Goede post! Helemaal mee eens!
Ik geloof graag dat dat het beste is... Kijk maar eens wat chapter 11 met de winstgevendheid van de Amerikaanse maatschappijen heeft gedaan... Wellicht hebben ze er wat misbruik van gemaakt (dit wil niet zeggen dat ik het hier mee eens ben), maar het heeft het management wel in staat gesteld flink te onderhandelen met alle takken binnen het bedrijf. Opgedeeld naar werelddeel, heeft Noord-Amerika vorig jaar het best gepresteerd kwa profitability... (Bron: IATA)
Swiss doet het inderdaad goed momenteel. En wie is de eigenaar van Swiss? Juist! Lufthansa! Als het LH en zijn subsidiaries (Austrian, Swiss etc) lukt om goed te presteren, ondanks de strikte regulations in de europese markt en (oneerlijke) concurrentie uit het midden-oosten en Turkije, moet dit KLM/AF ook kunnen lukken. Dat het niet lukt ligt dus niet per se aan de geografische (lees: EU) locatie.
Het bedrijf moet veranderen, en snel ook. De hedendaagse Nederlander roept niet meer meteen "KLM" wanneer hij/zij gevraagd wordt naar wat zijn favo airline is. Men is prijsbewust en kijkt om zich heen naar waar hij het meeste waar voor zijn geld kan krijgen, of dat nou een lowcost of full-service carrier is.
Met de verwachting dat Ryanair en Easyjet over een paar jaar samen 800 kisten hebben, en dat de groei in de Low cost market er zo'n beetje uit gaat, kunnen we zeggen dat we een periode van enorme overcapaciteit in de Europese markt tegenmoet gaan. (Bron heb ik hier ergens... Kan het artikel wel opzoeken voor geinteresseerden)
Daarnaast gaan de Low cost carriers zich steeds meer in dezelfde markt begeven als legacy carriers. Je kunt nu al zien dat bijv. de strategie van FR drastisch aan het veranderen is. Ze hebben een twitter team met snelle response, bieden iets aan voor business reizigers en proberen steeds meer grotere vliegvelden binnen te komen. (Het lijkt een totaal andere airline geworden... )
KLM moet (snel!) op deze veranderingen in de markt inspelen, en daarom is het ontstaan van transavia France zo belangrijk. Waar op de longhaul passagiers nog bereid zijn om meer te betalen om zo met hun airline van keuze te vliegen, zien we dit op de shorthaul steeds en steeds meer verdwijnen. Easyjet heeft niet voor niets een loadfactor van zo'n 90%...
Mijn verhaal is misschien wat warrig, maar in conclusie: KLM moet snel reageren op de veranderende markt... Liever gisteren dan vandaag nog.
Misschien is het beste wel om de boel gecontroleerd te laten klappen. Alle neuzen dezelfde kant op, uithuilen en overnieuw beginnen. Dit zal de Franse regering, Europese Unie be damned, echter nooit toestaan. Het gezichts verlies zou te groot zijn.
Een langzaam afglijden naar irrelevantie wacht. En dat is best jammer.
Ik geloof graag dat dat het beste is... Kijk maar eens wat chapter 11 met de winstgevendheid van de Amerikaanse maatschappijen heeft gedaan... Wellicht hebben ze er wat misbruik van gemaakt (dit wil niet zeggen dat ik het hier mee eens ben), maar het heeft het management wel in staat gesteld flink te onderhandelen met alle takken binnen het bedrijf. Opgedeeld naar werelddeel, heeft Noord-Amerika vorig jaar het best gepresteerd kwa profitability... (Bron: IATA)
Swiss doet het inderdaad goed momenteel. En wie is de eigenaar van Swiss? Juist! Lufthansa! Als het LH en zijn subsidiaries (Austrian, Swiss etc) lukt om goed te presteren, ondanks de strikte regulations in de europese markt en (oneerlijke) concurrentie uit het midden-oosten en Turkije, moet dit KLM/AF ook kunnen lukken. Dat het niet lukt ligt dus niet per se aan de geografische (lees: EU) locatie.
Het bedrijf moet veranderen, en snel ook. De hedendaagse Nederlander roept niet meer meteen "KLM" wanneer hij/zij gevraagd wordt naar wat zijn favo airline is. Men is prijsbewust en kijkt om zich heen naar waar hij het meeste waar voor zijn geld kan krijgen, of dat nou een lowcost of full-service carrier is.
Met de verwachting dat Ryanair en Easyjet over een paar jaar samen 800 kisten hebben, en dat de groei in de Low cost market er zo'n beetje uit gaat, kunnen we zeggen dat we een periode van enorme overcapaciteit in de Europese markt tegenmoet gaan. (Bron heb ik hier ergens... Kan het artikel wel opzoeken voor geinteresseerden)
Daarnaast gaan de Low cost carriers zich steeds meer in dezelfde markt begeven als legacy carriers. Je kunt nu al zien dat bijv. de strategie van FR drastisch aan het veranderen is. Ze hebben een twitter team met snelle response, bieden iets aan voor business reizigers en proberen steeds meer grotere vliegvelden binnen te komen. (Het lijkt een totaal andere airline geworden... )
KLM moet (snel!) op deze veranderingen in de markt inspelen, en daarom is het ontstaan van transavia France zo belangrijk. Waar op de longhaul passagiers nog bereid zijn om meer te betalen om zo met hun airline van keuze te vliegen, zien we dit op de shorthaul steeds en steeds meer verdwijnen. Easyjet heeft niet voor niets een loadfactor van zo'n 90%...
Mijn verhaal is misschien wat warrig, maar in conclusie: KLM moet snel reageren op de veranderende markt... Liever gisteren dan vandaag nog.
Laatst bewerkt: