...Erg veel negativiteit over de KLM en ik heb hier nog niet veel oplossingen gelezen die zouden kunnen bijdragen om de KLM snel weer gezond te krijgen.
Ferry van der Geest :biertje:
Geachte heer van der Geest,
U als geen ander weet hoe een normale tewerkstelling eruit ziet in uw baan bij TK (zie: LinkedIn). Het overtollige vet in de tewerkstelling van KLM vliegers kost honderden miljoenen.
Natuurlijk is er verzet tegen harder werken. Maar the bottom line is dat er iets moet gebeuren anders is het klaar. Klaar met de holding, klaar met KLM.
Nou, en dan stelt VNV voor om de kaasschaaf methode toe te passen, maar daar moeten ze dan wél aandelen voor hebben.
Aandelen waarin?
In de AFKL holding is onmogelijk zonder toestemming van de aandeelhoudersvergadering om een X percentage aandelen uit te geven tegen enkele miljoenen arbeidsvoorwaarden, en een aandeel in de BV KLM kan alleen als de andere aandeelhouders, incl. AFKL en de NL staat, verwatering toestaan (door precedent-werking van aandelen uitgifte zal geen partij daar zomaar mee instemmen).
De vraag is eigenlijk wie überhaupt aandelen wil hebben in KLM, laat staan in AFKL. Het zou zeer makkelijk weggeven zijn voor reductie van arbeidsvoorwaarden.
Nee, dat is niet de oplossing.
Langer werken kan ook niet. Daar heeft Hoge Raad definitief een stokje voor gestoken. Vroeg uittreden is noodzakelijk voor doorstroming. Basta. Dus daar is ook al niets te halen.
Blijft over de tewerkstelling. Doe het werk met 20% minder vliegers (EU-FTL).
En dan het kasbeheer.
AFKL zit in een technisch faillissement. Geld aantrekken kan niet. Voor Q4 was er al een negatief eigen vermogen (300m) en het project 'werelddeal weken' zal daar voor 1 april echt geen verbetering in gaan brengen. Verder was de piloten staking ruim 2 keer zo kostbaar als eerder werd gesteld.
Dat AFKL het overtollige geld nodig heeft om zich de geldschieters van het lijf te houden is logisch. Dat er daarmee een einde komt aan de zelfstandigheid van KLM is een feit. Je kunt niet onafhankelijk een bedrijf runnen zonder mandaat. Voor alles, inclusief de nieuwe CAO's, zal toestemming moeten worden gevraagd aan AFKL. De KLM CFO wordt in feite een KLM-financial-controler zonder mandaat.
Want daar gaat het om: mandaat.
Laat AFKL het mandaat in Amstelveen dan kan er virtueel wel geld worden overgemaakt naar Parijs, maar dan staat dat in werkelijkheid niet volledig ter beschikking van de holding. De kaspositie wordt er dan niet beter mee. En dat zullen de schuldeisers niet pikken.