De uitdagingen van de Koninklijke....

KLM OR tegen sloop Martinair

KLM OR tegen sloop Martinair

Vandaag verschijnt dit bericht op Luchtvaartnieuws:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-ondernemingsraad-tegen-sloop-martinair

Het zou wel aardig zijn van diezelfde OR als ze even uitleggen waar het benodigde geld vandaan moet komen om investeringen te plegen inplaats van min of meer de operatie in bijna zijn geheel af te breken. Eerlijk is eerlijk weg is weg je krijgt het nooit meer terug.

Over 8 dagen komen de cijfers van 2014 naar buiten, en die zullen dramatisch zijn iedereen voelt dat in zijn achterhoofd. Een kleine voorspelling is wel te maken op basis van de traffic cijfers okt, nov en dec alsmede het 3e kwartaal verslag van AFKL.

AFKLtrafficfy.jpg


Als je nou de revenues en costs per kilometer over de eerste 9 maanden ook van toepassing verklaard op de laatste 3 maanden heb je een full year guess.

AFKLcaskandrpk.jpg

Even invullen en echt heel erg ver zul je er niet vanaf zitten, er is in de laatste 3 maanden behalve 3 winstwaarschuwingen namelijk niets opzienbarends gebeurd.

AFKLresultguess.jpg

Cargo is een molensteen voor deze huidige organisatie en niemand heeft blijkbaar de juiste knop gevonden om het winstgevend te krijgen, doodzonde. Maar ook passage draait binnen AFKL maar net break even.

Een paar dingen om in je achterhoofd te onthouden:
  • Sec KLM maakt winst insofar voor 2014, we vergeten dan even de pensioenmutatie
  • Maintenance maakt winst over geheel AFKL
  • Catering maakt winst over geheel AFKL

Perform 2020 was in september 2014 aan de aandeelhouders gepresenteerd voor de winstwaarschuwingen, ik vrees dat dat hele plan zo de prullenbak in kan omdat het gewoon niet meer voldoet. Is voor mij de enige verklaarbare reden voor dit zwijgzame management.
 
Laatst bewerkt:
Zomaar wat vraagjes:

Hoeveel paxen zitten er als transfer op de 641 en 643 en hoeveel als AMS opstapper?
Wanneer loopt de lease van de gammele SLM 340 af? Hebben ze al vervanging?
 
Ik kan me zo voorstellen dat NY voor KL een relatief grote O&D bestemming is en alleen daardoor al lucratief. En volgens mij is de concurrentie er nu veel minder dan pakweg 20 jaar geleden. Toen was DL/PA nog een concurrent en vlogen ook SQ, RJ en PIA vanaf AMS naar NYC.

Daarnaast lijkt me voor pakketverkoper TUI Suriname me een stuk minder interessant dan NY.

Help me even. O&D?
 
@Orange, wbt OR artikel.

Mooi dat de president zich zo uitspreekt voor de Cargo bizz van MP.
Minder log , bureaucratisch etc prachtig!.
Maar eh die ERF detachering hoe plaats ik die dan nu?.
Was dat een voorbeeld van niet lullen maar poetsen?...
 
De President heeft boter op zijn hoofd.

Heb net even de AFKL-cargo webcast van vandaag bekeken en kan daar kort over zijn: we are doomed.

Even terug op de titel van dit topic, onderstaande statistieken over 2014 en vorige maand zijn schaamteloos gekopiëerd van Scramble:


The AMS traffic figures for 2014 indicate that long-haul passenger traffic at Amsterdam Airport is suffering from competition by EK/DXB and EY/AUH:

- 2014 - AMS-DXB +22%
- 2014 - AMS-AUH +34.3%

- 2014 - AMS-USA -0.2%
- 2014 - AMS-China +0.3%
- 2014 - AMS-Canada -2.4%
- 2014 - AMS-Japan -0.5%
- 2014 - AMS-Thailand -3.5%
- 2014 - AMS-India -2.9%
- 2014 - AMS-Malaysia -9.2%
- 2014 - AMS-Singapore -0.9%

