De uitdagingen van de Koninklijke....

Over dat fuel hedgen. Nu zijn de brandstofprijzen gedaald en ondervindt men een nadeel, maar andersom zijn er toch ook voordelen behaalt?

Ik weet niet wat de opties zijn met brandstofinkopen, maar als dat fuel hedgen nu echt zo slecht is (dat is, economisch meer nadeel dan voordeel oplevert) dan moet men er per direct mee stoppen en gewoon de prijs 'aan de pomp' betalen.
 
Interessant artikel.

Af verliest geld op europa .. (Surprise!)
Slechts 50% van de long haul lijnen is rendabel .. Bij klm kennelijk 82%!!!!

Dan wordt t wel erg moeilijk om geld te verdienen.

Nieuw kapitaal is kennelijk niet nodig omdat men cashflow positief draait...

Naar welk artikel verwijs je?
 
Interessant artikel.

Af verliest geld op europa .. (Surprise!)
Slechts 50% van de long haul lijnen is rendabel .. Bij klm kennelijk 82%!!!!

Dan wordt t wel erg moeilijk om geld te verdienen.

Nieuw kapitaal is kennelijk niet nodig omdat men cashflow positief draait...


Over de eerste 9 maanden 2014 is de cashflow 431 Mln negatief, dus gaat u maar rustig slapen.

AFKL9m_Cash_Flow.jpg

Naar welk artikel verwijs je?


Foohke kwam met dit artikel daar vind je de data:

http://www.boursorama.com/actualites/air-france-va-supprimer-800-postes-supplementaires-7e84a33d7799f489d977ec65aacbe445
 
Inderdaad doelde ik op het franse artikel.

@orange .. Ik heb respect voor je financiele kennis, echt rocksolid.

Je begrijpt er alleen geen bal van. In frankrijk heb je een cfo, die heet Houdini. En als hij gaat goochelen en het vervolgens aan de pers verteld dan klopt t???!!

Mooi voorbeeld:
1. De holding gaat de kas van KL afromen.
2. De kas blijft bij klm, er gaat geen geld worden rondgepompt
3. Ieder houdt haar eigen middelen
3. Wel gaat men de geldstromen optimaliseren over de bedrijven zodat er minder rente moet worden betaald?

Huh .. Ik ben lost.:eek:


Toch knap dat je met veel te veel personeel, nog hogere salarissen voor vliegend personeel, duurdere hotels (letop hotels vind ik lastig onderwerp), zwaar verliesgevend binnenlands en europees netwerk en een ica netwerk met slechts 50% rendabele lijnen denkt winst te kunnen maken. 250 miljoen in 2015 - 700 miljoen in 2017.

Klm ombuigen naar 700 miljoen in 2017 geloof ik wel. Daar zie ik best mogelijkheden voor. Bij AF moet dan wel echt alles meezitten.

Wasrom vind ik hotels een lastig onderwerp.. Als je ergens aankomt na een lange dag ..in een andere tijdzone . Is een goed hotel echt wel belangrijk. Vaak worden er ook zeer aantrekkelijketarieven afgerekend. De klm hotels die ik gezien heb zijn heel redelijk tot prima. Ik heb geen exoten gezien. Ongetwijfeld zullen die er wel zijn. De vraag is of deze dan ook duur zijn en of er betere alternatieven voorhanden zijn!
 
Laatst bewerkt:
Overigens .. De 787 ziet er top uit!

Als dit dezelfde biz stoel is als wat Delta nu heeft dan is het helemaal top. Minder gezellig . Dat wel maar wel echt goed. Ik heb nooit begrepen waarom klm niet voor deze stoel koos. Ik heb het gevoel dat deze qua layout veel efficienter is.

Wat mij nog een beetje ontgaat is hoe hij zich moet verhouden met de a333. Ik neem aan dat hij zuiniger is (weet iemand het brandstof verbruik?) en dat hij verder kan.

Tegelijkertijd wil kl het liefst de a332s vevangen voor a333???

Vracht meenemen lijkt mij redelijk kansloos. (Beetje onderin).
 
duurdere hotels (let op hotels vind ik lastig onderwerp)




Waarom vind ik hotels een lastig onderwerp.. Als je ergens aankomt na een lange dag ..in een andere tijdzone . Is een goed hotel echt wel belangrijk. Vaak worden er ook zeer aantrekkelijketarieven afgerekend. De klm hotels die ik gezien heb zijn heel redelijk tot prima. Ik heb geen exoten gezien. Ongetwijfeld zullen die er wel zijn. De vraag is of deze dan ook duur zijn en of er betere alternatieven voorhanden zijn!


KLM zit niet in duurdere hotels dan de concurrentie, maar vaak in exact dezelfde en dat geldt óók voor de ME3.

Zoals jezelf al opmerkt, een goed hotel is (zeker op long haul) geen luxe maar bittere noodzaak. Goede licht- en geluidsisolatie, 24hr roomservice ivm onchristelijke aankomst en vertrektijden, Do Not Disturb betekent ook écht Do Not Disturb. Dan heb je geen andere keuze dan het 4 of 5 sterren segment. En aangezien je 365 dagen per jaar een behoorlijk aantal kamers boekt mag je als bedrijf rekenen op een zacht prijsje van de betreffende hotelketens.

Kortom, qua hotelkeuze valt er niet veel te halen. Waar wél wat te halen valt is het aantal benodigde kamers. Niks 48-uurs stops (behalve bij ULH), maar gewoon na 24 uur weer naar huis. How difficult can it be? Daarmee halveer je op sommige bestemmingen met een simpele ingreep de hotel, daggeld én crewkosten. Geef de dames de verloren dag terug als Heilig Reisverlof en zo heb je een win-win te pakken. Dan maar niet op safari in JNB of naar Universal Studios in LA. It's a f'ing job! Leuke reisjes maak je maar in je vrije tijd.
 
332's worden niet vervangen door 333
Over een paar jaar is de longhaul vloot 77, 78 en 350.
De eerste 332's gaan er dit jaar nog uit.
 
Dat zou betekenen dat KL dan geen optimaal toestel meer in de vloot heeft voor medium haul, zeg maar van 5 tot pakweg 9 uur vliegen. Een markt waar vriend DL juist vol op inzet met de A333CEO en NEO. Ook verlaat de KLM dan het 250-seater segment en gaapt er straks een behoorlijk capaciteitsgat tussen de 739 en 789.

Waar is Berven? :grijns:
 
tot 2 maanden geleden wilde ze dat wel..

Er zouden een paar uitlopen maar als het kan wilden ze die vervangen voor a333.
 
Ik zie kansen voor de A321NEO LR en dan frequenties verhogen. Cabine wordt KLC "Europa" en cockpit vliegt op bijlage 5C. Copiloot met FP 600-1000 ipv van 1500 en baas met FP 1500-1900 ipv 3000. Minder rust op bestemming zorgt ook voor extra productiviteit. Maar dit is wishful thinking;)

Dat ze world business aanbieden op die verrotte 739 met beperkte actieradius in lachwekkend.
 
48-uur stops?

48-uur stops?

Waar wél wat te halen valt is het aantal benodigde kamers. Niks 48-uurs stops (behalve bij ULH), maar gewoon na 24 uur weer naar huis. How difficult can it be?.....Geef de dames de verloren dag terug als Heilig Reisverlof en zo heb je een win-win te pakken.
  • Hoezo 48-uur stops bij ULH? Op die lange vluchten kan de crew aan boord toch vreselijk lang rusten? Ze komen uitgerust aan!
  • En waarom moet die 'verloren' dag dan worden uitgekeerd? Waarom geen win-win-win?
Kortom: waarom geen EU-FTL limieten werken? Zoals je zegt: het is een f*cking job!
 
EU-FTL? Het moet wel een beetje menselijk blijven hè.

Er zit wel een kern van waarheid in je opmerking over ULH. Mijn betere helft (tweebandertje) komt meer uitgerust in EZE aan dan in JFK. Voor haar kan de vlucht eigenlijk niet lang genoeg duren: hoe langer de vliegtijd, hoe langer ronken in de OCR. Zelf lijkt het me niet bevorderlijk voor je gezondheid om na 14+ uur in een alu/carbon pijp te hebben vertoefd hetzelfde 24 uur latere nog eens dunnetjes over te doen. Volgens mij doen zelfs de ME3 dat niet, correct me if I'm wrong.

Het zou al mooi zijn wanneer de productiviteit wat meer in lijn komt met LH en BA, dan is er al een hele stap gemaakt. Het is als eens eerder gezegd, ook al gaan we allemaal voor niets werken, dan nog redden we het niet tegen de MO clubs met hun unlimited resources en belastingvriendelijke klimaat.
 
Wat heb je aan extra 333's. Vergeleken met 789 Zelfde hoeveelheid seats, slechter bereik en slechter verbuik.


Onder de streep wellicht toch rendabel? Denk aan leasekosten etc. waardoor kosten per pax/km of kg/km (cargo) toch dusdanig worden dat er groene cijfers geschreven kunnen worden.

Kan mij ook voorstellen dat KL niet volledig van 787 afhankelijk wil zijn gezien aanloopproblemen met die kist.
 
De OR van KLM begint zich nu ook te mengen in het debat over kasgeld:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/116482

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de brief "ter geruststelling" http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/holding-kapitaal-wordt-niet-van-klm-naar-air-france-overgepompt van de holdingdirectie de OR niet gerust heeft gesteld.

Zag net nog een artikel waarin de OR wel erg hard uithaalt en het heeft over "ondermijning". De ruzie moet niet (verder) uit de hand lopen ant dan heb je alleen nog maar verliezers:

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3836160/2015/01/23/Ondernemingsraad-KLM-Parijs-ondermijnt-toekomst-van-KLM.dhtml
 
Laatst bewerkt:
Feest op de route.... kost KLM geld.

Feest op de route.... kost KLM geld.

EU-FTL? Zelf lijkt het me niet bevorderlijk voor je gezondheid om na 14+ uur in een alu/carbon pijp te hebben vertoefd hetzelfde 24 uur latere nog eens dunnetjes over te doen. Volgens mij doen zelfs de ME3 dat niet, correct me if I'm wrong.
'We' vliegen Doha-Houston en 24 uur later weer terug. 7.000nm. Ter vergelijking: AMS-EZE is 6.150nm.
En daarvan gelden alleen de gewerkte uren. De uren rust aan boord tellen niet mee.

Daar moet KLM mee concurreren.

KLM zal minstens EU-FTL moeten gaan vliegen.
Het is werk. Geen vakantie. Om dat te begrijpen moet er een enorme cultuuromwenteling plaatsvinden. Ben bang dat KLM-ers dat niet kunnen/willen.
 
De OR van KLM begint zich nu ook te mengen in het debat over kasgeld:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de brief "ter geruststelling" aan de holdingdirectie de OR niet gerust heeft gesteld.
OR wordt eindeijk wakker: KLM is zelfstandigheid kwijt. Punt uit.
KLM-ers werken vanaf 1-1-2015 voor de chaos in Parijs. So what else is new.
Naïef om ooit te hebben gedacht dat het zo'n vaart niet zou lopen.
Finale akkoord voor alle uitgaven, inclusief de CAO's, zal van Parijs moeten komen.
De CAO onderhandelingen zijn een schaduwgevecht.
Zoals ik al eerder zei: It's The End Game.
 
Het centraal beheren van de kas van alle dochters door de holding is eigenlijk een heel vanzelfsprekend iets. Juist apart dat zoiets pas ruim 10 jaar na de overname gaat spelen. Wat je noemt "slagkracht". Wel tijd dat de OR wakker wordt na wat winstwaarschuwingen, CEO swap en aankondiging van programma's als Transform 2020 zonder inhoud. Gelukkig houdt de Franse CEO de spanning er nog even in tot ergens dit jaar hoe Transform eruit gaat zien.
 
'We' vliegen Doha-Houston en 24 uur later weer terug. 7.000nm. Ter vergelijking: AMS-EZE is 6.150nm.
En daarvan gelden alleen de gewerkte uren. De uren rust aan boord tellen niet mee.

Daar moet KLM mee concurreren.

KLM zal minstens EU-FTL moeten gaan vliegen.
Het is werk. Geen vakantie. Om dat te begrijpen moet er een enorme cultuuromwenteling plaatsvinden. Ben bang dat KLM-ers dat niet kunnen/willen.

We? :biertje:
 
Terug
Bovenaan