De uitdagingen van de Koninklijke....

EU-FTL? Het moet wel een beetje menselijk blijven hè.

Met die mentaliteit ben ik bang dat je gewoon niet gaat winnen....
Hoeveel andere maatschappijen in Europa hebben hun eigen "FTL"?

Laat ik één ding voorop stellen. Men schrijft hier vaak dat de service en vriendelijkheid bij KLM nogal eens te wensen overlaat.
Ik reis veel shorthaul in Europa tussen rotations om tussendoor naar huis te kunnen.
AB, LH, Brussels Airlines, Swiss, KLM. Ik kan eerlijk zeggen dat diegene met de vriendelijkste en klantgerichtste cabine toch echt KLM is.
Longhaul kan ik niks over zeggen omdat ik nooit intercontinentaal reis maar in Europa is er zeker wat dat betreft een product dat het verdient om voor te vechten.
 
Doe jij dat maar eens 2 decennia Max Rate, max FTL diensten! Je weet wel, vroege diensten, late diensten, tijdszones, jet lag, allemaal opgerekt tot het legale maximum, en dan kijken we wel eens hoe 'wakker' en gezond jij dan nog bent. Oh wacht, dat weet je natuurlijk helemaal niet hoe dat is...

Het probleem is dat mensen als Murphy en Max Rate zo enorm verwend zijn bij de KLM dat ze denken dat permanent vliegen volgens de FTL limits geen enkel probleem is, en dat men het CAO-kindje met het badwater weg kan gooien! Dan ben je pas echt deluded en verwend! :bwah:

Toevallig een (senior) purser thuis zitten red matter? Mooie VNC/FNV retoriek bezig je immer wel;)

1) Je hoeft niet op de man te gaan spelen. Ik probeer constructief bij te dragen. Je opmerking is dus best jammer en je slaat volledig de plak mis.

2) Je kent mij niet dus ik weet niet waar je bovenstaande uitingen op baseert. Om het e.a. in perspectief te plaatsten; ik ben uit de groep vrijemarkters die "het geluk" hadden bij de koninklijke te mogen beginnen midden 2000. Ik vlieg inmiddels meer dan een decennium waarvan dus ook een deel echt hard op de EU/FTL. Bij mijn vorige toko had je geen contract bij de maatschappij zelf, pensioen, CAO, crewmaaltijden, laat staat een onregelmatigheidstoeslag. En als de baas bij op je vrije dag belde dan had je gewoon op te draven

3) Wie zegt dat ik geen jetlags ken? Ik heb wel degelijk referentie tussen low cost-KLC-KLM Europa en KLM ICA. Hoeveel referentie heb jij?

3) Zoals je in mijn betogen leest haal ik vooral cabine Europa aan. Daar heeft men nul komma nul last van jetlags, door de nacht werken en tijdsverschillen. Verklaar jij mij dan eens waarom een 40 urige werkweek op Europa gerechtvaardigd is? En waarom kan men bij LH wel 5 stretches op een dag doen? Of bij BA 24 uur lay overs?

Ik kijk uit naar je antwoord.
 
Een ding is zeker Murphy, als jij 40-45 jaar lang afgebeuld was geweest zoals de huidige generatie wordt afgebeuld, dan had jij God op je blote knietjes bedankt als je met je 56e met pensioen had mogen gaan.......
Do your Math, RM. 40-45 en dan op 56 stoppen....? Huh? Beginnen KLM piloten op hun 11e dan?

Feit is dat KLM crew nog nooit echt heeft hoeven werken voor hun arbeidsvoorwaarden.
Iedereen weet dat cabine in elk geval niet is gaan vliegen om dat ze het vak zo leuk vinden, maar om veel van 'de wereld' te zien en zo langzamerhand zijn er in mijn mening nog maar bitterweinig KLM-vliegers werkzaam die zijn gaan werken uit voorliefde voor het vakmanschap van vliegenier. Alle dubbele overnachtingen zijn het bewijs ervan dat ook de vliegers graag 'op de route' 'dingen' willen doen.
Gek genoeg werken de ME3's met cabinepersoneel voor wie het werk in de cabine juist een enorme verbetering is met wat ze in hun eigen thuisland zouden kunnen/moeten doen om hun brood te verdienen. Die motivatie geeft een veel betere attitude naar passagiers.
Als je wilt vliegen uit voorliefde voor het vak is de perceptie van 'hard werken' anders.

EU-FTL is bedoeld om een 'level-playing-field te creëren. Het is makkelijk te berekenen en nog makkelijker te handhaven door inspecties.
Het is werk, weet je wel. Werken. Arbeid. Mag je daar niet een beetje moe van worden af-en-toe?

Het verzet om al die luxe kwijt te raken is volstrekt begrijpelijk. Maar als je werkgever op het punt staat het af te leggen tegen keiharde competitie, wordt het dan niet eens tijd dat je overleven voorrang geeft boven 'entitlement issues'?

Aan de slag!, zou ik zeggen.
 
Feit is dat KLM crew nog nooit echt heeft hoeven werken voor hun arbeidsvoorwaarden.
Iedereen weet dat cabine in elk geval niet is gaan vliegen om dat ze het vak zo leuk vinden, maar om .

Blablabla.......

Murphy, je bent weer lekker bezig binnen je dramatisch aan niveau ontbrekende tunnelvisie! Zuurstof tekort misschien?
Maar nu effe serieus.....Word jij nou echt nooit enorm moe van jezelf?
 
Do your Math, RM. 40-45 en dan op 56 stoppen....? Huh? Beginnen KLM piloten op hun 11e dan?

Feit is dat KLM crew nog nooit echt heeft hoeven werken voor hun arbeidsvoorwaarden.
Iedereen weet dat cabine in elk geval niet is gaan vliegen om dat ze het vak zo leuk vinden, maar om veel van 'de wereld' te zien en zo langzamerhand zijn er in mijn mening nog maar bitterweinig KLM-vliegers werkzaam die zijn gaan werken uit voorliefde voor het vakmanschap van vliegenier. Alle dubbele overnachtingen zijn het bewijs ervan dat ook de vliegers graag 'op de route' 'dingen' willen doen.
Gek genoeg werken de ME3's met cabinepersoneel voor wie het werk in de cabine juist een enorme verbetering is met wat ze in hun eigen thuisland zouden kunnen/moeten doen om hun brood te verdienen. Die motivatie geeft een veel betere attitude naar passagiers.
Als je wilt vliegen uit voorliefde voor het vak is de perceptie van 'hard werken' anders.

EU-FTL is bedoeld om een 'level-playing-field te creëren. Het is makkelijk te berekenen en nog makkelijker te handhaven door inspecties.
Het is werk, weet je wel. Werken. Arbeid. Mag je daar niet een beetje moe van worden af-en-toe?

Het verzet om al die luxe kwijt te raken is volstrekt begrijpelijk. Maar als je werkgever op het punt staat het af te leggen tegen keiharde competitie, wordt het dan niet eens tijd dat je overleven voorrang geeft boven 'entitlement issues'?

Aan de slag!, zou ik zeggen.


En zo is het! Prachtig om te zien dat je zo tegen de airwork stroom ingaat. Het elite airwork clubje is daar zichtbaar niet van gediend....
 
Met die mentaliteit ben ik bang dat je gewoon niet gaat winnen....
Hoeveel andere maatschappijen in Europa hebben hun eigen "FTL"?.

Jammer dat je de post van 76-er een beetje uit zijn verband trekt door alleen de eerste zin te quoten. Hij refereert er namelijk duidelijk aan eea minimaal gelijk te brengen met BA/LH. Dat moet toch wel mogelijk zijn? :confused:
 
Indeed.
Ik kan niet voor RM spreken, maar onze ervaringen hebben voornamelijk betrekking op longhaul en in dat kader moet je iig mijn opmerkingen over FTL bekijken. KLM-Europa naar KLC-voorwaarden? Lijkt me op termijn onvermijdelijk.
 
ah ja goed ik las het in de trant van de productiviteit firmabreed (dus van longhaul en shorthaul)
zoals ik al zei ik reis nooit intercontinentaal dus ik weet ook niet veel van wat er gangbaar is qua FTL op dat gebied (ook bij andere maatschappijen)
wilde alleen zeggen dat het voor mij nogal vreemd overkomt, je eigen FTL, ik heb het iig nooit gehad, niet bij mijn huidige maatschappij en niet bij mijn vorige (allebei EU)
 
Heet van de pers, TD is begonnen met stiptheidsacties.

Hun filosofie is "1 DD uit het AML, 2 er in". Verder heeft TD gisteren bij enkele kisten in het AML aangegeven dat er ge-deiced moest worden terwijl de vleugels schoon waren. Dit heeft (o.a. op de radio) voor verhitte discussies gezorgd. Hierbij gaf TD aan dat het hun beslissing was en dat ze weigerden deze beslissing te herzien.

Ik vroeg me al af waarom het zo druk was op het J apron terwijl het buiten +6 graden was zonder neerslag...
 
ah ja goed ik las het in de trant van de productiviteit firmabreed (dus van longhaul en shorthaul)
zoals ik al zei ik reis nooit intercontinentaal dus ik weet ook niet veel van wat er gangbaar is qua FTL op dat gebied (ook bij andere maatschappijen)
wilde alleen zeggen dat het voor mij nogal vreemd overkomt, je eigen FTL, ik heb het iig nooit gehad, niet bij mijn huidige maatschappij en niet bij mijn vorige (allebei EU)

Geen idee wat je precies bedoeld nu eigenlijk?
Feit is dat er voor Europa andere regels gelden als op ICA. Op ICAM heb je namelijk ook nog eens met tijdsverschil te maken en dan ga je, zoals meerderen terecht opmerken, de EU FTL niet voor een langere periode volhouden....
 
Voorbeeldje, MP in de jaren '90.

In 10 dagen tijd 3 keer intercontinentaal op en neer. En dan heb ik het niet over kippeneindjes naar EWR of YYZ, maar Florida, de carib of de US westkust. Volledig legaal, maar iedereen boven de 40 ging daar aan onderdoor. Er was toen bijna een staking voor nodig om aan die praktijken een einde te maken.

Naar die tijd moeten we écht niet terug willen.
 
Voor degenen hier die de nieuwe EU FTL als heilige graal zien, even een kleine opfrisser:

http://www.balpa.org/campaigns/flight-time-limitations.aspx

Vliegers hier die hun WRR wel hoog in het vaandel hebben staan, zullen ongetwijfeld deze moeizame en lange campagne nog goed op het netvlies hebben staan.

Menig airline management zal smullen van deze discussie en hun cockpit graag bemannen met aantal naïevelingen hier; 'lekker ad slag, harder werken, minder salaris, zolang we maar lekker kunnen vliegen'. Als ik het zo hoor kunnen we ook qua salaris nog flink wat tandjes minder; wettelijk minimum loon dan maar?
 
Is Elbers nu echt tegen de holding ingegaan? Of is dat mediablabla?

Zou best stoer zijn. Of het wat gaat brengen weet ik niet. In ieder geval is het wel heel goed om bij fransen piquet paaltjes te slaan.

Gelukkig heeft de politiek dat ook alvast gedaan door te stellen dat NL baas over eigen kas moet blijven.
 
EUTL issues...

EUTL issues...

Menig airline management zal smullen van deze discussie en hun cockpit graag bemannen met aantal naïevelingen hier; 'lekker ad slag, harder werken, minder salaris, zolang we maar lekker kunnen vliegen'. Als ik het zo hoor kunnen we ook qua salaris nog flink wat tandjes minder; wettelijk minimum loon dan maar?
Ik denk dat er veel jonge FO's heel graag een minimumloon zouden ontvangen in hun P2F 'job'......


Op ICA heb je....met tijdsverschil te maken en dan ga je.....de EU FTL niet voor een langere periode volhouden....
Tijdverschil is niet de killer voor 24-hour layovers. Het zijn de nachttrajecten. Maar, aangezien KLM vliegers overal minimaal 48 uur willen overnachten, past het lichaam zich een beetje aan de lokale tijd aan. Dat moet dus weer worden teruggezet na aankomst op Schiphol. Alle reden voor korte stops dus. Zie ook EUFTL: na 48 uur is de aanmeldingstijd verschoven naar plaatselijke tijd. Daarvoor wordt de tijdzone van thuisbasis aangehouden.


Voorbeeldje, MP in de jaren '90.
In 10 dagen tijd 3 keer intercontinentaal op en neer. En dan heb ik het niet over kippeneindjes naar EWR of YYZ, maar Florida, de carib of de US westkust. Volledig legaal, maar iedereen boven de 40 ging daar aan onderdoor.
In de huidige en nieuwe EUFTL kan zo'n schema niet meer met de WOCL beperking die is ingebouwd. Overigens doe je in bovengenoemd schema 66 vlieguur in 10 dagen. Dan mag je in de resterende 18 dagen (van 28) er nog maar 34 maken. Zo erg is het dus niet.


Kom op mensen! Kom eens met wat échte onderbouwde bezwaren tegen EUFTL vliegen!
Om jullie te helpen...
  • Het verstoort de arbeidsmarkt in NL: 20% minder vliegers nodig voor KLM productie betekent dat aannames voor jaren stilstaan.
  • De gemiddelde leeftijd van KLM vliegers stijgt: duurder voor KLM.
  • EUFTL is ingewikkeld: is ten dele waar als je kijkt naar hoe deze in nationale wetgeving is verwerkt tot de werk- en rusttijden regeling.
  • Bij een kleine verstoring loopt de bemanning uit de uren. Klopt. De luchtvaartmaatschappij zal dus een marge in moeten bouwen om dat te voorkomen.
  • Er komt meer druk bij de gezagvoerders om de SCD juist uit te voeren. Klopt, maar daarvoor worden ze betaald. Dit kan overigens voor non-union airlines wel een zwak punt zijn in de EUFTL. Daar heeft een gezagvoerder geen vakbond back-up bij zo'n beslissing en zal hij sneller gebeigd zijn SCD toe te passen.
 
Laatst bewerkt:
AFKL geldstroom

AFKL geldstroom

Is Elbers nu echt tegen de holding ingegaan? Of is dat mediablabla?
Zou best stoer zijn. Of het wat gaat brengen weet ik niet. In ieder geval is het wel heel goed om bij fransen piquet paaltjes te slaan.
Volgens mijn bron klopt dit. AFKL gaat het hele financiële beleid van KLM overnemen en er is verzet vanuit Amstelveen.
Je ziet partijen zich in bochten wringen om maar niet in een situatie te belanden dat de uitkomst van de besprekingen in Februari noodzakelijkerwijs tot een gedwongen aftreden zal leiden.
Er zal in elk geval door één partij bakzeil moeten worden gehaald. De nieuwe situatie moet niet dusdanig zijn dat, wanneer een partij zijn piketpaaltjes ziet omvallen, er niets anders rest dan aftreden.
 
Beste 180BT,

Als jullie het bij KLM voor elkaar krijgen om, met het behouden van jullie huidige WRR, winstgevend te concurreren dan gun ik dat jullie van harte. De harde realiteit is echter dat, in combinatie met de rest van jullie arbeidsvoorwaarden, dat kennelijk niet kan.

Kun je hier wel gaan zitten vingerwijzen naar alles en iedereen buiten je eigen bedrijf wiens schuld het is dat jij straks niet meer twee-en-een-halve ton per jaar binnen kan trekken met twee of drie ICA-rotaties per maand: ga zo door en dan heb je straks helemaal geen baan meer. Praat eens met een MAC-collega, die weten hoe dat voelt.

Ik werk bij een lagekostenmaatschappij die vakbondsvertegenwoordiging kent en waar we, zo goed en zo kwaad als het gaat, strijden tegen de erosie van arbeidsvoorwaarden. Waar het level playing field ook komt te liggen: niet op het niveau van de huidige arbeidsvoorwaarden bij KLM. Dat vind ik ook niet tof, maar ik heb geen zin om dan naar jouw wijzende vinger te moeten kijken. Had je maar geen VVD moeten stemmen, vriend, you can't have it both ways. Of je betaalt je blauw aan belastingen en premies en de overheid regelt alles, of er is een vrije markt en wie het beste business model heeft vaart er wel bij.

Van die overheid (zowel nationaal als Europees) hoef je niet veel te verwachten. Zelfs als die zich inspannen voor een level playing field zul je een product moeten leveren tegen een concurrerende prijs. Dat kan AF al helemaal niet, en KLM waarschijnlijk wel maar niet met de huidige kostenstructuur. Wen er maar vast aan...
 
EU-FTL is een waardeloos gedrocht. Dat gaat uiteindelijk levens kosten...
De wetenschap is volledig genegeerd im het creëren van een natte droom voor de maatschappijen.

Sorry Murphy maar hier heb je echt geen gelijk, echter de KLM CAO komt nog niet eens in de buurt van de huidige limiten van bijvoorbeeld de huidige FTL's van de UK CAA. Als men daar al eens naar zou werken zou het al heel veel schelen.

Je kan mij namelijk niet vertellen dat 10 uur vliegen naar new york te vermoeiend is terwijl ik op europa 5 dagen achter elkaar diensten van 10 uur kan draaien met 4 sectoren. Of een dienst van 14 uur kan draaien op captains discretion en dan 14 uur later weer vrolijk 4 sectoren kan doen. Longhaul is wel degelijk waar de winst te halen valt. Er word nogal gezeurd op longhaul terwijl een groot gedeelte van de jetlag juist komt door de lange layovers.
Jetlag krijg je namelijk pas als je aan een andere tijdzone acclimatiseert.
 
Naja ik weet niet hoor, maar zitten hier nu mensen echt te springen om max op de EU FTL te gaan zitten? Ik zou zeggen, kom eens tijdens het seizoen bij ons werken. Denk dat je daar daarna wel anders over denkt. Lekker 600 uur in 6 maanden draaien, vijf keer per maand om 0330 wakker worden om de volgende dag 0130-0200 thuis te zijn. Regelmatig commanders discretion om maar weer terug thuis te komen. Consistent vier early four sectors om op de laatste dag laat te eindigen, een dag vrij, en dan zo'n bodyclock trip die ik eerder genoemd heb om het af te ronden. Geen enkele collega die ik ken gaat dit voor de rest van zijn carriere volhouden en ze citeren allemaal vermoeidheidsredenen. Zelfs mensen die hier lokaal wonen en hier vandaan komen. Fatigue wordt door de regelgever en door bedrijven volledig genegeerd en wij kijken het allemaal maar aan tot er net als bij Colgan een steaming pile of metal ergens vandaan wordt geschraapt. Afgezien van de gezondheids effecten op het vliegend personeel.

De AEA heeft met de comissie in de zak een PART OPS Subpart Q gemaakt waar we straks met z'n allen aan onderdoor gaan. Waarbij ze wetenschappelijke data nog even volledig hebben genegeerd. Ík heb daar geen zin in voor de rest van mijn carriere en ik mag hopen dat de rest hier dat ook niet zo ziet zitten, of ze nu KLM zijn of niet.
 
Het zou fijn zijn als elke ICA stop 24 uur kon zijn, maar dan moet er wel elke 24 uur een vliegtuig doorkomen.
Hoi NfS, weer terug? Ben je klaar op het VNV-forum?
Wat je schrijft klopt natuurlijk helemaal niet. Verreweg de meeste KLM bestemmingen hebben een dagelijkse verbinding. Het is jouw keuze om met KLM afspraken te maken om er lekker lang te kunnen verblijven.
Zulke naïeve opmerkingen, NfS, zetten de deur wagenwijd open voor KLM-contract-bashen. Geef het nou eens toe: de arbeidsvoorwaarden van jouw KLM zijn belachelijk in deze tijd!
 
Terug
Bovenaan