This passenger traffic trend is continuing in 2015:

- January 2015 - AMS long-haul -0.3%
- January 2015 - AMS Transfer -2.0%
- January 2015 - AMS Europe +4.6%
- January 2015 - AMS O+D +7.1%

In 2015 European traffic will continue to grow with many new European flights by easyJet, Vueling, KLM, etc.
Long-haul traffic is expected to grow in 2015 as KLM, Air Canada, Qatar and Xiamen are planning to open new routes, while others will operate larger aircraft. But particularly Qatar may impact direct long-haul traffic from AMS to Asia and Africa, as it re-directs Asian and African passengers via DOH.

The same traffic trends are witnessed at transfer hubs LHR and FRA were Asian and African traffic is impacted by new competition by the ME3.
 
Credits to scramble member XYZ

Overigens kan je Canada en VS niet aanrekenen aan de ME3
AMS-india wordt alleen nog maar minder nu Delta stopt met de Bombay. (Waarom eigenlijk, die bakken zitten overvol als ik de gekuiden zo hoor)
Malaysia gevolg van MH17 dat mensen via een andere weg die kant op reizen?
 
@Orange, wbt OR artikel.

Mooi dat de president zich zo uitspreekt voor de Cargo bizz van MP.
Minder log , bureaucratisch etc prachtig!.
Maar eh die ERF detachering hoe plaats ik die dan nu?.
Was dat een voorbeeld van niet lullen maar poetsen?...

Nou de president heeft zeker boter op zijn hoofd, wat hij voorstelt is namelijk de Martinair vracht organisatie zoals die in de jaren '90 was, lean and mean en niet bureaucratisch. Met deze wijze woorden had hij een paar jaar geleden moeten komen en zich daarvoor sterk maken. Niet nu het al te laat is en er feitelijk geen weg terug meer is.

Bovendien is het een beetje gemeen wat hij doet, de mensen van Martinair hebben namelijk een spreekverbod met de pers en kunnen zich moeilijk verweren. Hij kan dus elk stukje toneel opvoeren naar de pers wat hij wil, ondertussen gaat de boel om zeep. Wat hij stelt is dat vnv het advies ondersteunt, maar feitelijk staat vnv aan de zijlijn en kan dus roepen wat ze willen, het is slechts een mening.

De ERF detachering zou wel eens het laatste stukje pure Hollandse handelsgeest kunnen zijn wat Cargo mag laten zien, hopen dat het contract links of rechtsom wordt verlengd.
 
Niet aan LH, dan geven ze een winstgevende dochter en een enorm stuk marktaandeel weg aan een van hun grootste concurrenten.

Delta? Maybe...
 
Dat zal zo maar een optie kunnen zijn. Een paar Midden-Oosten maatschappijen hebben er de laatste jaren een sport van gemaakt om een aandeel in verlieslatende maatschappijen te nemen in ruil voor een 'kapitaalinjectie' (Air Berlin, Alitalia en ook IAG?). Nog niets verder richting de afgrond en ze staan waarschijnlijk ook bij AFKL voor de deur.

Gr.
FF
 
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/23680166/___Fransen_willen_KLM_nu_slopen___.html

'Fransen willen KLM nu slopen'
Paul Eldering
AMSTELVEEN -
KLM verzet zich uit alle macht tegen ’een ultieme overval van de Franse opperbazen om ons te slopen en hun wil op te leggen’.

Dat zou al op 18 februari in Parijs tijdens een cruciale bestuursvergadering over de jaarcijfers van vorig jaar gaan gebeuren, bevestigen hoge Nederlandse bronnen, die vanwege de beursgevoeligheid niet met naam in de krant willen.
„De situatie is zeer explosief. Dit is ook voor Den Haag een essentiële kwestie. Nederlandse bewindslieden zitten er bovenop, want werkgelegenheid en de positie van Schiphol zijn in het geding. Er zijn al brieven naar Parijs gestuurd om de Franse dominantie te dimmen”, vertellen ingewijden aan De Telegraaf.

Op scherp
De Hollandse gelederen zijn naar verluidt gesloten, bij de KLM-directie, commissarissen, ondernemingsraad, vakbonden en regering. „Iedereen staat op scherp.""
KLM-personeel werkt ook niet langer mee aan verdere groepsvorming binnen Air France KLM in Parijs. „Dat draagt niet bij aan het gezond maken van het vliegbedrijf en ook niet aan minder managementlagen”, schrijft de Nederlandse ondernemingsraad in een vertrouwelijke verklaring.
De Telegraaf wist daar gisteren inzage in te krijgen. De or van de KLM weigert unaniem om nog adviesaanvragen over samenvoeging van meer afdelingen en activiteiten te behandelen.
Het is uitzonderlijk als de officiële vertegenwoordiging van werknemers zich zo expliciet uitspreekt. Besloten is een duidelijk signaal naar Frankrijk af te geven dat „het afgelopen moet zijn met het gehark van allerlei KLM-zaken naar de holding.”
De focus moet volgens de or op financiële resultaten liggen, ook door sneller te snoeien in het logge, verliesgevende Air France. „We moeten aan de slag. Onze inkomsten staan onder druk, de passagiersgroei stagneert. Alle inspanningen zijn nu nodig voor omzetverbetering en om concurrerender te worden.”

Beledigd
De Fransen zouden tot op het bot beledigd zijn en op wraak zinnen voor het gezichtsverlies dat is geleden door ’de rebelse houding van KLM, die dwars lag bij Franse pogingen om de kas te plunderen.
Volgens interne bronnen wil Parijs op korte termijn een ’coup’ plegen op de zelfstandigheid van KLM om juridisch meer grip te krijgen op ’die afvallige Hollanders’. Maar KLM-topman Pieter Elbers, gedragen door alle medewerkers, houdt zijn poot tot nu toe stijf.

Uiteraard een sensatiestuk, maar niet verbazend, die fransen doen werkelijk alles om maar niet in hun eigen arrogante vlees te hoeven snijden.
 
T lijkt me zo langzamerhand wel duidelijk waarom Eurlings moest opsodemieteren van de nederlandse rvc en niet van de fransen.

Dat neemt niet weg dat een krachtig AF KL wel degelijk een interessante combi is. Het probleem is dat AF haar shit moet oplossen en de tering naar de nering moet zetten.

Het is natuurlijk ook wel raar dat je eigenaar bent van een toko en dat je er vervolgens niets over te zeggen hebt. Aan de andere kant is het raar dat KL niet al veel eerder veel zuiniger is geworden en dat er bijvoorbeeld:

- veel nieuwe vliegers zijn aangenomen terwijl dat met WRR en pensioenaanpassing en MP helemaal niet nodig is

- er veel uitzendkrachten (bijvoorbeeld in de kelders) worden ingehuurd terwijl dit helemaal niet hoeft als je dingen anders organiseert..

- er geen serieuze actie is ondernomen om focus op verkoop van vracht terug te brengen...

Dan verzwak je zelf ook en op enig moment krijgt een holding natuurlijk wel gegronde redenen om zich er tegenaan te bemoeien.
 
In zijn geheel zal KLM niet verkocht worden, maar verkoop van een aandeel van 49% aan Delta of Etihad zie ik nog wel gebeuren.

Hoe dat uitpakt voor de autonomie van KLM is lastig te zeggen. In het geval van Alitalia heeft Etihad zware eisen gesteld en hebben ze de bezem stevig gehanteerd, maar dat was wel bij een verlieslatend bedrijf. Bij KLM is er minder noodzaak voor een zo grondige sanering, maar het zal wel impact hebben op de netwerkstructuur.

Eventjes afwachten nog wat er aan apen uit mouwen komt aanstaande donderdag. AF heeft gisteren bekend gemaakt hoe het geplande afvloeien van 800 man, voornamelijk grond- en cabinepersoneel in de regio, moet gebeuren. Veel geblaat om weinig wol, want die 800 man minder is echt een druppel op een gloeiende plaat. Ben zeer benieuwd welke apen er uit mouwen komen aanstaande donderdag...
 
Terug
Bovenaan