De uitdagingen van de Koninklijke....

Enlargement, layover, rusttijden, aantal piloten in loon en brood. Hangt allemaal aan je werktijd. Dus voor een vakbond is het een heel groot punt dat voor je werkzaamheden ook werktijd wordt ingepland.

Wat het individu er dan van maakt, moet hij zelf weten. Maar als je verkondigt dat het niemand wat zou moeten uitmaken, dan begint vroeg of laat je werktijd pas als de deur dicht gaat, en doe je de rest in je vrije tijd. Dus laat je vakbond een beetje ruimte om hier wat pietluttig te zijn. Er zit wat aan vast, en dan gaat het om politiek en om principes.

Eenieder moet alles natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Ik denk alleen dat de vakbond juist nu niet pietluttig moet doen. Er zijn wel belangrijkere zaken.
Sinds jaar en dag bereiden we onze profchecks en typerecurrents voor in eigen tijd. Daar gaat meer tijd in zitten dan de Ipad updaten. En toch doet niemand, en terecht, daar moeilijk over. Gezien ons salaris mag je, mijn mening, best wel wat buiten werktijd doen en zeker wanneer je KLM ICA vliegt!
 
Goed, het is 1 Mei. Hoe staat het ervoor:

Transavia deficit within budget: Air France-KLM
Transavia's first-quarter operating loss worsened 19% to €69 million ($77 million) amid the Air France-KLM subsidiary being built up as a European budget carrier. Unit cost rose 4.3% as a result of the US dollar's appreciation, investments in the French operations, capacity cuts in the Netherlands, and shorter sector lengths, the group says.

Currency hit limits Air France-KLM Q1 progress
Air France-KLM trimmed its first quarter operating loss by €29 million to €417 million, amid negative currency impacts.and continued yield pressure.

Air France-KLM's cargo business 'disappointing': finance chief
Air France-KLM's cargo operations may require further restructuring after a widened first-quarter operating loss in the segment, group finance chief Pierre-Francois Riolacci has acknowledged.

Despite ongoing efforts to cut costs through a reduction of the group's full freighter fleet, cargo performance has been "disappointing", Riolacci admitted during a results briefing today.

The operating loss totalled €63 million ($70 million), an increase of €29 million from 2014's first-quarter reverse.

Air France-KLM debt repayments total €970m in 2015
Group debt maturities total €5.97 billion over the next five years, of which €3.9 billion is long-term debt repayments, a first-quarter results presentation shows. Another €970 million tranche is convertible bonds with redemption options, while the remaining €1.16 billion is plain vanilla bond repayments.

The group ended the first quarter with €3.5 billion of net cash and available credit lines of €1.77 billion. Since Air France-KLM has secured two €550 million tranche credit facilities with respective three and five-year maturities, effectively refinancing a €1.06 billion credit facility that matures in April 2016.

Air France-KLM also issued a €400 million hybrid bond carrying a 6.25% annual interest rate in late March.
 
'Air France wil 1,1 miljard euro bezuinigen

21:06 30-4-2015
PARIJS (AFN) - Luchtvaartmaatschappij Air France wil tot en met 2017 ruim 1,1 miljard euro bezuinigen. Dat maakte het zusterbedrijf van KLM donderdag bekend.

Air France wil 1,1 miljard euro bezuinigen Air France wil de kosten jaarlijks met 1,5 procent terugdringen. Om dat doel te bereiken snijdt het bedrijf onder meer in onrendabele langeafstandsvluchten. Daarnaast wordt bezuinigd door de korte vluchten van Air France en die van de regionale dochter HOP onder één dak te brengen. Die ingreep moet ertoe leiden dat HOP op zijn minst quitte gaat spelen.

Verder moet dochter Transavia vanaf 2018 winstgevend zijn. Daarnaast sprak Air France de ambitie uit om binnen een paar jaar tot de mondiale top 5 te behoren qua luchtvrachtvervoer.

De besparingen en aanpassingen zijn onderdeel van het plan Perform 2020, dat de luchtvaartonderneming in de komende jaren zal uitvoeren.'


Toch nog hoop voor MP??
 
Nope. Zie Buschauffeur's posting.

Nieuwsblad Transport had eergisteren deze kop: "Exodus uit top KLM Cargo". Het artikel zit achter de paywall, maar de aanhef zegt genoeg.

Het aandel AFKL ging gisteren meer dan 5% omlaag.
 
Daarnaast sprak Air France de ambitie uit om binnen een paar jaar tot de mondiale top 5 te behoren qua luchtvrachtvervoer.

Echt ik weet bar weinig van luchtvracht af maar dit lijkt me een onredelijke ambitie, of niet?
Waarom zouden ze MP weg doen maar wel meer op vracht willen inzetten?
 
Interessant FD artikel 8 mei 2015

Interessant FD artikel 8 mei 2015

Jaar van de waarheid voor Air France-KLM

Afgelopen vrijdag verscheen dit artikel in het FD:
jaar-van-de-waarheid-voor-air-france-klm

De inhoud lijkt behoorlijk nauwkeurig weer te geven wat de huidige situatie is, en wel dat vakbonden versus directie zich tijdelijk schuilhouden in hun loopgraven voor de buitenwereld. Het is niet anders.

Wat echter verontrustend is de conclusie: het is bijna onvermijdelijk dat dit jaar wederom directie en vliegend personeel (met name Frankrijk) een conflict aangaan. Een herhaling van zetten dreigt.

Aangezien AFKL geen cent eigen vermogen meer heeft betekent dat, dat als het stakingswapen wordt ingezet men staakt op kosten van de vreemd vermogen verschaffers. Die dat hoogstwaarschijnlijk niet erg waarderen. De kredietfaciliteit is al omlaag gegaan van 1,8 Mld naar 1,1 Mld.

Het signaal dat de politiek zich door overleg er nu mee aan het bemoeien is, is meestal een garantie op een verkeerde afloop.
 
@ Thioda,

Vrachtvliegen hoeft niet alleen met full freighters, maar denk ook aan de belly vracht.
Bv 777 neemt 30-35ton mee onderin.
Uiteraard kan je dan geen CAO meenemen.
 
Als je tot de top-5 van de wereld wil behoren in de luchtvrachtbusiness dan red je het niet met belly-only. Je MOET daar full freighters bij hebben, iets wat AF-KL keihard aan het afstoten is. De huidige top 5 heeft ze namelijk wél, en zet daar fors op in voor de toekomst. De directie van AF-KL praat maar weer eens onzin (zoals we onderhand wel van ze gewend zijn)...............:wegkwijt:
 
@ Thioda,

Vrachtvliegen hoeft niet alleen met full freighters, maar denk ook aan de belly vracht.
Bv 777 neemt 30-35ton mee onderin.
Uiteraard kan je dan geen CAO meenemen.
Je kan wel vracht meenemen, maar je capaciteit sturen wordt wel een stuk moeilijker. Want welke kist ergens heen vliegt hangt toch primair aan het aantal passagiers. En geen passagiers, dan kan je ook geen vracht vervoeren.

Bij ons is het regelmatig zo dat als een route van 747 op A380 wisselt, dat er capaciteiten op de full freighters op die route worden toegevoegd, daar de A380 niet veel meer dan 600 koffers mee neemt, terwijl de 747 nog een aardige hoeveelheid vracht meeneemt.

Dus ja, je vervoert vracht, maar je kan niet ieder product meer aanbieden, en je capaciteit hangt maar los samen met waar er geld te verdienen is. Daarmee ga je niet bij de top horen.
 
Mannen,

Ik begrijp jullie reacties, ik probeerde alleen Thioda uit te leggen dat er vracht in de buik mee kan.

@Feelgood, ik werk voor een Maatschappij uit de top 5 en weet als geen ander dat FF broodnodig zijn, bij ons komen er FF teug uit de woestijn zelfs een halfgare BCF terwijl er ook nog nieuwe -8F afgeleverd worden.

@Oveur,
Dat is een probleem van LH met VLA, Daarom heeft mijn baas beslist om voor meer frequentie te gaan met 777 of in toekomst 350. bij ons geen -8i of 380.
BV 5x per dag 777 HKG-LHR is 150T belly ruimte, aangevuld door paar keer per week een -400F voor de CAO, en de 777 gaan toch dus als er vracht mee kan perfect.
Wij vlogen FF overal in Europa vanuit het Oosten, ons management heeft alles om gegeooid, nu rijden er vrachtwagens met onze Vluchtnummers naar 3 grote velden in EU, en de Freighters gaan vol weg uit EU of als het snel moet gelijk op een Pax kist mee.

We kunnen lang discussiëren, vracht is een aparte tak van sport, en jammer dat AF-KLM dit zo verkwanseld. KLM had nooit die ERFs moeten opereren maar gelijk bij MAC onder brengen..
over AF maar niet beginnen
 
Oh zie net dat je de kop ff moet googelen, via de link kan je het artikel niet openen (tenzij je een fd member bent)
 
Wie riepen hier het hardste dat KLM geen staatssteun ontvangt...
Ik hoop van harte dat het midden oosten hier op reageert door ook de deur dicht te gooien voor Nederlandse maatschappijen.
 
Ach, wat boeit het. Dat handjevol vluchten van Nederlandse clubs naar de UAE is toch minimaal. Daar zal niemand een traan om laten. De vluchten van de ME3 naar AMS zijn niet zozeer het probleem. Dat ze intussen zo ongeveer iedere (middel)grote luchthaven in Europa aan doen is voor de hub AMS een veel grotere bedreiging.
 
Fair enough, maar voor de KLM-ers die zo hard riepen over staatssteun. Het protectionisme (en de discount voor overstap op AMS) zijn duidelijke vormen van staatsteun aan KLM.

Persoonlijk ben ik van mening dat iedere vorm van concurrentie toegejuicht moet worden. Dit houd bedrijven scherp en innovatief. Kan je je als bedrijf niet aanpassen dan ben je terecht ten dode opgeschreven. Zo werkt de evolutie nou eenmaal.
 
Terug
Bovenaan