De uitdagingen van de Koninklijke....

Ben in 10 jaar EK nooit boven de 800 uur per jaar gekomen. Jongens die ULH bieden zullen mischien de FTL limit van 900 halen. Maar die doen dan maar 3 trips in de maand. Is maar wat je wil

En hoeveel vliegt de KLM LH vlieger dan per jaar? (serieuze vraag) Ik gok niet meer dan 700 uur en dan verwacht ik al aan de hoge kant te zitten.

Bij BA bijv. is 900 uur eerder regel dan uitzondering.

Ik vraag dat omdat 100 uur niet veel klinkt maar uiteindelijk is dat een VS oostkust trip per maand extra. Laat staan 200- 250 uur per jaar meer. Da's significante produktie.
 
Deze publicitaire soap rond de centjes van KLM begint een beetje uit de hand te lopen. Marktaandelen eroderen op CDG en SPL. Wat BA succesvol kan op Heathrow, moet KLM toch ook kunnen? Laten ze bij AfKL eens beginnen met ondernemen ipv politiek bedrijven. Nu juist investeren en niet de noodzakelijke schildersbeurt maar weer eens een jaartje uitstellen om zogenaamd geld te besparen.

Ondernemen..the key word, maar erg lastig in de Franse cultuur. Cruciaal worden de cijfers in februari...en de mening van de financiers....:traantjes
 
En Kermit...de KLM vlieger op ICA kan ook niet veel meer vliegen dan 700-750 uur per jaar met al die deeltijders in het korps...een redelijke Catch22. Stel dat er tussen nu en 4 jaar een enorme vlootuitbreiding, ipv vervanging, zou komen en de KLM niet alle pensionados vervangt dan kan het iets worden qua produktie...Dus alleen al om die reden moet men niet 'doorvliegen'........Ja, ik ben bekeerd...:eek!:
 
Praten we over ICA dan zijn de competitors LH, BA, EK, TK.
Beetje kort door de bocht naar mijn mening. Ook EY en QR zijn opkomende concurrenten, daarnaast de Aziatische maatschappijen en bijvoorbeeld Iberia richting Zuid Amerika en Finnair richting Far East.
En laten we ook Norwegian niet vergeten zodra die het momentum te pakken krijgt.

Ben in 10 jaar EK nooit boven de 800 uur per jaar gekomen. Jongens die ULH bieden zullen mischien de FTL limit van 900 halen. Maar die doen dan maar 3 trips in de maand. Is maar wat je wil
Ik roep al jaren bij de keuring dat ik 600 uur per jaar vlieg. Eens in de zoveel jaar check ik dat en het blijkt te kloppen. In ruim 30 jaar KLM waarvan een kleine 25 jaar ICA, 575 uur gemiddeld. Met wat verlies door omscholing, wachten op een nieuwe kist, ziekte en de laatste jaren enkele simulator sessies instructie per maand, komt mijn productie misschien net boven de 600 uur per jaar.
 
En Kermit...de KLM vlieger op ICA kan ook niet veel meer vliegen dan 700-750 uur per jaar met al die deeltijders in het korps...
Een voltijder maakt niet meer dan 700 uur per jaar, Ripple.


Stel dat er tussen nu en 4 jaar een enorme vlootuitbreiding....zou komen en de KLM niet alle pensionados vervangt dan kan het iets worden qua produktie...Dus alleen al om die reden moet men niet 'doorvliegen'
Wat heeft productie te maken met het al-of-niet vervangen van pensionada's? Die verandert er niet door.

Ripple, het gaat om productie per FTE. Die is veel te laag en moet minstens 20% omhoog. En dat kan makkelijk. Zeker op 'ICA'. Gewoon EU-FTL werken.
Daar heeft jouw 'doorvliegen' niets mee van doen.
Overigens zou afschaffen van uittreden op 56 een veel grotere besparing geven, maar de Hoge Raad heeft daar een stokje voor gestoken.

Het klopt dat er kortstondig een groot overschot (20%) aan vliegers bij KLM zal ontstaan met vrijwillige vertrekregelingen. Ruimt de zaak lekker op. En gemiddelde leeftijd gaat omlaag.
 
Een voltijder maakt niet meer dan 700 uur per jaar, Ripple.



Wat heeft productie te maken met het al-of-niet vervangen van pensionada's? Die verandert er niet door.

Ripple, het gaat om productie per FTE. Die is veel te laag en moet minstens 20% omhoog. En dat kan makkelijk. Zeker op 'ICA'. Gewoon EU-FTL werken.
Daar heeft jouw 'doorvliegen' niets mee van doen.
Overigens zou afschaffen van uittreden op 56 een veel grotere besparing geven, maar de Hoge Raad heeft daar een stokje voor gestoken.

Het klopt dat er kortstondig een groot overschot (20%) aan vliegers bij KLM zal ontstaan met vrijwillige vertrekregelingen. Ruimt de zaak lekker op. En gemiddelde leeftijd gaat omlaag.

Waar R7 op doelt is denk ik dat met het huidige aantal FTE's je niet meer produktie kan draaien. Wil je iedereen 20% harder laten werken dan zal óf KLM moeten uitbreiden óf je moet een X aantal mensen zien kwijt te raken. Pensionada's niet vervangen bijvoorbeeld.
 
Waar R7 op doelt is denk ik dat met het huidige aantal FTE's je niet meer produktie kan draaien. Wil je iedereen 20% harder laten werken dan zal óf KLM moeten uitbreiden óf je moet een X aantal mensen zien kwijt te raken. Pensionada's niet vervangen bijvoorbeeld.

Uitbreiden van KLM in ieder geval vloot kan je min of meer op je buik schrijven, per ultimo 2014 zal sec KLM een eigen vermogen hebben van ergens rond de 350 Mln. Terwijl er op 1 januari nog 1,6 Miljard stond. conclusie er is gewoon geen balans meer waarop je meer kunt gaan lenen.

Aangezien zowel AirFrance alsook AFKL een negatief eigen vermogen hebben is de sterkste balans om te lenen die van KLM.

Verder is het zo dat de eerste vakbond het LIFO principe al bij voorbaat op tafel heeft gelegd, kortom de jonge mensen die het kortst in dienst zijn en vaak al mindere arbeidsvoorwaarden hebben mogen als eerste KLM verlaten bij een reorganisatie.

VNClogo.jpg

VNCvoorw.jpg
 
Een voltijder maakt niet meer dan 700 uur per jaar, Ripple.

Afgelopen jaar 798 uur op de 747...komend rooster 86 uur gepland.

Of het nu gaat om het openbreken van de cao's, afbestellen van kisten, of productie van vliegers etc etc; je lult maar wat in het rond Murphy. Ik vraag me echt af wat iemands leven mis moet zijn gegaan, dat diegene er een dagtaak van heeft gemaakt om zich zo met een bedrijf en haar werknemers bezig te houden, waar die persoon nota bene -naar eigen zeggen- niet eens voor werkt. De frustratie druipt elke keer weer van mijn scherm af als jouw ellenlange stukken proza en monologen vol met onzin weer voorbij komen. Misschien moeten we eigenlijk gewoon heel veel medelijden met je hebben...

@Orange, ook jij hebt de klok weer horen luiden en weet, net zoals Murphy, niet waar de klepel hangt...

@UAE, bedankt voor je verhelderende bijdrage!
 
Ik sluit ff aan bij 180BT...Hoezo kan men niet doorvliegen? Daar heeft de HR geen reet mee te maken...Als morgen de CAO wordt opengebroken en met consent , bilateraal, dan gaat de leeftijd omhoog....simple as that.
De KLM heeft, nogmaals, de produktie niet om alle, nu in dienst zijnde FTE's, de produktie te laten waarmaken. Laat je de pensionados blijven en neem je dan ook nog jonge KLS ers aan dan gaat het er, wat die situatie betreft, niet op vooruit. Maar goed, daar komen we ook al niet uit Murphy.
 
Nou dan word het lastig he...

Volgens de heren KLMers kan er niet meer productie gedraaid worden want ze zitten al aan de uren max....
Pensioenleeftijd omhoog helpt ook al niet volgens rippleseven.

Volgens UAE ligt het verschil alleen aan de sociale lasten, nou je kan het op je buik schrijven dat de Nederlandse overheid die afschaft. Er zou een rel ontstaan onder het normale volk die je nog niet eerder hebt gezien. Vliegers met een salaris van 260k die niet meebetalen aan ons sociale zekerheidssysteem...

Dan gaat het toch echt uit het salaris komen!

Hoop dat het lekker comfortabel is in de loopgraven?

Die aandelen en RvC aanstelling is trouwens een waardeloos idee. De Overheid heeft een groot aandeel in KLM en Mansveld geeft openhartig toe dat ze geen reet kan doen aan de beslissingen van de holding.
Overigens ziet de belastingdienst die aandelen gewoon als loon waar sociale zekerheid en belasting over betaald moet worden. Levert 1 op 1 dus geen besparing op.

Aandelen van je bedrijf zijn heel leuk hoor, heb er zelf een heleboel gekregen van mijn baas, maar heb aub niet de indruk dat je er invloed op het beleid door krijgt.
 
Nou dan word het lastig he...
Volgens de heren KLMers kan er niet meer productie gedraaid worden want ze zitten al aan de uren max....
Pensioenleeftijd omhoog helpt ook al niet volgens rippleseven.......Hoop dat het lekker comfortabel is in de loopgraven?
Inderdaad, Flash. Typisch geval van Dumb-Fat-n-Happy. Oftewel: Après nous le déluge!


Afgelopen jaar 798 uur op de 747...komend rooster 86 uur gepland....
Wow! 180BT, dat doe je goed. Mag ik 'm inkoppen?
CAO limiet is 800 uur op jaarbasis. EUFTL is 1.000. Je zou dus 25% harder moeten werken om hetzelfde te doen als de concurrenten. Dank voor die voorzet.
Een 'rooster' is -voor zover ik het weet- een planning. Een vertraging goedmaken en Hoppa! je zit onder de 85 CAO uren per 30 dagen. Brilliant! EUFTL is max 100 in 28 dagen....
De grote zorg van meer productie is de totale verstoring van de NL arbeidsmarkt voor decennia. Maar misschien heb jij nog wél een baan.


Hoezo kan men niet doorvliegen? Daar heeft de HR geen reet mee te maken...Als morgen de CAO wordt opengebroken en met consent , bilateraal, dan gaat de leeftijd omhoog....simple as that.
Klopt niet. Uitspraak stelt, in navolging van standpunt van één van de gedaagden (KLM), dat uittreden op 56 NOODZAKELIJK is voor de doorstroming en het verkrijgen van een evenwichtige leeftijdsopbouw van het KLM vliegerkorps. Daar is geen woord Turks aan.
Hoge Raad gaat voorbij aan de mogelijkheid om zulks te kunnen compenseren, zoals door de eisers was voorgesteld. M.a.w. totdat het EU Hof door (andere) partijen om een uitspraak wordt gevraagd in deze zaak staat het arrest.
Jij, Ripple, kunt niet ontkennen dat 'doorvliegen' een vertraging in promotie inhoudt. Voilà!


Een kleine noot: inleveren van 25% arbeidsvoorwaarden door de heren vliegers levert KLM een besparing op van 160 miljoen. Slechts 20% van het besparingsdoel. Peanuts in de organisatie dus.
 
@ Murphy

Vwb de verwende, arrogante, kop in het zand stekende, naieve KLMers:

De meeste KLM collega's van diverse afdelingen die ik spreek, zijn zich zeer bewust van de ernst van de situatie en zijn bereid om behoorlijk in te leveren, opdat KLM blijft bestaan.

En met PE aan het roer, zouden zomaar eens de juiste noodzakelijke stappen genomen kunnen worden om iig KLM duurzaam winstgevender te maken.

Nou AF nog. Misschien moet daar ook maar een Hollander aan het roer
 
@ Murphy......met PE aan het roer, zouden zomaar eens de juiste noodzakelijke stappen genomen kunnen worden om iig KLM duurzaam winstgevender te maken.
Nou AF nog. Misschien moet daar ook maar een Hollander aan het roer
Dat is de beste oplossing die ik heb gehoord! Bravo.

Ik stel voor: Swelheim (nu CFO KLM) volgt De Juniac op als CEO holding.
 
Sorry voor het off topic gaan, maar hoe ik het lees is het nog steeds 900 uur per kalender jaar. Het verschil zit in het feit dat je 1000 uur per rollende twaalf maanden mag hebben..

ORO.FTL.210

(b) The total flight time of the sectors on which an individual crew member is assigned as an operating crew member shall not exceed:

(1) 100 hours of flight time in any 28 consecutive days;

(2) 900 hours of flight time in any calendar year; and

(3) 1 000 hours of flight time in any 12 consecutive calendar months.


Bron
Als er hier discussie over ontstaat zal ik een nieuwe thread openen of een al bestaande zoeken waar we er verder over kunnen praten.

Mbt de KLM, ik hoop van harte dat het bedrijf de storm weerstaat en weer in rustiger vaarwater terecht komt!
 
Doorvliegen was een ander draadje meen ik....maar goed, ik ben in zoverre tot inkeer gekomen dat ik 'doorvliegen' zoals wij het destijds zagen, niet strikt noodzakelijk vind voor vliegers met een goed pensioen en een nog betere loopbaan. Zeker in deze tijden is promotie een groot goed en een vertraging van promotie omdat er nog wat vliegers hun zakken willen vullen...niet! Waarom die inkeer? Heel eenvoudig, op dit moment kunnen de pensionados overal nog door vliegen voor een paar jaar. Bij Turkish zit ik niemands promotie in de weg want de komende jaren wordt de vloot verdubbeld en heeft het gros van de middenmoot van de senioriteitslijst geen ervaring genoeg om een widebody command te krijgen. Dat ligt bij de KLM wel even anders met ervaren SO's van rond de veertig op een widebody....die überhaupt maar moeten hopen op een command ergens verder op in hun loopbaan.
Doorvliegen om een beter pensioen later te faciliteren zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan alleen als de VNV en de KLM niet met een andere goeie optie komen.
Dan die geweldige FTL samen met ICA produktie...heb even bij de maten hier navraag gedaan, maar allemaal zitten we op een gemiddelde van 65-70 uur per maand met hier en daar een toppertje boven de 80, maar ook hier en daar 55-60 uur. Boven de 70 uur produktie wordt er extra betaald......het kan practisch ook niet anders met drie long haul reizen. Soms zit er wat EUR produktie bij.
Nog een Hollander aan het roer bij AF? Keep on dreaming.....echt.
 
.....ik ben in zoverre tot inkeer gekomen dat ik 'doorvliegen'.... niet strikt noodzakelijk vind voor vliegers met een goed pensioen en een nog betere loopbaan.....op dit moment kunnen de pensionados overal nog door vliegen voor een paar jaar. Bij Turkish zit ik niemands promotie in de weg...
Vooral voor KLM een prima oplossing....?
Dacht het niet! Jij en alle anderen faciliteren een concurrent met lage personeelskosten daar.
Als alle voormalig Jurassic gezagvoerders zouden gaan doen waar hun voormalig werkgever zo voor heeft gebloed al die decennia met torenhoge pensioenstortingen, nl. met pensioen en achter de geraniums (of golfen), schieten de personeelskosten van de ME3, THY etc. omhoog en zet het in elk geval een flinke rem op de groei. Namens al jouw voormalige collaga's dus hartelijk dank!

Maar het zal wel zo blijven dat meest ex-KLM vliegers over de wereld uitzwerven om hun KLM goed te dwarsbomen. Dat kan KLM vooral zichzelf verwijten. Niet alleen door een achterhaald CAO artikel waarin staat de 56+-ers bij het oud vuil moeten worden gezet, maar vooral vanwege een uitermate geraffineerde en overtuigende verdediging van de KLM advocaten tijdens de zaak (tot en met de Hoger Raad toe) die enkele ex-KLM-ers hadden aangespannen om juist dat artikel uit de CAO te krijgen. Onbegrijpelijk, als je het mij vraagt.
Het is niet jouw schuld, Ripple. Dus slaap zacht.
 
Laatst bewerkt:
Als VNV toestemt in een hogere pensioenleeftijd, dan komt die er gewoon. En als we harder gaan werken, hoeven de pensionado's voorlopig niet aangevuld te worden van onder af. Dus ik vraag me af of KLM nog wel vraagt om een hogere pensioenleeftijd.
En R7 geeft uit eigen ervaring aan dat er bij de concurrent niet meer uren gevlogen worden. Maar dat wordt gewoon van tafel geveegd.

Desondanks: Hartelijk dank voor het meeleven.
 
Terug
Bovenaan