Je maakt een kleine redenatiefout.
Loadfactor zegt niks als je niet meer getallen hebt, en betekent al helemaal niet dat KLM's tickets goedkoper zijn dan die van Ryanair. Het gaat om je revenues en costs. Of anders gezegd, je revenue and cost per available seat kilometre (rask/cask). Ryanair's rask zal waarschijnlijk lager zijn dan die van KLM, maar doordat hun cask ook lager is maken ze nog steeds winst.
Verder: FR heeft een compleet andere bedrijfsstuctuur en kostenopbouw. Veel outsourcen, naar goedkopere vliegvelden vliegen, op grote vliegvelden gebruik maken van de low cost terminal (bijv. in bcn), het minimum aantal cabin crew per kist, en waar het een LCC echt om te doen is: hogere aircraft utilisation.
Hierdoor kunnen ze zich veroorloven om lagere ticketprijzen te hanteren. Daarnaast, on a sidenote, FR moet het kwa winst voornamelijk hebben van de ancillary revenues. Die zijn momenteel >25% van de inkomsten (koffers, pax die vergeten zijn in te checken etc.).
KLM daarentegen (en menig andere legacy carrier) betaalt duizenden euro's per 777 landing op een groot vliegveld (net zoals LHR duurder zal zijn dan LTN of STN), heeft veel meer managementlagen, veel meer werknemers per 1000 pax, veel hogere turnaround times etc. Dat de totale kosten per vlucht daardoor hoger liggen dan bij FR/easyJet is logisch. De ticketprijzen liggen vanzelfsprekend ook hoger bij deze 'full service' carriers. Hier komt nog een heel verhaal over het type pax en elasticiteit bij kijken, maar daar is makkelijk een heel boek over vol te schrijven.. en die zijn er ook
Wat KLM niet in orde heeft ten opzichte van de concurrenten, is de verhouding kosten vs baten.
Als je zelfs met volle vluchten nog geen winst kunt maken heb je een probleem... Dan moet óf de ticketprijs omhoog (wat gezien de prijselasticiteit een redelijk slechte oplossing is), óf de kosten omlaag. Je ziet dat de Amerikaanse airlines allemaal chapter 11 in zijn gegaan de afgelopen jaren, en ook een aantal Europese carriers heeft goed bezuinigd en gereorganiseerd. Voor KLM/AF staat dit nu ook te gebeuren... Laten we hopen dat het nog niet te laat is
Ik zou het erg jammer vinden onze nationale trots te zien verdwijnen...
Whoops, een redelijk warrig bericht, maar hoop dat het alsnog duidelijk is :biertje: