BA gaf alle vakbonden de mogelijkheid (onder plicht van geheimhouding) om de accounts zelf te checken om te verifieren dat BA niet aan het lullen was maar dat we echt serieus in de problemen zaten.
De meeste vakbonden gingen hiermee akkoord maar de cabine vakbond niet. Zij bleven ontkennen dat er een probleem was en dat Walsh alleen iedereen probeerde te naaien.
De volgorde van ontwikkelingen weet ik niet helemaal meer, maar het kwam er op neer dat BA voet bij stuk hield. Er moest onder andere 1 person cabine per vlucht minder oftwel bv 14 ipv 15 op een 747 etc.
Als de cabine niet zou meewerken aan de opgelegde besparingen zou er een nieuwe groep cabine personeel worden gestart die voor een fractie van de voorwaarden van de oude garde werken, en een mix van zowel short haul als log haul doen. De geboorte van de zogehete Mix fleet.
De cabine vakbond ging daar niet mee akkoord en dreigde te gaan staken. Walsh tegenzet was om iedereen in het bedrijf (Kantoorpersoneel, TD, Piloten) de kans te geven om vrijwillig een minimale stoomkursus SEP etc te doen, om vluchten door te laten gaan in het geval dat de cabine ging staken.
Zo gezegd zo gedaan, cabine ging staken, passagiers werd verteld dat ze niet de normale service zouden krijgen maar dat hun vlucht wel doorging. Passagiers vonden het super, staking was gebroken en "legacy fleet" is nu een langzame dood aan het sterven. Mix fleet groeit en wordt voor een schijntje (of market rate in BA's termen..) helemaal doodgewerkt.
Verloop is hoog, maar naar wat ik hoor precies zoals BA het graag ziet: De dames en heren doen het een paar jaar, zijn enthousiast in de service en hebben de kans de wereld te zien. Na een paar jaar zijn ze er klaar mee en vertrekken. De senior ccm's krijgen wat beter betaald en houden de service standaard hoog en de jonge dames en heren in het gareel.
Even mijn persoonlijke mening daargelaten, het heeft gewerkt en de oude garde is haar grootste wapen kwijt. Het is wel duidelijk dat dit de stemming tussen legacy cabine en piloten en onderling niet ten goede is gekomen. Nou was die vergeleken bij andere maatschappijen waar ik voor heb gewerkt zoiezo al enigszins vreemd :wegkwijt:
Willie Walsh is nu grote baas van de overkoepelende holding en is met ijzeren hand ook Iberia aan het hervormen, dus als Elbers bij hem op bezoek is geweest, dan zal hij strijdlustig terugkomen zou ik denken.
Ik heb me een tijd van dit draadje terug getrokken vanwege een aantal personen die alleen maar op de man speelden en hun hoofd met een laag beton vast in het zand hadden zitten, maar ik hoop van harte dat de KLM er over een tijd weer gezond voor staat.