De uitdagingen van de Koninklijke....

... is je opmerking echt onder de gordel.

Ach... zoals je al terecht opmerkt... je bent een buitenstaander. Derhalve is je mening leuk lees-voer maar compleet irrelevant. Wellicht ten overvloede... Ik heb 't over sommige MP collega's. De meerderheid van MP zijn prima jongens en zijn van harte welkom (lees RVA). Dat een selecte groep 't verkloot voor de rest is niet mijn probleem.

Dit hoort thuis in een ander topic. Mijn excuses voor de tijdelijke onderbreking... Jullie kunnen naar hartelust weer gaan verkneukelen over de ophande zijnde ondergang van onze national trots.Ik denk alleen dat jullie er over 5 jaar nog over discussieren. Da's prima want ook dan zal ik weer reageren vanuit mijn strandstoel uit een of ander exotisch oord ;)
 
Ik stel voor dat we dit draadje reserveren voor de bedrijfsmatige gezondheid van KLM en het MP dossier in het andere draadje laten.

Inmiddels ben ik er de afgelopen weken van overtuigd geraakt dat KLM als een stuk Nederland wordt beschouwd en zeker niet alleen door degenen die hun brood er verdienen. Dus de bijbehorende emoties interpreteer ik inmiddels als positief betrokken. En verder ben ik benieuwd naar de mening van buitenstaanders, omdat die op bepaalde (financieel, ondernemerschap) vlakken meer kennis hebben dan vliegers en daarnaast wat wellicht wat minder last van emotie hebben.

Goede CRM houdt ook in: luisteren naar mensen die het niet met je eens zijn en je iets kunnen vertellen vanuit een ander gezichtspunt. Zodoende kun je je plaatje van de situatie aanscherpen en uitbreiden.

Laten we dat niet alleen in de cockpit doen, maar ook in dit draadje.
 
Ik stel voor dat we dit draadje reserveren voor de bedrijfsmatige gezondheid van KLM en het MP dossier in het andere draadje laten.

Inmiddels ben ik er de afgelopen weken van overtuigd geraakt dat KLM als een stuk Nederland wordt beschouwd en zeker niet alleen door degenen die hun brood er verdienen. Dus de bijbehorende emoties interpreteer ik inmiddels als positief betrokken. En verder ben ik benieuwd naar de mening van buitenstaanders, omdat die op bepaalde (financieel, ondernemerschap) vlakken meer kennis hebben dan vliegers en daarnaast wat wellicht wat minder last van emotie hebben.

Goede CRM houdt ook in: luisteren naar mensen die het niet met je eens zijn en je iets kunnen vertellen vanuit een ander gezichtspunt. Zodoende kun je je plaatje van de situatie aanscherpen en uitbreiden.

Laten we dat niet alleen in de cockpit doen, maar ook in dit draadje.

Hulde, erg goed gesproken.


Ik ben benieuwd naar de cijfers die binnenkort naar buiten worden gebracht.. Deze en de daarbij horende reactie van de aandeelhouders / financierders gaan heel veel duidelijk maken over hoe het bedrijf er nou precies voorstaat. In tegenstelling tot een aantal hier ben ik niet van mening dat het bedrijf 'too big to fail' is, maar laten we hopen dat het nooit tot dit punt gaat komen.
 
Goede CRM houdt ook in: luisteren naar mensen die het niet met je eens zijn en je iets kunnen vertellen vanuit een ander gezichtspunt. Zodoende kun je je plaatje van de situatie aanscherpen en uitbreiden.

Prima... da's de nederlandse overleg cultuur. Vooral blijven lullen want iedereen mag een mening hebben en een duit in 't zakje doen. Ook al dient 't geen enkel doel behalve je stem laten gelden.

Is er ook een moment om met z'n allen te zeggen; "Goh, de tent staat in de hens... zullen we 's wat gaan doen in plaats van discussieren?".

We zitten nu op pagina 28 en 't enige wat ik heb mee gekregen uit deze discussie is hoe asociaal de KLM vliegers zijn en dat 't nu hoog tijd is dat ook wij een veeg uit de spreekwoordelijke pan dienen te krijgen. Ik krijg zo langzamerhand een beetje jeuk van diverse participanten in deze 'interessante' discussie.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Er wordt van de vliegers €180M verlangd. Op een geheel van €670M. Dat is nogal wat. Maar dat is wel wat we gaan doen. Rest nog even de vraag wat we daarvoor terug kunnen verlangen, zonder dat het bedrijf dat geld kost. Antwoord: invloed. Dat is wat we als vliegers gaan doen.

De FNV vraagt ondertussen doodleuk 5% loonsverhoging. Over 'plaatje van de situatie' gesproken....

In de vergadering van vandaag werden er meerdere vragen gesteld over waarom de vliegers nu voor de tweede keer zo opzichtig voorop lopen met inleveren.

Dus De Meester: ik hoop dat men in dit draadje ziet dat de KLM vliegers wel degelijk de ernst van de situatie inzien en dat er niet meer flauw gedaan wordt over hotels.
 
Ik kan, als buitenstaander, alleen maar bewondering hebben hoe de KL vliegers zoals NFS zich opstellen... Top

Ik kan, als buitenstaander, alleen maar verbazing uitspreken van een aantal hier en elders die hun kop zo in het zand steken en alleen maar afgeven op anderen die het beste met het bedrijf en dus de banen voorhebben.

Ik kan, als buitenstaander, alleen maar hopen dat AFKLM blijft bestaan en niet omvalt, dat is wel het laatste waar ik op hoop en hier de KLM vliegers gun. Ongewcht wat sommigen hier voor domme taal uitspreken.

Btw. Het idee van Sjakie is zo gek nog niet. Lufti doet hetzelfde met 1 van haar dochters... Waarom zou KLM dat ook niet kunnen?
 
Ik vind de volgende vraag wat interesanter en relevanter:"..Wat gaan we daarvoor doen en/of laten, cq hoe gaan we dat bereiken..." daar ben ik veel benieuwder-der naar.

PaBlauw

Dat moet je zoeken in vijf jaar lang geen inflatie correctie en 4% per jaar (gedurende vijf jaar) productieverhoging. Dubbele doppler er af, WRR aanpassen, pensionado's niet van onder aanvullen, kortom harder werken en minder koopkracht. Overigens ook geen externe instructeurs meer vanaf 1 januari.
 
Ad 3) Er zal in NL nooit een politieke meerderheid zijn die vóór multinationals en/of groot-kapitaal zullen stemmen. Daarbij is een meerderheid van NL nog steeds ervan overtuigd dat Al Gore gelijk had en alle gemotoriseerd transport moet worden opgeheven. Wat dat betreft is de rek aan Schiphol eindig. En qua belastingklimaat: dat wordt met de vergrijzing alleen maar negatiever. Zowel ondernemersbelasting als inkomstenbelasting (en milieu-tax niet te vergeten) zal er nooit een politieke meerderheid zijn die deze voor KLM zal verlagen.
Aangezien de lokale (lees: gemeente en provincie) politiek in NL een 'Not-In-My-Backyard' beleid aanhangen kan er nog wel eens een kleine meerderheid ontstaan die alsnog voor de kust een nieuwe mainport wil aanleggen. Over 100 jaar.
Daar geloof ik niets van. Zeker de laatste jaren komen veel mensen (niet KLM-ers) daar van terug, denk aan de kater van Fokker en het verlies van onze scheepvaart bijvoorbeeld.

Zet vol in op de politiek. Er zijn precedenten (internationale scheepvaart), waar mensen die transnationaal werken fors minder belasting betalen. Loonbelasting halveren, 30% salaris inleveren, wat harder werken, fatsoenlijke service leveren en dan kom je een heel eind...
 
Hoor zojuist dat PE op bezoek is geweest bij onze topman Willie Walsh van IAG voor advies. Heel goed nieuws in mijn ogen, beide hebben (denk ik) houding "geen woorden maar daden". Zoals ik al in eerdere post heb vermeld, de discussie die hier plaats vindt is er een die bijna 1 op 1 lijkt op die van ons in 2006-2008 en de maatregelen toen waren wat harder dan in het eerder geposte YouTube filmpje door PE worden voorgesteld maar zijn daar nu wel sterk uit gekomen.

Behalve een aantal hier denk ik dat elke "buitenstaander" hier mee leest/post enkel met de hoop dat men idd inziet snel te handelen want niemand wenst het einde van een KLM of verdere afslanking om de Franse tak te redden. Al is het alleen al omdat deel van mijn familie bij KLM vliegt.
 
The 'P' word

The 'P' word

Dat moet je zoeken in vijf jaar lang geen inflatie correctie en 4% per jaar (gedurende vijf jaar) productieverhoging. Dubbele doppler er af, WRR aanpassen, pensionado's niet van onder aanvullen, kortom harder werken en minder koopkracht. Overigens ook geen externe instructeurs meer vanaf 1 januari.
Is dit jouw persoonlijke idee over de besparing, NfS?

Besparing van 180 miljoen van 670 is 27%.
  • Inflatiecorrectie: 0,8%
  • ‘Dopplerdag’*: 0,7% (8 gezagvoerders en 8 FO’s)
  • Extra productiviteitsverhoging*: 4% (hoe zie je dat voor je?)
* permanente promotievertraging

Het lijkt erop dat je niet aan de 27% gaat komen op deze manier. Zeer zeker niet op korte termijn (als in tijdens looptijd CAO). Ik geef toe dat dit wel een schatting is met de data die ik heb kunnen vinden. Hoe ver zit ik er naast?

Ondertussen zit het KLM vliegerkorps met
  • een pensioenopbouw van maar 1% van 1 ton per jaar (was tot 1 Januari j.l. bijna 2% van hele bruto salaris),
  • een bruto salaris dat gênante hoogtes bereikt door uitkeren vrijvallende pensioenafdracht (jouw eigen woorden),
  • een pensioenfonds dat aast op dat hogere netto salaris, dat door velen gebruikt gaat worden voor aflossing hypotheek en opleidingsschuld,
  • worden de jongeren op 56 geconfronteerd met een pensioenuitkering van hooguit €70.000 bruto en zal de rest de uitkering zien kelderen.

Als het nog had gekund zou het veel beter zijn geweest om de besparing te zoeken in de pensioenafdracht. Door bijvoorbeeld allen, die persé langer willen blijven, gedurende 9 jaar af te laten zien van hun vrijvallende pensioenafdracht.
Voordeel:
  • Tijdelijke promotievertraging
  • Hogere pensioenopbouw van 1,7% per jaar voor hele korps (door langer werken hogere staffel)
  • Langere pensioenopbouw
  • Hoger loopbaan-salaris
  • Directe besparing voor KLM.
Echter, dit is een gepasseerd station (zie vonnis Hoge Raad).

Het enige dat overblijft: keihard werken (veel uren, weinig verlof) tot 56 met een doorstroming die lang op slot zal zitten voor een lagere pensioenuitkering.
 
Zoals ik al in eerdere post heb vermeld, de discussie die hier plaats vindt is er een die bijna 1 op 1 lijkt op die van ons in 2006-2008

Ik verbaas me daar ook over. De houding van de VNV (redelijk) en de houding van andere vakbonden (cabine) etc lijkt idd 1 op 1.

Behalve een aantal hier denk ik dat elke "buitenstaander" hier mee leest/post enkel met de hoop dat men idd inziet snel te handelen want niemand wenst het einde van een KLM of verdere afslanking om de Franse tak te redden.

Idd
 
Hoe is dat precies gegaan destijds bij BA met de cabinebonden? Ik kan me herinneren dat het cabinepersoneel destijds niet alleen een conflict met het bedrijf had, maar tevens met de vliegers.
 
BA gaf alle vakbonden de mogelijkheid (onder plicht van geheimhouding) om de accounts zelf te checken om te verifieren dat BA niet aan het lullen was maar dat we echt serieus in de problemen zaten.

De meeste vakbonden gingen hiermee akkoord maar de cabine vakbond niet. Zij bleven ontkennen dat er een probleem was en dat Walsh alleen iedereen probeerde te naaien.

De volgorde van ontwikkelingen weet ik niet helemaal meer, maar het kwam er op neer dat BA voet bij stuk hield. Er moest onder andere 1 person cabine per vlucht minder oftwel bv 14 ipv 15 op een 747 etc.

Als de cabine niet zou meewerken aan de opgelegde besparingen zou er een nieuwe groep cabine personeel worden gestart die voor een fractie van de voorwaarden van de oude garde werken, en een mix van zowel short haul als log haul doen. De geboorte van de zogehete Mix fleet.

De cabine vakbond ging daar niet mee akkoord en dreigde te gaan staken. Walsh tegenzet was om iedereen in het bedrijf (Kantoorpersoneel, TD, Piloten) de kans te geven om vrijwillig een minimale stoomkursus SEP etc te doen, om vluchten door te laten gaan in het geval dat de cabine ging staken.

Zo gezegd zo gedaan, cabine ging staken, passagiers werd verteld dat ze niet de normale service zouden krijgen maar dat hun vlucht wel doorging. Passagiers vonden het super, staking was gebroken en "legacy fleet" is nu een langzame dood aan het sterven. Mix fleet groeit en wordt voor een schijntje (of market rate in BA's termen..) helemaal doodgewerkt.

Verloop is hoog, maar naar wat ik hoor precies zoals BA het graag ziet: De dames en heren doen het een paar jaar, zijn enthousiast in de service en hebben de kans de wereld te zien. Na een paar jaar zijn ze er klaar mee en vertrekken. De senior ccm's krijgen wat beter betaald en houden de service standaard hoog en de jonge dames en heren in het gareel.

Even mijn persoonlijke mening daargelaten, het heeft gewerkt en de oude garde is haar grootste wapen kwijt. Het is wel duidelijk dat dit de stemming tussen legacy cabine en piloten en onderling niet ten goede is gekomen. Nou was die vergeleken bij andere maatschappijen waar ik voor heb gewerkt zoiezo al enigszins vreemd :wegkwijt:

Willie Walsh is nu grote baas van de overkoepelende holding en is met ijzeren hand ook Iberia aan het hervormen, dus als Elbers bij hem op bezoek is geweest, dan zal hij strijdlustig terugkomen zou ik denken.

Ik heb me een tijd van dit draadje terug getrokken vanwege een aantal personen die alleen maar op de man speelden en hun hoofd met een laag beton vast in het zand hadden zitten, maar ik hoop van harte dat de KLM er over een tijd weer gezond voor staat.
 
Ondertussen zit het KLM vliegerkorps met
  • een pensioenopbouw van maar 1% van 1 ton per jaar (was tot 1 Januari j.l. bijna 2% van hele bruto salaris),
  • een bruto salaris dat gênante hoogtes bereikt door uitkeren vrijvallende pensioenafdracht (jouw eigen woorden),
  • een pensioenfonds dat aast op dat hogere netto salaris, dat door velen gebruikt gaat worden voor aflossing hypotheek en opleidingsschuld,
  • worden de jongeren op 56 geconfronteerd met een pensioenuitkering van hooguit €70.000 bruto en zal de rest de uitkering zien kelderen.

Sorry voor de threaddrift. Maar hoe zit dit nou eigenlijk?
Je zegt dat voorheen 2% van brutosalaris werd opgebouwd, maar de afdracht vanuit KLM was ongeveer 48% (?) van bruto salaris.
Ik kan die getallen totaal niet met elkaar matchen....
 
Terug
Bovenaan