De uitdagingen van de Koninklijke....

En jij gelooft dat? Maatschappijen die nog nooit een crash hebben gehad staan niet eens op die lijst.

Omdat het ook gebaseerd is op vage criteria, bijv. country transparency...
Als KLM precies hetzelfde bedrijf zou zijn als dat het nu is, maar dan in Turkije gebased is, dan zou het een veel lagere ranking krijgen...
Natuurlijk is het heel moeilijk om veiligheid te meten.. Maar ik mis in dit onderzoek factoren als maintenance expenses, kwaliteit / reputatie van maintenance uitvoerder (al dan niet outsourced) etc.

Daarnaast mis ik inderdaad de LCC's... Zijn die niet meegenomen?
Ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volledige lijst.
 
Het ergste is nog dat ze scores maken op basis van deze vage niet meetbare criteria. Maar in deze scores houden ze totaal geen rekening met statistische onzekerheid. Het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 2 is statisch gezien helemaal niet relevant. Kortom je kan helemaal niet zeggen welke maatschappij veiliger is op basis van deze cijfers.

jacdec.jpg


KLM met 10 jaar sinds laatste hull-loss, stijgt naar 5 terwijl air newzealand met 30 jaar + sinds laatste hull-loss en dezelfde score daalt van 5 naar 6.

Sorry hoor maar dit riekt naar de grootst mogelijke bullshit die er bestaat. Je mag overigens dik betalen om de rest van de cijfers te zien en de safety-reports.
 
......Kortom je kan helemaal niet zeggen welke maatschappij veiliger is op basis van deze cijfers.
Flash, eerlijk is eerlijk, ik moet je gelijk geven. En Foohke ook.
Het is maar een zeer arbitraire top 60 van enkele geselecteerde airlines, maar ik wilde ook eens iets aardigs zeggen over die arme KLM vliegers hier, die alsmaar in defense zitten. Iedereen (ondergetekende ook) zit maar op hun nek dat ze veel te duur zijn, in te dure accommodaties zitten, teveel kosten, te weinig werken, te vroeg stoppen, maar daar kan de individuele vlieger, die zich, zoals alle anderen van KLM, niet bemoeien met VNV, helemaal niets aan doen. De Ledenvertegenwoordiging heeft geen consultatie plicht en hoeft geen verantwoording af te leggen aan 'achterban' dus is geen enkele KLM vlieger bezig met het beleid.
Dat KLM (samen met Air France) binnenkort omvallen lijkt inmiddels onafwendbaar. Een groeiend negatief eigen vermogen en te dure CAO's die niet omgebogen kunnen worden. Te hoge kosten, te vage processen en management structuren: een typisch Nederlands polderprobleem van grote bedrijven.
En daar kan de individuele vlieger niets aan doen. Laat hem maar lekker 5 dagen in een 5-sterren hotel in BKK gaan zitten. Hij (nog) blij.
 
Laatst bewerkt:
......Dus ja, er zijn hier mensen die het nieuws volgen.:)
Dat jij, Oh! grote Scandinaviër, het nieuws volgt, wist ik al. Je was me voor.
Chapeau! :nicethread:
Jij bent degene die -by far- de grootste 2 threads hier heeft gestart. Dat kan alleen maar als je de vinger op de spreekwoordelijke gevoelige plek weet te leggen. En dat is alleen mogelijk als je goed geïnformeerd bent. :radar:
 
Laatst bewerkt:
Wil overigens zeker niet beweren dat KLM onveilig is, ik denk dat geen enkele westerse mij onveilig is.
Echter schuilt er natuurlijk wel een gevaar in hier überhaupt uitspraken over te doen, kan namelijk makkelijk leiden tot achterover hangen "want we zijn veilig"
 
@Flyingviking

In Nederland worden de pensioengelden van KLM beheerd en geadministreerd door de Blue Sky Group, een partij in de pensioenmarkt met een zeer gerenomeerde reputatie. Als je de jaarverslagen van de 3 KLM fondsen bekijkt die gewoon op internet te vinden zijn, in die jaarverslagen zie je terug dat wat betreft aandelen de 'BSG' tot 31 dec '13 niet in luchtvaart belegde. Het aandeel hoog risico leningen is zeer beperkt, een specificatie is niet gegeven.

Toch sla je de spijker bovenop zijn kop.

Alle pensioenplannen van zowel KLM als Air France zijn defined benefit inplaats van defined contribution.

Defined benefit: De uitkering staat vast wat niet geldt voor de te betalen premie die het bedrijf moet voldoen.
Defined contribution: De te betalen premie staat vast, wat niet vast staat staat is de uiteindelijke uitkering.

Door de rente die in elkaar zakt (en daarvan afgeleid op enige termijn de rekenrente) in combinatie met het begrip defined benefit moet de huidige pot flink opgekrikt worden. Voor iedere deelnemer ook gewezen deelnemers die nog in leven zijn wordt met terugwerkende kracht de premie verhoogd.

AFKLpensiondotatie.jpg


In het 3e kwartaal verslag AFKL zie je dat ook gebeuren, en je verklaard ook gelijk het negatieve eigen vermogen van de AFKL groep. Zie hieronder, het negatieve vermogen wordt voor 100% veroorzaakt door een dotatie aan de pensioenvoorziening van nog te betalen premies. (-2381 + 609) = -1.772

Deze dotatie wordt niet door deze P&L gehaald maar direct ten laste van de Eigen Vermogen gebracht omdat deze rekening geen betrekking heeft op dit jaar maar op voorgaande jaren. Het gerapporteerde verlies in het verleden was dus te laag.

AFKLbalance.jpg


Hoe de situatie eruitziet per 31 dec 2014, kan ik niet voorspellen daarvoor ontbreekt bij mij de kennis. Tevens is niet uit te splitsen wat de verhouding KLM danwel Airfrance is in deze dotatie.

Wat je wel kunt zeggen is dat in de eerste 9 maanden van 2014 de eigen vermogenspositie met 2,5 Miljard is aangetast, een niet onaanzienlijk getal.

Hehe

Goed gedaan Orange!

Eindelijk iemand die dit goed uitlegd en verklaard. Ik snapte al niet waarom de mutatie zo groot was maar het verlies veel kleiner.

Wat is de post "nog te kwalificeren verlies"?

Dat je als gevolg van de belachelijk lage rente een pensioen probleem hebt.. Die is wel uit te leggen. Feit blijft dat in 4 jaar tijd er bezopen veel geld is verdampt en er een negatief eigen vermogen is..

Het management van af, de holding en kl moet zich dit ernstig aantrekken!
Dat men tot enige maanden geleden nog enthousiast nieuwe piloten e.d wilden aannemen.. Dat men zo lang de investering in een fatsoenlijke biz stoel heeft uitgesteld. Dat men de vracht echt om zeep heeft geholpen, dat men een figurant als baas duldde en dat er niet destijds al veel rigoreuzer is ingegrepen..

Het eigen vermogen is op.. Is zelfs negatief .. De financiers beginnen nu te morrelen en ook pax beginnen te twijfelen. Ik verbaas me echt over de lage prijzen in biz.
Pas op.. Zelfs als je denkt dat je het nog onder controle hebt kan het ineens heel hard in een negatieve spiraal gaan waar je niet meer uitkomt.

Klm zou structureel zo'n 750 miljoen winst moeten kunnen maken, AF nog meer.
Reken dan eens uit hoeveel er bezuinigd moet worden ... En dan niet morgen maar eergisteren.
 
Nog te kwalificeren verlies

Nog te kwalificeren verlies

Zie spec:

AFKLspeclosses.jpg


Wat ik vermoed is dat dit voor 250 Mln aan nog niet verlopen Call opties zijn van de te hoog ingeschatte brandstof.

Stel je koopt een call met een uitoefenprijs van $ 70 per barrel 31 dec echter de marktprijs is $ 50 per barrel op 30 sept dan is die optie 'out of the money' maar er is nog looptijd over. Het verlies is nog niet gerealiseerd pas als de optie afloopt boek je hem over naar de P&L.

Verder vrees ik dat de pensioenboeking geheel voor rekening van Nederland komt, en dat zou een hoop verklaren van het gedrag van het management de afgelopen maanden. Ik ben namelijk aan de activa zijde 1.9 Miljard aan pension assets kwijt en die kwamen uit NL.
 
Zeer interessant discussie.

Ik heb nooit gesolliciteerd bij de KLM en ben ook niet jaloers op de arbeidsvoorwaarden van het personeel. Ben meer dan tevreden met wat ik had. Ben inmiddels, hopelijk tijdelijk, afgekeurd.

Op basis van de laatste mediaberichten en interessante publicaties zoals van Orange denk ik toch wel dat het personeel zich ernstige zorgen moet gaan maken om hun arbeidsvoorwaarden of in een erger geval hun toekomst.

Ik begrijp dat het opgeven van arbeidsvoorwaarden niet het meest prettige is om te doen echter ik het behouden van een baan op de lange termijn zou voor mij toch de hoogste prioriteit hebben.

De KLM loopt in veel gevallen achter en teert nog steeds op de reputatie van weleer. Met de komst van LCC's naar SPL wordt een strijd aangegaan die als de KLM niet radicaal en onmiddellijk nog veel meer passagiers en geld gaat kosten.

Ik gun iedereen zijn baan en arbeidscondities en ik hoop dat dit voor de KLM als bedrijf ansicht goed gaat aflopen.
 
Gaan we het hier nou hebben over oa veiligheid?? Laat ik dan één ding zeggen..en dan heb ik het even niet over de statistiek. De KLM investeert zeer veel in opleidingen en inderdaad veiligheid. Het niveau op dat gebied is, wat mij betreft, het allerhoogst in de industrie! Getallen en grafieken van allerlei no no's zeggen mij niets, maar één ding weet ik wel....op het gebied van veiligheid en training zou de KLM MAXIMAAL kunnen bezuinigen...en dan nog steken ze met kop en schouders boven alles uit. In dat department vinden ze geen uitdaging want daar gaat deze thread over...weten jullie nog??
:nicethread:
 
Stel je koopt een call met een uitoefenprijs van $ 70 per barrel 31 dec echter de marktprijs is $ 50 per barrel op 30 sept dan is die optie 'out of the money' maar er is nog looptijd over. Het verlies is nog niet gerealiseerd pas als de optie afloopt boek je hem over naar de P&L.

Denk dat je je vergist en een put bedoeld
 
Gaan we het hier nou hebben over oa veiligheid?? Laat ik dan één ding zeggen..en dan heb ik het even niet over de statistiek. De KLM investeert zeer veel in opleidingen en inderdaad veiligheid. Het niveau op dat gebied is, wat mij betreft, het allerhoogst in de industrie! Getallen en grafieken van allerlei no no's zeggen mij niets, maar één ding weet ik wel....op het gebied van veiligheid en training zou de KLM MAXIMAAL kunnen bezuinigen...en dan nog steken ze met kop en schouders boven alles uit. In dat department vinden ze geen uitdaging want daar gaat deze thread over...weten jullie nog??
:nicethread:

Op de korte termijn kan je hier wellicht geld mee besparen, maar als één of andere chocoladeletter krant hier lucht van krijgt, kan je al raden hoe op de voorpagina komt te staan dat KLM piloten niet goed meer worden opgeleid en dat de veiligheid in het geding is bla bla bla. En daarmee verlies je uiteindelijk meer passagiers/inkomsten dan dat je bespaart met de opleidingen.
 
Gaan we het hier nou hebben over oa veiligheid?? Laat ik dan één ding zeggen..en dan heb ik het even niet over de statistiek. De KLM investeert zeer veel in opleidingen en inderdaad veiligheid. Het niveau op dat gebied is, wat mij betreft, het allerhoogst in de industrie! Getallen en grafieken van allerlei no no's zeggen mij niets, maar één ding weet ik wel....op het gebied van veiligheid en training zou de KLM MAXIMAAL kunnen bezuinigen...en dan nog steken ze met kop en schouders boven alles uit. In dat department vinden ze geen uitdaging want daar gaat deze thread over...weten jullie nog??
:nicethread:

Waar baseer je dat op? Je zou best gelijk kunnen hebben hoor, maar wat maakt de opleidingen van de KLM zoveel (!) beter dan van easyJet?
 
Denk dat je je vergist en een put bedoeld

:offtopic:
Nee hoor, het zijn wel degelijk call options. Simpel gesteld heeft de koper van een call optie (degene die long gaat) de mogelijkheid om voor een vooraf vastgelegde prijs iets te kopen. Het gaat hier om het kopen van fuel. Hij is out of the money omdat de market price onder de strike price (70$ in dit geval) ligt.

Als het een put was geweest, en KLM daar long is was gegaan, had deze het recht gehad fuel te verkopen voor de vooraf vastgestelde prijs...
 
http://www.mercatusenergy.com/blog/...ng-Fuel-Hedging-Strategies-in-2014-and-Beyond

A recent article from Bloomberg, European Airlines Cut Jet Fuel Hedging as Prices Fall, stated that, "Three of the five largest carriers tracked by Bloomberg cut their protection against price increases for this year, while two kept it the same." The article further stated, "Air France-KLM hedged 63 percent of its estimated $2.4 billion fuel bill for the third quarter, compared with 74 percent of its $2.5 billion consumption a year earlier, data from the company show. That was the biggest percentage decrease among the largest European carriers, and it was the only company to reduce hedging for all periods when it reported half-year earnings on July 25."
 
En wat wil je daarmee zeggen 180BT?

Dat AF-KLM in een betere positie is nu de fuel lager staat, of dat ze niet genoeg cash in huis hadden om meer te hedgen?
 
Gaan we het hier nou hebben over oa veiligheid?? Laat ik dan één ding zeggen..en dan heb ik het even niet over de statistiek. De KLM investeert zeer veel in opleidingen en inderdaad veiligheid. Het niveau op dat gebied is, wat mij betreft, het allerhoogst in de industrie! Getallen en grafieken van allerlei no no's zeggen mij niets, maar één ding weet ik wel....op het gebied van veiligheid en training zou de KLM MAXIMAAL kunnen bezuinigen...en dan nog steken ze met kop en schouders boven alles uit. In dat department vinden ze geen uitdaging want daar gaat deze thread over...weten jullie nog??
:nicethread:
Dat is een vrij straffe uitspraak na een aantal zware crashes bij de KLM flight Academy waar zwaar geblunderd is en doden zijn gevallen...
 
Terug
Bovenaan