@Flyingviking
In Nederland worden de pensioengelden van KLM beheerd en geadministreerd door de Blue Sky Group, een partij in de pensioenmarkt met een zeer gerenomeerde reputatie. Als je de jaarverslagen van de 3 KLM fondsen bekijkt die gewoon op internet te vinden zijn, in die jaarverslagen zie je terug dat wat betreft aandelen de 'BSG' tot 31 dec '13 niet in luchtvaart belegde. Het aandeel hoog risico leningen is zeer beperkt, een specificatie is niet gegeven.
Toch sla je de spijker bovenop zijn kop.
Alle pensioenplannen van zowel KLM als Air France zijn defined benefit inplaats van defined contribution.
Defined benefit: De uitkering staat vast wat niet geldt voor de te betalen premie die het bedrijf moet voldoen.
Defined contribution: De te betalen premie staat vast, wat niet vast staat staat is de uiteindelijke uitkering.
Door de rente die in elkaar zakt (en daarvan afgeleid op enige termijn de rekenrente) in combinatie met het begrip
defined benefit moet de huidige pot flink opgekrikt worden. Voor iedere deelnemer ook gewezen deelnemers die nog in leven zijn wordt met terugwerkende kracht de premie verhoogd.
In het 3e kwartaal verslag AFKL zie je dat ook gebeuren, en je
verklaard ook gelijk het negatieve eigen vermogen van de AFKL groep. Zie hieronder, het negatieve vermogen wordt voor 100% veroorzaakt door een dotatie aan de pensioenvoorziening van nog te betalen premies. (-2381 + 609) = -1.772
Deze dotatie wordt niet door deze P&L gehaald maar direct ten laste van de Eigen Vermogen gebracht omdat deze rekening geen betrekking heeft op dit jaar maar op voorgaande jaren. Het gerapporteerde verlies in het verleden was dus te laag.
Hoe de situatie eruitziet per 31 dec 2014, kan ik niet voorspellen daarvoor ontbreekt bij mij de kennis. Tevens is niet uit te splitsen wat de verhouding KLM danwel Airfrance is in deze dotatie.
Wat je wel kunt zeggen is dat in de eerste 9 maanden van 2014 de eigen vermogenspositie met 2,5 Miljard is aangetast, een niet onaanzienlijk getal.