De uitdagingen van de Koninklijke....

Hoe een vlieger 'fatigue' beleefd is sterk persoonlijk...Er is een fundamenteel verschil tussen ICA en EUR. 4 sectoren op een dag in kut weer gaan je niet in de kouwe kleren zitten! Nachten overslaan en in tijdzones leven 9 uur verder op ook niet...
Back on topic dan maar...Er moet door de individuele vlieger harder gewerkt worden, maar daar heeft de KLM de produktie niet voor!! Wel als er niet van onder af wordt aangevuld en als ze de pensionados to be laten gaan en zo het vliegerkorps met 20% reduceren.....70 uur minimaal per maand voor een ICA vlieger. Op EUR vliegen de mannen en vrouwen bij de KLM al ballsout....maar om op de wet te gaan zitten is crimineel! Dat mag niet gebeuren.. Ik vermoed dat de kneep zit in de ICA productie want daar is het bij de KLM een walhalla vergeleken bij de rest....
 
.
Back on topic dan maar...Er moet door de individuele vlieger harder gewerkt worden, maar daar heeft de KLM de produktie niet voor!! Wel als er niet van onder af wordt aangevuld en als ze de pensionados to be laten gaan en zo het vliegerkorps met 20% reduceren.....70 uur minimaal per maand voor een ICA vlieger. Op EUR vliegen de mannen en vrouwen bij de KLM al ballsout....maar om op de wet te gaan zitten is crimineel! Dat mag niet gebeuren.. Ik vermoed dat de kneep zit in de ICA productie want daar is het bij de KLM een walhalla vergeleken bij de rest....

Is dat een op handen zijnde maatregel die besproken wordt, die 20% reductie?
Er waren iets van 2700 FTE's, 20% daarvan en we spreken over een reductie van ruim 500 FTE arbeidsplaatsen.

Zou er een aanname stop zijn voor pakweg 7 jaar om dat te realiseren. Ik weet niet hoe dringend de financiële situatie verder is, maar het lijkt me nogal een lange tijd om een besparing te realiseren.
 
Uitfasering 747 uitgesteld? Nog niet gelezen, maar zeker mogelijk. Waarom gebruiken ze die dingen niet op de kortere sectoren? Kosten ze ook minder geld.......Achter de schermen zullen ze knokken om de gunst van de banken........
 
4% productiviteit verhoging. Dat zou er grofweg op neerkomen dat de pensionado's niet vervangen worden. Dit jaar zo'n 100 die met pensioen gaan, 4% van 2700 is ongeveer die 100.

Dat hangt er maar net vanaf hoeveel ervan in deeltijd werken.

Daarbij: 4 procent hogere productiviteit is toch niet hetzelfde als hetzelfee hoeveelheid werk met 4 procent minder mensen(FTE) doen? Of maak ik nu weer een domme denkfout?
 
Dat hangt er maar net vanaf hoeveel ervan in deeltijd werken.

Daarbij: 4 procent hogere productiviteit is toch niet hetzelfde als hetzelfee hoeveelheid werk met 4 procent minder mensen(FTE) doen? Of maak ik nu weer een domme denkfout?

Dat is inderdaad de vraag. Is er genoeg ruimte om nog te groeien...? En gaat KLM dus, met 2700 FTE's, meer vliegen, of is de groei er een beetje uit en moet de productiviteit komen vanuit personeel reductie. Hetzelfde doen met minder mensen.

En ik zat trouwens ook te denken, er werd gesproken over 1,5% kostenreductie. 1 vlieger is natuurlijk duurder dan 1 iemand van de grond/cabine. Dus de vermindering op vliegend personeel is misschien ook lager dan onder andere divisies.

Enfin, ik probeer een beetje een inschatting te maken van aannames.
Waarbij ik kijk naar een meest optimistisch gegeven, gebaseerd op zoiets als bijvoorbeeld 4% meer productiviteit 1,5% kosten verlaging.
En het meest pessimistisch. Uiteraard, meest pessimistisch zou zijn geen aannames en de tent failliet, maar uiteraard redelijkerwijs en op basis van voorlopige verwachtingen.
 

Erg goed filmpje..

Laat heel duidelijk zien dat Elbers geen woorden maar daden is. Hadden ze een paar jaar eerder voor moeten kiezen in plaats van figurant "Ken".

Toen kon met keep the family together en de nodige productiviteits verbeteringen .. Wrr aanpassingen .. (Beter wrr dan loon?) .. Al heel veel gewonnen worden.

De genoemde objectieven lijken mij echter aan de lage kant..


De uitfasering 747 uitstellen is verassend .. Ik ben erg benieuwd wat daar de gedachte achter is. Was de uitrasering niet juist naar voren gehaald?
Wat mij erg verbaasde was dat niet de fullpaxen als eerste gingen maar juist de 74m terwijl de fullpaxen ouder zijn en veel duurder dan een 773 om te vliegen terwijl de capaciteit hetzelfde is..
 
De 744 zijn grotendeels lease, de 74M grotendeels eigendom....
Kennelijk ziet men ruimte nu geld te verdienen met de combi's en gaan de full passengers als eerste.

Btw, de strategie van het eerdere schema lag hem ouur in de onderhoudsbeurten. Vlak voor de D-Check afscheid nemen levert geld op. Zodoende de eerder genoemde volgorde waar van afgeweken gaat worden

Het uitstellen is op zich niet verrassend. De toestellen voldoen nog prima, interieur ook en met de dalende brandstofprijzen moet je je afvragen of een zuinigere kist (789/350)de hogere leasekosten rechtvaardigd.....
 
Dat is inderdaad de vraag. Is er genoeg ruimte om nog te groeien...? En gaat KLM dus, met 2700 FTE's, meer vliegen, of is de groei er een beetje uit en moet de productiviteit komen vanuit personeel reductie. Hetzelfde doen met minder mensen.

2700 poppetjes. Geen 2700 FTE's
En ik zat trouwens ook te denken, er werd gesproken over 1,5% kostenreductie. 1 vlieger is natuurlijk duurder dan 1 iemand van de grond/cabine. Dus de vermindering op vliegend personeel is misschien ook lager dan onder andere divisies.
Of juist meer. Tis maar net uit welke hoek je het bekijkt. Als je 1,5 procent kosten moet reduceren, dan ben je qua poppetjes eerder klaar met vliegers dan met grondpersoneel. Maar neem vooral aan dat het in de managementlagen zit
Enfin, ik probeer een beetje een inschatting te maken van aannames.
Waarbij ik kijk naar een meest optimistisch gegeven, gebaseerd op zoiets als bijvoorbeeld 4% meer productiviteit 1,5% kosten verlaging.
En het meest pessimistisch. Uiteraard, meest pessimistisch zou zijn geen aannames en de tent failliet, maar uiteraard redelijkerwijs en op basis van voorlopige verwachtingen.
 
Statistiek is alleen toepasselijk als je er een beetje bekend mee bent:
"For 10-12 hours of duty time the proportion of accident pilots with this length of duty period is 1.7 times as large as for all pilots. For pilots with 13 or more hours of duty, the proportion of accident pilot duty periods is over five and a half times as high.
Solide conclusie echter:
20% of human factor accidents occurred to pilots who had been on duty for 10 or more hours, but only 10% of pilot duty hours occurred during that time. Similarly, 5% of human factor accidents occurred to pilots who had been on duty for 13 or more hours, where only 1% of pilot duty hours occur during that time.
Nogal wiedes... >90% van de ongelukken gebeurt in de eerste minuten of de laatste minuten van een vlucht...

Inhoudelijk overigens met je eens. EU-FTL is veel te soepel.

Een dienstverlener die in de regel bovenop dit soort statistieken zit, de verzekeraars, hebben absoluut geen enkel probleem met nachtvluchten of bepaalde vertrek- / aankomsstijden. Het is ook niet zo dat bepaalde vluchtnummers een hogere premie dragen dan anderen vanwege vertrektijd bijvoorbeeld.
Inhoudelijk zou dat een ijzersterk argument zijn. Maar alleen met onderbouwing. Heb je die?
 
De hoge bronnen, die worden geciteerd, zijn (leden van) OR.
Is er reden voor een nieuwe visie (lees: paniek)?
Ja en nee. Het artikel schrijft niets nieuws. AFKL heeft cash nodig om de financiering overeind te houden en KLM wil het niet weggeven.
Kan de holding KLM ertoe dwingen het af te geven? Nee, maar de holding kan wel unilateraal besluiten tot een nieuwe directie van KLM. De benoeming van de directie van een volle dochter kan gebeuren met instemming van de meerderheid van de aandelhoudersvergadering (en dat is AFKL). De nieuwe directie zal niet worden samengesteld met leden die zich verzetten tegen overheveling van financiële huishouding naar Parijs.
We hebben dus een situatie dat als KLM directie blijft weigeren deze naar huis kan worden gestuurd. En als de holding met lege handen blijft betekent dat ongetwijfeld dat de AFKL directieleden moeten vrezen voor hun positie in Parijs.
Het wordt deze week dus een wedstrijdje ver-plassen.
Zal PE c.s. aanblijven als een directie-zonder-portefeuille (als alles naar Parijs is overgeheveld)? Dat is de vraag. Het zou wel van karakter getuigen als de voltallige directie dan opstapt. Wat overblijft is een onbestuurd schip met alle gevolgen van dien. Maar ja, wie zou er aan het 'roer' willen staan van een enorm schip dat remote wordt bestuurd zonder dat je kunt ingrijpen?
 
Goed...dus de holding kan een nieuwe directie aanstellen...Wie gaan dat dan worden? Een paar Nederlandse 'mee lopers' of een paar Fransen. Dit laatste zou de situatie natuurlijk helemaal onwerkbaar maken. Ik denk dat 19 februari wel eens de doorslag zou kunnen geven...presentatie van de cijfers. De reactie van de geldgevers zal een grote rol spelen.
 
R7,

Als de directie wordt vervangen bij AF of bij AF/KL zal er geen buitenlander aan het roer komen, noch zal het een grote verandering van beleid met zich mee brengen. Binnen het Franse politiek-economische systeem is het ondenkbaar dat er een (externe) drakendoder wordt aangesteld bij een groot Frans ex-staatsbedrijf, want de kliek aan het roer houdt zichzelf in stand.

19 februari wordt inderdaad interessant, waarbij de vraag niet zal zijn óf maar hoe slecht de cijfers zijn... Naar goed Frans gebruik zal echter de directie via een omweg hetzelfde gaan bewerkstelligen wat ze eerder niet voor elkaar kregen.
 
Snap je punt, en er word ook geroepen dat dat in Nederland ook zou moeten gelden ter berscherming van de nationale.
Aan de andere kant een beetje kinderachtig natuurlijk, KLM is in het verleden zo groot geworden ondat ze in andere landen die mogelijkheden ook hadden. Zou dan klinken als eerst profiteren en dan zelf de deur dichtgooien voor concurrentie....
 
Terug
Bovenaan