De uitdagingen van de Koninklijke....

Vandaag meldt de NOS dat twee van de 10 dreamliners vertraagd worden omdat ze niet meer betaald kunnen worden.

Of het nou onverwachts komt of niet, het geeft de nijpende situatie wel aan. Weet iemand of dit geleasde of gekochte kisten zijn? In het geval van het laatste zou KLM al heel wat betalingen aan Boeing hebben gedaan ondertussen... Dat de rest dan niet meer betaald kan worden (of dat financierders niet meer over de brug willen komen) is slecht nieuws...

Ik hoop van harte dat de investeerders/geldschieters snel meer vertrouwen krijgen in de hervormingen binnen de groep... Dat geeft niet alleen meer toegang tot geld om te investeren, maar ook tot een lager rente percentage...


artikel NOS
 
Indien de berichtgeving omtrent de 787, dat deze wegens geldgebrek gedeeltelijk niet afgenomen kan worden, juist is en FR daadwerkelijk met transatlantische vluchten gaat beginnen, dan ziet het er voor KLM toch wel een beetje somber uit. Hoop dat de boel op tijd bijgesteld kan worden maar gezien de recente interne ontwikkelingen (zowel in Amstelveen als Parijs) begin ik toch wel wat pessimistisch te worden.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23810366/__Ryanair_wil_naar_de_VS_vliegen_voor_14_euro__.html
 
Indien de berichtgeving omtrent de 787, dat deze wegens geldgebrek gedeeltelijk niet afgenomen kan worden, juist is en FR daadwerkelijk met transatlantische vluchten gaat beginnen, dan ziet het er voor KLM toch wel een beetje somber uit. Hoop dat de boel op tijd bijgesteld kan worden maar gezien de recente interne ontwikkelingen (zowel in Amstelveen als Parijs) begin ik toch wel wat pessimistisch te worden.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23810366/__Ryanair_wil_naar_de_VS_vliegen_voor_14_euro__.html

Voor 14 euro de Atlantische Oceaan over klinkt wel erg verleidelijk voor de consument, maar mijn eerste reactie op de plannen van Michael O'Leary zijn "Oh really?" Hij heeft wel vaker bizarre uitspraken gedaan, zoals staanplaatsen in het vliegtuig, de co-piloot weg bezuinigen en zelfs betalen voor gebruik van de toiletten. Eens te meer laat hij het publiek zien dat ze bij Ryanair elke cent eruit knijpen om jou (als consument) zo goedkoop mogelijk te vliegen. Het is gewoon een verkapte marketing stunt.

Dat lokt mensen en Ryanair is vaak inderdaad goedkoper, maar (ik weet niet of het nu nog zo is) voor een paar jaar terug waren er zelfs gratis zitplaatsen.
Het ging echt om enkele stoelen en de rest betaalt de 'hoofdprijs'. Dus ook hier, als hij werkelijk tickets gaat verkopen voor €14, dan zullen het enkele zijn in een vliegtuig met 300 stoelen. Ergens moet het geld toch vandaan komen, want voor €14 per pax de oceaan overvliegen en hij is binnenkort failliet.
 
Voor 14 euro de Atlantische Oceaan over klinkt wel erg verleidelijk voor de consument, maar mijn eerste reactie op de plannen van Michael O'Leary zijn "Oh really?" Hij heeft wel vaker bizarre uitspraken gedaan, zoals staanplaatsen in het vliegtuig, de co-piloot weg bezuinigen en zelfs betalen voor gebruik van de toiletten. .

Overal waar LCC een nieuwe markt betreden, staan de inkomsten van legancy carriers direct onder druk. Dat is een historisch feit al vanaf de jaren '60 toen Southwest Airlines in de USA met LCC begon. Die ontwikkeling beperkte zich eerst tot korte- en midden lange afstand, nu zie je het het steeds meer ook op lange afstanden ontstaan. KLM verdient zijn geld op ICA, dus als KLM in dat segment steeds meer geconfontreerd wordt met LCC-concurrenten dan kun je maar op 1 manier reageren: Eenheidskosten omlaag (die zijn bij FR zo'n 40% lager dan bij diverse Europese concurrenten).

Nergens stel ik dat de stoelen allemaal voor €14,00 verkocht gaan worden (als de plannen doorgaan). Met de introductie van de 737-MAX kan hij (O'Leary) ICA beginnen (net zoals Norwegian dat gaat doen) op de Noord Atlantische routes. In een later stadium kan hij altijd nog ICA -kisten kopen (goedkoop ICA kisten inkopen door gebruik te maken van vrijgekomen productiecapciteit doordat sommige airlines geen geld hebben voor bestelde kisten bijvoorbeeld).

Kern van het verhaal: Doordat de eenheidskosten bij FR tientallen % lager zijn dan bij KLM, kunnen de tickets voor veel lagere prijzen dan bij KLM in de markt gezet worden. En daar heeft KLM vooralsnog geen antwoord op.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag meldt de NOS dat twee van de 10 dreamliners vertraagd worden omdat ze niet meer betaald kunnen worden.



artikel NOS

In het genoemde artikel wordt nergens gesproken dat de 2 kisten "niet betaald kunnen worden"
Waar de NOS het getal 10 vandaan haalt is mij ook een raadsel. KLM zou er 23 krijgen. Dat worden er 21.

Zover mijn kennis strekt worden op dit moment alle (vloot) investeringen onder de loep genomen en gekeken of het niet anders (lees:goedkoper) opgelost kan worden ivm de financiele positie van KLM. Dat resulteerde erin dat KLM ipv 23 dreamliners er nog maar 21 krijgt.

Dit betreft overigens zover mijn kennis strekt 2 toestellen welke door KLM via leasemaatschappij AerCap waren besteld en geen machines welke in de eigen (AFKLM) order zijn geplaatst. De vrijgekomen productieslots zijn inmiddels ingenomen door een concurrent van KLM.
 
In het genoemde artikel wordt nergens gesproken dat de 2 kisten "niet betaald kunnen worden"
Waar de NOS het getal 10 vandaan haalt is mij ook een raadsel. KLM zou er 23 krijgen. Dat worden er 21.

Zo lees ik het ook maar het roept wel een vervolgvraag op: Hoe zit het met de productieafspraken met AF? De KLM-capaciteit wordt aangepast (wellicht beperkt) en ik heb begrepen dat de capaciteit bij AF in dat geval evenredig af moet nemen om aan de eisen van het pilot protocol te voldoen. Gaat AF, als gevolg van die afspraken, nu ook minder kisten afnemen/leveringen uitstellen? Iemand met een zinnig antwoord?
 

Uit dat artikel maak ik niet op dat het 777's voor AF betreft. Het artikel gaat over 777's voor AF/KLM zonder specificatie hoe de vertraagde levering van de 5 "tripples"tussen AF en KLM verdeeld gaat worden. Bovenop het uitstel van 5 tripples (december 2014) komt nu dus uitstel van 2 Dreamliners. Totaal dus 7 kisten.
 
In het genoemde artikel wordt nergens gesproken dat de 2 kisten "niet betaald kunnen worden"

Het NOS artikel is inmiddels aangepast. Gisteravond werd er als reden gegeven dat er geen geld beschikbaar was voor de kisten door het niet tot akkoord komen van een nieuwe cao.


Waar de NOS het getal 10 vandaan haalt is mij ook een raadsel. KLM zou er 23 krijgen. Dat worden er 21.
Geen idee. Ik meld alleen wat er gezegd wordt. Heb zelf geen inzicht in het aantal bestelde kisten :biertje:
 
Uit dat artikel maak ik niet op dat het 777's voor AF betreft. Het artikel gaat over 777's voor AF/KLM zonder specificatie hoe de vertraagde levering van de 5 "tripples"tussen AF en KLM verdeeld gaat worden. Bovenop het uitstel van 5 tripples (december 2014) komt nu dus uitstel van 2 Dreamliners. Totaal dus 7 kisten.

De uitstel van de genoemde tripples betrof AF kisten. Dit kon je nalezen in het jaarverslag van AFKLM. KLM ontvangt haar tripples gewoon.

Overigens maak je wel een aanname vwb de productiecapaciteit en de verhouding tussen productie Af en KL. Er staat namelijk nergens genoemd dat het afnemen van 2 787 kisten minder leidt tot een productievermindering bij KLM. Wellicht wordt de vloof efficienter ingezet of blijven oude kisten langer in de vloot. (Met de brandstofprijzen van nu kan het zomaar eens aantrekkelijk worden om met machines langer door te vliegen die relatief veel brandstof verbuilen maar relatief lage leasekosten hebben)

Vooralsnog is er voor een deel van de 74 vloot van KLM nog geen uitfaseringsdatum vastgesteld.
 
Rechtzaak OR

Bovendien is een OVO vracht nu echt onafwendbaar geworden.

de cabine lijkt ook maar niet mee te willen.
 
do 19 mrt 2015, 08:32

Annuleren heeft niet te maken met cao-conflict, aldus vakbond VNC

’KLM schrapt vluchten met broze omzet’
Yteke de Jong


Amstelveen -
KLM dreigt in een vrije val te raken. Gisteren werd bekend dat de noodlijdende luchtvaartmaatschappij in mei 22 retourvluchten schrapt naar een aantal internationale bestemmingen, zoals Bangkok, Chendo, Toronto, Rio de Janeiro en Nairobi.


Zelf zegt KLM dat het de vluchten annuleert in verband met een slepend cao-conflict, maar daaraan wordt intern getwijfeld. „We zijn teleurgesteld dat KLM het schrappen van de vluchten in relatie brengt met het slagen van het cao-akkoord. Volgens mijn informatie annuleert de directie vluchten waarvan de rendementen zwaar onder druk staan”, zegt voorzitter Annette Groeneveld van de cabinevakbond VNC.

KLM gaf eerder aan dat de omzet zwaar onder druk staat als gevolg van concurrentie uit het Midden-Oosten en Azië. Door deze concurrentie zakken de rendementen terug op ’olie-routes’, naar landen waar olie gewonnen wordt.

Concurrentie

De nieuwe route richting het Canadese Edmonton zou daarom veel minder rendabel zijn. Maandag maakte KLM bekend dat deze nieuwe route twee weken wordt uitgesteld.

Naast de keiharde strijd om de cao, de gedwongen ontslagen bij vrachtdivisie Martinair, de teruglopende omzetten en het terugbrengen van de investeringen, blijft het risico de komende tijd bestaan dat KLM nog meer vluchten moet annuleren, als het cao-akkoord er niet komt.

De vakbonden koersen op 1 juli, een stuk later dan hij in gedachten heeft. „Ik heb er vertrouwen in dat we er de komende weken uit zullen komen”, zei president-directeur Pieter Elbers van KLM gisteravond tegen De Telegraaf.

De topman houdt de kaarten tegen de borst over zijn plan B, mochten de onderhandelingen met de vakbonden toch weer langer duren dan waar hij op hoopt. Elbers verdedigt zijn keuze om geen extra personeel in te huren. „Ik wil geen personeel aannemen, dat vervolgens weer zou moeten vertrekken.”

„Het is opvallend dat de KLM-directie aan het cabinepersoneel vraagt om vrije uren op te nemen in mei en juni. Dat is toch raar als je tekort aan mensen hebt”, zo stelt Groeneveld. „Mijn indruk is dat de KLM-directie bezig is om het routenetwerk te optimaliseren en de minder rendabele vluchten eruit te halen.” Op deze vraag gaat de KLM-topman niet in.

Inkomsten

Het annuleren van de vluchten betekent direct minder inkomsten voor de luchtvaartmaatschappij, geld dat KLM hard nodig heeft. Eergisteren werd bekend dat KLM de levering van twee Dreamliner-toestellen uitstelt, in verband met geldproblemen. Vliegtuigen die voor eind volgend jaar zijn besteld komen nu pas een paar jaar later.

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijv..._KLM_schrapt_vluchten_met_broze_omzet___.html



Normailter heb ik geen hoge pet op van de VNC en met name Groeneveld, maar dit keer heeft ze wel een punt.
 
Nou Flyingviking je hebt wel de hot topic van het laatste jaar geopend, en ik heb in dit draadje een hoop goede bijdragen voorbij zien komen!

Back on track, we kunnen weer een bladzijde omslaan in het KLM uitdagingen boek en ik voel hem al aan komen.

Martinair is voorlopig opgelost hoe spijtig dan ook, want er gaan hier wel gezinnen kapot aan.

De volgende uitdaging kan ik wel voorspellen: Door de toenemende druk van aandeelhouders, vermogenverschaffers en andere stakeholders zal er meer informatie beschikbaar moeten komen over de operatie ICA en Europa.

Reeds nu kunnen we stellen dat de bean counters gaan kijken naar de rendementen van deze 2 operaties, hoe je ook rekent nu en zeker in de toekomst Europa maakt verlies => nieuwe zorgenkind. Aanname van extra (cabine) personeel is gewoon niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan