De uitdagingen van de Koninklijke....

Nou dar begint het gekleuter weer hoor tjonge jonge jonge er wordt weer over en weer tegen een zeer beentje geschopt. AuwAuwAuw.

Wat 76-er zegt vind ik eigenlijk wel erg interessant,. Iemand die antwoord kan geven op zijn vraag? Want dat schetst wel een reëel beeld.

het enige wat Amerikaanse maatschappijen roepen is dat het "open Skies" van daar weer dicht moet ivm (op)komst van de Me3. Zou een beetje hypocriet zijn dit in Nederland ook te gaan doen. KLM zelf is in het verleden (Als staatsbedrijf, laten we dar vooral even niet vergeten) juist groot geworden door Open Skies en is nu nog steeds vele malen groter als dat je op basis van het thuisland mag verwachten. Nu doen andere maatschappijen in andere landen EXACT hetzelfde
(ME3) en nu moord en brand roepen?

Ik denk dat het belangrijk is eens goed te benchmarken met IAG en LH. Opereren beide in dezelfde markt met dezelfde concurrentie, brandstofprijzen en regelgeving. Wat doen "zij" beter als "wij" en zullen "wij" dus anders moeten doen (vandaar dat ik benieuwd ben naar antwoord op de vraag van 76-er)

Kermit verwoord het prima en slaat de spijker recht op zijn kop!
 
Zucht. @180terugtrekker: iets meer feitelijke onderbouwing zou je sieren. Zelfs mijn kinderen komen in discussies met meer feitelijke onderbouwing. Gelukkig heeft Verhagen meer realiteitszin. Hem wens ik wel succes.
 
Meer bestemmingen gaan volgen...
Ook Vanaf AMS eerdaags meer concurrentie op 1 van KLM's goudmijntjes...


We kunnen er inderdaad weer 2 uitdagingen aan toevoegen.
EK die een lijndienst gaat openen vanaf DXB naar een voor Nederland belangrijke bestemming

Arke die nu echt de concurrentie met de KLM aangaat:
OR die 2x per week zon 150 stoelen extra naar SXM gaat brengen....
Er zitten nog meer (2) bestemmingen in de pijplijn, allebei goudmijntjes van KLM....
 
Zucht. @180terugtrekker: iets meer feitelijke onderbouwing zou je sieren. Zelfs mijn kinderen komen in discussies met meer feitelijke onderbouwing. Gelukkig heeft Verhagen meer realiteitszin. Hem wens ik wel succes.

Goh, lekker volwassen van je c150, wat laat jij je kennen zeg!

Jij komt met een onvolledige stellingname en een hoop retoriek, niet ik. Misschien moet je beginnen eerst zelf zaken met feiten te onderbouwen ipv maar wat in het wilde weg te roepen.

Je zult vast wel op de VNV website kunnen komen, heb ik alvast de link van de cao 2011-2014 voor je bijgevoegd.

https://www.vnv.nl/ledenbestanden/b...ieluik Op de hoogte extra KLM cao 01-2013.pdf

Tav Perform 2020; elke jaar 4% productieverhoging, jaarlijks 2% daling arbeidskosten. Volgens mij iets meer dan 'een dagje hier en daar'. Voldoende onderbouwing zo, of moet ik het ook nog voor je uitrekenen?

Ik hoor graag van.
 
Mijn kinders kunnen ook plakken en knippen. Maar dan beter. @180terugtrekkendebewegingachterhoedegevecht: Je bent een disgrace voor de KLM populatie. LRpositie onwaardig.
 
Die meneer Oranje die hier de "macht" heeft om naar eigen goed dunken "verhalen" meent te mogen aanpassen is zeker op vakantie?

Als mijn "maximale bullshit" al gemodereerd dient te worden dan vraag ik me af waarom 180 graden onderste boven in de buitenbocht wel mag :-) Het zijn vriendjes van elkaar die zich boven de 20000 voetjes mogen bemoeien met het "echte" werk. Dit kort door de linker buiten bocht voordat er weer een blauwe puber een blauwe teennagel krijgt vanwege zijn lange blauwe voetjes Papa Blauwtje heeft hopelijk zijn stalen neuzen van vroeger nog :-)

Blauw rules ............................maar voor hoelang nog?
 
Serieus Sjakie en C150. En jullie schreeuwen dan het hardst als er niet constructief wordt bijgedragen in een discussie. Waarom doen jullie zo tegen KLM vliegers en kleineren jullie second officers bij KLM?
Wel een beetje zielige vertoning vinden jullie ook zelf ook toch wel?

Als je dan iets bij wilt dragen doe het dan over de inhoud, maar misschien is dat in dit stadium wel teveel gevraagd...?
 
Terug naar de inhoud....

We kunnen er inderdaad weer 2 uitdagingen aan toevoegen.
EK die een lijndienst gaat openen vanaf DXB naar een voor Nederland belangrijke bestemming

Arke die nu echt de concurrentie met de KLM aangaat:
OR die 2x per week zon 150 stoelen extra naar SXM gaat brengen....
Er zitten nog meer (2) bestemmingen in de pijplijn, allebei goudmijntjes van KLM....
 
Wat gezelli is het hier weer... :passed:

Maar goed, over die benchmark. Ik was het al weer helemaal vergeten, maar niet al te lang geleden is er nog zo'n onderzoekje geweest. Daarbij is er door KL vergeleken met DL, EK, LH en BA. Hier wat schaaamteloos gekopiëerde getallen:

- Captain ICA cost of employment 35% hoger dan de benchmark.
- Rest van domein cockpit is 10-15% hoger dan de benchmark
- ICA reisverlof cockpit is 20% langer dan de benchmark.
- Gemiddeld is cockpit tussen de 10% en 20% duurder dan de benchmark per blokuur.

Bij Cabine zijn de verschillen nog veel groter.



Mocht hier niets van kloppen hoor ik dat graag. De getallen lijken me door het meerekenen van DL en EK nogal vertroebeld, de VS en UAE zijn toch hele andere werelden.
 
Wat gezelli is het hier weer... :passed:

Maar goed, over die benchmark. Ik was het al weer helemaal vergeten, maar niet al te lang geleden is er nog zo'n onderzoekje geweest. Daarbij is er door KL vergeleken met DL, EK, LH en BA. Hier wat schaaamteloos gekopiëerde getallen:

- Captain ICA cost of employment 35% hoger dan de benchmark.
- Rest van domein cockpit is 10-15% hoger dan de benchmark
- ICA reisverlof cockpit is 20% langer dan de benchmark.
- Gemiddeld is cockpit tussen de 10% en 20% duurder dan de benchmark per blokuur.

Bij Cabine zijn de verschillen nog veel groter.



Mocht hier niets van kloppen hoor ik dat graag. De getallen lijken me door het meerekenen van DL en EK nogal vertroebeld, de VS en UAE zijn toch hele andere werelden.

Dat laatste wat je zegt zou niet uitmaken. Ook al zijn het andere werelddelen met lagere kosten van levensonderhoud, het gaat erom dat zij in dezelfde markt opereren. Dat betekent inderdaad een verloedering van arbeidsvoorwaarden e.d., maar dat is die hele drain van welvaart..(iets teveel om even op in te gaan vanaf mijn tablet) Goed daar kan je tegen protesteren en je druk om maken, maar het gaat om het hier en nu en in deze discussie ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de mening van 180bt, als insider, over dit onderwerp. Waar moet (Af)klm de besparing anders vandaan halen om concurrerend te blijven?
 
Bedankt voor de opsomming, die kende ik niet. Nou zoals je ziet zitten de kosten voor de Nederlandse vlieger/ werknemer structureel hoger dan buiten Nederland. Daar kunnen we de Nederlandse verzorgingsstaat voor bedanken. De belastingen en premies liggen behoorlijk hoger dan om ons heen. Zowel voor de werkgever als de werknemer.
Wij (de KLM vlieger) zijn het commitment aangegaan om 4% per jaar productiviteit te verhogen en kosten met 2% te reduceren. Dat is in 5 jaar 30%. In dat opzicht zou er dus een kentering plaatsvinden. Wij hebben het "geluk" dat we nog zoveel meer kosten efficiënter kunnen werken.Bij LCC is 30% van weinig is nog minder. We zijn begonnen aan de race to the bottom....en straks hebben we allemaal 5 euro per uur en is iedereen weer tevreden, toch?
 
Als de vliegers eerst vorig jaar meer zijn gaan verdienen, en nu 'vrijwillig' beweren loon te willen inleveren komt dat nogal hypocriet over. (F2700 => F3000)

Per saldo wordt er dus helemaal niets bezuinigd door de vliegers maar een rad voor ogen gedraait, ik heb wel enig respect voor de cabine die hebben echt al 5 jaar niets extra gehad in geld.

AFKLfdpilots.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt wel iets genuanceerder Orange, is alleen voor de A330 captains, en heeft met het opheffen van restricties op long-haul (3-mans) operaties op de airbus zonder crewrest te maken (en volgens sommigen met het RVA, maar daar wil ik me buiten houden).
Verder heeft de cabine in de vorige onderhandelingen juist minder besparingen geleverd dan andere domeinen, door de besparing voor zich uit te schuiven door naast wat dagen hier en daar de beginlonen voor nieuwe collega's simpelweg te verlagen, zodat het huidige corps er weinig last van heeft. Ik geloof dat ze met gemiddelde aannames de initieel afgesproken jaarlijkse besparing pas over 30 jaar halen.
Voor dit jaar leveren de vliegers volgens de vorige CAO als enige domein alvast een 4% besparing door de helft van de eindejaarsuitkering in te leveren in ruil voor een betere winstdelingsregeling die de rest van het bedrijf daarna ook maar even claimde.....
Ik wil niet polariseren, maar het is wel jammer om te zien dat er hier over het algemeen heel veel commentaar komt van mensen die her en der wel iets opvangen, maar toch niet precies weten hoe de vork in de steel zit.
 
Ik wil niet polariseren, maar het is wel jammer om te zien dat er hier over het algemeen heel veel commentaar komt van mensen die her en der wel iets opvangen, maar toch niet precies weten hoe de vork in de steel zit.

Niet precies weten hoe de vork in de steel zit? Afgelopen jaar is er 2,9 Miljard aan eigen vermogen weg in de AFKL balans. resultaat een negatief eigen vermogen van 632 Miljoen.

Nou is deze opdonder veroorzaakt door 2 oorzaken een pensioenmutatie van 3,9 Miljard en aan een optieportefeuille met 1,3 Miljard verlies. Deze klap kon AFKL nog hebben.

2015 de rente zakt! en de fuel price beweegt zich zijwaarts met als gevolg dat de opties waardeloos blijven, deze klap kan AFKL gewoon niet hebben als dat zo doorgaat dan is er gewoon of een Vreemd vermogen verschaffer of een Fuel boer die de knop dicht draait vanwege zekerheid.

Dan komt de VNV aan met een 4% besparing, hoe ongenuanceerd wil je het hebben?
 
Heeft iemand misschien een overzicht van de hoeveelheid revenues die binnenkomen in USD tegenover de kosten in USD? Het annual report maakt er al melding van dat de groep een net buyer van USD is, maar in hoeverre is de groep echt blootgesteld aan dit risico?
With regard to the US dollar, since expenditures such as fuel, operating leases or component cost exceed the level of revenue, AIR FRANCE KLM is a net buyer.

De dollar staat momenteel bijzonder laag... Hij heeft vandaag 1.10 USD/EU aangetikt, wat de laagste stand in ruim 10 jaar is. In het 2013 KLM annual report is al te lezen dat de 'verslechterde' wisselkoers een flinke impact had op de resultaten. Vermeld wordt dat de gemiddelde wisselkoers dat jaar 1.33 was... Momenteel is deze exchange rate nog slechter, en hoewel het niet iets is waar KLM zelf invloed op heeft, kan het nog wel eens een grote invloed hebben op de resultaten van dit jaar...
 
Terug
Bovenaan