KLM-piloten laken lakse top
door Paul Eldering
BADHOEVEDORP -
KLM-piloten slaan groot alarm over de belabberde concurrentiepositie van de Air France KLM Groep.
„Die kalft alsmaar verder af. Er is geen duidelijk aanvalsplan in Parijs, terwijl de urgentie hoog is”, zo zei voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers VNV gisteren tegen De Telegraaf.
„Met het loslaten van de winstdoelstelling en alleen maar snijden in kosten en harder werken, gaan we het niet redden. We worden helemaal kapot gevlogen door de gesubsidieerde Midden-Oosten-maatschappijen. We zien dat steeds meer van onze passagiers afhaken, omdat ze elders een beter en vaak ook nog voordeliger product krijgen. Dat is een levensgevaarlijke ontwikkeling”, waarschuwt Verhagen.
De Air France KLM Holding moet het roer volgens hem rigoureus omgooien om het tij te keren. „Een nieuwe kapitaalinjectie is hard nodig. Het vliegbedrijf moet vers geld hebben om veel sneller te investeren in kwaliteit en de prijzenslag te kunnen volhouden. Er is ook behoefte aan een eigentijdse verkoopstrategie.”
De VNV en andere Nederlandse vakbonden hekelen de lakse houding van de Franse top. Bij Air France gaan de cao-onderhandelingen bijvoorbeeld pas na de zomer beginnen. „Het lijkt wel of ze de ernst van de situatie niet inzien. In plaats van plannen maken, moeten ze eens echt dingen gaan doen. De Franse variant van mañana mañana heeft toegeslagen”, meent Verhagen.
Het is volgens hem de hoogste tijd dat orde op zaken wordt gesteld. „Het beleid faalt en het ontbreekt aan een coherente visie. Keer op keer worden we afgetroefd door concurrenten, zowel financieel als commercieel.”
Verhagen vindt wel dat al het KLM-personeel op de grond en in de lucht serieus moet bijdragen om de vliegmaatschappij gezond te krijgen. Hij is geschrokken van de strijdlustige taal van cabinevakbond VNC in deze krant. „Misschien moet de KLM-directie maar eens wat steviger aanzetten. De polder is geen vruchtbare bodem meer voor cao-overleg.”
Ten onrechte denken medewerkers volgens hem dat KLM het nog steeds goed doet. „In werkelijkheid zijn we te duur, te log en te matig geworden. Onbegrijpelijk dat er uitsluitend defensief wordt gehandeld, zoals bij de vracht. Daar winnen we de oorlog niet mee.”
Deze week praat staatssecretaris Mansveld (Luchtvaart) met haar Franse collega en topmannen De Juniac en Elbers over de noodsituatie bij Air France KLM.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23747013/__KLM-piloten_laken_lakse_top__.html
Verhagen heeft gelijk. Vooral de ongekende naïviteit en stupiditeit van de VNC vind ik stuitend. Die blijven maar zeuren over "WRR=salaris" en "onze WRR is gebaseerd op een 40-urige werkweek". De capaciteit om verder te kijken dan deze eindeloos uitgekauwde dogma's is volledig afwezig bij deze bond.