De uitdagingen van de Koninklijke....

Goh 180BT ontmaskert als me myself and I, wie volgt? De KLM'er gaat gewoon de weg die ze de MP vlieger hebben "gegund". Ik gun het de Donderwolkjes, Schuiltjes en BT van harte, deden zij de MP vlieger ook. Succes mannen, en nu maar niet hopen dat die MP vlieger die je een spreekwoordelijke rotschop hebt verkocht iets te vertellen heeft elders!
De luchtvaart wereld is klein.

Gewoon al die Dreamliners naar MP (met NFS :-)), met die 130 man/vrouw overtollig direct 30-40% besparing. De cabine is ook zo bezet, gewoon CA's die willen werken in functie met oog voor de pax en geen mega drang naar alleen de OCR. DE VKV is niet geinteresseerd in besparing alleen in de KLM vlieger, Elbers moet gewoon met de vuist op tafel slaan. Trans volgt.

Good luck boys.
 
Ik vind het bijzonder jammer dat sommigen elkaar niet begrijpen. 180BT vliegt voor en bij de KLM en het gaat hem, en mij, aan het hart. Om hem nu in te wrijven wat het predicament van de MaC vlieger is vind ik zeer onterecht...en jammer.
Laten we ons houden bij de titel van deze thread en ophouden met geneuzel....NFS en 180BT hebben exact het zelfde voor...voortbestaan van de KLM!
 
Telegraaf:

KLM blijft baas over eigen kas
PARIJS -
KLM blijft definitief baas over eigen kas. De voltallige raad van bestuur van moederbedrijf Air France-KLM heeft de afspraken bekrachtigd die daar vorige week over zijn gemaakt. Dat liet de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep maandag weten.

Topman Alexandre de Juniac en financieel directeur Pierre-François Riolacci wilden dat KLM overtollig kasgeld zou gaan afstaan aan de holding, zodat die goedkoper zou kunnen lenen. Na verzet vanuit directie en raad van commissarissen van KLM werden die plannen evenwel bijgesteld.
In de raad van bestuur van Air France-KLM zitten, naast de operationele bestuurders van de holding, Air France en KLM, ook toezichthouders. Er zijn zowel Nederlandse als Franse bestuurders, maar de Fransen zijn in de meerderheid.

In een verklaring benadrukt het bestuur de voordelen die zowel Air France als KLM de afgelopen tien jaar heeft ondervonden als gevolg van de samenwerking. De Juniac voegde daar aan toe dat beide maatschappijen „twee keer zo hard moeten werken” om de huidige marktomstandigheden het hoofd te kunnen bieden.
De positie van de topman is het afgelopen halfjaar verzwakt als gevolg van drie winstwaarschuwingen kort achter elkaar. Met name de staking van piloten bij Air France heeft de financiële resultaten over het afgelopen jaar fors geraakt. De Juniac meent evenwel dat de gehele sector kampt met „uitdagingen van een ongekende omvang”.
Air France-KLM publiceert de jaarcijfers op donderdag 19 februari. Dan wordt ook meer duidelijkheid verwacht over nieuwe plannen om de kosten terug te dringen.
 
@180BT jij medelijden? Whahaha jij kent alleen ZELF medelijden maar goed dat is dan ook een vorm van medelijden.

Afgunst heb ik niet met jou positie, geldingsdrang naar een coco? get real, frustratie nul na pensioen bij MP, WEL leedvermaak dat klopt.

Gedeelde smart is halve smart PIK.

Gewoon die Dreamliners naar de plek waar ze goedkoop kunnen opereren, hebben ze 180BT en zijn "vriendjes" niet voor nodig. Gewoon met liefde en plezier in de MP cao naar de Caribic. Tja de VKV ................maat hoelang nog tiktaktiktak.
 
Respect voor Elbers en Swelheim.

Respect ook voor de rvc .. Alleen erg jammer dat ze niet al veel eerder ingrepen.
 
Ik vind het bijzonder jammer dat sommigen elkaar niet begrijpen. 180BT vliegt voor en bij de KLM en het gaat hem, en mij, aan het hart. Om hem nu in te wrijven wat het predicament van de MaC vlieger is vind ik zeer onterecht...en jammer.
Laten we ons houden bij de titel van deze thread en ophouden met geneuzel....NFS en 180BT hebben exact het zelfde voor...voortbestaan van de KLM!

Lees voor de gein het MP topic even door, en zie hoe "collegiaal" 180BT daar is....
Ik snap die opmerking van Sjakie wel degelijk.
En anders heb ik nog wel ergens een PM van hem liggen in mijn box...

Maar inderdaad, het gaat hier niet om de MP maar om de KLM. Dus laten we dat MP hoofdstuk even vergeten.

Maar ook in dit topic ontbreekt het sommigen bij enige realitietsbesef.Laat ik voorop stellen dat ik iedere KLM vlieger het allerhoogste gun wat er haalbaar is, maar als ik een gerichte vraag stel over waarom IAG en LH iets wel lukt en AFKLM niet krijg ik alleen maar antwoorden dat de concurrentie met de ME3 en Turkish niet eerlijk is en dat het niet hun schuld is. Maar zitten LH en IAG niet in hetzelfde schuitje? Ligt het dan aan mij dat ik concludeer dat er bij de AFKLM iets aan schort tov de concurrentie en dat de AFKLM medewerker het ook bij zichzelf moet zoeken?

NFS ziet het als KLM-er prima! Hopelijk volgt een antal anderen ook
 
Respect voor Elbers en Swelheim.
Respect ook voor de rvc .. Alleen erg jammer dat ze niet al veel eerder ingrepen.

Ik denk dat het initiatief (en de steun) bij de bonden en OR heeft gelegen. Het lijkt er zelfs op dat de bonden aan de 'vragende' kant stonden. Dat zou betekenen dat er in elk geval vanuit directiestandpunt vanuit een zwakkere positie had moeten worden onderhandeld met de bonden als 'Parijs' die onderhandelingen had overgenomen mocht het kasgeld in Parijs terecht zijn gekomen.
Nu de bonden, met de 'kas' nog in Amstelveen, hebben gekregen wat ze wilden, kan het niet zonder vergaande concessies blijven.

Dat zal pas een positieversterking van Elbers/Swelheim betekenen! Goedkope CAO's.

Neemt niet weg dat het duo ook wel garanties hebben moeten afgeven aan AFKL voor de besparingen die zij voor AF/KLM hopen binnen te halen tijdens de onderhandelingen.

Als ik KLM-er was zou ik niet te vroeg juichen.....


Dan de positie van De Juniac en Riolacci. Deze is daarentegen wél verzwakt.
Ze gaan naar huis met lege handen, hebben net voor 700 miljoen euro aan pilotenstaking achter de rug, hebben in 12 maanden maarliefst 3 winstwaarschuwingen afgegeven en gaan de slechtste jaarcijfers ooit presenteren over 2 weken zonder dat er bij AF iets is gebeurd en ver voordat er een CAO resultaat uit Amstelveen te verwachten is. De financiers zijn zeker niet blij (zacht uitgedrukt) en de kans is groot dat de rente op schulden gaat oplopen. Een verhoging van 1% rente betekent een extra kostenpost van 60 miljoen euro per jaar. Daar moeten een hoop tickets voor worden verkocht. Ik voorspel een groter negatief eigen vermogen oplopend tot boven het half miljard.
Aftreden lijkt voor de hand te liggen voor het duo. De Juniac en Riolacci exit.


......laat staan dat ik na mijn pensioen nog graag een paar keer snachts boven de plas wil hangen 'omdat ik vliegen zo leuk vind'...
Jemig, 180BT, wat moet jij een pesthekel aan je werk hebben! Snel mee stoppen zou ik zeggen.
Je hebt me wel eens binnen enkele minuten, nadat ik een uitgebreid en afgewogen epos postte, uitgemaakt voor "knettergek" (zie: post #1007). Jij zelf schrok er zelfs van: enkele uren later heb je het verwijderd.
Je mag dan wel een HBO en WO studie hebben gedaan, jouw analytisch vermogen laat veel te wensen over. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar als je ervoor kiest om mee te doen aan de discussie dan mag je van een academicus wel een genuanceerde en onderbouwde bijdrage verwachten. Noblesse Oblige!
 
