegroeid op de engelse markt en doen BA ook pijn.
KLM heeft naar mijn mening exact dezelfde potentie maar met 1 dag rust inleveren na een ICA en een vakantie dag ga je het niet redden. Ik hoop dat Elbers het roer harder gaat omgooien met de support van het personeel. Mijn familie (cabine en cockpit bij KLM) is nog verdeeld. De vliegers willen wel maar mijn nichtje vindt het bizar dat na een lange ICA ze geen 6-7 dagen vrij meer heeft...