De uitdagingen van de Koninklijke....

Wat zou een afgeschreven f70 per uur kosten versus een nieuwe e175?

Ik denk goedkoper, als niet alleen de loadfactor goed is maar ook de omzet.

Deze truck haalt Delta uit met het in bedrijf houden van MD80 etc. Dat werkt alleen door die kist genoeg downtime te geven en relatief korte routes te vliegen.
 
Leuk als de kist afgeschreven is, maar als je aan veranderende wetgeving omtrent ADS-B e.d moet voldoen en je motoren en landings gestel vervangen moeten worden dan is de keuze makkelijk gemaakt.

Verder daalt de overhead drastisch; èèn divisie, en 10% meer stoelen per kist tegen een 6% lagere fuelflow wegen ook wel mee.
 
Side note: Een E190 verbruikt ongeveer precies evenveel peut voor dezelfde stretch als een F70. (Maar dus 30 pax extra).
 
Heeft iemand het artikel gelzen met Peter Hartman v.w.b. lelystad? Hij slaat de spijker op z'n kop. Heel goed!!! Het geld moet in schiphol gestoken worden om er een super luchthaven van te maken en 24hr open!!!! Heé eliten horen jullie dat!!! Kan KLM ook de concurrentie weer aan.
Oh, tussen twee haakjes ik ben geen KLM'er!!

Wie het bedacht heeft om zoveel geld in Lelystad te steken moet worden opgenomen in een gesticht. Wat een stelletje randebielen!
 
Oh, ja voor de omwonende van Schiphol die zo betrokken zijn bij de geluidspolitiek, vergeet niet dat er duizenden banen op het spel staan en de positie van de Nederlandse distributie economie. En als je bang bent dat de waarde van je huis omlaag gaat als Schiphol 24uur open gaat vanwege de zogenaamde oorverdovende herrie, vergeet niet dat als Schiphol z'n positie verliest door de herrie geklaag dat de waarde van je huis nog verder omlaag gaat als iedereen z'n baan verliest en de vraag naar huisvesting afneemt.

Ik heb zelf binnen 3km van een van de drukste luchthavens ter wereld gewoond waar de kisten 180m over je hoofd komen en het niet meer is dan een vrachtwagen die voorbij gaat. Tijden zijn veranderd en technologie is heel erg verbeterd.

SCHIPHOL OPEN 24uur!!!
 
Wie het bedacht heeft om zoveel geld in Lelystad te steken moet worden opgenomen in een gesticht....
Nee, geld steken in Schiphol is pas een goed idee!! Laat me niet lachen. Er is geen ruimte meer en de politiek is gewoon té laf om 24/7 unrestricted toe te laten.
Los van de geluidsproblematiek is er gewoonweg geen fysieke plek om fatsoenlijk uit te breiden. Zowel landside als airside niet. Als er al ruimte zit op airside dan blijft het onmogelijk om verder te groeien vanwege de vele woonkernen om Schiphol heen. Wegen kunnen niet breder, toevoer naar Schiphol is beperkt en loopt nu al geregeld helemaal vast, NS is gewoonweg een amateur-bestuurde organisatie zonder visie die liever navelstaart dan meedenkt hoe passagiersstromen op Schiphol kunnen worden verbeterd, maar bovenal: er is geen ondernemersgeest meer in NL die met lef een wereldwijde poort bouwt en laat groeien.
Op het moment dat de luchthaven in het Markermeer of Noorzee werd afgewezen was de groei van NL luchtvaart eindig. En daarmee de toekomst van KLM.

Men denkt in NL dat economie maakbaar is door de NL politiek. En dat NL zelf wereldwijd wel voorschrijft wie waar winst mag/kan maken en kan groeien.
En als alles anders loopt en 'het buitenland' het simpelweg beter doet, schreeuwen allen -inclusief KLM-ers- dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.
Het wereldwijde gevecht doen NL en KLM met beide handen vastgebonden op hun rug. Het wrange is dat NL er zelf voor kiest om zelf die handen daar vast te binden.
Zelfs op dit draadje lees ik bijdragen dat niemand om 03:00 uur wil aankomen of vertrekken. Het probleem is die bekrompen kijk op de luchtvaart in NL.
We leven in een 24-uurs economie. Waarom is overstappen op DXB om 03:00 uur geen probleem, maar in NL wél? Het gaat allang niet meer om NL passagiers, het gaat om de wereldwijde reiziger die toevallig op Schiphol wil overstappen. Het gebruik van de beperkte groeimogelijkheden van airside 24 uur per dag t.b.v. de overstapper is het enige wat nog kan.

En dan zijn er nog de beperkingen in CAO's. Het personeel is feitelijk 2 keer zo duur tussen 23:00 en 07:00 uur. D.w.z. grondpersoneel. Hoe maak je dat concurrerend?

Er zijn veel redenen waarom niet te investeren in Lelystad. Maar de reden dat je beter in Schiphol kunt investeren is eerste klas bogus.
 
Ff niet om t een of ander maareehh ... Er is ook nog zoiets als een klant? Zo iemand die de rekening betaald waardoor het allemaal mogelijk is.

Denk je werkelijk dat iemand erop zit te wachten om om 02:00 te landen op ams en daar om 04:00 door te vliegen?

En als die bestond .. Zou je daarmee een kist kunnen vullen?

Het feit dat dat in dxb wel gebeurt kan alleen maar doordat je daar halverwege een reis bent die 9 vande 10 keer door andere maatschappijen zowieso snachts wordt uitgevoerd zonder al die hassle.

Schiphol is nog lang niet vol in de uren die er wel toe doen.

Snachts zijn hooguit vrachtkisten en HV die om 02:00 nog binnen komt van een vakantieoord om vervolgens 2 tot 3 uur later weer te vertrekken.

En bij mijn beste weten kan je snachts ook starten/landen? Zei t beperkt.


De enige oplossing is om je operationele kosten van goudgerand naar efficient en economisch te brengen en het product op een hoogstaand niveau tegen een concurrerende prijs. Dan wil je helemaal niet meer overstappen op dxb (anders dan 1 of 2x voor de leuk .. Of omdat je naar oceanie gaat).

De enige oplossing voor mp is om daar weer een echte vrachtorganisatie van te maken ipv een doorbelastingsvehicle dat speelbal is van incompetente managers. Helaas gaat dat niet meer gebeuren. Het resultaat: de hele mp investering is verkwanseld .. Mp moet maar geld lenen (welke bank trapt hier in?) om de afvloeingsregelingen te betalen want kl gaat dit niet betalen (Elbers is daar heel hard in en t staat letterlijk in de mp jaarrekening). -- Totaal Bezopen -- en de echte pijn komt nog als blijkt dat de verliezen van vracht helemaal niet bij mp vandaan komen .. Maar uit verkapte subsidies aan de pax divisies van afkl. Dat wordt lache ..

HV moet uitbreiden van de baas.. Maar de vraag is .. Kan een baas, die zelf een molog is, een dochter hebben en handelen die dezelfde operationele excellence als een vueling, ryanair of easyjet moet kunnen evenaren. Dat is totaal anders denken.. Kan een afkl manager dat uberhaupt?

Vernieuwen !! Bijvoorbeeld de Samenwerking met easyjet en wizz (vueling ligt niet voor de hand, ryanair vliegt niet op ams) zoeken en daar ook een feeder mogelijkheid mee bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Q-Nimbus, waar lees jij over de nieuwe koers dan? Ik heb alleen gelezen over het vastleggen van een termijn van vier jaar voor Elbers... Een arbeidscontract voor langere duur afsluiten vind ik nou niet echt gelijk staan aan een strategische richting/strategie voor een bedrijf. Zowel Elbers als de Groot zijn m.i. geen goede aanstellingen als we het bekijken vanuit een bedrijfskundig perspectief (geen ervaring op zulk niveau, vooral niet met een groot bedrijf dat in een crisis zit). Wellicht dat hier politieke belangen een grotere rol spelen (steun van het vliegerkorps, standvastigheid KLM richting AF etc.) dan de daadwerkelijke capaciteiten/kwaliteiten op bedrijfskundig vlak.
 
De koers is Perform 2020. Een indicatie voor mij aangeeft is dat er weer visie is. Het afgelopen decennium hebben we alleen maar lopen zwalken; elk jaar veranderde er weer iets, maar nergens was een duidelijke lijn in te trekken in de trant van hier staan we, daar gaan we naar toe, en zo gaan we dat doen.

Dat er nu een CEO wordt aangesteld, voor zo'n lange periode en zo kort na zijn benoeming, geeft aan dat er lang vooruit wordt gekeken. Niet wat besparen door geen kranten meer aan boord te hebben om ze een jaar later weer in te voeren, geen dure indelingsystemen na 10 maanden via een referendum af laten schieten etc., maar lange termijn visie.

Lange termijn visie is waar het al die jaren aan heeft ontbroken bij KLM. Van Smart Leader gingen we naar Smart Follower, en ik heb goede hoop dat we met z'n allen het tij kunnen keren weer naar Smart Leader terug kunnen gaan.

Deze aanstelling is een teken dat het erop lijkt dat dat wel weer eens zou kunnen gebeuren.
 
KLM jaarverslag

KLM jaarverslag

Ik heb er nergens een aankondiging of agenda van gezien maar inmiddels staat het jaarverslag 2014 van KLM (group) online.

Niet dat je er echt vrolijk van wordt.

KLM jaarverslag 2014

Was Transform 2015 ook niet zon lange termijn visie/koers?

Zonde de doelen zijn niet behaald. In short de omzet daalt (heel licht) en de kosten stijgen.

KLMtransform2015result01.jpg
 
Laatst bewerkt:
KLM sluit cao-akkoord met bonden voor grondpersoneel

KLM heeft vannacht met de vakbonden een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. Het akkoord voorziet in een loonbevriezing, het inleveren van atv-dagen en de garantie dat gedwongen ontslagen uitblijven. Er komt een vrijwillige vertrekregeling en deeltijdwerken wordt gestimuleerd. De cao geldt voor anderhalf jaar, van 1 januari 2015 tot 1 juli 2016.
De ledenraden van de grondbonden moeten nog instemmen. Voorwaarde voor het akkoord is dat ook het cabine- en cockpitpersoneel akkoord gaat met versobering van hun cao. De bonden van de piloten (VNV) en cabinepersoneel (VNC) onderhandelen nog met KLM. Het gaat daarbij vooral om de werk- en rusttijden.

KLM had al overeenstemming met vier bonden van het grondpersoneel: CNV, De Unie, VHKP (hoger personeel) en NVLT (technici). De FNV hield tot gisteravond vast aan een structurele loonsverhoging van 3 procent. Uiteindelijk ging de FNV toch akkoord na afspraken over verlaging van de pensioenpremie. Daardoor stijgt het nettosalaris van het grondpersoneel (18.000 van de 33.000 KLM-werknemers) toch met 1,5 procent.

Volgens de betrokken bonden is versobering van de cao noodzakelijk voor de overlevingskansen van KLM. Het akkoord voorziet ook in sanering van de managementlagen. KLM heeft de komende jaren financiële ruimte nodig om te investeren en om haar concurrentiepositie tegenover andere luchtvaartmaatschappijen te verbeteren.

Niet alleen tegenover prijsvechters als Ryanair en easyJet, maar ook tegenover reguliere maatschappijen. De kosten van KLM liggen gemiddeld 20 procent hoger dan de kosten van concurrenten als Lufthansa of British Airways. Topman Pieter Elbers wil de productiviteit de komende vijf jaar met vier procent per jaar laten stijgen. Dat moet leiden tot 280 miljoen minder arbeidskosten in 2020.

Bron: NRC
 
Niet KLM maar Qatar Airways vervoert toppaarden vanaf Schiphol

DRIEBERGEN – Qatar Airways heeft zaterdag veertig toppaarden met een Boeing 777 vervoerd van Schiphol naar Las Vegas. De waarde van het vervoer is. volgens de website Horsetalk, zo’n 150 miljoen euro. De paarden nemen deel aan de Wereldbekerfinale in Las Vegas.

Het vervoer van paarden is een specialiteit van KLM, maar niet de thuismaatschappij, maar Midden-Oosten Qatar Airways is er met de opdracht vandoor gegaan.


De achtergrond waarom KLM deze opdracht niet kreeg is niet gegeven. Maar zo een opdracht in je eigen voortuin??

Ik mag hopen dat men de sales van vracht nu echt eens goed door elkaar schud. vliegtuigen minderen gaat het probleem echt niet oplossen.
 
Of heeft de KLM de capaciteit niet meer om dit soort opdrachten te verwerken?

Fokkerkoning, hoe weet je dat de ME3 alle 3 onder de kostprijs bellyruimte verkopen?

KLM klinkt wederom erg zielig.....
 
Idd, eigen schuld, dikke bult. Begin deze maand zijn er weer 2 MD's geparkeerd.

Op de achtergrond vervoert KL/MP nog stilletjes best veel paarden, vorige week nog een keertje 24 en een paar dagen later nog eens 32 knollen aan boord gehad. De vergezellende grooms omschreven de paardenafhandeling te AMS overigens als 'one of the worst in the world', maar dit terzijde.

De nieuwe mast voor de Dongfeng zal ook best lucratief zijn geweest:

http://www.upinthesky.nl/2015/04/martinair-vliegt-reserve-mast-naar-volvo-ocean-race-in-brazilie/

Maar het blijft een achterhoedegevecht, een paar laatste stuiptrekkingen.
 
Terug
Bovenaan