Laatst bewerkt:
@Murph,

Is het niet zo dat de Juniac nu en de Nldse en de Franse bonden tegen zich heeft?.
Wat zou dat dan afdoen aan de onderhandelings positie van de Nldse bonden?.
Lijkt me eerder dat de Juniac moet vrezen voor zijn baantje.
Vlg mij kwam in eerste instantie de weerstand uit de OR en de directie cq management lagen er om heen. Daarna volgden de gewaarschuwde bonden.

Wat het wel doet is dat aan de Nldse kant een feelgood momentje kan worden omgezet in een en nu samen de schouders er onder want we hebben allemaal hetzelfde voor ogen.
Ja dat sentiment is altijd handig in een onderhandeling.


Zonder hier weer een Mp draadje te willen openen, maar als je de pogingen van AF zo ziet om alles naar Parijs te willen halen, hebben jullie dan ook geen flashback naar de afgelopen periode met MP?.
Eigenlijk is daar toch exact hetzelfde gebeurd waar wij nu als KLMer zo zeer voor vrezen?.
Geen controle meer en in no time wordt de boel naar de kloten geholpen.
Zonder AF waren we nu failliet geweest dus in die logica moeten we gewoon blij zijn met een baan en niet meer zeuren......
 
maar als je de pogingen van AF zo ziet om alles naar Parijs te willen halen, hebben jullie dan ook geen flashback naar de afgelopen periode met MP?.
Eigenlijk is daar toch exact hetzelfde gebeurd waar wij nu als KLMer zo zeer voor vrezen?...

Ja... en ik heb geen illusies dat ik horizontaal ga instromen bij AF zoals sommige van onze MP "-collega's" dat dachten te kunnen flikken bij KLM.
 
Nou Meester, je onderschat je eigen cluppie.
Er is toch een gezamenlijke AF-KLM sen lijst?.
Dat dan natuurlijk weer wel, beetje lullig voor de juniore AF vliegers....
Maar goed das heeeel anders uiteraard.
 
Er is toch een gezamenlijke AF-KLM sen lijst?..

Er is een 'schaduw-lijst' voor zover ik begrepen heb. Mocht 't ooit zover komen (op dit moment absoluut niet relevant) dan geloof ik niet dat we horizontaal er tussen geschoven worden.

Ik ben nogal cynisch van aard... uiteindelijk kiest iedereen voor z'n eigen portemonee en zal de minderheid (lees KLM vliegers) zich moeten schikken naar de meerderheid (AF vliegers). Alle 'afspraken' te na... dat is realiteit.
 
Ik ben nogal cynisch van aard... uiteindelijk kiest iedereen voor z'n eigen portemonee en zal de minderheid (lees KLM vliegers) zich moeten schikken naar de meerderheid (AF vliegers). Alle 'afspraken' te na... dat is realiteit.
Alléz!, heren KLM vliegers. U denkt toch niet dat jullie met de ('Allo!, 'Allo!) Franse collega's gaan werken. Kom op hé! Of dat deze Franse collega's ineens de blauwe vliegtuigen gaan bemannen?!
Pas du tout! Dat zou geen structurele oplossing geven voor een opkomend wereldwijd tekort aan vliegers en -nog belangrijker- het zou een grote groep vliegers motiveren bij andere, meest concurrerende, luchtvaartmaatschappijen te solliciteren. Hebben MP vliegers ook gedaan.
Er zijn al concurrenten van AFKL die tewerkstelling aanbieden met een basis op LHR, FRA, AMS en CDG. En ze betalen nog goed ook!
Wat wél voor de hand ligt is dat arbeidsvoorwaarden van de vliegers (AF & KL) gelijk zullen worden getrokken (lees: naar de laagste worden bijgesteld) als dat het doel van kostenverlaging dient.

Heren KLM-vliegers, ik zou er in elk geval maar voor zorgen dat de CV's en logboeken in orde zijn....:cool:

Een nieuw woord in deze discussie: Arbeidsmobiliteit. :eek!:

Ou est le paturain, monsieur? :)
 
Wat wellicht niet helemaal uit de verf kwam in mijn vorige post is dat ik niet verwacht te werken met een franse collega. Dat moge duidelijk zijn...

Met stijgende verbazing constateer ik hoeveel lol deze of gene blijkbaar krijgt uit de benarde positie van een ander. Dan ben je een beetje ziek naar mijn idee...
 
Even nog een paar puntjes.

1) Als je denkt dat er OOIT een level playing field gaat ontstaan omdat Europa/US het open skies verdrag opzeggen/aanpassen, think again. Zolang er ieder jaar toestellen uit Toulouse en Seattle worden besteld (380 project, iemand?!), wordt de ME3 geen strobreed in de weg gelegd.

2) De ME3 zullen heel snel met andere limitaties te maken kijken. Lees - te weinig vliegers die in het MO willen/kunnen werken. Dit heeft deels te maken met de reputaties van de bedrijven en deels met de toename in de pensioneringen (jawel, echt...)

3) Ik denk dat tegelijk met de reorganisatie, KLM tegen de overheid in NL aan moet schoppen. Inzichtelijk maken voor het grote publiek, dat het bedrijf ERNSTIGE hinder ondervindt van de beperkingen op Schiphol, taxen etc.

KL


Eens met De Maestro, soms zijn we onze eigen vijand.
 
Laatst bewerkt:
Even nog een paar puntjes.

1).....

2) De ME3 zullen heel snel met andere limitaties te maken kijken. Lees - te weinig vliegers die in het MO willen/kunnen werken. Dit heeft deels te maken met de reputaties van de bedrijven en deels met de toename in de pensioneringen (jawel, echt...)

3) Ik denk dat tegelijk met de reorganisatie, KLM tegen de overheid in NL aan moet schoppen. Inzichtelijk maken voor het grote publiek, dat het bedrijf ERNSTIGE hinder ondervindt van de beperkingen op Schiphol, taxen etc.
Ad 2) ME3 en THY hebben nu al te kampen met een tekort. Roadshows en lagere aanname eisen ten spijt, er zijn er simpelweg niet genoeg die daar willen of mogen werken. EK is onlangs 5% van het vliegerkorps verloren wegens schandalige behandeling van de vliegers door meest lokale superieuren.

Ad 3) Er zal in NL nooit een politieke meerderheid zijn die vóór multinationals en/of groot-kapitaal zullen stemmen. Daarbij is een meerderheid van NL nog steeds ervan overtuigd dat Al Gore gelijk had en alle gemotoriseerd transport moet worden opgeheven. Wat dat betreft is de rek aan Schiphol eindig. En qua belastingklimaat: dat wordt met de vergrijzing alleen maar negatiever. Zowel ondernemersbelasting als inkomstenbelasting (en milieu-tax niet te vergeten) zal er nooit een politieke meerderheid zijn die deze voor KLM zal verlagen.
Aangezien de lokale (lees: gemeente en provincie) politiek in NL een 'Not-In-My-Backyard' beleid aanhangen kan er nog wel eens een kleine meerderheid ontstaan die alsnog voor de kust een nieuwe mainport wil aanleggen. Over 100 jaar.
 
Ja... en ik heb geen illusies dat ik horizontaal ga instromen bij AF zoals sommige van onze MP "-collega's" dat dachten te kunnen flikken bij KLM.

Zelfs als buitenstaander denk ik dat dit echt een opmerking onder de gordel is. De feiten en omstandigheden zijn echt veel genuanceerder..

RVA is in het leven geroepen om een vloeiende oplossing te maken. En met uitzondering van senioriteit was het ook een hele nette regeling. Over de senioriteits discussie kan je van alles vinden.. voor en tegen. Mijn persoonlijke mening was dat een gedeeltelijke toewijzing van senioriteit rechtvaardiger was geweest .. maar zoals gezegd .. ik ben buitenstaander.

Uiteindelijk is iedereen akkoord gegaan met RVA.. SCB staat in haar recht om te doen wat ze hebben gedaan, ze hebben daarmee echter heel veel collega's op een hele lelijke manier benadeeld.

De situatie waarin die MP collega's nu verkeren .. als gevolg hiervan en als gevolg van de actie die VNV vervolgens heeft gedaan .. is zeer onterecht.

In dat licht en in het licht dat KLM de ondernemer is die alle beslissingen maakt en beleid maakt is je opmerking echt onder de gordel.
 
Terug
Bovenaan