Wie het bedacht heeft om zoveel geld in Lelystad te steken moet worden opgenomen in een gesticht....
Nee, geld steken in Schiphol is pas een goed idee!! Laat me niet lachen. Er is geen ruimte meer en de politiek is gewoon té laf om 24/7 unrestricted toe te laten.
Los van de geluidsproblematiek is er gewoonweg geen fysieke plek om fatsoenlijk uit te breiden. Zowel landside als airside niet. Als er al ruimte zit op airside dan blijft het onmogelijk om verder te groeien vanwege de vele woonkernen om Schiphol heen. Wegen kunnen niet breder, toevoer naar Schiphol is beperkt en loopt nu al geregeld helemaal vast, NS is gewoonweg een amateur-bestuurde organisatie zonder visie die liever navelstaart dan meedenkt hoe passagiersstromen op Schiphol kunnen worden verbeterd, maar bovenal: er is geen ondernemersgeest meer in NL die met lef een wereldwijde poort bouwt en laat groeien.
Op het moment dat de luchthaven in het Markermeer of Noorzee werd afgewezen was de groei van NL luchtvaart eindig. En daarmee de toekomst van KLM.
Men denkt in NL dat economie maakbaar is door de NL politiek. En dat NL zelf wereldwijd wel voorschrijft wie waar winst mag/kan maken en kan groeien.
En als alles anders loopt en 'het buitenland' het simpelweg beter doet, schreeuwen allen -inclusief KLM-ers- dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.
Het wereldwijde gevecht doen NL en KLM met beide handen vastgebonden op hun rug. Het wrange is dat NL er zelf voor kiest om zelf die handen daar vast te binden.
Zelfs op dit draadje lees ik bijdragen dat niemand om 03:00 uur wil aankomen of vertrekken. Het probleem is die bekrompen kijk op de luchtvaart in NL.
We leven in een 24-uurs economie. Waarom is overstappen op DXB om 03:00 uur geen probleem, maar in NL wél? Het gaat allang niet meer om NL passagiers, het gaat om de wereldwijde reiziger die toevallig op Schiphol wil overstappen. Het gebruik van de beperkte groeimogelijkheden van airside 24 uur per dag t.b.v. de overstapper is het enige wat nog kan.
En dan zijn er nog de beperkingen in CAO's. Het personeel is feitelijk 2 keer zo duur tussen 23:00 en 07:00 uur. D.w.z. grondpersoneel. Hoe maak je dat concurrerend?
Er zijn veel redenen waarom niet te investeren in Lelystad. Maar de reden dat je beter in Schiphol kunt investeren is eerste klas bogus.