Er wonen in Engeland ruwweg vier keer zoveel mensen als in Nederland.
EK vliegt per dag 3x naar LGW, 5x per dag naar LHR (7x als je QF meetelt), 3x per dag naar MAN, 2x per dag naar BHX, en 1x per dag naar NCL en GLA, dat is in totaal met QF er bij 17x per dag. Even heel simpel gerekend is dat dus, naar inwoner aantal gezien nog steeds 2x zoveel als naar Nederland. BA schrijft zwarte cijfers, met EZY en RYR als directe buurman.
Hierbij worden EY en QR volledig buiten beschouwing gelaten, en die vliegen ook een respectabel aantal vluchten per dag naar de UK, in plaats van dat ene vluchtje naar AMS.
Als AF-KLM inderdaad denkt dat het feit dat ze rode cijfers schrijft ligt aan de ME3 dan zijn ze bijzonder naïef, hetzelfde geldt voor de airworkers hier die dat ook denken.
Qua aantal vluchten naar Duitsland per dag is de verhouding qua inwoneraantal ongeveer hetzelfde als met Nederland en ook Lufthansa schrijft zwarte cijfers.
Ook naar Frankrijk worden er, als je naar inwoneraantal kijkt, pro rata minder vluchten uitgevoerd dan naar NL, maar goed dat is hetzelfde AF-KLM verhaal.
China Southern is min of meer van de Chinese overheid, waarom legt KLM hen geen restricties op, zij vliegen immers twee keer per dag AMS - CAN.
Singapore vliegt dagelijks AMS - SIN, grootaandeelhouder is de overheid in Singapore.
Malaysian vliegt dagelijks AMS - KUL, grootaandeelhouder is de overheid in Maleisië.
Het lijstje van staatsmaatschappijen, of bedrijven met de staat als grootaandeelhouder, die allemaal landen op AMS is lang, het blijft me dus verbazen dat AF-KLM zo moeilijk doet over de ME3.
Een beetje sneu om Jumbo wat verwijten naar z'n hoofd te slingeren wanneer het er min of meer op lijkt dat een aantal mensen domweg slecht tegen hun verlies lijken te kunnen.
KLM biedt een hopeloos product aan in de huidige markt, het is niet low-cost en het absoluut geen premium service en daarom is het ook logisch dat je klanten aan beide kanten van het spectrum verliest. Als vliegend collega hoop ik dat jullie het schip kunnen omkeren, maar ik hoop dat ook jullie inzien dat protectionisme niet de oplossing gaat zijn. Klanten kiezen voor een product of service, telkens minder voor een kleur.
Ook het klagen over investeringen van buitenlandse overheden in luchthavens is onzin. Wie betaald de nieuwe luchthaven in Berlijn...de regionale overheden daar.
Wie is eigenaar van Schiphol.....
Wie betaald de nieuwe luchthaven in Istanbul.....
Wie heeft de nieuwe luchthaven in Beijing betaald.....
En ook die lijst is vrij lang...
Overheden investeren nou eenmaal in economisch rendabele infrastructuur, zoals Nederland dat ook doet.
Wie nu weer wil beginnen over oneerlijke arbeidsvoorwaarden en lonen moet eens kijken hoe we het in Nederland aanpakken:
http://www.salarisnet.nl/Wet-Regelg...Maasvlakte-worden-onderbetaald-SALNET004217W/