De uitdagingen van de Koninklijke....

AFKL technisch failliet...

AFKL technisch failliet...

Lees net een artikel over de kwartaalcijfers. Die waren zwart. Je zou toch echt geloven dat ze rood waren, als je de berichten in de media en in dit draadje de laatste dagen las.....Het is nu echter tijd om weer over te gaan tot de orde van de dag. Groeten vanuit het fantastische crewhotel in IAD.
:blabla::blabla::blabla::blabla::blabla::blabla:

Jemig, NvS, wat een belachelijke kortzichtigheid! Je toont aan werkelijk geen snars verstand te hebben van economics and finance.
Deze cijfers zijn dramatisch!
AFKL draait altijd volledig op het 3e kwartaal. Al decennia lang. En nu is dat kwartaal ronduit zeer slecht.
Lees Elsevier. AFKLM is technisch failliet.
En jij bralt maar door over jouw "fantastische crew hotel in IAD".
Technisch faillissement heeft directe gevolgen voor alle externe betalingen en contracten. Olie, catering, afhandeling. Al die partijen zullen andere garanties willen dat KLM aan haar verplichtingen zal voldoen. Prijzen gaan omhoog, factureringen zullen anders gaan verlopen (betalingen vooraf i.p.v. achteraf bijvoorbeeld), in sommige gevallen zullen bestaande contracten kunnen worden opengebroken als in contracten een clausule is opgenomen over de solvabiliteit van KLM, etc., etc.

Als er ook maar één KLM medewerker zijn baan verliest omdat jij met andere vliegers in jouw vakbond-ledenraad het ridicule vroegpensioen en andere idiote emolumenten blijven verdedigen dan is het persoonlijk drama van dat persoon alleen aan jou te wijten.
Hoe kun je met jezelf leven als jouw bedrijf op het punt staat zeer veel arbeidsplaatsen te gaan verliezen terwijl jij je druk maakt over crew hotels, daggeld en stoppen op je 56e?
Hoezo "Keeping The Family Together?" Je moest je schamen!
Als VNV instemt met het schrappen van 56 jaar als verplichte pensioenleeftijd levert dat KLM 150 miljoen euro per jaar op! Daar kunnen zeer veel arbeidsplaatsten (grond- en vliegend personeel) mee worden behouden!

Jij, NvS, bent gewend (verwend) geraakt, decennia lang in decadentie gewikkeld, door een beleid van directie van "Do Not Rock The Boat!". Dat werd in de volksmond vertaald met "Keeping The Family Together".
Dagenlange safari's, strandvakanties, exotische citytrips, cocktails onder palmbomen, feesten en crew-orgie's. Het is niet normaal. Het was niet normaal. Het is decadent.

Feit is dat enige arbeidsonrust bij een luchtvaartmaatschappij -in tegenstelling tot andere bedrijfstakken- onmiddellijk leidt tot lagere ticketsales (je ziet dat nu ook al terug in de prognose voor 4e kwartaal 2014 en 1e kwartaal 2015: sales loopt mijlenver achter; de werkelijke storm moet nog beginnen).
Jij bent met jouw vakbond degene geweest die KLM jarenlang heeft gegijzeld door, onder druk van mogelijke acties en arbeidsonrust, KLM te dwingen met alle eisen in te stemmen. In de volksmond ook wel blackmail genoemd.
En Hartman is diegene die stilzwijgend met alles maar instemde om arbeidsonrust te voorkomen.

Word wakker NvS! Een technisch failliete onderneming heeft geen ontslagvergoeding meer. Ook al staat dat met 1.000 woorden in een CAO.
Succes met jouw A330 rating elders, zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
:blabla::blabla::blabla::blabla::blabla::blabla:

Jemig, NvS, wat een belachelijke kortzichtigheid! Je toont aan werkelijk geen snars verstand te hebben van economics and finance.
Deze cijfers zijn dramatisch!
AFKL draait altijd volledig op het 3e kwartaal. Al decennia lang. En nu is dat kwartaal ronduit zeer slecht.
Lees Elsevier. AFKLM is technisch failliet.
En jij bralt maar door over jouw "fantastische crew hotel in IAD".
Technisch faillissement heeft directe gevolgen voor alle externe betalingen en contracten. Olie, catering, afhandeling. Al die partijen zullen andere garanties willen dat KLM aan haar verplichtingen zal voldoen. Prijzen gaan omhoog, factureringen zullen anders gaan verlopen (betalingen vooraf i.p.v. achteraf bijvoorbeeld), in sommige gevallen zullen bestaande contracten kunnen worden opengebroken als in contracten een clausule is opgenomen over de solvabiliteit van KLM, etc., etc.

Als er ook maar één KLM medewerker zijn baan verliest omdat jij met andere vliegers in jouw vakbond-ledenraad het ridicule vroegpensioen en andere idiote emolumenten blijven verdedigen dan is het persoonlijk drama van dat persoon alleen aan jou te wijten.
Hoe kun je met jezelf leven als jouw bedrijf op het punt staat zeer veel arbeidsplaatsen te gaan verliezen terwijl jij je druk maakt over crew hotels, daggeld en stoppen op je 56e?
Hoezo "Keeping The Family Together?" Je moest je schamen!
Als VNV instemt met het schrappen van 56 jaar als verplichte pensioenleeftijd levert dat KLM 150 miljoen euro per jaar op! Daar kunnen zeer veel arbeidsplaatsten (grond- en vliegend personeel) mee worden behouden!

Jij, NvS, bent gewend (verwend) geraakt, decennia lang in decadentie gewikkeld, door een beleid van directie van "Do Not Rock The Boat!". Dat werd in de volksmond vertaald met "Keeping The Family Together".
Dagenlange safari's, strandvakanties, exotische citytrips, cocktails onder palmbomen, feesten en crew-orgie's. Het is niet normaal. Het was niet normaal. Het is decadent.

Feit is dat enige arbeidsonrust bij een luchtvaartmaatschappij -in tegenstelling tot andere bedrijfstakken- onmiddellijk lijdt tot lagere ticketsales (je ziet dat nu ook al terug in de prognose voor 4e kwartaal 2014 en 1e kwartaal 2015: sales loopt mijlenver achter; de werkelijke storm moet nog beginnen).
Jij bent met jouw vakbond degene geweest die KLM jarenlang heeft gegijzeld door, onder druk van mogelijke acties en arbeidsonrust, KLM te dwingen met alle eisen in te stemmen. In de volksmond ook wel blackmail genoemd.
En Hartman is diegene die stilzwijgend met alles maar instemde om arbeidsonrust te voorkomen.

Wordt wakker NvS! Een technisch failliete onderneming heeft geen ontslagvergoeding meer. Ook al staat dat met 1.000 woorden in een CAO.
Succes met jouw A330 rating elders, zou ik zeggen.


Murphy,

Beetje rustig!!
Jij als "waarschijnlijk rasechte KLM-er" hebt ook jaren genoten van deze luxe. Maar omdat je niet langer door mag werken vanwege je naderende pensioen zo je eigen nest aan het vervuilen bent..... Shame on you!
Ik geef je gelijk dat er iets aan de pensioenen zou moeten gebeuren. En let maar op de discussie komt langzaam op gang. We worden met zn allen langzaam wakker dat er iets moet gebeuren op dat gebied. Maar of het jou nog gaat helpen??

Voor wat betreft KLM, ook mee eens dat er iets moet gebeuren. Maar om nou te zeggen dat het hele verlies aan ons vliegend personeel ligt..... Nee daar ben ik niet van overtuigd. Ja we moeten wel iets doen en ja iets meer productiviteit mee eens! Maar WAAROM werd het klm cityhopper europa verhaal niet door gedrukt vorig jaar? Dat zou al een hele grote stap zijn geweest. Daar is ook een reden voor geweest. Of was dat de beslissing van eurings.?

Luister even naar naar dit fragment op BNR van jos versteeg. Dat plaatst alles van afgelopen dagen in perspectief. Dan hoe je je ook niet zo op te winden.

http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=2400327&audioId=2400360
 
Even zonder emotie Financial data van Flight Global Professional. Q3 2014 zit hier nog niet in.

Net margin en operating result van de laatste twee jaar. Enige kwartalen van positief net margin en operating result heeft zijn de Q3's.

Q2 2014 Q1 2014 Q4 2013 Q3 2013 Q2 2013
-0.09% -10.95% -19.62% 2.06% -2.42%
326.814 -609.366 -72.384 845.472 109.571

Q1 2013 Q4 2012 Q3 2012 Q2 2012 Q1 2012
-11.28% -3.99% 4.17% -13.80% -6.71%
-699.871 -178.861 617.68 -100.63 -848.544

Net operating profit Q3 2014 is met 61% gedaald tot €247M.
CASK ex fuel 2% up.
Revenue 6.7% down vs. YoY Q3.
 
Murphy,....Jij....zo je eigen nest aan het vervuilen bent.....
Ik niet. Door mijn tekst zo te benoemen doe jij het wel. Het gaat hier niet over mij. Maar wel over jou kennelijk. Voel jij je aangesproken?

Voor jouw informatie: inleveren van vroeg-pensioen kost geen salaris. Sterker nog, de opbouw wordt er juist meer door (1,1% wordt 1,85%) en het gaat zelfs niet ten koste van de maximaal haalbare pensioenopbouw voor alle vliegers die meer dan 1 ton verdienen nu. De rest heeft extra jaren om de kleine pensioen-achterstand in te lopen. Zijn hier vragen over?

Het gaat om alle kosten van de CAO van de vliegers. Met alle regelingen van lang-vliegen / extra vrij / te weinig vlieguren per jaar / meerdaagse overnachtingen / veel zakgeld / te dure hotels op a-locaties is de CAO geworden tot een decadent draaiboek.
Alle kritiek op diegenen die dit opmerken is alleen terecht als zij zelf direct belang zouden kunnen hebben danwel er beter van zouden worden door het te benoemen. Dat is niet zo. Sterker nog: het maakt jouw werkgever sterker. Wie is daar nou op tegen?
En het misgunnen van ouderen om langer te vliegen is verheven tot doel op zich, terwijl langer werken voor allen beter is (met dank aan nieuwe pensioenwet).

Eigenbelang mag nooit voor het belang van het bedrijf gaan. En die "discussie", die langzaam op gang komt over pensioenen, is veel te laat. Compensatie voor ieder die zich gedupeerd voelt zal nu niet meer van toepassing zijn. Dank mijnheer Verhage c.s. daar maar voor.

Q3 2014 profit is 61% lager dan 2013! Zijn hier nog vragen over?

Ik denk nog seeds dat PE de CAO's unilateraal gaat opzeggen. Het is de enige manier. En de ticketsales zijn al slecht; die zullen daardoor nauwelijks nog slechter worden.... Het is tijd voor het conflictmodel.

Er werden vanaf mei AFKL aandelen verkocht. Vanochtend weer ingestapt.
Met dank aan dit draadje.
 
Laatst bewerkt:
Laatste keer en dan vind ik het ook wel weer best.

Uit NRC van vandaag:
Omzetverlies door staking0.4 Miljard
Schuld 5.3 Miljard (zou volgens Transform 2015 nu een miljard minder moeten zijn)
Omzetdaling KLM 3e kwartaal: -2%
Omzetdaling AF 3e kwartaal: -10%
Brutowinst KLM eerste negen maanden: 232 miljoen
Brutoverlies AF eerste negen maanden: 201 miljoen
verlies over eerste negen maanden: 0.5 Miljard
Omzetdaling 3e kwartaal: -7%
Negatief eigen vermogen: -251 Miljoen

AFKL heeft een negatief eigen vermogen, voor het eerst in zijn bestaan en is technisch failliet.
Echter nog wel liquide door verstrekking van een miljarden kredietlijn door een consortium van 15 banken.
 
Laatst bewerkt:
Zomaar wat statistieken

Zomaar wat statistieken

AFKL
5,3 miljard schuld
Verlies over eerste 9 maanden 2014: -0,5 miljard
Eigen vermogen: -251 miljoen
Bij concurrenten (IAG / LH) verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen 20%; bij AFKL is dat nu negatief (technisch failliet dus). Dat zal gevolgen hebben voor de geldschieters (banken), die dus ruim 5 miljard euro hebben uitstaan bij AFKL en voor de toeleveranciers die nu hogere prijzen gaan berekenen of vooraf willen worden betaald.

Kosten personeel: AFKL gemiddeld €78.000 per werknemer per jaar bij IAG is dat €70.000 per werknemer per jaar.
AFKL geeft meer uit aan personeel dan aan brandstof: 7,5 miljard aan personeel, 6,9 miljard aan brandstof. Bij LH is het resp. 7,4 versus 7,1. Loco's zijn slechts een kwart tot een vijfde van brandstofkosten kwijt aan personeel.
Waar andere maatschappijen (LH/IAG) een winst noteerden over 2013 liet AFKL, mede door de enorme schuld, een verlies zien van meer dan 1,5 miljard euro.

Opvallend is dat de resultaten voor AF en KLM voor het eerst gesplitst worden gepresenteerd.

Bron: NRC 29-10-2014
 
AFKL heeft een negatief eigen vermogen, voor het eerst in zijn bestaan en is technisch failliet.
Echter nog wel liquide door verstrekking van een miljarden kredietlijn door een consortium van 15 banken.

Deze kredietlijn is verstrekt onder zware voorwaarden dat de winst 2,5 maal de financieringslasten zijn. Het zal niemand verbazen dat dit nu niet (meer) zo is.
Daarmee zou deze kredietlijn wel eens eindig kunnen blijken.
Dat zou dus directe gevolgen hebben voor de maandelijkse betalingen zoals salarissen en leasekosten.
 
Op het eerste gezicht zou je denken dat t allemaal best meevalt. Er staat nog een plus. Echter zoals al eerder is aangemerkt is dit het "spaarkwartaal". Dit kan je verliezen in andere kwartalen nog ergens compenseren en dat lukt dus nu nauwelijks meer.

Als ik naar de balans kijk valt mij op dat:

op 31 december 2013 het eigen vermogen 2,245 miljard was.
per 30 september 2014 is het 286 miljoen negatief.
Het verlies van de groep is echter over de 1e 9 maanden 514mln ??
de cashflow is 75mln negatief..

Er staat voor 9,1 miljard aan vliegtuigen en 1,7 (+0,9) ander waardevast spul op de balans .. en voor 8 miljard aan lange termijnschuld.

Een deel van de financiering wordt gedaan door "Deferred Revenu on ticket sales" (2,8), crediteuren en ander kort vreemd vermogen. Ook vervalt er 1,9 aan lange termijn schuld.

Op zich zou dit wel financierbaar moeten zijn zolang het cashflow positief is.

Wat ik ook heel vreemd vind is:

Voorzieningen en Pensioenverplichtingen 3.4 miljard (credit)
Pensioen bezittingen (beleggingen?) 465miljoen (was 2,4 miljard) !!!!
Totaal cash is 3,2 miljard

Lees ik goed dat de pensioen pot in het bedrijf zit? dat is toch hoop ik wel juridisch gescheiden?

Als je over de 1e 9 maanden kijkt is de omzet ca 19 miljard
het verlies ca 514 miljoen (2,7%)

echter 11,7 miljard is extern zoals peut e.d. Lijkt me lastig om hier veel te besparen.. Ongetwijfeld links en rechts wel iets maar of dit zoden aan de dijk zet?

Personeel is 5.5 miljard.
met een 10% besparing zou je breakeven draaien??? Op papier is dat zo gedaan .. maar in de praktijk? en dan hebben we het over breakeven...!!!

Ik wil echt niet pessimistisch zijn maar ik ben stomverbaasd over trage "sense of urgency" van de directie en bonden. Men had al veel eerder veel harder moeten ingrijpen.. ongetwijfeld met name in frankrijk .. maar ook in Nederland hadden ze veel eerder hun tanden moeten laten zien.

KLM is echt een heel mooi bedrijf.. Voor alle betrokkenen .. wees verstandig en wees er heel zuinig op.
 
En het misgunnen van ouderen om langer te vliegen is verheven tot doel op zich, terwijl langer werken voor allen beter is (met dank aan nieuwe pensioenwet).
Er wordt niemand iets misgund. Het belang van de "doorvliegers" echter, wordt door het overgrote merendeel van de vliegerpopulatie niet zwaarder wegend gevonden, dan de stagnerende werking die een verhoogde pensioenleeftijd heeft op de loopbaan van juniore vliegers. Immers hebben de "doorvliegers" zelf wel kunnen genieten van een (relatief) snelle command ICA.

Eigenbelang mag nooit voor het belang van het bedrijf gaan.
En hier bewijs je wat mij betreft op z'n minst een management vlieger te zijn.
Hoeveel ik ook van mijn bedrijf hou, ik ben en blijf een werknemer. En werken doe ik, al zou je dit misschien verbazen, voor mezelf! Eigenbelang mag niet de overhand krijgen als dit ultiem het bedrijf ten gronde richt, maar om het nou zo zwart- op wit te stellen dat alle verworven rechten zomaar opgegeven moeten worden, ik dacht het even niet.

Ik denk nog seeds dat PE de CAO's unilateraal gaat opzeggen. Het is de enige manier. En de ticketsales zijn al slecht; die zullen daardoor nauwelijks nog slechter worden.... Het is tijd voor het conflictmodel.
En een Nederlandse staking riskeren op zijn toch al prille CV als CEO? Natuurlijk moet er wat gebeuren en de CAO's zullen ook aan de sanering moeten geloven. Maar om gelijk het zorgvuldig opgebouwde en gekoesterde overlegmodel om zeep te helpen?
 
@Jetblast..

Het eigen vermogen is nu -286 miljoen.

Q4-13 & q1-14 waren (volgens cijfers buschauffeur) samen goed voor 700mln verlies.
Een jaar eerder was dat een verlies van bijna 900mln verlies.
De ticketsales zijn --om ?onverklaarbare redenen? -- erg slecht. Als passagier merk ik ook ineens veel aanbiedingen .. Ook met bizclass..

? Met de huidige cijfers is er per 31 maart een negatief eigen vermogen van 1 miljard .. Zitten er dan ineens een stel arabieren, yanks of ambtenaren in de directie.?

Bij welke bedrag negatief eigenvermogen stopt afkl met vliegen?
 
En hier bewijs je wat mij betreft op z'n minst een management vlieger te zijn.
Hoeveel ik ook van mijn bedrijf hou, ik ben en blijf een werknemer. En werken doe ik, al zou je dit misschien verbazen, voor mezelf! Eigenbelang mag niet de overhand krijgen als dit ultiem het bedrijf ten gronde richt, maar om het nou zo zwart- op wit te stellen dat alle verworven rechten zomaar opgegeven moeten worden, ik dacht het even niet.

Nou, eerlijk gezegd denk ik dat Murphy helemaal de ballen verstand heeft van management. De manier waarop hij zich soms generaliserend uitlaat over het cockpitpersoneel, geeft blijk van een zwaar gebrek aan sociale vaardigheden en een gebrek aan collegialiteit. Op zo een manier zou een (vliegend) manager zich in de openbaarheid nooit uiten, tenzij hij een zeer slechte manager is.
Ik denk dat hij een vlieger is die graag langer door wil vliegen, misschien ooit een loi cursus management heeft gedaan en de schijn wil laten wekken dat ie ergens verstand van heeft. Welnu..dat er ergens bezuinigd moet worden is duidelijk, dat zijn wij allemaal toch wel met elkaar eens en daar hoef ik geen manager te zijn om dat te zien. Maar hij hakt zo enorm in op juist het cockpitpersoneel, dat enige achterdocht vwb zijn eigen bedoelingen niet misplaatst is. Zijn uitspraak "eigenbelang mag nooit vóór het belang van het bedrijf gaan" krijgt hiermee ook wel een enigszins twijfelachtig karakter.
 
Ai...

1+1 worden langzaam 3. Nu snap ik ook het recente lidmaatschap van de VNV, de grote activiteit daar en het recent lid worden van airwork en de grote activiteit hier. Sorry dat ik dacht dat je geen vlieger bent Murphy. Wel erg jammer dat je met je vele dienstjaren op de linkerstoel van de Triple niet weet dat je een ATPL hebt i.p.v een ATP;).

Murphy, ik snap nu waarom je het doorvliegen zo ontzettend propageert en dat mag natuurlijk. Maar strijd aub wel met open vizier. Dat houd de discussie zuiver.
 
Nou, eerlijk gezegd denk ik dat Murphy helemaal de ballen verstand heeft van management. ....Zijn uitspraak "eigenbelang mag nooit vóór het belang van het bedrijf gaan" krijgt hiermee ook wel een enigszins twijfelachtig karakter.

De kortzichtige simpelheid waarmee sommigen hier mijn commentaar lezen overtreft alle verwachtingen (die toch al niet zo hoog lagen)....
Als er geen bedrijf meer is kun je zoveel eigenbelang gaan behartigen als je wilt, Hector, maar dan is het te laat. De belangen moeten op z'n minst parallel lopen.
Jij toont je hier een zeer slechte werknemer. Lid van de SP zeker? Geen gezeik, iedereen rijk? Dat idee?
Sta op en doe iets constructiefs voor het bedrijf. Zorg dat je alles hebt gedaan om 'omvallen' te voorkomen. Het voortbestaan van jouw werkgever en dus jouw baan staan op het spel hier.

Nu snap ik ook het recente lidmaatschap van de VNV, de grote activiteit daar en het recent lid worden van airwork en de grote activiteit hier
.
Jouw verhaal klopt niet, Max. Ik heb een ATP overigens.

Recentelijk is de aandacht voor jouw beroepsgroep op de agenda gezet door de stakingen van jouw collega's in Parijs. Aan het eind van dit jaar zullen we zien hoeveel schade zij hebben aangericht. Niet alleen in financiële zin, maar ook in de aantasting van de arbeidsvoorwaarden van de vliegers van het hele AFKL bedrijf door de negatieve publiciteit er omheen.

Ik had aandelen AFKL, maar ben op tijd uitgestapt.

There's none so blind as they that won't see.
Het draait om keiharde cijfers hier. En alle aandacht die nu uitgaat naar jouw arbeidsvoorwaarden kun je die alleen maar positief proberen bij te stellen door iets te doen. Je staat in de spotlight. Wat jij 'doorvliegen' noemt is -zeker met de nieuwe pensioenwet- zo'n beetje de enige oplossing voor de jonge vlieger. Hij heeft nog heel wat aan een hogere opbouw. Waarschijnlijk veel meer dan jij. De ouderen maakt het niet uit. Die gaan met pensioen na tientallen jaren 'in de linker stoel' zoals jij het noemt, met 1,5 ton aan uitkering. Lekker toch? Het 'doorvliegen' levert AFKL ook nog een besparing van 2% van totale personeelskosten op. Dat zijn serieuze cijfers.

Maar dat is een andere discussie (op een ander draadje). En ik denk dat die 2% ook niets zal uitmaken. Het is afgelopen voor het bedrijf.
Denk jij nog gewoon te kunnen blijven tanken zo? Reken maar dat achter de schermen keihard wordt gewerkt om bestaande contracten met brandstof-boeren te borgen. Het eerste dat een maatschappij merkt als ze technisch failliet zijn is dat er niet meer 'zomaar' mag worden getankt. Leveranciers willen eerst geld zien. En dat is er dus niet (meer).

Wat PE nog opmerkte in een interview is dat ticketsales ver achterblijft bij prognoses. Een analist voegde toe dat die stoelen wel vol komen maar tegen sterk gereduceerde tarieven. Net als WSH hierboven al opmerkte: er wordt (te)veel gestund om die stoelen te vullen.
Het verlies zal schrikbarend zijn.

En, zoals ik al eerder meldde, er is geen CAO ontslagvergoeding als de tent technisch failliet is. Het verkopen van alle assets levert minder op dan de schulden. Welke bank zal een injectiegeven aan een technisch failliet bedrijf om ontslagvergoedingen te betalen. Het is tijd om je serieus zorgen te gaan maken, Max.

Maar strijd aub wel met open vizier. Dat houd de discussie zuiver.
Het is niet mijn strijd. Maar het zou wel jouw strijd moeten zijn.
 
Ik strijd om overleving van onze groep primair en een toereikend pensioen secundair. Dat toereikende pensioen moet er mischien wel gaan komen d.m.v doorvliegen. Daar sta ik open voor, maar wel fair en balanced zodat ook de lusten eerlijk verdeeld worden over het hele korps.

Murphy, de doorvliegers die ik binnen de VNV actief zie hebben (bijna) allemaal eerst een mooie dienstperiode bij de Klu gehad. Zijn daarna in een gouden tijdperk snel doorgestroomd naar de linker stoel van een widebody en genieten dus al jaren FP 3000. Ze genieten daarbij ook een riant pensioen dat volgende oude regels is opgebouwd. Jongens die nu in dienst komen zijn eind twintig en 3-4 jaar werkeloos geweest en hebben een mega schuld tegen even zo hoge rente open staan. Een schuld die jij nooit gehad hebt.

Met de huidige stand van zaken kunnen ze pas over 8 jaar baas regio worden. Over het aftoppen van hun pensioen hoef ik het hier niet te hebben. Dat is dus hele andere koek dan jouw carrièrepad.

Dat je vind dat je dienstverband met 60 te kort is geweest is alleen te danken aan je eigen keuze. Je had ook meteen naar de RLS kunnen gaan. Dat je pas recent weer lid van de VNV bent geworden na het stopzetten van ID2010 en je vele moties in de ledenraad die puur het doorvliegen propageren benadrukken dit.

Nogmaals, het is allemaal gerechtvaardigd maar probeer het niet te vermommen onder het mom dat je het voor het overleven van de groep doet, want je doet het puur voor jezelf.
 
Laatst bewerkt:
Murphy, de doorvliegers....genieten...al jaren FP 3000. Ze genieten daarbij ook een riant pensioen dat volgens de oude regels is opgebouwd. Jongens die nu in dienst komen zijn eind twintig en 3-4 jaar werkeloos geweest. Met de huidige stand van zaken kunnen ze pas over 8 jaar baas regio worden.
Wat je schrijft is niet relevant, Max. Als AFKL het net zo 'goed' doet als in deze periode vorig jaar (700 miljoen verlies) is er 1 miljard negatief eigen vermogen eind maart, begin april te verwachten.
Denk je écht dat de banken leidzaam zullen toezien dat deze situatie zich zo ontwikkelt? En ondertussen KLM voor alle vliegers een kwart miljard laat overmaken naar het pensioenfonds voor jouw veel te riante pensioenregeling? Een simpel rekensommetje leert dat de besparing van grofweg 150 miljoen op afdracht ongeveer 2% van de totale AFKL personeelslasten zijn. Dat is serieus geld waar zeker naar gekeken gaat worden. Het is zo verdiend.
De Jurassic luchtvaartmaatschappijen zitten met vastgeroeste CAO's met ongekende luxe regelingen waar ze maar niet van af komen. Cabine CAO, grond-CAO en vlieger CAO. Dat weet je net zo goed als ik. Met het inleveren van een procentje hier en een procentje daar kom je er niet meer mee. Dat is het grootste probleem van AFKL.
Het KLC scenario van vorig jaar bijvoorbeeld is onder druk van dreigende arbeidsonrust van tafel gehaald. Ik denk dat die nederlaag Eurlings de kop heeft gekost.
Kijk, dat was een serieuze stap geweest: KLC de hele EU productie.


Dat je vind dat je dienstverband met 60 te kort is geweest is alleen te danken aan je eigen keuze. Je had ook meteen naar de RLS kunnen gaan. Dat je pas recent weer lid van de VNV bent geworden na het stopzetten van ID2010 en je vele moties in de ledenraad die puur het doorvliegen propageren benadrukken dit.....want je doet het puur voor jezelf.
Max, ik weet niet over wie je het hebt, maar je doet hem/haar ongetwijfeld tekort door zo te schrijven. Kun je deze persoon niet gewoon tackelen via klm mail? Of op het forum van VNV?

Zit niet zo te vissen. Je hebt geen idee wat mijn belang in deze is.
Moderator, is het binnen de grenzen wat Max Rate hier doet?
 
Laatst bewerkt:
Murphy, even in het kort.

Als de roep om de moderator over de tarmac schalt spitsen wij echt wel even de oren.
In het onderhavige geval wil Max iets poneren wat door jouw in twijfel getrokken, zo niet ontkend word. Daarmee is de kous toch af? Tenzij Max gelijk heeft. Maar, zoals je zelf zegt, he is niet zo, en is het dus inderdaad slechts vissen wat hij doet.

En Murphy, dat doe jij ook regelmatig. Dus, zoals flyburg in een ander topic reeds opmerkte, “ there is nothing to see here, please move on.”

Mocht je een PM willen sturen naar mij, Orange of Diana, anytime.

Cheers
White
 
Jongens die nu in dienst komen zijn eind twintig en 3-4 jaar werkeloos geweest en hebben een mega schuld tegen even zo hoge rente open staan. Een schuld die jij nooit gehad hebt.

Met de huidige stand van zaken kunnen ze pas over 8 jaar baas regio worden. Over het aftoppen van hun pensioen hoef ik het hier niet te hebben. Dat is dus hele andere koek dan jouw carrièrepad.
Waarom ga je van een statische situatie uit? Indien het bedrijf krimpt wordt het nog erger voor jongeren, maar indien het bedrijf groeit worden ook zij er niet slechter, wellicht zelfs beter van?
 
Terug
Bovenaan