De uitdagingen van de Koninklijke....

Hoi NfS, weer terug? Ben je klaar op het VNV-forum?
Wat je schrijft klopt natuurlijk helemaal niet. Verreweg de meeste KLM bestemmingen hebben een dagelijkse verbinding. Het is jouw keuze om met KLM afspraken te maken om er lekker lang te kunnen verblijven.
Zulke naïeve opmerkingen, NfS, zetten de deur wagenwijd open voor KLM-contract-bashen. Geef het nou eens toe: de arbeidsvoorwaarden van jouw KLM zijn belachelijk in deze tijd!

Ik kom net terug uit Almaty. Kijk even hoe vaak KLM daar op vliegt.
 
Er vanuit gaande dat een maand uit 30/31 dagen bestaat, wordt 'maar' 60% van de ICA bestemmingen dagelijks aangevlogen en 40% niet (Flightglobal, jan. 2015). Kijkend naar de bestemmingen die NfS aanvliegt, zijn er toch een redelijk aantal bestemmingen (15+) waar een 24 uur's stop niet mogelijk is om bovenstaande reden (geen rekening gehouden met staartstukken).

Bron: Flightglobal
 
Laatst bewerkt:
NFS, gewoon hem negeren, hij probeert je enkel uit de kast te lokken.

Natuurlijk snap ik dat niet elke stop 24 uurs kan zijn, maar een 5 daagse CPT of SFO voor cockpit en 8 of 9 daagse SIN of EZE voor cabine zijn natuurlijk niet noodzakelijk. De Niet Indeelbaar dagen en de zeer korte reserve thuis gelaten.

Daarbij heeft gewoon elke divisie een contingent aan vrije dagen op de route en wordt deze uitgewisseld. Bij de ene bestemming waar het minder leuk is een dag er af en waar het leuk is een dag er bij.

Verder weet je ook hoe de VNV en GC staan in het aanpassen van rust op de route, zeker als die ene extra dag op de route komt door 5 minuten omvliegen.
 
vrije dagen....?

vrije dagen....?

.....Daarbij heeft gewoon elke divisie een contingent aan vrije dagen op de route en wordt deze uitgewisseld. Bij de ene bestemming waar het minder leuk is een dag er af en waar het leuk is een dag er bij.....
Hoor je wat jezelf zegt (schrijft)? "dagen....uitgewisseld", "waar het leuk is een dag erbij..."
Hoezo is daar overleg over? Sinds wanneer bemoeit een werknemer (organisatie) zich met een rooster (ander dan een normaal biedsysteem of verzoek)?

Beste KLM vliegers hier, je mag best trots zijn op KLM, maar loop nou niet zo naast je schoenen van die roosters en arbeidsvoorwaarden. Het is totaal ongepast.
Ongepast naar andere KLM werknemers, ongepast naar aandeelhouders.
Het maakt de groep KLM vliegers zeer kwetsbaar. Easy Target.

Als maar één van jullie zou zeggen: "het mag best wel ietsje minder..." zou zo veel meer sympathiek klinken. En zoveel ruimte geeft EUFTL ook weer niet, zeker niet voor Long Haul (ICA).
 
@Max

Klopt, VNV heeft die 20 uursregel ooit geregeld om dagen op de route uit te kunnen wisselen. En voor wat betreft vlieguren limieten en omvliegen Irak: Dat leek mij op het eerste gezicht inderdaad bizar. Maar als ze al aan zagen komen dat de productie de komende jaren omhoog zou gaan en dus de deur een tijdje dicht gaat, is het toch mooi dat die 7 extra coco's binnen zijn gehaald.

Als je veel verdiend en veel invloed hebt, dan geeft dat scheve gezichten. Met name als het slecht gaat. Je krijgt als eerste de vraag of het allemaal niet wat minder kan.

We gaan dus deze ronde redelijk fors inleveren, maar zoals gewoonlijk niet klakkeloos. Hiervoor terug willen we invloed dmv aandelen. Bovendien vinden we dat er gesaneerd moet worden in overbodige managementlagen. Er werken per vliegtuig teveel mensen bij KLM.

We gaan het zien wat het VNV bestuur gaat uit onderhandelen. Als er één werknemersgroep is die betrokken is bij het wel en wee van KLM dan zijn het de vliegers wel. Het bedrijf is net zo goed van ons als van de aandeelhouders. Dat laten we niet stuk gaan. Nu de andere bonden nog.
 
Een nieuwe uitdaging en wel op de thuisbasis; De groei op Schiphol wordt beperkt. Wil je, zoals AF/KLM wil, een multihub airline zijn dan is het wel handig dat je op je thuisbasis kunt blijven groeien. Denk o.a. aan de productieafspraken tussen AF en KLM.

Welnu, Nederland zal Nederland niet zijn indien het de KLM niet, onnodig, nog moeilijker gemaakt gaat worden. De slots worden door een slotcoördinator toegewezen, dus het is geenszins vanzelfsprekend dat KLM kan blijven groeien. Bovendien verwacht ik dat deze maatregel de groeiambitie van HV in de weg gaat staan, zeker indien FR naar EHAM wenst te komen (bij toedeling nieuwe slots moet immers rekening worden gehouden met wetgeving op gebied van mededinging en dient de luchthaven voor nieuwkomers toegangkelijk te blijven). Bovendien moet je als hubmaatschappij weten dat je op je thuisbasis moet kunnen blijven groeien.

Nederland op zijn smalst. Laat de vakbonden zich hier maar druk over maken want dit kost, op termijn, ongetwijfeld veel werkgelegenheid.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23605283/___Minder_groei_op_Schiphol___.html

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/116532
 
Laatst bewerkt:
Met een zetel in de RvC van zowel de holding als KLM, kun je wat dat betreft een grotere mond opzetten richting Den Haag en Parijs.

Die grote mond zal in dit geval niets uitmaken; Het is een binnenlandse aangelegenheid. Het is een akkoord met de omwonenden rond Schiphol. Een grote mond richting "Den Haag" en al helemaal "Parijs" zal niets uitmaken.

Wat wil je in de RvC met een grote mond naar "Parijs" bereiken indien Nederland er vrijwillig voor kiest om de groei op Schiphol te beperken? "Parijs" (Air France) lacht zich helemaal rot; KLM kan, op termijn, niet met AF meegroeien omdat men de groei in Nederland zelf onmogelijk maakt.

Wat verwacht je van het zusterbedijf? Dat ook AF niet verder gaat groeien omdat KLM, vanwege "polderen met de buren van Schiphol", ook niet verder kan? Ik denk dat AF een legale grond in de schoot geworpen krijgt om de productieafspraken met KLM op te zeggen omdat ze onuitvoerbaar zijn geworden.

Lijkt me beter dat de bonden eens heel erg hard "NEE, NEE, NEE" in Nederland gaan roepen en een campagne starten om werkgelegenheid te behouden. Met een beetje slimme aanpak moet het mogelijk zijn om de publieke opinie voor zich te winnen. Dit gedrocht moet gewoon asap van tafel.
 
en ik altijd maar denken gezien het hele MP groei verhaal dat productieafspraken vast stonden en niet opzegbaar zijn, ook al kan er meer geld verdiend worden als de afspraken overboord gaan.

Kennelijk kunnen de Fransen dat dus wel, maar de Nederlanders dus niet?
Aparte constructie.

Tijd overigens om die Alders tafel overboord te gooien en even voor de economie te kiezen als Nederlandse overheid zijnde. Dat gepolder komen we geen steek verder mee.
 
Financieel Dagblad zei:
09:16 uur

Topman Air France-KLM in Nederland voor overleg

Bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac van Air France-KLM is dinsdag in Nederland voor overleg. Eén van de agendapunten is de centralisatie van het kasmanagement, op dit moment een heet hangijzer bij de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij, zo meldden bronnen in de onderneming. Het gaat om een bijeenkomst van de belangrijkste directeuren van de luchtvaartmaatschappij. In de groep zitten meer Nederlanders, waaronder de cfo van KLM, Erik Swelheim, hoofd revenuemanagement Pieter Bootsma en Bram Gräber, die strategiebaas is.

Afromen

De financiële topman Pierre-Francois Riolacci wil dat KLM jaarlijks € 1 mrd aan kasgeld afstaat aan de holding, teneinde goedkopere financiering te bedingen. De Nederlandse directie, raad van commissarissen en ondernemingsraad zijn tegen de plannen. Het zou de financiële zelstandige positie van KLM ondermijden, aldus de ondernemingsraad. ‘Er is nauwelijks onderbouwing van deze plannen, derhalve concludeer ik dat het afromen van de kas niet bijdraagt aan de verbetering van de financiële positie van Air France-KLM’, zei or-voorzitter Hanjo Redèl vorige week.

Zware druk

Het bestuur van Air France-KLM staat onder grote druk als gevolg van drie winstwaarschuwingen in het voorgaande jaar. De Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij heeft te maken met extreme concurrentie, wat de verdiensten onder druk zet. Daarbij verloor Air France-KLM € 700 mln als gevolg van een pilotenstaking in Frankrijk. Op 19 februari komt Air France-KLM met jaarcijfers.

Waar gaat het nou eigenlijk over?
Over de zelfstandigheid van KLM als volwaardige dochter van AFKL? Ja, maar ook over het voortbestaan van KLM (en AF).

De solvabiliteit van AFKL heeft directe invloed op KLM: als AFKL omvalt zullen de dochters (AF & KL) ook omvallen. De aandelen die AFKL van deze maatschappijen in bezit heeft zijn namelijk de 'assets' die moeten worden geliquideerd bij een faillissement.

Het negatief eigen vermogen van de holding baart zorgen. Het wordt alsmaar groter, zoals begin oktober al door analisten werd verwacht. Het moet in elk geval worden opgelost voor de publicatie van de jaarcijfers in februari.
Daarbij komt nu ook de aap uit de mouw dat de pilotenstaking 700 miljoen euro heeft gekost. Veel meer dan de 330 miljoen die Swelheim eerder bekend maakte. Hij heeft dus wat uit te leggen.
Het bastillon wankelt.
En hier wordt gekibbeld over een extra vrije dag op 'de route' door KLM vliegers die gemiddeld (!) €260.000 per jaar kosten.
 
Murphy , ben jij überhaupt in de positie om iets te zeggen over hard werken / FTL / fatigue?
De lappen tekst die jij hier vrijwel dagelijks schrijft....je hebt echt veel te veel tijd over.
(Ga anders in die tijd de KLM-collega's een paar dagen in de week uit de brand helpen ? )
 
Capaciteit

Capaciteit

Een nieuwe uitdaging en wel op de thuisbasis; De groei op Schiphol wordt beperkt. Wil je, zoals AF/KLM wil, een multihub airline zijn dan is het wel handig dat je op je thuisbasis kunt blijven groeien. Denk o.a. aan de productieafspraken tussen AF en KLM.

Welnu, Nederland zal Nederland niet zijn indien het de KLM niet, onnodig, nog moeilijker gemaakt gaat worden. De slots worden door een slotcoördinator toegewezen, dus het is geenszins vanzelfsprekend dat KLM kan blijven groeien. Bovendien verwacht ik dat deze maatregel de groeiambitie van HV in de weg gaat staan, zeker indien FR naar EHAM wenst te komen (bij toedeling nieuwe slots moet immers rekening worden gehouden met wetgeving op gebied van mededinging en dient de luchthaven voor nieuwkomers toegangkelijk te blijven). Bovendien moet je als hubmaatschappij weten dat je op je thuisbasis moet kunnen blijven groeien.

Nederland op zijn smalst. Laat de vakbonden zich hier maar druk over maken want dit kost, op termijn, ongetwijfeld veel werkgelegenheid.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23605283/___Minder_groei_op_Schiphol___.html

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/116532

Lijkt mij op dit moment helemaal geen probleem, met de huidige vooruitzichten van de order portefeuille nieuwe vliegtuigen van AFKL en separaat KLM. Komende 5 jaar is de groei in kisten negatief en bestellen van nieuwe is moeilijk.

Ik zie als omwonende van SPL de luchthaven liever groeien naar een full 24 hour operation zoals Dubai, dat heeft zin want dan onderscheid je je in Europa. Bovendien heeft Skyteam een flinke boost in overstappers nodig als ik naar de cijfers kijk van de afgelopen 10 jaar traffic SPL. De Alders tafel is een gedrocht omdat de voorzitter alleen zijn lagere school voltooid heeft en daarbovenop geen enkele ervaring in de luchtvaart. Iedere keer flikt hij het een discussie compleet de vernieling in te sturen en bijvoorbeeld Lelystad erdoor te drukken waar over 5 jaar helemaal niemand op zit te wachten.

De cijfers spreken voor zich:

SPLtraffic.jpg

SPLmovements.jpg

SPLpass.jpg
 
Laatst bewerkt:
Negeren, dat ging eigenlijk wel lekker...


Vind ik ook hoor. De mensen die zomaar ongevraagd kritiek leveren gewoon negeren. Zeker als ze ook nog eens redelijk goed geïnformeerd zijn. En als dan ook nog altijd niet helemaal duidelijk is wie deze goed geïnformeerde persoon nou eigenlijk is (schandalig eigenlijk op zo'n anoniem forum) dan moet je hem helemáál negeren.

kinderachtig......
 
Lijkt mij op dit moment helemaal geen probleem, met de huidige vooruitzichten van de order portefeuille nieuwe vliegtuigen van AFKL en separaat KLM. Komende 5 jaar is de groei in kisten negatief en bestellen van nieuwe is moeilijk.

Ik zie als omwonende van SPL de luchthaven liever groeien naar een full 24 hour operation zoals Dubai, dat heeft zin want dan onderscheid je je in Europa. Bovendien heeft Skyteam een flinke boost in overstappers nodig als ik naar de cijfers kijk van de afge

Dank voor het inzichtelijk maken van de cijfers.

Indien je er zo tegenaan kijkt, heb je gelijk.

Regeren is echter vooruitzien. Wellicht dat de productie bij KLM inderdaad iets naar beneden wordt bijgesteld. De slots worden echter door andere partijen overgenomen. Zodra er weer sprake is van "groei bij KLM" zijn de slots op. Oeps probleempje. Zie vorig jaar, een groei van 425K naar 438K vluchten. Een stijging van 13K op jaarbasis. Extrapoleer dat eens met 13k vluchten per jaar er bij tussen 2015 en 2019 en je komt op 5*13=65k vluchten bovenop de 438k vluchten van 2014. 438k + 65k = 503k vluchten op jaarbasis op 1 januari 2020. Dat is dan al over de limiet. Ik ga dan gemakshalve uit van constante groei in aantal vliegbewegingen per jaar. De procentuele groei neemt in mijn rekenvoorbeeld op jaarbasis af. Geen gunstig vooruitzicht om bijvoorbeeld investeerders die een tijdshorizon van 10-20 jaar hebben binnen te halen.

De slots worden wel door EasyJet, Emirates, Qatar, Ryanair, Turkish e.a. benut:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/116548
 
Regeren is echter vooruitzien. Wellicht dat de productie bij KLM inderdaad iets naar beneden wordt bijgesteld. De slots worden echter door andere partijen overgenomen. Zodra er weer sprake is van "groei bij KLM" zijn de slots op. Oeps probleempje. Zie vorig jaar, een groei van 425K naar 438K vluchten. Een stijging van 13K op jaarbasis. Extrapoleer dat eens met 13k vluchten per jaar er bij tussen 2015 en 2019 en je komt op 5*13=65k vluchten bovenop de 438k vluchten van 2014. 438k + 65k = 503k vluchten op jaarbasis op 1 januari 2020. Dat is dan al over de limiet. Ik ga dan gemakshalve uit van constante groei in aantal vliegbewegingen per jaar. De procentuele groei neemt in mijn rekenvoorbeeld op jaarbasis af. Geen gunstig vooruitzicht om bijvoorbeeld investeerders die een tijdshorizon van 10-20 jaar hebben binnen te halen.

De slots worden wel door EasyJet, Emirates, Qatar, Ryanair, Turkish e.a. benut:

Regeren is vooruitzien, in jouw lichtelijk optimistisch scenario ga je uit van het volgende: 65.000 X 125 Pass per kist = 8.125.000 passagiers erbij. Dat kostte SPL 9 jaar om dat voor elkaar te krijgen.

Ander punt nu maakt KLM 100 Mln verlies per jaar op Europa, er is gewoon geen geld om dat nog 5 jaar vol te houden. Juist deze partij neemt ~ 200.000 slots voor haar rekening.

Als de hoeveeldheid transfer passagiers niet substantieel groeit dan is het einde van de groei wel in zicht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan