De uitdagingen van de Koninklijke....

Sorry voor de threaddrift. Maar hoe zit dit nou eigenlijk?
Je zegt dat voorheen 2% van brutosalaris werd opgebouwd, maar de afdracht vanuit KLM was ongeveer 48% (?) van bruto salaris.
Ik kan die getallen totaal niet met elkaar matchen....


Stel een vlieger verdient € 130.000 dan is de opbouw 2% per jaar van het pensioengevend loon. Normaliter trek je daar eerst de (AOW) franchise af maar bij een vlieger die met 56 met pensioen gaat is dat een beetje moeilijk. De eerste 9-10 jaar is er geen AOW. Voor de eenvoud laat ik even de franchise buiten beschouwing hij is er in werkelijkheid wel.

€ 130.000 X 2% = € 2.600,- opbouw per jaar

Premie:

18% komt van de vlieger zelf indien van KLM (Martinair 11%) eigen bijdrage.

18% X € 130.000 = € 23.400 afdracht deelnemer op jaar basis
Loon voor loonbelasting = € 130.000 -/- € 23.400 = € 106.600,-

(48% - 18%) = 30% werkgeversdeel = € 39.000,- werkgeversdeel

Totaal pensioenafdracht = € 62.400.

Ik heb even de getallen gepakt zoals hierboven beschreven en denk dat de genoemde 48% wat aan de hoge kant is 38% aan totaal pensioenlasten lijkt mij reel edoch ik kan het totale premiepercentage niet vinden op de Blue Sky Group misschien in de CAO te vinden?

De normale life expectancy is 56 + 19 jaar = overlijden op 75 jaar, geen onderscheid in man of vrouw genoemd.
Daarnaast dekt deze premie ook nog de nabestaande voor standaard 70% van de genoemde € 2.600,= opbouw voor laten we zeggen afgelopen jaar.
 
Laatst bewerkt:
Ok maar hoe kom je van 2600 euro pensioenopbouw per jaar naar 62400 pensioenafdracht per jaar?

Dat dit als premie ingelegd word begrijp ik. Maar hoe dit belastingvrij gebeurt als er maar 2% en tegenwoordig 1% belastingvrij ingelegd kan worden?
 
Die 2600 euro opbouw is het bedrag wat je aan pensioenaanspraak OPBOUWT, dus niet AFDRAAGT.

Om een bedrag van 1% van je bruto jaarloon aan pensioen op te bouwen moet er dus een veelvoud van dat bedrag worden ingelegd.
 
Aha... Nou die inleg verzekerd al 24 jaar dit bedrag. 62400/2600= 24.

Ik vraag me af hoe de bijbehorende premie bij de pensioenopbouw percentages word bepaald. Dit is tenslotte het bedrag dat bepalend is voor de belastingdienst. Enig idee?
 
Aha... Nou die inleg verzekerd al 24 jaar dit bedrag. 62400/2600= 24.

Ik vraag me af hoe de bijbehorende premie bij de pensioenopbouw percentages word bepaald. Dit is tenslotte het bedrag dat bepalend is voor de belastingdienst. Enig idee?

Dat moet je vragen aan partijen als Mercer of Hewitt, dat zijn actuarissen en kunnen je die getallen voorrekenen als actuaris.

Ik denk overigens dat voor KLM dit wat reelere getallen zijn inplaats van de genoemde 48%

18% Eigen bijdrage
15% Werkgeversbijdrage

Vanwege de vroege pensioennering van een vlieger liggen ze hoger dan in de rest van het bedrijfsleven.

Verder dekt de premie:
- invaliditeit
- Nabestaande (70%)
- Een eventuele achtergebleven wees


Aha... Nou die inleg verzekerd al 24 jaar dit bedrag. 62400/2600= 24.

Nou gelukkig denkt een actuaris iets complexer. die neemt de volgende aannames in acht.

- Naast je zit een chick van 2 jaar jonger die 7 jaar langer leeft
- Jij houd je netjes aan de overlijdingsleeftijd

19 * 2.600
= 49.400 uitkering (je overlijdt dus op 75 jaar)​
9 * (70% X 2.600)
= 16.380 uitkering voor haar (zij wordt 82)​
=============================================
= 65.780 die inleg moet dus renderen!​
 
Laatst bewerkt:
Vanwege de vroege pensioennering van een vlieger liggen ze hoger dan in de rest van het bedrijfsleven.
Dat is nu juist wat de regeling zo kostbaar maakt: ongeveer 40% van afdracht (de storting door individu en KLM tezamen) wordt gebruikt voor om de jaren 56-65 te dekken. De jaren 65-67 zijn voor zover ik weet nog niet dichtgetimmerd, maar er is een voorlopige regeling voor.
Dus: de helft van de afdracht betaalt KLM voor vroegpensioen.

Nu de nieuwe regeling: deze maximeert de 2% opbouw in het voorbeeld van Orange (€2.600) tot 1% van hooguit een ton. De opbouw wordt dan 1% (€1.000 bruto jaarlijks pensioenuitkering per gewerkt jaar).
Voor alle beroepen die wél werken tot 65 (of 67) geldt dat het opbouwpercentage omhoog gaat naar 1,7% van hooguit een ton. De wetgever beloont langer werken op twee manieren: hogere fiscaal gefaciliteerde opbouw en een langere opbouw. Dit lopen KLM piloten dankzij het pensioen op 56 dus mis.
 
Beste mensen, ik stop met het delen van informatie op deze plek. Het Haarlems Dagblad blijkt actief mee te lezen.

En zonder achtergrond informatie leidt het slechts geven van een mening alleen maar tot welles-nietes.

Ik lees nog wel eens mee denk ik.

Groeten, NfS
 
Beste mensen, ik stop met het delen van informatie op deze plek. Het Haarlems Dagblad blijkt actief mee te lezen.
Hoe ben je daar achtergekomen?
En, wat heb je te verbergen NfS, dat je niet kunt meedoen aan de discussie?
Of is het dat je bang bent voor de publieke opinie over jouw gênante salaris en pensioenregeling?
 
Zeer terechte laatste opmerking Murphy! Die piloten ook altijd met hun belachelijke salaris. Ik doe echt m'n best om het op te maken, maar het lukt me bijna niet! Dan ga ik briefjes van €100 strooien in m'n dorp, als ze mijn voeten kussen en tegelijk ook "wij zijn u niet waardig heer" roepen mogen ze het houden.
Ik hoop ook elke keer dat KLM kapot gaat door onze arbeidsvoorwaarden, hahahhaaaaaaaa ik zal ze hebben die accountants! Heerlijk WW trekken en misschien heb ik wel geluk en mag in de bijstand en dan kan ik lekker de hele dag op m'n witte tuinstoeltje voor het huis bier gaan drinken op kosten van de werkende sukkels die voor een paar euro per dag zich kapot werken!

Dikke kus aan Murphy en een warme knuffel! Je verdient het! Voldoet dit verhaal een beetje aan wat je wilt horen?

Xxx
 
Murphy toont zich na de uitspraak van de hoge raad een zeer slechte verliezer (loser in het Engels) omdat ie de hele dag zit te huilen als een kleuter omdat hij niet langer door mag vliegen en daardoor niet langer zijn zakken kan vullen. Juist waar hij anderen van beticht, daar is hij verbitterd over dat dat voor hem snel finito is.
De toekomst van de klm zelf kan hem zijn reet roesten.
 
@Need for Speed,

Dank voor je constructieve bijdragen. Hoop dat je in een later stadium je weer vrij voelt om weer te posten. Ik heb je kijk op de KLM/visie, en informatie die je deelde, altijd met veel interesse gelezen.

Uiteraard respecteer ik de door jouw gemaakte afweging.

Met vriendelijke groet,

Flyingviking
 
.....ik stop met het delen van informatie op deze plek. Het Haarlems Dagblad blijkt actief mee te lezen. En zonder achtergrond informatie leidt het slechts geven van een mening alleen maar tot welles-nietes.
Ah, het HD leest mee. Je bent er eindelijk achter gekomen NfS?
Hoe, als ik vragen mag? Wie heeft er geklikt?
En welk 'achtergrond informatie' houd jij achter dan? Is dat de bekende VNV achterkamertjespolitiek? De oude alles-of-niets optie die aan de ledenraadsvergadering wordt voorgelegd? Lekker transparant en zo?

Murphy toont zich na de uitspraak van de hoge raad een zeer slechte verliezer .......De toekomst van de klm zelf kan hem zijn reet roesten.
Yeah Right! Zo ken ik er nog wel een paar.
Jij en de VNV zijn voor een groot deel de oorzaak van de malaise van KLM. De kostenpost die de vliegers vertegenwoordigen is volstrekt niet meer in de pas met de industrie. En dat nekt zich. Je kunt dus concluderen dat KLM's toekomst jouw aan je 'reet' kan roesten door het beleid van VNV te verdedigen.


Nu nog de 'seat/mile' costs omlaag en dan komt het goed!
Inderdaad R7. Laat dat nou juist het grootste probleem zijn van het personeel (zie boven)....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan