De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik vond het leuk om te lezen, dank hiervoor.
Soms plaatsen mensen hier iets, niet om een mening te ventileren, maar puur ter kennisgeving...
 
Goed om te lezen!

"Dan maken mensen wel erg lange dagen. Dat moeten we elkaar niet aandoen. Het is het opzoeken van de grenzen van de cao’’, stelt voorzitter Annette Groeneveld.

Dit geloof je toch niet? Zelfs de grenzen van de CAO mogen niet opgezocht worden van deze mevrouw. Lijkt mij zolang je er binnen blijft dat er toch geen probleem is?!
 
Inderdaad Jockey747, in tegenstelling tot een enkeling hier hoef er niet altijd een punt gemaakt te worden. Ik poste het idd enkel ter informatie.

Bobermo, het interesseert mevrouw Groeneveld geen moer wat er met de meiden bij KLC gebeurd. Zodoende deze vage uitspraak waarbij het lijkt alsof ze de belangen van deze achterban behartigt terwijl ze vaak genoeg denigrerende uitspraken heeft gedaan over KLC (o.a dat er 100 man in een kist gepropt worden en dan is het "karren met de koets" of dat er geen echte leidinggevende is omdat het een senior CA heet ipv Purser). Dit terwijl KLC regional airline van 2015 is geworden en KLM beste Europese maatschappij in 2014, en dat komt echt niet door die 50% KLM-ers die altijd moe zijn als ze 6 sectoren doen in een 4 daags "bipje".

P.s Camiel Eurlings is ook een lul omdat hij de keutel van KLC europa heeft ingetrokken na stakingsdreigingen van de VNC.
 
Ik denk wel dat deel van de reden waarom de dames bij Cityhopper hun werk zo goed doen en zich bijvoorbeeld zelden ziek melden is dat ze zo'n grote worst voor zich hebben hangen, namelijk na ca. 5 jaar doorstromen naar de grote KLM waar je nooit meer hoeft te werken.

Als de 737 1 op 1 dezelfde tewerkstelling zou hebben voor de cabine als bij Cityhopper, dan weet ik niet of de meiden nog wel zo vrolijk elke dag naar hun werk toe gaan.

En misschien wel terecht, want ze werken echt een stuk harder dan de vliegers, voor een vrij karig loontje. Vooral als je bedenkt wat hun collega's achterin de 737 bij KLM verdienen en hoeveel vrij ze daarna krijgen.

Maar stel men krijgt het voor elkaar om dezelfde WRR op de 737 te implementeren maar het salaris blijft wel hetzelfde, dan zou het opeens al een HEEL stuk beter met KLM gaan.
 
Ken nog wel een cluppie binnen de KLM-groep die ook een stuk harder en efficiënter werken, op heuse 737's :-) Daar worden de grenzen van de CAO (en wet!) standaard opgezocht. Prima!
 
Vanavond om 23:00u bij Jinek:

Haalt de KLM wel haar 100-jarige jubileum?

Bij het personeel van de KLM is nieuwe reuring ontstaan over de nabije toekomst, nu blijkt dat de staatsgaranties rond de fusie van Air France en KLM al vanaf het begin in 2003 boterzacht zijn geweest.

Vanavond in Jinek: Jort Kelder & Steven Verhagen, de voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.


Deze uitzending is te zien op 03 juni 2015 om 22:55 uur op NPO 1.

http://jinek.kro-ncrv.nl/seizoenen/seizoen-2015/afleveringen/03-06-2015
 
Jort was weer scherp. En positief over de KLM vliegers. Zal wel te maken hebben met de vliegdienstdag die hij vorig jaar op een leuke manier aan elkaar praatte.
 
Maar wat een slap verhaal van Steven Verhagen zeg. Het enige argument waar hij mee komt is dat de slechte positie van Air-France/KLM door de ME3 komt. Ja, ze worden gigantisch geholpen door de staat waardoor ze een heel mooi product neerzetten. Maar ondertussen zegt hij wel dat hij bij de Nederlandse staat wil aankloppen voor hulp. Dat is nogal krom.

Daarbij vind ik het vreemd dat een grote groep als IAG wel gewoon kan concurreren en winst kan maken met de competitie van de ME3 terwijl Emirates bijna elk veld in de UK leegzuigt met grote machines.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat een slap verhaal van Steven Verhagen zeg. Het enige argument waar hij mee komt is dat de slechte positie van Air-France/KLM door de ME3 komt. Ja, ze worden gigantisch geholpen door de staat waardoor ze een heel mooi product neerzetten. Maar ondertussen zegt hij wel dat hij bij de Nederlandse staat wil aankloppen voor hulp. Dat is nogal krom.

Daarbij vind ik het vreemd dat een grote groep als IAG wel gewoon kan concurreren en winst kan maken met de competitie van de ME3 terwijl Emirates bijna elk veld in de UK leegzuigt met grote machines.
Inderdaad, volgens mij was Jort de enige aan tafel die het begrepen heeft.

Erg interessant wordt het op 13:30 als Jort gewoon zegt waar het op staat: als je nog een kans wilt maken dan moet je het spelletje gewoon keihard (mee)spelen en concessies afdwingen i.p.v. je als het naïeve, domme en braafste jongetje van de klas in een hoekje te laten wegzetten. Zowel Eva als Steven vallen vervolgens over Jort heen. :eek!:

Typisch Nederlands, met zoveel naïviteit en kortetermijndenken van Eva en Steven is het natuurlijk ook niet raar dat politici een dikke 10 jaar geleden KLM verkwanselt hebben en dat de VNV en de Nederlandse media er met open ogen zijn ingetrapt.

Het "Poldermodel" en "de maakbare samenleving" zijn misschien leuk voor in Nederland waar "nivelleren is een feest" is, maar in de rest van de grotemensenwereld wordt je daarmee vierkant uitgelachen. Dan krijg je doodleuk nog een extra naheffing uit Brussel, of mag je je nationale luchtvaartmaatschappij op een presenteerblaadje aan Frankrijk aanbieden.

p.s. Jammer dat de VNV niet een beetje meer geslepenheid, langetermijndenken, outside-the-box-thinking en creativiteit tentoon kan spreiden, een 'kwaliteit' die ze de wel degelijk blijken te hebben als het aankomt op het piepelen van hun eigen MP & KLMuk collegae. ;)
 
35 minuten turnaround op Schiphol is echt heel snel. Ryanair doet het met 25 minuten op een kleine buitenluchthaven.

Maakt KLC winst?

Verhagen mag best over de ME3 klagen. Hij mag zeker niet over de low cost klagen. Het punt is dat klagen je niet helpen. Aangezien de macht of invloed van de bonden bizar groot is mag je hen ook erop aanspreken dat ook zij pas veel te laat zijn gaan aanpassen.

Aan de KL kant lijkt het wel de goede kant op te gaan. Dat kunnen we niet zeggen van de franse kant..helaas.
 
Maakt KLC winst?

Of KLC winst maakt is niet te bepalen. Het overgrote deel van de KLC passagiers zijn overstappers dus dan hangt het er qua omzet voor KLC maar net vanaf welk deel van de ticketprijs je toeschrijft aan KLC en welk deel aan KLM (of codesharepartner).
 
35 minuten turnaround op Schiphol is echt heel snel. Ryanair doet het met 25 minuten op een kleine buitenluchthaven..

Snel is het zeker, maar het is te doen! Op de grote luchthavens waar Ryanair op vliegt hebben ze meestal turnarounds van 30-35 minuten, met name door het gebruik van airbridges. Nogmaals, het is te doen.
 
Precies Dogleg, de redenatie dat Europa verlies lijdt is dan ook puur boekhoudkundig. Echter kun je wel uitrekenen hoeveel lager de overhead bij KLC is. KLC doet 30% van de Europa productie terwijl de overhead bij KLC lager is dan 30% van het verlies. Zo zou je kunnen beredeneren dat KLC winst maakt.

Met de komst van de E175 zal deze overhead verder omlaag gaan.

@wsh Ryanair doet 186 Pax in 25 min. KLC doe 100 pax op een Ryanair veld in 30 min. en in 35 min. op AMS. Onder andere de regeltjes politiek dat op AMS geen twee trappen op het platform gebruikt kunnen/mogen is daar debet aan.
 
Precies Dogleg, de redenatie dat Europa verlies lijdt is dan ook puur boekhoudkundig. Echter kun je wel uitrekenen hoeveel lager de overhead bij KLC is. KLC doet 30% van de Europa productie terwijl de overhead bij KLC lager is dan 30% van het verlies. Zo zou je kunnen beredeneren dat KLC winst maakt.

Met de komst van de E175 zal deze overhead verder omlaag gaan.

@wsh Ryanair doet 186 Pax in 25 min. KLC doe 100 pax op een Ryanair veld in 30 min. en in 35 min. op AMS. Onder andere de regeltjes politiek dat op AMS geen twee trappen op het platform gebruikt kunnen/mogen is daar debet aan.

Easyjet gebruikt twee trappen en doen turnarounds met 180 pax in 30 min.
 
Een volle embraer 190 met 100 man met twee trappen kunnen we in 25 minuten omdraaien. Bottleneck bij KLC is vaak de ruimbagage, aangezien KLC veel connectie pax heeft en een bedrijf als Easy niet.
Op Schiphol ook vaak pax met short connections e.d.
Een netwerkmaatschappij zoals KLM, BA, Lufthansa hebben net iets complexere processen.

Dus, we kunnen het wel als je puur naar 1 vlucht kijkt. Als je naar het netwerkproces kijkt ben je ook afhankelijk van andere vluchten en moet je iets meer speling inbouwen in je omdraaitijden. Op Schiphol maakt het meestal niet uit of je dan met 1 trap of twee trappen werkt.
 
Terug
Bovenaan