De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik wil ook graag een eindloon pensioen, veel geld, lange stops en paar vluchtjes per maand.

Je kan je wel blijven verzetten tegen de verloedering, maar het moet uit de lengte of de breedte komen. Investeren in het produkt is prima, maar als je niet meer concurerend bent als arbeidsgroep (niet de piloten alleen) gaat het zo niet langer. En jammeren over subsidies en level playing fields gaat je niet helpen

Misschien moet jij je achter je oren krabben en bedenken of je als legacy een failliet bedrijf wilt.
 
Laatst bewerkt:
Verhagen vindt wel dat al het KLM-personeel op de grond en in de lucht serieus moet bijdragen om de vliegmaatschappij gezond te krijgen. Hij is geschrokken van de strijdlustige taal van cabinevakbond VNC in deze krant. „Misschien moet de KLM-directie maar eens wat steviger aanzetten. De polder is geen vruchtbare bodem meer voor cao-overleg.”

Lezen is moeilijk hè Master Caution?
 
AIG doet het idd goed, dat ze daarvoor Iberia op een schandalige manier volledig hebben moeten uitkleden, nadat eerst met de botte bijl is gehakt in BA TenC's is een tweede.

Schandalige manier bij Iberia? Misschien is het soms nodig om niet al te populaire beslissingen te nemen. Als men fundamenteel teveel vliegers in dienst heeft dan doe je daar wat aan, dat het bij Iberia om een zeer groot overschot aan vliegers in dienst ging had dit tot gevolg dat een halvering van het vliegerskorps noodzakelijk was.

En de T&C's bij BA die zo hard achteruit gegaan zijn, ook dat valt wel mee, van 24 naar 34pp.

De vraag blijft staan waarom lukt het IAG wel 2.2 Miljard Euro winst te maken tegenover AirFrance-KLM die niet eens zwarte cijfers kunnen schrijven, ik begrijp het nog steeds niet.
 
Ik wil ook graag een eindloon pensioen, veel geld, lange stops en paar vluchtjes per maand.

Je kan je wel blijven verzetten tegen de verloedering, maar het moet uit de lengte of de breedte komen. Investeren in het produkt is prima, maar als je niet meer concurerend bent als arbeidsgroep (niet de piloten alleen) gaat het zo niet langer. En jammeren over subsidies en level playing fields gaat je niet helpen

Misschien moet jij je achter je oren krabben en bedenken of je als legacy een failliet bedrijf wilt.

KLM vliegers hebben geen eindloonpensioen.
 
Paar vluchtjes per maand? Wat versta je daaronder? Ik doe er 20 in 5 dagen. Bedoel je ICA? Daar vliegt een 100% vlieger ongeveer 5 vluchten per maand dat verschilt ook niet veel met de eerder genoemde en is vaak ook gelijk.
De kosten drukken bij de vliegers is een optie dat zeker gebruikt zal worden, maar dat is een zeer klein percentage van de totale kosten.
Verhagen heeft helemaal gelijk! Schop onder de kont van het management en werken. Laten ze daar maar eens efficiënter gaan werken door knopen door te hakken, hoe vervelens voor al het personeel dan ook. Die Fransen denken echt dat ze niet failliet kunnen (ik sprak een AF co in TLS) en die durfde mij te vertellen dat AF nooit kapot zou gaan...ook goede morgen...
 
Netto lonen zijn bij KLM vergelijkbaar en soms lager dan de flagcariers zoals BA en LUFTY

Daar twijfel ik niet aan. Maar hoe zit het met de productiviteit? En belangrijker: hoe zit het met de bruto kosten voor de maatschappij?


In other news, KL krijgt er weer twee 'uitdagingen' bij: EK die vanaf deze zomer dagelijks DXB-DPS met de 77W gaat vliegen en TFL per komende winter twee keer per week naar SXM met de 788. Kan niet goed zijn voor de yields.
 
De brutokosten worden voor een klein deel beïnvloed door de salarissen van KLM vliegers. Er zal veel overhead weg moeten, belachelijke omslachtige procedures de deur uit (ooit bedacht omdat iedereen z'n zegje wilde hebben). Europa 737 zelfde als KLC in WRR, helemaal voor cabine! Enz. Enz.
Dan komen de cabine bonden met een hoop geneuzel dat ze recht hebben op......
Ja recht op werk, net als ik en ik ga m'n schouders er ook nog meer onder zetten net zoals het hele vlieger corps!
 
De brutokosten worden voor een klein deel beïnvloed door de salarissen van KLM vliegers.

Ik had duidelijker moeten zijn, excuus. In deze context doelde ik op brutokosten bij de vliegers per FTE. Stel netto op een index van '100', wat is de KLM dan bruto kwijt? '200'? '300'? Ik heb geen idee, maar wat me wel interesseert is wat de brutoindex bij BA en LH is. Dát is het getal waar je naar moet kijken bij een benchmark, die dan natuurlijk ook weer gecorrigeerd moet worden voor kosten van levensonderhoud in D en de UK etc, etc. Vergelijken met andere werelddelen is zinloos.

Wat me opvalt in deze bezuinigingsdiscussie dat alle drie de hoofdgroepen (grond, cabine, cockpit) vinden dat ze zelf maar verantwoordelijk zijn voor een klein deel van de totale kosten. Ja, zo lust ik er nog wel eentje!
 
FNV: 4ATV dagen inleveren. KLM: cabine 1-2 ica meer per jaar. VNV: dubbele dopler en of van 4 naar 3-mansoperaties. Dat is idd dagje hier en daar. Ook absoluut geen "afbraak" van voorwaarden. Hooguit iets meer in lijn met andere legacy carriers. Ben benieuwd naar het klokje van 180backtrack. Eigenlijk heel toepasselijk zo'n bijnaam.
 
Goed lezen Master Caution, ik verdedig KLM geenszins, ik verzet me alleen tegen de verloedering van arbeidsvoorwaarden en de Europese luchtvaartsector als gevolg van het ontbreken van een level playing field. Leuk voor de korte termijn, heel slecht voor de lange termijn. Daarnaast bestrijd ik graag jullie dogma's tav welwillendheid van de KLM vlieger om te snijden in eigen vlees. Volgens mij is Verhagen heel duidelijk hierover, dat zal wel meer zijn dan 'een dagje hier en daar' zoals c150 beweerde.

AIG doet het idd goed, dat ze daarvoor Iberia op een schandalige manier volledig hebben moeten uitkleden, nadat eerst met de botte bijl is gehakt in BA TenC's is een tweede. Als de 'arbeidsvoorwaarden' van THY, RYR, en gulfcarriers de nieuwe benchmark gaan worden moet je je echt eens achter de oren gaan krabben en jezelf afvragen of dat de legacy is die je wilt doorgeven aan de volgende generatie...

Ik snap de sentimenten en ik snap ook dondersgoed dat 'we' allemaal willen vasthouden aan de, over het algemeen, goede T&C's die er nog zijn bij de majors, flag carriers, legacy's, hoe je ze ook wil noemen.
Feit is alleen dat die T&C's zijn geboren in een tijd dat diezelfde legacy's nog staatsbedrijven waren. Tegenwoordig moeten er banken en aandeelhouders tevreden gehouden worden en die bekommeren zich niet zo om onze T&C's helaas.

Nu kan je 2 dingen doe; piepen over 'level playing fields', verder niks doen en kapot gaan of de mouwen opstropen en mee evolueren om te overleven. De keuze lijkt me simpel, hoe waardeloos het ook mag zijn.

De loco's en de ME carriers gaan iig niet meer weg.
 
Nu kan je 2 dingen doe; piepen over 'level playing fields', verder niks doen en kapot gaan of de mouwen opstropen en mee evolueren om te overleven. De keuze lijkt me simpel, hoe waardeloos het ook mag zijn.

De loco's en de ME carriers gaan iig niet meer weg.

Beter kan het niet verwoord worden..
 
FNV: 4ATV dagen inleveren. KLM: cabine 1-2 ica meer per jaar. VNV: dubbele dopler en of van 4 naar 3-mansoperaties. Dat is idd dagje hier en daar. Ook absoluut geen "afbraak" van voorwaarden. Hooguit iets meer in lijn met andere legacy carriers. Ben benieuwd naar het klokje van 180backtrack. Eigenlijk heel toepasselijk zo'n bijnaam.

Wederom ben je weer onvolledig en vooringenomen, prima dat je stellingnames doet, zorg dan wel dat ze juist zijn.

Zoals NFS al hier eerder heeft gemeld, het raamwerk dat door VNV zelf is neer gelegd behelst over een periode van 5 jaar ruim 20% van onze arbeidsvoorwaarden; +/- 190 miljoen EUR op een totale loonsom van +/-700 miljoen. Volgens mij gaat dat echt wel over een 'dagje meer of minder'.


Daarnaast blijft lezen voor een hoop mensen hier moeilijk, de realiteit is dat er moet worden ingeleverd op loonkosten, daar piepen wij niet over.

Verhagen vindt wel dat al het KLM-personeel op de grond en in de lucht serieus moet bijdragen om de vliegmaatschappij gezond te krijgen. Hij is geschrokken van de strijdlustige taal van cabinevakbond VNC in deze krant. „Misschien moet de KLM-directie maar eens wat steviger aanzetten. De polder is geen vruchtbare bodem meer voor cao-overleg.”

Wat ook de realiteit is, is dat het level playing field substantieel wordt verstoord door een een aantal maatschappijen die opereren van een economisch nationalistische gedachte. Dit zal uiteindelijk grote gevolgen hebben voor de Europese luchtvaartsector en werkgelegenheid als ze deze manier van opereren ongestoord kunnen blijven voortzetten.

Ja, daar 'piep' ik over en ja dat zouden meer mensen moeten doen. De Amerikanen nemen gelukkig wel hun verantwoordelijkheid, dit terwijl Europa liever zoals altijd zijn hoofd weer legt op het hakblok vanuit een utopisch en naïeve liberale gedachte...
 
@180backtracker: FNV,VNV en KLM info is a fact. Niks aannames. Tenzij jij je eigen werkgever in twijfel trekt natuurlijk. Misschien haal je wat mensen door elkaar. Vorige KLM cao heb je een koffer, paar vrije dagen en rondje Europa baas als uitkomst geaccepteerd. Nou nou afbraak van arbeidsvoorwaarden. Je klaagt bijna meer dan de cabinebonden. Vooringenomenheid kan ik niet zo plaatsen. Hopelijk bij Jij wel wat minder vooringenomen en kort door de bocht in de LR..
 
Kortom, 180backtrekker moet zich beter laten informeren. Je mag ook zelf wel KLM cao voortgangsinfo bijhouden en VNV raadsverslagen lezen. Inderdaad vooringenomen en onvolledig. Val alleen anderen daarmee niet lastig. Je bent voor velen een voorbeeld geworden van oogkleppen voor. Net als de cabinebonden:))
 
Nogmaals, je kunt hier heel stoer gaan doen, feit blijft dat je gewoon een hoop onzin verkondigd.

Misschien moet je je zelf wat beter gaan verdiepen in raadsverslagen en KLM info.

Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan