De uitdagingen van de Koninklijke....

Wat een Flauwekul firestarter.

Waarom maken IAG en LH winst, en KLM verlies.
In dezelfde markt en onder dezelfde omstandigheden en met de zelfde concurrentie.

KLM moet echt enkel en alleen met zichzelf aan de slag
 
BA doet het nu aardig maar voor hoe lang?. En waar profiteerd BA van oa?. Juist een gunstiger fiscaal regime tav arbeidkosten crew.

Vertel? Welk gunstiger fiscaal regime?

Waarom maken IAG en LH winst, en KLM verlies.
In dezelfde markt en onder dezelfde omstandigheden en met de zelfde concurrentie.

KLM moet echt enkel en alleen met zichzelf aan de slag

Eens.
Het klinkt hard en het is een vervelende situatie voor de KLM maar het lijkt nog steeds of men eergisteren uit een nare droom is ontwaakt en nu ineens denkt..Shit, het gaat echt niet goed! Eerst naar andere wijzen kost op termijn alleen maar meer geld. Alle airlines maken fouten en hebben goede en slechte tijden maar wat heeft de KLM structureel veranderd sinds de crisis? Hier in de bar in Bahrein was het enkel wijzen naar Gulf Air en dat de politiek meer moest doen...

BA maakt sinds 2010 jaar op jaar record profits maar echt niet vanzelf. Willie Walsh kwam in 2005 aan het roer en heeft in goede tijden heel hard gesneden. We zaten met een mega pensioen tekort, een Open skies wat verlies leed, easyJet die onze shorthaul verpulverde, de UK government die nieuwe belastingen op tickets ex UK introduceerde, olie prijs ging omhoog, etc. Sinds 2006 is een constante druk op onze T&C’s met resultaat; pensioen leeftijd verhoogd naar 65, vakantie dagen ingeleverd, salaris ingeleverd terwijl bedrijf 1 biljoen winst maakte, salaris schalen verbreed van 24 naar 35 en een nieuw onafhankelijk pensioenfonds wat gelijk staat aan een pensioen bij easyJet.

De cabin crew koos voor de aanval en verloren...dit resulteerde in het opzetten van een nieuwe groep cabine personeel genaamd "Mixed Fleet", jonge meiden die voor minder dan de helft van een legacy purser short en long haul gemixed vliegen. Uiteraard heeft mixed fleet de mooie routes, SIN, KUL, etc. Legacy crew mag overstappen maar niet met behoud van salaris. Hun roosters? ICA-2 dagen vrij-1 dag europa en dag daarna weer een ICA. Dat is niet vol te houden en er is geen carrière mee op te bouwen met £ 12,500.00 bruto jaarsalaris (!) en dus vertrekken ze na een paar jaar weer, een model waar BA zich prima in kan vinden. In de tussentijd werden met de winst en meevallers uit bezuinigingen overnames gedaan...Iberia, Vueling, BMI en nu Aer Lingus. Wat kregen we er voor terug, job security en long term strong growth, een pilot only share scheme, garanties dat BA vliegers BA kisten zouden blijven vliegen en de bezuinigingen zouden worden geinvesteerd in groei en product verbetering (lees nieuwe kisten en nieuwe routes). Ja we staan er nu goed voor en nemen ontzettend veel nieuwe vliegers aan direct op de 747, 787 en sinds deze week 777 maar ondanks de jaarlijks steeds groter wordende winsten hebben we niet stil gestaan. BA is momenteel bezig om onze biedingen en voorkeuren systeem voor onze roosters aan te pakken want, het moet allemaal nog efficiënter en de EASA rules gaan we gelijk meenemen.

Staat hierboven iets over de ME3? Nee, echter zijn die sinds 2005 ontzettend gegroeid op de engelse markt en doen BA ook pijn.

KLM heeft naar mijn mening exact dezelfde potentie maar met 1 dag rust inleveren na een ICA en een vakantie dag ga je het niet redden. Ik hoop dat Elbers het roer harder gaat omgooien met de support van het personeel. Mijn familie (cabine en cockpit bij KLM) is nog verdeeld. De vliegers willen wel maar mijn nichtje vindt het bizar dat na een lange ICA ze geen 6-7 dagen vrij meer heeft...
 
Prijsdumping?

Prijsdumping?

Zolang Emirates staatsteun blijft ontvangen en daarmee prijsdumping faciliteert kan men überhaupt niet eens spreken van enige 'concurrentie positie'

Ik probeer even bij KLM en Emirates een ticket AMS-DXB heen 30 jun en terug 7 juli.
Wat blijkt:
KLM € 606,54
EK € 699,-

Nu begrrijp ik de hoge loadfactors van KLM + 85%, als dan daarbovenop je kostenniveau van je organisatie toch al hoger liggen dan van andere luchtvaartmaatschappijen dan is de weg naar een faillissement of verkoop van KLM als onderdeel van AFKL, onafwendbaar.
 
Ik probeer even bij KLM en Emirates een ticket AMS-DXB heen 30 jun en terug 7 juli.
Wat blijkt:
KLM € 606,54
EK € 699,-

Nu begrrijp ik de hoge loadfactors van KLM + 85%, als dan daarbovenop je kostenniveau van je organisatie toch al hoger liggen dan van andere luchtvaartmaatschappijen dan is de weg naar een faillissement of verkoop van KLM als onderdeel van AFKL, onafwendbaar.

Deze is wel erg kort door de bocht. 1 data, 1 prijs, das niet echt representatief natuurlijk :)
Het is natuurlijk niet de lijn AMS-DXB wat de concurrentie voor KLM is. het zijn de vele doorverbindingen van Emirates vanaf DXB wat juist concurrerend is voor KLM. Het point to point verhaal is niet zo spannend en zegt niet zo heel veel.
Zo is in Europa KLM juist voor point to point veelal duurder dan zijn of haar concurrenten
 
@BasicT,

Helemaal mee eens wbt cabine.
"We" als KLM, hebben een monster gecreeerd.
Horecapersoneel met een attitude en een arbeidsmoraal van lik me vestje.

De "CNV" is het getreuzel van de piloten zat las ik net, hoe bizar.

De piloten zijn en waren bijzonder teleurgesteld over het feit dat management wederom niet de ballen had om het monster aan te pakken.
Maar je wil wel dat je cluppie blijft bestaan, nou hoe ga je daar dan een modus in vinden?. Dus ga je inleveren voor het voorbestaan/toekomst van de club of ga je de absurde CAO van cabine financieren?.
JA CNV, daar moet je even over nadenken...........


Wbt het fiscale verhaal. Wat dacht je van de sector/dutypay bv?
Dat staat echt niet in verhouding tot de vergoeding die wij krijgen als daggeld.
Maar belangrijker , het kost de baas ook aanzienlijk minder, direct en indirect.
Bruto is het loon lager waarmee je dus ook tax en premies naar benenden brengt.
Indirect, zie boven, meldt cabine zich aanzienlijk minder snel ziek omdat dat direct geld gaat kosten.
Met een gemiddeld aantal Cabine zieken van tegen de 700 per DAG!, zie ik wel een winstpuntje.
 
@ Firestarter

"De piloten waren teleurgesteld"? Er zijn ook een aantal piloten binnen de groep "teleurgesteld" in die blauwe piloten. Deze piloten vliegen zonder enig probleem 3x een korte ICA rotatie binnen 11 dagen. Besparing tov de blauwe piloten? Mega maar dat mag niet van de Vereniging van blauwe piloten! Om te beginnen die Dreamliners naar Rood begint daar het echte besparen.

Wat wens ik hiermee te zeggen? De VKV heeft bergen boter op zijn hoofd tot dat de boter gesmolten is en het te laat is. Pudding en zijn vriendjes zijn erg goed in het veroordelen van anderen maar een hand in eigen boezem steken hoort hier niet bij. Tiktaktiktak.
 
@Sjakie,

Je mening over hoe het bestuur de MP collega's behandeld heeft deel ik ten volle, zie mijn eerdere posts hierover.
Alleen das de discussie nu niet.
3x Ica's in 11 dagen mocht ook bij MP passage maar 3x per jaar en werd bijna nooit gevlogen, een beetje een goedkoop argument derhalve.
 
Firestarter,

De discussie is "uitdagingen van ..." daarbij hoort in mijn optiek een scala aan "(deel)oplossingen". Men spreekt over cabine etc. Daar dienen de rustdagen te worden verminderd c.q. de productie te worden verhoogd. De vliegers hebben hun mond vol over het hoe en wat terwijl men zelf kleine zaken inlevert en eist. Het probleem is HUGE en vergt een echte aanpak, GEEN kaasschaaf.
Vlieg gewoon met 2 vliegers naar NBO/HAV etc. ben je dat gedrocht van de "20Kft roeptoeters" ook kwijt. Precies zoals MP deed en Arke doet. Gewoon weer MP laten doen met dames die wel wensen te werken MET plezier in hun werk en VOOR de pax.

Vwb je opmerking "bijna nooit", ALTIJD 3x per jaar 3 keer. I have been there................ En ook die 3x kan worden opgerekt in een nieuwe CAO. Wedden dat vele MP vliegers voor zijn? Zeker nu ..................Elbers TAKE ACTION.
 
Sjakie,

Van je bericht druipt de frustratie af.
Daar heb ik begrip voor.

De vliegers zijn bereid een kostenreductie aan te gaan van 20% daarmee verlaagt zij haar kostenniveau naar die van bv BA.

Jouw suggesties, zal ik ze maar noemen, zijn goedbedoeld maar niet relevant.
Want zo ken ik er ook nog wel een paar. Wellicht zijn er onder de 1000 werkloze jr vliegers ook nog wel een stuk of 500 die het voor de helft willen doen van wat jij hier op tafel legt. Zo kan je wel doorgaan.

En nogmaals Sjakie, bij deze , jij bent dan de enige MP vlieger, die ALTIJD, 3x n ICA deed in 11 dagen.
Echt klinkklare onzin en dat weet je zelf ook!.
 
En nogmaals Sjakie, bij deze , jij bent dan de enige MP vlieger, die ALTIJD, 3x n ICA deed in 11 dagen.
Echt klinkklare onzin en dat weet je zelf ook!.

Het ligt wat genuanceerder. Bijna alle 767 vliegers deden 3x3 per jaar. De 320, MD en bult vliegers niet.

Beetje geneuzel achter de komma allemaal.




Die 20% lijkt me niet zo moeilijk. Of je het daarmee gaat redden trek ik ten zeerste in twijfel zolang de cultuuromslag er niet komt.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook moe wordt van dat gepolder continue. De grote besparingen zijn voor iedereen duidelijk en die moeten eens resuliet doorgevoerd worden. Waarom kan Lufthansa wel gewoon Eurowings oprichten en zowel shorthaul (Germanwings) als longhaul (A330's van Sunexpress) via deze dochter er door drukken?

Gewoon Europa cockpit en cabine onder KLC CAO en op ICA de viermansoperaties sterk terugdringen. Dan kom je al heel ver.

P.s hoeveel uur vliegen de 747 en MD11 mannen bij MP per jaar?
 
Fixed it for ya...

Fixed it for ya...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook moe wordt van dat gepolder continue. De grote besparingen zijn voor iedereen duidelijk en die moeten eens resuliet doorgevoerd worden. Waarom kan Lufthansa wel gewoon Eurowings oprichten en zowel shorthaul (Germanwings) als longhaul (A330's van Sunexpress) via deze dochter er door drukken?

Gewoon Europa cockpit onder KLC CAO, op ICA de DRIEmansoperaties sterk terugdringen en alle CA indelen op zowel EU en ICA. Dan kom je al heel ver.

P.s hoeveel uur vliegen de 747 en MD11 mannen bij MP per jaar?

Fixed it for ya....en als Elbers het helemaal goed wil doen minimal 80% als part-timer, alles daaronder is kapitaal verlies vwb currencies, uniformen etc etc.
 
O ja en de VVR voor GWKs schrappen.

Vliegen kost je een paar jaar aan opleiding, maar de kwalificatie om zo'n ding te (mogen) onderhouden een veelvoud daarvan.
 
Ik Ben ook klaar met dit geneuzel. We moeten niet blijven aanrommelen met kleine stapjes hier en daar. Even grote stappen zetten: vooroverbuigen, diep zuchten en laat het gebeuren. Des te eerder kunnen we weer vooruit. Heel veel KLM cabine zijn blij dat er eindelijk iets gebeurd op ICA. Nu nog even KLM EUR bij KLC. Vliegers nog even 15-20% arbeidskostenreductie in 5 jaar en dan hebben wij allemaal ons deel gegeven. Dan is het aan het MT om deze actie om te zetten in winstgevendheid. Uitbreiden om kosten per eenheid te verlagen, MP vliegers in dienst nemen want zoals het nu gaat is schrijnend.
Wat betreft de vliegers, wij gaan binnenkort denk ik met een behoorlijke stap komen.
 
Heel veel KLM cabine zijn blij dat er eindelijk iets gebeurd op ICA.

Hoeveel gebeurt er daadwerkelijk? Is het genoeg om te kunnen concurreren met £12500.- voor normale CC en £25000.- voor een CSM.

LH vliegers doen op dit moment 5-6 trips per maand! SH en LH doen beide 900 uur per jaar.
 
@Firestarter,
Lezen is inderdaad het moeilijkste wat er is .................3x 3 is? Kun je wel tellen/rekenen?

"P.s hoeveel uur vliegen de 747 en MD11 mannen bij MP per jaar?" Weinig idd en dat wordt nog minder met dank aan Le petite Blue. Is nu eenmaal het resultaat van kisten uit de vaart nemen.
 
Terug
Bovenaan