De uitdagingen van de Koninklijke....

Er vanuit gaande dat een maand uit 30/31 dagen bestaat, wordt 'maar' 60% van de ICA bestemmingen dagelijks aangevlogen en 40% niet (Flightglobal, jan. 2015). Kijkend naar de bestemmingen die NfS aanvliegt, zijn er toch een redelijk aantal bestemmingen (15+) waar een 24 uur's stop niet mogelijk is om bovenstaande reden (geen rekening gehouden met staartstukken).

Bron: Flightglobal

Leuk verhaal, en van die 60% dagelijkse vluchten.... hoeveel 24 uur stops? 5%? 10%?
 
Ja Orange, het blijft een beetje koffiedik kijken. Ik heb geen glazen bol.

Uitgaande van de economische drijfveren voor transferverkeer (o.a. toename wereldbevolking, economische ontwikkeling etc., verdere globalisering) vind ik een groeipercentage van ca. 2,5-3% voor het aantal vluchten niet echt veel.

Mocht bijvoorbeeld FR daadwerkelijk een basis op EHAM openen dan kan het hard gaan met de groei. Het plafond betreft het aantal slots, niet het aantal passagiers.

Het getal van 125 zegt mij, in deze context, niet zo veel.

Ik sluit niet uit dat, indien KLM feitelijk een klein beetje krimpt, we een transformatie van Schiphol gaan zien naar een nog groter aantal LCC-vluchten en vluchten van niet Skyteam-maatschappijen. Schiphol (NVLS) blijft ook niet stil zitten en gaat naar andre inkomstenbronnen kijken dan KLM (wellicht meer vrachtverkeer aantrekken) die dan ook slots in kunnen nemen.

Of denk je dat de NVLS de inkomstenderving van minder KLM-verkeer voor lief gaat nemen en gaat wachten totdat KLM wellicht ooit weer eens gaat groeien?
 
Laatst bewerkt:
Vind ik ook hoor. De mensen die zomaar ongevraagd kritiek leveren gewoon negeren. Zeker als ze ook nog eens redelijk goed geïnformeerd zijn. En als dan ook nog altijd niet helemaal duidelijk is wie deze goed geïnformeerde persoon nou eigenlijk is (schandalig eigenlijk op zo'n anoniem forum) dan moet je hem helemáál negeren.

kinderachtig......

En dat is nou precies het nadeel van een anoniem forum....
Murphy is goed geinformeerd, helemaal waar...en wellicht om iedereen te spoofen heeft hij zichzelf een TR787 toe bedeeld....Kan me herinneren dat er een, of twee jaar geleden, ook zo'n virtuoos op dit forum zat...wellicht wegbezuinigd ergens?
Erg veel negativiteit over de KLM en ik heb hier nog niet veel oplossingen gelezen die zouden kunnen bijdragen om de KLM snel weer gezond te krijgen. Op het VNV forum schreef iemand dat het ging om het terug winnen van zielen...ergo de passagiers! En daar gaat het inderdaad om en nergens anders om. Valt AF om...dan gaat de KLM mee, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Dus alle pogingen van Elbers en de zijnen om de centen binnenshuis te houden en niet nog meer tafelzilver te verkopen zijn grandioos...en ik hoop echt dat het ze lukt en dat deze prachtmaatschappij de 100 zal halen!
Verder ben ik niet te belazerd om mijn naam hier neer te zetten...
Ferry van der Geest :biertje:
 
Erg veel negativiteit over de KLM en ik heb hier nog niet veel oplossingen gelezen die zouden kunnen bijdragen om de KLM snel weer gezond te krijgen. Op het VNV forum schreef iemand dat het ging om het terug winnen van zielen...ergo de passagiers! En daar gaat het inderdaad om en nergens anders om.

Maar klopt dat wel? KLM/AF's loadfactors zijn zo beroerd nog niet.. Als je met een >80% loadfactor (de groep had een 84.7% LF in 2014) nog geen winst kunt maken dan heeft het aantrekken van meer pax niet zoveel zin... Dan moet je het geld ergens anders vandaan halen.. En dan spreken we over het verhogen van de ticketprijzen (wat niet gaat werken... ) óf het verlagen van de kosten...
(Of heb ik nu je bericht verkeerd geïnterpreteerd? Excuses als dit zo is)

Oplossingen om KLM snel weer gezond te krijgen? Ik vraag me af of dat mogelijk is. Wat wel moet gebeuren is het maken van afspraken die het bedrijf op termijn een betere concurrentie positie geven ten opzichte van andere bedrijven. En dan heb ik het niet alleen over de ME3 en LCC, die iedereen als 'boosdoeners' lijkt te zien... Kwa (financieel) resultaat loopt de groep ook achter op winstmakende bedrijven zoals de LH groep en IAG.

Wat ik verder interessant vind:
De franse overheid en 'french institutions' hebben samen 37.5% van het bedrijf in handen. Heeft iemand enig idee of dit nog invloed gaat hebben in de toekomst?

On a sidenote over geld besparen:
Ik hoop dat de kisten die HV nu een nieuw kleurtje heeft gegeven daarvoor al op de planning stonden... En niet dat nu geld in kisten is gestopt waarvoor dat maintenance-technisch nog niet nodig was.
Leuk zo'n nieuwe (lelijke :biertje:) livery, maar niet als je het geld beter ergens anders voor kunt gebruiken binnen de groep...
 
Laatst bewerkt:
...Erg veel negativiteit over de KLM en ik heb hier nog niet veel oplossingen gelezen die zouden kunnen bijdragen om de KLM snel weer gezond te krijgen.
Ferry van der Geest :biertje:
Geachte heer van der Geest,
U als geen ander weet hoe een normale tewerkstelling eruit ziet in uw baan bij TK (zie: LinkedIn). Het overtollige vet in de tewerkstelling van KLM vliegers kost honderden miljoenen.
Natuurlijk is er verzet tegen harder werken. Maar the bottom line is dat er iets moet gebeuren anders is het klaar. Klaar met de holding, klaar met KLM.
Nou, en dan stelt VNV voor om de kaasschaaf methode toe te passen, maar daar moeten ze dan wél aandelen voor hebben.

Aandelen waarin?
In de AFKL holding is onmogelijk zonder toestemming van de aandeelhoudersvergadering om een X percentage aandelen uit te geven tegen enkele miljoenen arbeidsvoorwaarden, en een aandeel in de BV KLM kan alleen als de andere aandeelhouders, incl. AFKL en de NL staat, verwatering toestaan (door precedent-werking van aandelen uitgifte zal geen partij daar zomaar mee instemmen).
De vraag is eigenlijk wie überhaupt aandelen wil hebben in KLM, laat staan in AFKL. Het zou zeer makkelijk weggeven zijn voor reductie van arbeidsvoorwaarden.

Nee, dat is niet de oplossing.
Langer werken kan ook niet. Daar heeft Hoge Raad definitief een stokje voor gestoken. Vroeg uittreden is noodzakelijk voor doorstroming. Basta. Dus daar is ook al niets te halen.
Blijft over de tewerkstelling. Doe het werk met 20% minder vliegers (EU-FTL).

En dan het kasbeheer.
AFKL zit in een technisch faillissement. Geld aantrekken kan niet. Voor Q4 was er al een negatief eigen vermogen (300m) en het project 'werelddeal weken' zal daar voor 1 april echt geen verbetering in gaan brengen. Verder was de piloten staking ruim 2 keer zo kostbaar als eerder werd gesteld.
Dat AFKL het overtollige geld nodig heeft om zich de geldschieters van het lijf te houden is logisch. Dat er daarmee een einde komt aan de zelfstandigheid van KLM is een feit. Je kunt niet onafhankelijk een bedrijf runnen zonder mandaat. Voor alles, inclusief de nieuwe CAO's, zal toestemming moeten worden gevraagd aan AFKL. De KLM CFO wordt in feite een KLM-financial-controler zonder mandaat.
Want daar gaat het om: mandaat.
Laat AFKL het mandaat in Amstelveen dan kan er virtueel wel geld worden overgemaakt naar Parijs, maar dan staat dat in werkelijkheid niet volledig ter beschikking van de holding. De kaspositie wordt er dan niet beter mee. En dat zullen de schuldeisers niet pikken.
 
Foohke

De economyclass kan nog zo vol zitten, het gaat om de C-Class. Daar wordt het geld gepakt en met name die moet tot de noo aan toe gevuld zijn met betalende passagiers.

Goede post ripple!
 
Vwb het omspuiten van HV. In alle nieuwsmedia kan je lezen dat het omspuiten gebeurd tijdens een noodzakelijke schilderbeurt ....

Alhoewel. Schilderen. Alles is gok ik gewoon gestickerd....
 
Mijn naam stond overigens onder het laatste zinnetje........dat ik niet te belazerd ben om mijn naam prijs te geven op een anoniem forum...maar goed.
Wordt er 'relatief' harder gewerkt bij THY? ( en ik heb het persé niet over de ME3)
Mijn antwoord is nee, ik vlieg er nu iets meer dan een jaar en vlieg gemiddeld 60-80 uur per maand long haul....dat doen de vliegers bij de KLM ook. Er is echter wel een groot verschil in de tewerkstelling, en dat is hier eerder ook al eens gezegd: THY kent geen deeltijd....dus al die produktie wordt gevlogen met 3000 FTE's. De KLM, omdat het in de wet zo is geregeld, kent wel deeltijd en dus zullen er meer vliegers nodig zijn voor die produktie. Als je daar een oplossing voor hebt Murphy.....want waar haal je anders dat vet vandan? Slippen in een goedkoper hotel? Peanuts.....Meer uren maken per FTE? Kan niet...want daar is geen produktie voor, tenzij de KLM het reisverlof zou in korten....en dan is er nog steeds geen produktie voor al die vliegers. Salaris inleveren dan? Na een paar jaar op de nullijn en een compleet nieuwe pensioenwetgeving, waar ik gelukkig geen last van heb, dan nog maar wat jaren op de nullijn?
Het lijkt een Catch22, maar er zal zeer zeker een oplossing zijn die kan worden aangedragen om bij te dragen aan besparingen. Het aandeel verhaal...ik zou het niet weten want heb daar geen inzicht in...
Heb je jouw naam van Long Range Cruise in Murphy veranderd? :kerst:
 
Foohke

De economyclass kan nog zo vol zitten, het gaat om de C-Class. Daar wordt het geld gepakt en met name die moet tot de noo aan toe gevuld zijn met betalende passagiers.

Goede post ripple!

Weet ik... Maar met dergelijk hoge LF's moet business op zijn minst gedeeltelijk gevuld zijn... Dat dat meer kan? Natuurlijk. Maar leveren die paar pax de groep dat extra geld op dat ze nodig hebben om weer een gezond bedrijf te worden? Dat geloof ik niet.

Als business voornamelijk gevuld is met mensen die daar niet voor betaald hebben dan wordt het een wat ander verhaal natuurlijk... Daar heb ik geen info van... Wellicht dat iemand binnen KL daar wel cijfers van heeft (als die al openbaar gemaakt mogen worden)?

En dat van HV wist ik niet, thanks voor de info.
 
Heb je jouw naam van Long Range Cruise in Murphy veranderd?
Ik word met van alles en iedereen vergeleken. Klopt niet. Ik ken jou niet. Jij bent slechts een naam (en een foto op linkedin). Je moest eens weten wat er allemaal tevoorschijn komt als je je naam googled.... Het kan natuurlijk ook een alias zijn. Lijkt me slimmer.

Je verhaal dat meer productie arbeidsplaatsen kost klopt wel. Vrijwillig vertrek voor de ouderen. Drukt de kosten aardig op termijn.

Maar goed. De kogel is door de spreekwoordelijke kerk: cash blijft in Amstelveen.

Een 'or-else' scenario? Of knap georkestreerd (dreiging van holding af te romen wordt zgn. voorlopig uitgesteld als de bonden maar bereid zijn forse loonoffers te brengen)?
AFKL zal in februari zijn kaspositie moeten laten zien. Ben benieuwd hoe de schuldeisers daarop gaan reageren.

Positie van KLM blijft wankel. Net als die van de holding.
Wat maak jij ervan Foohke?
 
De KLM zal nooit omvallen...dat is mijn stellige overtuiging. Of even omvallen, maar weer opstaan....Het enige wat ik hoop is dat de boel niet om zeep geholpen wordt door de vakbonden....De brandname KLM is te sterk en de KLM te belangrijk voor de bv Nederland om het te laten varen. SABENA, één na oudste destijds viel om omdat Swissair de zaak wist te strippen destijds....en verder kan de KLM, naar ik hoop, aan tonen in de boeken dat het bedrijf winst maakt...winst die weliswaar nu verdampt in Frankrijk.
 
Erg veel negativiteit over de KLM en ik heb hier nog niet veel oplossingen gelezen die zouden kunnen bijdragen om de KLM snel weer gezond te krijgen. Op het VNV forum schreef iemand dat het ging om het terug winnen van zielen...ergo de passagiers! En daar gaat het inderdaad om en nergens anders om. Valt AF om...dan gaat de KLM mee, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren.

Ik had het eerder al geopperd. Load factor is vrij goed. Foohke had de cijfers er toen even bij gepakt. Zeker voor KLM, die de hoogste load factor heeft (85,8%) KLM City Hopper daarentegen doet het wel iets minder en gemiddeld zit heel KLM op 82,6%. Dat is nagenoeg gelijk aan Ryanair (82,7%) en hoger dan BA (81%) en LH (79,4%).

Dus het terugwinnen van zielen? Op social media doet KLM het naar mijn mening ook heel goed en aan de load factors te zien valt er ook niet heel veel meer te winnen. Zeker met het oog op vergelijkbare maatschappijen als BA en LH, dan doet (AF)KLM niets verkeerd op dat gebied. Er zal dus gekeken moeten worden naar andere manieren om wel winst te maken.

Dan komt het denk ik al gauw op productiviteit uit.
 
Ik heb wel bewondering voor de wijze waarop Elbers de kasgelddiscussie aan durft te pakken. Hoe e.e.a. uiteindelijk uitpakt weet ik niet maar het is, inmiddels ook in Parijs, duidelijk dat er bij KLM iemand aan het roer staat die niet met zich laat sollen.
 
Nieuw hier. Komend uit KLM nest en wil natuurlijk weten wat er gaande is kwam ik hier al googelend terecht.

Grote navelstaarderij hier. Als of KLM op omvallen valt omdat de jongens voorin overbetaalde prima donnas zijn. Om dit dan waar te maken wordt gebenched door mensen die totaal geen kennis van zaken ( buiten NL) hebben en waarschijnlijk niet meer van het buitenland af weten dan info die ze van obscure websites as PPRUNE halen.

Praten we over ICA dan zijn de competitors LH, BA, EK, TK.

Bij de competitors wordt zeker meer productie gedraait, maar moet dat zeker niet overdrijven, zie commentaar boven van TK vlieger.

Ben in 10 jaar EK nooit boven de 800 uur per jaar gekomen. Jongens die ULH bieden zullen mischien de FTL limit van 900 halen. Maar die doen dan maar 3 trips in de maand. Is maar wat je wil

Ook kwa kosten van vliegdienst moet je niet overdrijven. Het verschil tussen bv EK en KLM vliegerkorps zit voornamelijk in afdracht sociale lasten. Laat dat nou net het punt zijn waar zowel de VNV als KLM zelf niets aan kunnen veranderen.

Om even wat getalletjes er in te gooien zodat we toch wat up to date info hebben waar het werkelijk om gaat. Deze zijn van EK. Conservatief ingeschat daar waar EK geen daadwerkelijke kosten geeft (zoals verzekeringen).

Ook zijn kosten van bonus niet meegenomen. Deze zijn voor mij ( captain met 10 dienstjaren) grof geschat ergens tussen $8a 9000 per jaar. Ben er niet helemaal ingedoken maar based op 3 jaar niks, twee jaar top, 5 jaar medium.

Eerste jaars F/O $ 220.000
Captain 10 dienstjaren $290.000
Senior Captain, 20 dienstjaren $ 358.000


Doordat EK hoge aanname eis heeft wat betreft uren ( in mijn tijd 8000, toen afgezakt naar 6000 en nu 4000) is de gemiddelde F/O een jongen van in de dertig die die in Dubai aankomt met een gezin in sleeptouw. Die moeten in een villa, dat kost veeel geld in Dubai. Zijn kids moeten naaar school, dat kost heeeeeeeeel veel geld in DXB.

Anway dat wilde ik even lozen. Toch wel wat afgezeken door de navelstaarderij en KLM bashing. Dat KLM ers werkschuw zijn zal ik zeker niet ontkennen, maar is dat niet de nationale volksziekte?

KLM zal niet het eerste grote bedrijf zijn dat mischien omvalt. Maar dat zal niet liggen aan overbetaalde jongens voorin, maar heeft meeer te maken met het feit dat jullie altijd zo gezellig. D66 en PVDA hebben gestemt. Denk daar maar eens over na.......
 
Ik vond dit wel een aardig artikel over de rol van "Den Haag": http://www.nrcq.nl/2015/01/27/klm-menno
Het artikel -opiniestuk van NRC Q- stelt dat volgens staatssecrataris Mansveld het staatbelang van 5,9% veel te weinig is om iets te doen in het conflict tussen KLM en de holding. Je kunt je afvragen welke deelname VNV beoogt die wél een wezenlijk stem geeft in KLM. In elk geval zal de deelname van VNV vele malen kleiner zijn dan die van de NL staat. En de holding moet toestemming ervoor geven, want deelname van VNV gaat ten koste van het belang van de holding (en wellicht ook van dat van de NL staat). Buitengewoon vreemd dus dat Mansveld ervan uitgaat dat zij met 5,9% niets kan doen en VNV inzet op een veel kleiner percentage om zeggenschap te krijgen. Wie heeft er gelijk? Overigens is het nog helemaal geen uitgemaakte zaak wat er met de kasgelden gaat gebeuren. Het enige dat er gister is bereikt is dat dit punt van de agenda is gehaald van de eerstvolgende bestuursvergadering. Er is absoluut geen sprake van afstel. In tegenstelling tot Rippleseven ben ik van mening dat KLM niet Too-Big-To-Fail is voor de overheid. Net als Fokker gaat de overheid langs de zijlijn toekijken wanneer KLM omvalt. En over 5 jaar is er een parlementaire enquête hoe het allemaal zo heeft mis kunnen gaan. Schiphol is dan al gereduceerd tot een regionaal veld met charters en de hele milieudiscussie rond Schiphol bestaat niet meer. PvdA tevreden.
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

Dankjewel UAE! Verfrissend om eens een nieuw geluid te horen hier.

Maar laat je niet afzeiken. Op mijn eerste vlucht 28 jaar geleden waren er al 'grapjes' over het salaris van KLM vliegers. Dat zal altijd blijven. En dan weet men nog niet eens van het KLM aandeel in het pensioen van KLM vliegers. Dat wordt binnenkort bekend, omdat een groot deel daarvan nu niet meer in het pensioen, maar bij het salaris wordt gestort. Daar zal schande van worden gesproken. De term 'graaier' zal gebezigd worden door zowel de andere bonden als door de media.

In Nederland verdient iedereen die meer verdient dan de Nederlander zelf automatisch teveel.

De enig juiste reactie: Schouders ophalen en lekker gaan vliegen.
 
Deze publicitaire soap rond de centjes van KLM begint een beetje uit de hand te lopen. Marktaandelen eroderen op CDG en SPL. Wat BA succesvol kan op Heathrow, moet KLM toch ook kunnen? Laten ze bij AfKL eens beginnen met ondernemen ipv politiek bedrijven. Nu juist investeren en niet de noodzakelijke schildersbeurt maar weer eens een jaartje uitstellen om zogenaamd geld te besparen.
 
Terug
Bovenaan