De uitdagingen van de Koninklijke....

Haha, onze guru denkt dat EU-Ops de nieuwe wetgeving is. Net zo als zijn ATP ineens een ATPL bleek te zijn, maar volgens PM's toch weer een ATP is.

Hij post zo veel dat hij nog niet eens tijd heeft om te vliegen. Volgens mij is er nog nooit meer dan 12 uur geweest tussen twee posts...
 
Na een hoop gesomber over uitdagingen met een min of meer negatieve lading dacht ik, na het lezen van onderstaand bericht, om een uitdaging met een positieve inhoud onder jullie aandacht brengen:

"KLM wordt uitgedaagd om hun #1 positie als meest punctuele globale luchtvaartmaatschappij vast te houden en hun #2 positie in Europa dusdanig te verbeteren dat KLM volgend jaar ook in dat segement op #1 staat."

Kijk, dat is nog eens een mooie uitdaging die niet eens onrealistisch is. KLM-ers op het forum: Succes ermee!

De voorwaarden van http://flightstats.com zijn van toepassing.
 
Ik zal me niet laten verleiden door het geven van een waarde oordeel hier Murphy..dat hebben de anderen, terecht, wel gedaan....Maar ga je nu serieus de pensionado de schuld van de mayhem bij KLM? Want wij faciliteren de vijand....laat me niet lachen man. Of je bent een journalist, waar heben we die eerder gehoord, of iets anders...maar vlieger ben je zeker niet.
Je spreekt jezelf tegen trouwens..want mijn collega' s moeten me juist dankbaar zijn...Ze kunnen doorstromen en er voor zorgen dat onze KLM overeind blijft.
En golfen en vliegen samen is nog veel leuker...en als ik dan 65 ben doe ik dat wel met mijn Stearman....zonder passagiers te vervoeren, of je moet een keer mee willen...weet je ook wat vliegen is...
Ik vraag me serieus af waarom jij zo laf bent om niet gewoon te vertellen wie je bent..heb ik ook gedaan toch. Ik zit daar voor geen meter mee en heb verder niets te verbergen. TR 787??? Bij wie dan? Geef daar dan eens antwoord op bijvoorbeeld....
 
Dit interessante, lange draadje had 50% meer to the point en daardoor 50% korter kunnen zijn.
Omdat we allemaal, inclusief ondergetekende, aandacht geven aan halve waarheden.

Negatieve aandacht is altijd nog beter dan geen aandacht, in de wereld van kleine kinderen en in de wereld van de troll.

Moderator, doe er iets aan.
 
Dit interessante, lange draadje had....50% korter kunnen zijn. Omdat we allemaal.....aandacht geven aan halve waarheden.
Moderator, doe er iets aan.
Waarom NfS? Omdat JOU de boodschap niet aanstaat? Omdat JIJ blind achter jouw vakbond aanloopt waarvan we inmiddels allemaal weten dat iedereen in het bestuur een eigen agenda heeft?! Wordt eens wakker, man!

Als VNV toestemt in een hogere pensioenleeftijd, dan komt die er gewoon.......ik vraag me af of KLM nog wel vraagt om een hogere pensioenleeftijd.
We zullen dus inderdaad nooit weten of het eerste deel van jouw stelling hierboven waar is. Ik zie juridisch adders onder het gras vanwege uitspraak Hoge Raad.


En R7 geeft uit eigen ervaring aan dat er bij de concurrent niet meer uren gevlogen worden. Maar dat wordt gewoon van tafel geveegd.
Uitlokken, heet dat, NfS. Maar goed hier krijg je 'm dan terug.
KLM vliegers (zie eerdere posts) kosten GEMIDDELD per FTE €250.000. Daarvoor maken ze (die krijg je van me) 800 vlieguur. Dat is dus €312,50 per vlieguur, excl. trainingskosten en back-office. Gemiddeld. Een gezagvoerder 'ICA' kost dus veel meer (ik schat 1,5 keer zoveel).
En het gaat in het geval van R7 om kosten ICA gezagvoerders.

R7 doet 70 vlieguur per maand en ontvangt daarvoor (ik kreeg van de week nog een pamflet onder ogen met de huidige T&C's van THY) $11,700 (€10.340), incl. kwartaal bonus, housing allowance. Dat is $140,400 (€124.000) per jaar met 20 vakantiedagen. Als Turkish 10% tax inhoudt voor expats is het veel. Bruto wordt het dan een jaarsalaris van nog een €140.000 (€170 per vlieguur). Kosten voor THY.
Als hij meer zou vliegen dan 70 uur per maand krijgt R7 voor zijn 'overtime' €72,50 per vlieguur en dalen de kosten per vlieguur voor THY nog verder.

Je maakt jezelf er niet geloofwaardiger op, NfS, als je zulke vreselijke onzin dingen schrijft. Een THY gezagvoerder kost ruim €300 per vlieguur minder dan een KLM gezagvoerder. Het is niet zo dat ik de opmerking "van tafel veeg", zoals je zegt, ik ga er gewoon niet op in, omdat de waarheid zo evident is. Het verschil zo groot.

Als jij (VNV) KLM wil steunen is de enige oplossing: EUFTL werken, zonder allerlei grappen als dubbele overnachtingen in dure hotels met zakgeld, geen 4-man cockpit op lange vluchten, en vrijvallende pensioengelden van de gezagvoerders in hoogste functie terugstorten in het bedrijf (zij hebben al zoveel pensioen opgebouwd...).

Adder is: resultaat van bovengenoemde voorstellen is een overschot van 20% vliegers. En er is geen geld meer om een CAO ontslagregeling te bekostigen...... Dus besparingen zullen dus eerst merkbaar zijn als de ouderen er uit gaan.


Eerlijk NfS, ik wordt er moedeloos van. Ik gun ieder zijn fortuinlijke salaris. Het dubbele voor mijn part. En 30 vlieguur per maand en 7-sterren hotels.
Maar jouw mooie bedrijf staat op omvallen. In USA was er allang Chapter 11 uitgeroepen over AFKL. Het gevecht om het kasgeld geeft aan dat de financiers van AFKL niet gelukkig zijn met de situatie. Zij willen dat AFKL weer terugkeert naar een positief eigen vermogen. Zij willen een waardevol onderpand zien. Anders gaat de rente omhoog (risico-opslag).
Er is een machtsstrijd aan de gang binnen het concern. Niet voor niets. Niemand heeft de echte oplossing. Binnenskamers is er overal een milde vorm van paniek uitgebroken. Kan niet anders. Alle directies zitten met veel te dure CAO's in hun maag en warse vakbonden die niet voor of achteruit willen. Met veel geluk een kaasschaaf met een eis van aandelen in de B.V. In Parijs én in Amsterdam.

En dan schrijven hier zovelen zulke domme dingen.
Ik dacht écht dat jij, NfS, daarboven zou staan.
Ik probeer inzichtelijk te maken hoe groot de scheefgroei is met de competitie. Hoe terecht of onterecht die ook is.
 
Murphy, je zult het vast allemaal goed bedoelen, maar je weet het gewoon niet over te brengen. Je begint over vlieguren, dan gaat iemand anders op vlieguren in, dan ga jij weer over kosten beginnen, gaat iemand anders op de kosten in, begin jij weer ergens anders over. Enzovoort. We weten allemaal wel dat KLM er niet best voor staat.

Je zult vast een boodschap hebben en puur inhoudelijk weet je best veel. Alleen je communicatie is zo belabberd. En daardoor twijfel ik aan je bedoelingen. Oftewel je agenda.

Stoken om het stoken. Het zal dan wel geen afgunst zijn, maar betrokkenheid is het ook niet. Je zal wel iets met KLM hebben, maar Ik hou het op een bizarre manier van aandacht vragen.

En ja, daar sta ik echt boven.
 
Ik bewonder jouw beleefdheid NFS....en op mijn vragen krijg ik geen antwoord...maar goed, ook dat is in inmiddels helder.:confused:.
En Murphy...ik weet niet waar je de 'getallen' van THY vandaan haalt...maar ze kloppen niet heel erg...:biertje:
 
Het enige wwt mij echt verbaast is hoe lang iedereen heeft zitten slapen..

Eurlings die alleen maar mooie praatjes had.. Die man is toch nietzo dom??

Tot enkele maanden geleden moesten er nog volop vliegers worden aangenomen want men kon de omscholingen niet aan. Met aanpassing van wrr en andere maatregelen is er sprake van 20% overschot..?

Mp vliegers wat nooit fatsoenlijk is opgelost .. Met als gevolg dat het een vliegende tijdbom is geworden .. Ik heb laatst op de achterkant van het cigarendoosje ff zitten uitrekenen dat het terugschroeven van mp naar 3+1 ongeveer 60-70 miljoen aan cao ontslagregelingen moet kosten en circa 30 miljoen om de geparkeerde kisten weer operationeel terug te geven aan de leasemaatschappij. Daar draait KLM echt 100% voor op terwijl men de mp vlieger dwingt richting een OVO vracht.

De ombouw naar nieuwe c klasse is echt veel te laat in gang gezet. En de
747's die net zijn omgebouwd gaan er nu alweer uit. Das een lekkere investering.

En terwijl de holding de kas probeert leeg te roven wachten de fransen nog even de verkiezingen af.. Ze waren daar toch al failliet dus ach..

De oplossing...

Een krachtig management .. Dat is bij KLM al in gang gezet en harde noten kraken. Alleen bij af nog niet.
Het drastisch versoberen van salaris, wrr en dergelijke
Klc, hv, mp en kl op een grote hoop vegen en carrieres onderaan laten beginnen zoals bij lh.
Introduceren van b scales en misschien zelfs c scales.
Het snijden van managementlagen
Een kapitaalinjectie van etihad & Delta en de nl en franse overheid.
Dan komt t best wel weer goed


Daarnaast nadenken over een hypersnelle trein tussen lelystad (als dat er dan toch zo nodig moet komen) - schiphol - en rotterdam.. (Dit is een politieke discussie en een issue voor schiphol)

Nadenken over een toekomstige regional jet carrier naar het model van Delta .. Misschien nog onder klc. En dan uitbreiden op je ica vloot .. Met 787/a350.

Vracht echt apart zetten met een eigen verkoopapparaat conform het oude mp model. In ieder geval voor de full freighters.

Hv ook echt zelf zijn gang laten gaan. Veel opportunistischer.. Heerlijk .. Zou ams bergamo weer 2x per dag bomvol kunnen zitten?
 
En neemt/vergroot Qatar belang in IAG....
Delta mag dan een pesthekel aan de ME3 hebben. Een alliantie Delta/Virgin met AFKL/HV en Etihad en Skyteam lijkt mij toch echt de meest voor de hand liggende oplossing!

Het huis van de buurman is echt maar 1x te koop.
Voor Delta is de samenwerking met AFKL cruciaal
Voor Etihad is dit de entree naar een groot netwerk.. en goed voorbeeld doet goed volgen.
Voor AFKL zijn dit de meest zinvolle partners

Was het niet KL dat in de jaren 80 NorthWest redde/overnam.. Uiteindelijk mochten ze geen 100% belang.. eeuwig zonde was dat.


Heeft Varwijk het niet goed gedaan?
Past hij niet in het team?
Wordt vracht hiermee helemaal third place?
of maakt hij ruimte voor een echte Cargo baas?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

KLM cargo heeft het commercieel altijd minder goed gedaan dan Martinair. Wel een goede naam opgebouwd met special cargo, zoals paarden, racewagens, etc. Echter rode freighters waren kennelijk altijd al een doorn in het oog van AF. Dus Martinair moest van Parijs in een sterfhuis constructie. Dat hebben Eurlings en Varwijk behoorlijk ver in gang gezet.

De vrachtmarkt trekt echter aan. LH koopt nieuwe freighters. Daarbij opgeteld dat het sociaal plan voor de MP vliegers erg duur is, drukt VNV zeer hard op KLM om het roer om te gooien. Exit sterfhuisconstructie, fuck Parijs. 3+1 freighters is voor VNV onacceptabel. Dat moeten er minimaal zes worden. Er staan er nog twee in de woestijn...
 
Varwijk verlaat,na 26 jaar KLM, het schip..al dan niet zinkende...Want hij zal als geen ander weten dat Cargo historie wordt bij de AFKLM groep.....endoff...En hij zal een nieuw baantje in de pocket hebben nu...
 
3+1 freighters is voor VNV onacceptabel. Dat moeten er minimaal zes worden. Er staan er nog twee in de woestijn...

Hoe "onacceptabel" is dat voor VNV? Dusdanig "onacceptabel" dat VNV, om die reden, bereid is om "de boel plat te gooien"? Ik neem aan dat VNV,alsdan, "onvoorwaardelijke" steun van de franse zusterorganisatie verwacht net zoals VNV de fransen "onvoorwaardelijk" steunde toen er in "Parijs" werd gestaakt.
 
Ik ben bang dat de VNV niet kan uitmaken hoe AF de bedrijfsvoering wil inrichten...als die freighters er uit moeten omdat met gewoon wil stoppen met cargo....dan is dat zo. Een vakbond bepaalt niet hoe of wat....En steun van de Franse vakbond bij een staking? Big deal....weer miljoenen down the drain.
Een uitdaging dus...:niet_bli:
 
Hoe "onacceptabel" is dat voor VNV? Dusdanig "onacceptabel" dat VNV, om die reden, bereid is om "de boel plat te gooien"? Ik neem aan dat VNV,alsdan, "onvoorwaardelijke" steun van de franse zusterorganisatie verwacht net zoals VNV de fransen "onvoorwaardelijk" steunde toen er in "Parijs" werd gestaakt.


Ik denk dat het stakingsmiddel onderop de stapel ligt en daar ook moet blijven. Ik wist al een paar weken dat dit speelde. Dit was ook de reden om de bewuste MP nota een maand op te schuiven in de KL raad, om genoemd proces niet te verstoren.

Stel dat de kosten van een sociaal plan hoger zijn voor KLM dan oorspronkelijk ingecalculeerd. En stel dat KLM tot inzicht is gekomen dat het momenteel zowel goedkoper is om die freighters terug te halen en dat KLM met een radicaal andere koers, wel degelijk omzet kan draaien met zoveel maindeck capaciteit. Dan is het stakingsmiddel niet eens nodig. Dat Varwijk vertrekt is een teken aan de wand voor wat betreft een radicale koerswijziging. De oude koers was voor de duidelijkheid richting nul freighters....
 
Varwijk heeft bijna net zoveel betekend voor cargo als Eurlings: nada, nada, nada. Zijn benoeming leek toen al als een doodskus. Wat dat betreft niks gemist aan zijn vertrek. Zat al te lang te mokken over dat hij gepasseerd was. Cargo in full freight form gaat gewoon exit voor main carriers. Jammer voor die paarden, maar whatever. Eindelijk duidelijkheid, hoe lullig die ook is. Sociaal plan voor MP is duur. Maar aannemen als coco voor 10-15 jaar is wel ff duurder dan 2 jaar salarissen. En daar rekent Elbers mee denk ik.
 
Terug naar 3+1:

Een sociaalplan betekent grofweg direct 100 miljoen cashout waarvan ca 30 miljoen om de 2 geparkeerde kisten weer luchtwaardig te maken?
+dreiging OVO


MP piloten opnemen in de HV/KL gelederen betekent:
circa 4.000 tot 4.500 besparing per maand ten opzichte van direct cash out reorganisatie.

Ja .. de kosten lopen door maar wil HV niet met 10 kisten uitbreiden? en als MP wel blijft doorvliegen en gewoon weer een eigen verkoop krijgt die wel kort op de bal zit..
De lage olieprijs gaat ook nog een tijdje blijven zoals het er nu naar uitziet.

Helemaal Cargo uitfaseren kost dus eens een hele berg!

En dan is er nog altijd een OVO claim.. Een MP vlieger met zijn rug tegen de muur heeft geen enkele andere optie meer. Hoe handig is dat? Stel dat ze dat wel zouden winnen...?? Voordat die onrust uit de organisatie is ben je echt 10 jaar verder.

Als ik CEO was zou ik dit niet mijn scenario zijn.
 
Ik denk dat het stakingsmiddel onderop de stapel ligt en daar ook moet blijven. Ik wist al een paar weken dat dit speelde. Dit was ook de reden om de bewuste MP nota een maand op te schuiven in de KL raad, om genoemd proces niet te verstoren.

Stel dat de kosten van een sociaal plan hoger zijn voor KLM dan oorspronkelijk ingecalculeerd. En stel dat KLM tot inzicht is gekomen dat het momenteel zowel goedkoper is om die freighters terug te halen en dat KLM met een radicaal andere koers, wel degelijk omzet kan draaien met zoveel maindeck capaciteit. Dan is het stakingsmiddel niet eens nodig. Dat Varwijk vertrekt is een teken aan de wand voor wat betreft een radicale koerswijziging. De oude koers was voor de duidelijkheid richting nul freighters....

Dank voor de toelichting. Ik hoop van harte dat de MP-vliegers z.s.m. duidelijkheid krijgen en dat de schade uiteindelijk meevalt. Nu zijn er alleen maar verliezers.
 
Terug
Bovenaan