De uitdagingen van de Koninklijke....

Het lijkt erop dat de anders altijd zi goed geinformeerde Murph zijn overzicht een beetje kwijtraakt.. Laten je bronnen je soms in de steek Murph, dat je opeens in termen van "ik denk" gaat schrijven. Eigenlijk geef je aan dat je er geen hout van snapt mbt de pensioenen op deze cijfers.. Niet dat ik het begrijp (wil ik ook niet) maar de ontwikkelingen vallen mij op ;-)
 
Het lijkt erop dat de anders altijd zo goed geinformeerde Murph zijn overzicht een beetje kwijtraakt.......Eigenlijk geef je aan dat je er geen hout van snapt mbt de pensioenen op deze cijfers ;-)
Viel het je op dat er absoluut geen enkele consistentie is in de rapportages in de media over deze jaarcijfers? In pure armoede wordt er breed uitgemeten over de persconferentie zelf en de mededelingen van De Juniac en Elbers. Zelfs beleggers reageerde na de eerste handelsdag verdeeld.
Het bedrijf heeft er bewust voor gekozen om vaag te zijn over somminge getallen.
Het zal nog even duren voordat de gevolgen van de afgelopen jaren mismanagement, die de oorzaak zijn van de slechte financiële positie van AFKL, doordringen in alle gelederen.
Kort door de bocht: de dalende lange termijn rente heeft een drukkend effect op de 'discount rate' waarmee KLM de pensioenverplichtingen contant maakt. Dat heeft een negatief effect op de balans. Gevolg is een negatief eigen vermogen.
En een schuld die 1 miljoen euro rente per dag kost.
 
Murph,

Welk punt probeer je nu te maken?
Het draait bij KL niet alleen maar om pensioenen hoor (ik snap dat dat je enorm teleursteld maar hey, wake up!!)
Verder is een dalende lange termijnrente gunstig voor toekomstige kredieten. Mes snijd aan 2 kanten.
Verder:. Voor de pensioenen hebben we een ander topic. Dit gaat om de 13(?) uitdagingen welke genoemd zijn en hoe KLM die te lijf (moet)gaan...
 
Murph, Welk punt probeer je nu te maken?
Het draait bij KL niet alleen maar om pensioenen hoor....
Sorry, B767, ik leg het niet goed uit. Het gaat hier om een post die het negatieve eigen vermogen van AFKL mede veroorzaakt. Een post waarvan 2 miljard op de balans staat van KLM. Het lijkt me een 'uitdaging' voor AFKL dat negatieve eigen vermogen weg te poetsen. Dat doe je niet met een CAO onderhandeling.
 
Pensioenen rentegevoeligheid

De rentegevoeligheid van de pensioenen volgt uit het begrip:
Defined benefit: De uitkering staat vast wat niet geldt voor de te betalen premie die het bedrijf moet voldoen. (zie post #819)
De medewerkers van de KLM krijgen een overzicht van de Blue Sky Group met daarop hun uitkering (in de toekomst) vermeld. Lagere rente leidt tot een hogere netto contante waarde.

Zie hieronder het (ingecalculeerde) risico:

AFKLpensionrisk.jpg

Als in 2015 de rente met 0,25% daalt dan moet de Pensioenpot met 1,040 Mld omhoog ten laste van het eigen vermogen.

Voor specifiek KLM is het dus niet zo handig als de rente zakt B767-300 ER, bovendien met de huidige balans is de markt van lage rentes voor AFKL onbereikbaar.

Verder ben ik het met iedereen eens dat het hier zou moeten gaan over de uitdagingen en de toekomst van KLM zoals bedoeld door Flying Viking.

Dat is een beetje moeilijk met het gedrag van de huidige directie.

  • Men strooit met totaal onoverzichtelijke overzichten met niet bestaande resultaten Ex-strike (BS)
  • Men doet geen uitspraken over de toekomst
  • Ondertussen wordt het personeel allerlei doelstellingen voor ogen gespiegeld inzake hun productiviteit en nieuwe CAO
  • Salarisverhogig is niet bespreekbaar
  • Men wenst met geen woord te spreken over de verdwenen 2,9 Mld in het eigen vermogen

Bovenstaande opsomming leidt tot een onwerkbare situatie tussen personeel en directie, het is namelijk niet vol te houden dat de directie geen enkele commitment aangaat in 2015 terwijl je personeel alles moet gaan slikken. Als het je personeel niet is wat gaat muiten dan zijn het je aandeelhouders die gaan zeiken. Misschien kom je er ten hoogste 3 maanden mee weg maar zelfs dat betwijfel ik.

Bedenk dat zelfs een directeur grootaandeelhouder hier niet makkelijk mee weg komt.

Verder:

Op 1 april moet er 655 Mln cash worden afgelost op een converteerbare lening uit 2009 (niemand converteerd). Vandaar de verkoop van Amadeus in januari. AFKL is zonder enige doelstelling fuel en cash aan het verbranden. Bedenk dat dit dus gebeurt daags na de opmaak van de 1e kwartaal resultaten. In de huidige staat is AFKL dus gedwongen om voor het aflossen van vreemd vermogen uitverkoop te houden.

AFKLocean2015.jpg

Emiteren van aandelen?

Dat gaat moeilijk zoniet niet, de intrinsieke waarde van het aandeel AFKL is 0,00 euro lager kan niet. De huidige koers van ~ 7 euro op de beurs is dus zuiver gebakken lucht. Op basis van toekomstige verwachtingen. => probleem die zijn er niet.
 
Bedankt voor de opheldering.

Uiteraard begrijp ik dat dalende rente vwb de pensioenen niet handig is, maar voor andere dingen juist weer wel... Je hebt daar geen invloed op. Denk dat KLM zich beter kan gaan richten op de dingen die wel in haar invloedssfeer liggen...
 
KLM heeft inderdaad geen invloed op het renteniveau. Het enige wat we met, aan zekerheid grenzende zekerheid, kunnen stellen is dat de pensioenreserveringen in verband met de kunstmatig extreem laag gehouden rente de komende jaren niet af zal nemen. Het zal nog wel even duren voordat de ECB de rente gaat verhogen. En dat is een uitdaging waar de KLM eigenlijk geen invloed op heeft (tenzij men het pensioesnsysteem fundamenteel aanpast omdat de huidige situatie op lange termijn onbetaalbaar is).
 
@Murphy..

het pensioenverhaal is niet VNV persé maar de totale commitment voor alle pensioenfondsen. Het "bashen" voegt echt niets toe en is ook onjuist.

Pensioenen is buitengewoon ingewikkelde materie waar 99% van de mensen niets van snappen. Daar schaar ik jou ook onder.. By the way.. ik snap er ook slechts een greintje van.

Veel grote bedrijven hebben dit probleem. Sterker .. pensieonfondsen hebben momenteel ook de grootste problemen.

Bij grote bedrijven zie je dat men liever een eigen pensioenfonds heeft. Daar zitten risico's aan. Andersom .. als de rente stijgt ligt er ook een grote positieve dotatie in het verschiet.. Dit zal nog wel ff duren.

Het is niet voor niets dat in het MKB je bijna geen eindloon of middenloon regelingen meer tegenkomt maar uitsluitend beschikbare premie. Dat betekent dat het bedrijf zegt .. dit is wat ik beschikbaar stel .. wat daar uitkomt is het risico van de pensioengerechtigde.



Als (DGA) ondernemer heb ik maar één belang: zorgen dat mijn tent goed draait.

Dat begint met een gezond operationeel bedrijf.

Bijzondere posten moet je onder controle hebben of krijgen. maar niet altijd ligt dat in je invloedsfeer.
 
Men wenst met geen woord te spreken over de verdwenen 2,9 Mld in het eigen vermogen


Uit de brei met cijfers lijkt een forse afwaardering van de waarde van de met name Nederlandse pensioenfondsen een flink aandeel te hebben in het verdwenen vermogen.
Wat mij nog echter nog meer verbaasd is de post van €880 miljoen die is opgevoerd als inkomsten en waarvan €824 miljoen met de pensioenfondsen te maken heeft.

Pagina 54:

Amendments, curtailment and settlement of pension plans

 As of December 31, 2014

KLM follows the new Dutch fiscal pension rules as from January 1, 2015. These new fiscal rules consist of lower future annual accrual rates and a maximum pensionable salary of €100 000 for all Dutch employees. The related amendments have been agreed with the respective Dutch Collective Labor Parties in December 2014.
This lower the defined benefit obligations of the KLM pension plans €824 million. Given the significant impact of these amendments, the result of €824 million has been recorded in Other non-current income as of December 31, 2014 (see note 11).


Betekent dit dat er daadwerkelijk €824 miljoen uit de pensioenfondsen is overgemaakt naar AF/KLM? Of wordt er een boekhoudkundig voorschot genomen op besparingen in 2015 en later? Grond- en Cabinefonds hebben een dekkingsgraad-probleem, zouden die besturen geld uit hun fonds laten onttrekken?
Klopt het dat zonder deze post het netto verlies op €1,05 miljard zou zijn uitgekomen?
Wie kan dit verklaren?
 
Pensioenboeking

Pensioenboeking

Uit de brei met cijfers lijkt een forse afwaardering van de waarde van de met name Nederlandse pensioenfondsen een flink aandeel te hebben in het verdwenen vermogen.
Wat mij nog echter nog meer verbaasd is de post van €880 miljoen die is opgevoerd als inkomsten en waarvan €824 miljoen met de pensioenfondsen te maken heeft.

Pagina 54:

Amendments, curtailment and settlement of pension plans

 As of December 31, 2014

KLM follows the new Dutch fiscal pension rules as from January 1, 2015. These new fiscal rules consist of lower future annual accrual rates and a maximum pensionable salary of €100 000 for all Dutch employees. The related amendments have been agreed with the respective Dutch Collective Labor Parties in December 2014.
This lower the defined benefit obligations of the KLM pension plans €824 million. Given the significant impact of these amendments, the result of €824 million has been recorded in Other non-current income as of December 31, 2014 (see note 11).


Betekent dit dat er daadwerkelijk €824 miljoen uit de pensioenfondsen is overgemaakt naar AF/KLM? Of wordt er een boekhoudkundig voorschot genomen op besparingen in 2015 en later? Grond- en Cabinefonds hebben een dekkingsgraad-probleem, zouden die besturen geld uit hun fonds laten onttrekken?
Klopt het dat zonder deze post het netto verlies op €1,05 miljard zou zijn uitgekomen?
Wie kan dit verklaren?


Om even gelijk kort en bondig te zijn, er is geen geld onttrokken in 2014 aan de 3 KLM pensioenfondsen in Nederland. Als gevolg van een stelselwijziging van Jette Klijnsma hoeft men minder benefit (uitkering) te dekken zie hieronder.:

AFKLpensionov.jpg

In totaal plaatje valt de overwaarde mij een beetje tegen in NL, in het verleden waren de KLM fondsen een van de beste in NL. Een snelle blik leert echter:

AFKL2014pensiondekking.jpg

De genoemde 2,9 Mld verlies bestaat grotendeels uit 2 posten:
AFKL2014amen.jpg


Die pensioenpost van (2.260 - 583 (belastingvoordeel)) = 1,677 Mld is er als gevolg van de rentedaling met 130 basispunten en dook op in het 3e kwartaal 2014.

Nu is er een nieuwe van 1,3 Mld verlies en wel deze:

AFKL2014brent.jpg


Men heeft door een strategie van een combinatie van derivaten (collars) de fuel price gehedged, alleen de actuele waarde valt buiten de bandbreedte van de strategie. Het betreft hier nog niet afgelopen derivaten.

Nu maar hopen voor AFKL dat de fuel price stijgt en de lange rente ook dan trekken deze posten vanzelf weg.
 
Laatst bewerkt:
Om even gelijk kort en bondig te zijn, er is geen geld onttrokken in 2014 aan de 3 KLM pensioenfondsen in Nederland.

@Orange Dank voor je reactie.
Als ik het goed begrijp, is het een omgekeerde voorziening. In plaats van een verliespost naar voren te halen, wordt hier een lagere uitgave naar voren gehaald.
Ik neem aan dat het bedrijf hierin een keuze heeft, het zou er ook voor kunnen kiezen om deze post in - of vanaf 2015 te verrekenen. Als ik kijk naar de €3928M financial assumptions, neemt het bedrijf dan niet een erg groot voorschot op betere cijfers voor de pensioenfondsen in 2015? Immers, tegenover een €824M lager verlies op de winst en verliesrekening staat dan een verlies van 5% punt op de dekkingsgraad van de pensioenfondsen.
 
KLM-piloten laken lakse top
door Paul Eldering
BADHOEVEDORP -
KLM-piloten slaan groot alarm over de belabberde concurrentiepositie van de Air France KLM Groep.

„Die kalft alsmaar verder af. Er is geen duidelijk aanvalsplan in Parijs, terwijl de urgentie hoog is”, zo zei voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers VNV gisteren tegen De Telegraaf.
„Met het loslaten van de winstdoelstelling en alleen maar snijden in kosten en harder werken, gaan we het niet redden. We worden helemaal kapot gevlogen door de gesubsidieerde Midden-Oosten-maatschappijen. We zien dat steeds meer van onze passagiers afhaken, omdat ze elders een beter en vaak ook nog voordeliger product krijgen. Dat is een levensgevaarlijke ontwikkeling”, waarschuwt Verhagen.
De Air France KLM Holding moet het roer volgens hem rigoureus omgooien om het tij te keren. „Een nieuwe kapitaalinjectie is hard nodig. Het vliegbedrijf moet vers geld hebben om veel sneller te investeren in kwaliteit en de prijzenslag te kunnen volhouden. Er is ook behoefte aan een eigentijdse verkoopstrategie.”
De VNV en andere Nederlandse vakbonden hekelen de lakse houding van de Franse top. Bij Air France gaan de cao-onderhandelingen bijvoorbeeld pas na de zomer beginnen. „Het lijkt wel of ze de ernst van de situatie niet inzien. In plaats van plannen maken, moeten ze eens echt dingen gaan doen. De Franse variant van mañana mañana heeft toegeslagen”, meent Verhagen.
Het is volgens hem de hoogste tijd dat orde op zaken wordt gesteld. „Het beleid faalt en het ontbreekt aan een coherente visie. Keer op keer worden we afgetroefd door concurrenten, zowel financieel als commercieel.”
Verhagen vindt wel dat al het KLM-personeel op de grond en in de lucht serieus moet bijdragen om de vliegmaatschappij gezond te krijgen. Hij is geschrokken van de strijdlustige taal van cabinevakbond VNC in deze krant. „Misschien moet de KLM-directie maar eens wat steviger aanzetten. De polder is geen vruchtbare bodem meer voor cao-overleg.”
Ten onrechte denken medewerkers volgens hem dat KLM het nog steeds goed doet. „In werkelijkheid zijn we te duur, te log en te matig geworden. Onbegrijpelijk dat er uitsluitend defensief wordt gehandeld, zoals bij de vracht. Daar winnen we de oorlog niet mee.”
Deze week praat staatssecretaris Mansveld (Luchtvaart) met haar Franse collega en topmannen De Juniac en Elbers over de noodsituatie bij Air France KLM.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23747013/__KLM-piloten_laken_lakse_top__.html

Verhagen heeft gelijk. Vooral de ongekende naïviteit en stupiditeit van de VNC vind ik stuitend. Die blijven maar zeuren over "WRR=salaris" en "onze WRR is gebaseerd op een 40-urige werkweek". De capaciteit om verder te kijken dan deze eindeloos uitgekauwde dogma's is volledig afwezig bij deze bond.
 
KLM kiest voor de kaaschaaf. Dagje links en rechts inleveren. Fundamentele keuzes worden totaal niet gemaakt. Als je ziet wat KLM "vraagt" bij de vakbonden dan wordt de Transform2020 soep uiterst lauw opgediend. Het blijft pappen en nathouden.
 
Neem IAG. Opereert met BA in een markt met EK, QR Etihad, Easyjet en Ryanair. Vorig jaar goede winst en dit jaar nog meer winst naast uitbreiding capaciteit van 5,5%. Olie zakt en nog steeds profiteert AFKL er niet van. Te traag zijn ze in staat hun hedgebeleid bij te stellen. Waarschijnlijk een eerste vergadering hierover komende zomer en implementatie in 2016.. Winnaars hebben een plan en verliezers excuusjes.
 
Ik begrijp het ook niet meer. Waarom kan IAG het wel en AirFrance-KLM het niet? Op de Londonse markt is zoals eerder al aangegeven veel meer concurrentie. Iemand?
 
Goed lezen Master Caution, ik verdedig KLM geenszins, ik verzet me alleen tegen de verloedering van arbeidsvoorwaarden en de Europese luchtvaartsector als gevolg van het ontbreken van een level playing field. Leuk voor de korte termijn, heel slecht voor de lange termijn. Daarnaast bestrijd ik graag jullie dogma's tav welwillendheid van de KLM vlieger om te snijden in eigen vlees. Volgens mij is Verhagen heel duidelijk hierover, dat zal wel meer zijn dan 'een dagje hier en daar' zoals c150 beweerde.

AIG doet het idd goed, dat ze daarvoor Iberia op een schandalige manier volledig hebben moeten uitkleden, nadat eerst met de botte bijl is gehakt in BA TenC's is een tweede. Als de 'arbeidsvoorwaarden' van THY, RYR, en gulfcarriers de nieuwe benchmark gaan worden moet je je echt eens achter de oren gaan krabben en jezelf afvragen of dat de legacy is die je wilt doorgeven aan de volgende generatie...
 
Terug
Bovenaan