Een nieuwe uitdaging en wel op de thuisbasis; De groei op Schiphol wordt beperkt. Wil je, zoals AF/KLM wil, een multihub airline zijn dan is het wel handig dat je op je thuisbasis kunt blijven groeien. Denk o.a. aan de productieafspraken tussen AF en KLM.
Welnu, Nederland zal Nederland niet zijn indien het de KLM niet, onnodig, nog moeilijker gemaakt gaat worden. De slots worden door een slotcoördinator toegewezen, dus het is geenszins vanzelfsprekend dat KLM kan blijven groeien. Bovendien verwacht ik dat deze maatregel de groeiambitie van HV in de weg gaat staan, zeker indien FR naar EHAM wenst te komen (bij toedeling nieuwe slots moet immers rekening worden gehouden met wetgeving op gebied van mededinging en dient de luchthaven voor nieuwkomers toegangkelijk te blijven). Bovendien moet je als hubmaatschappij weten dat je op je thuisbasis moet kunnen blijven groeien.
Nederland op zijn smalst. Laat de vakbonden zich hier maar druk over maken want dit kost, op termijn, ongetwijfeld veel werkgelegenheid.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23605283/___Minder_groei_op_Schiphol___.html
http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/116532