De uitdagingen van de Koninklijke....

Tja de meester Ik begrijp de irritatie over de verdraaiingen en het genoegen dat hij blijkbaar haalt uit KLM's problemen.

Maar om nou hier op te gaan scheppen over je 5 sterren hotel en betaalde vakantie vind ik niet echt gepast!
Maar goed we horen het wel als je terug bent uit BKK, dan kun je hier klagen over je jetlag en de rust die je nu nodig hebt!
 
(maar goed, dan moeten daar de financiele middelen natuurlijk ook wel voor aanwezig zijn...)

Een bijkomend probleem is dat de concurrentie positie van KLM alleen maar slechter word ten opzichte van de directe concurrenten.
Bedrijven die financieel niet al te sterk zijn hedgen over het algemeen het grootste gedeelte van hun kerosine. Ze doen dit omdat ze de fluctuatie van de prijzen met hun cash positie niet kunnen opvangen.
Bedrijven die er sterk voor staan hebben de laatste paar jaar veel minder gehatched tot max 50%. Waar deze bedrijven nu de vruchten plukken van de dalende olie prijs doet het twee keer zoveel pijn bij bedrijven als KLM, airfrance en Air berlin.
 
Maar om nou hier op te gaan scheppen over je 5 sterren hotel en betaalde vakantie vind ik niet echt gepast!

Niet gepast? Moet ik me schamen voor 't feit dat we 't fantastisch hebben? Dat men afgeeft op die voorwaarden is een favoriet topic onder de forum-gebruikers. Mag ik dan een geen por terug geven? Onsportief...
 
Klopt helemaal!
Vandaar dat ik ook de betreffende 3 concurrenten gekozen heb. Alle drie een lagere loadfactor dan KLM, maar wél winstgevende bedrijven...

Maar wat doen de concurrenten dan wat KLM niet doet? Blijkbaar zit het 'm toch niet helemaal in de prijs, want als bijv. Ryanair (toch een imago van een centenjager) goedkopere tickets aanbiedt, zal het moeten zijn dat hun vliegtuigen voller moeten zitten.

En als KLM onder de prijs van Ryanair opereert om die vliegtuigen maar vol te krijgen dan zou ik zeggen verhoog de prijs, tot een level dat de load factor ongeveer gelijk is aan de concurrenten.
 
Ja maar... "KLM tickets zijn veel te duur". Dat is toch algemeen bekend? Nietwaar Murph?

Bovendien gaat 't kasgeld niet naar AF, zoals je suggereert, maar naar de Holding. Maar laten we vooral niet de feiten in de weg laten staan voor een smeuig verhaal, nietwaar?

Anyway, veel plezier met 't verdraaien van de feiten. Ik ga weer 's lekker 6 dagen naar BKK in mijn 5 sterren hotel met slippers aan 't zwembad. Voor zolang 't nog duurt...
En hoelang denk je zelf dat dat nog duurt?
 
Maar wat doen de concurrenten dan wat KLM niet doet? Blijkbaar zit het 'm toch niet helemaal in de prijs, want als bijv. Ryanair (toch een imago van een centenjager) goedkopere tickets aanbiedt, zal het moeten zijn dat hun vliegtuigen voller moeten zitten.

En als KLM onder de prijs van Ryanair opereert om die vliegtuigen maar vol te krijgen dan zou ik zeggen verhoog de prijs, tot een level dat de load factor ongeveer gelijk is aan de concurrenten.


Je maakt een kleine redenatiefout.
Loadfactor zegt niks als je niet meer getallen hebt, en betekent al helemaal niet dat KLM's tickets goedkoper zijn dan die van Ryanair. Het gaat om je revenues en costs. Of anders gezegd, je revenue and cost per available seat kilometre (rask/cask). Ryanair's rask zal waarschijnlijk lager zijn dan die van KLM, maar doordat hun cask ook lager is maken ze nog steeds winst.

Verder: FR heeft een compleet andere bedrijfsstuctuur en kostenopbouw. Veel outsourcen, naar goedkopere vliegvelden vliegen, op grote vliegvelden gebruik maken van de low cost terminal (bijv. in bcn), het minimum aantal cabin crew per kist, en waar het een LCC echt om te doen is: hogere aircraft utilisation.
Hierdoor kunnen ze zich veroorloven om lagere ticketprijzen te hanteren. Daarnaast, on a sidenote, FR moet het kwa winst voornamelijk hebben van de ancillary revenues. Die zijn momenteel >25% van de inkomsten (koffers, pax die vergeten zijn in te checken etc.).

KLM daarentegen (en menig andere legacy carrier) betaalt duizenden euro's per 777 landing op een groot vliegveld (net zoals LHR duurder zal zijn dan LTN of STN), heeft veel meer managementlagen, veel meer werknemers per 1000 pax, veel hogere turnaround times etc. Dat de totale kosten per vlucht daardoor hoger liggen dan bij FR/easyJet is logisch. De ticketprijzen liggen vanzelfsprekend ook hoger bij deze 'full service' carriers. Hier komt nog een heel verhaal over het type pax en elasticiteit bij kijken, maar daar is makkelijk een heel boek over vol te schrijven.. en die zijn er ook ;)

Wat KLM niet in orde heeft ten opzichte van de concurrenten, is de verhouding kosten vs baten.
Als je zelfs met volle vluchten nog geen winst kunt maken heb je een probleem... Dan moet óf de ticketprijs omhoog (wat gezien de prijselasticiteit een redelijk slechte oplossing is), óf de kosten omlaag. Je ziet dat de Amerikaanse airlines allemaal chapter 11 in zijn gegaan de afgelopen jaren, en ook een aantal Europese carriers heeft goed bezuinigd en gereorganiseerd. Voor KLM/AF staat dit nu ook te gebeuren... Laten we hopen dat het nog niet te laat is :) Ik zou het erg jammer vinden onze nationale trots te zien verdwijnen...

Whoops, een redelijk warrig bericht, maar hoop dat het alsnog duidelijk is :biertje:
 
De meester, jullie hebben fantastische T&C's zo fantastisch dat jullie bedrijf op omvallen staat. In dat licht staat het dus erg arrogant en nogal naïef om hier op te gaan scheppen over 5 dagen in een 5 sterren hotel, dat is namelijk een van de belangrijkste redenen dat het niet goed gaat met KLM. Te weinig productiviteit en kosten maken die werkelijk nergens op slaan en niet meehelpen aan het bedrijfsresultaat.

Heeft niets met sportiviteit te maken.

Het is echt niet zo moeilijk om in te beelden dat KLM hier helemaal aan kapot gaat; een Alitalia scenario waarbij iedereen een nieuw contract mag tekenen is ook niet ondenkbaar.
Vind jij misschien niet erg omdat je al een vet pensioen hebt opgebouwd, maar er zijn een heleboel juniore collega's die hier toch echt anders over denken.
 
Niet gepast? Moet ik me schamen voor 't feit dat we 't fantastisch hebben? Dat men afgeeft op die voorwaarden is een favoriet topic onder de forum-gebruikers. Mag ik dan een geen por terug geven? Onsportief...

Tuurlijk, als je 6 dagen over hebt in een mooi hotel, als het voor jou aan niets ontbreekt. Geniet ervan! Maar het is natuurlijk niet je eigen geld waarvan je het doet. Dat 'we 't fantastisch hebben' is niet vanzelfsprekend. Je hebt het zelf niet bepaald, dus het word je (denk door niemand hier) ook persoonlijk aangerekend dat jij het zo fijn hebt, maar in plaats van enkel te genieten, help liever mee met nadenken hoe het bedrijf over een aantal jaar nog kan blijven bestaan. What goes around, comes around.
 
Je maakt een kleine redenatiefout.
Loadfactor zegt niks als je niet meer getallen hebt, en betekent al helemaal niet dat KLM's tickets goedkoper zijn dan die van Ryanair. Het gaat om je revenues en costs. Of anders gezegd, je revenue and cost per available seat kilometre (rask/cask). Ryanair's rask zal waarschijnlijk lager zijn dan die van KLM, maar doordat hun cask ook lager is maken ze nog steeds winst.

Verder: FR heeft een compleet andere bedrijfsstuctuur en kostenopbouw. Veel outsourcen, naar goedkopere vliegvelden vliegen, op grote vliegvelden gebruik maken van de low cost terminal (bijv. in bcn), het minimum aantal cabin crew per kist, en waar het een LCC echt om te doen is: hogere aircraft utilisation.
Hierdoor kunnen ze zich veroorloven om lagere ticketprijzen te hanteren. Daarnaast, on a sidenote, FR moet het kwa winst voornamelijk hebben van de ancillary revenues. Die zijn momenteel >25% van de inkomsten (koffers, pax die vergeten zijn in te checken etc.).

KLM daarentegen (en menig andere legacy carrier) betaalt duizenden euro's per 777 landing op een groot vliegveld (net zoals LHR duurder zal zijn dan LTN of STN), heeft veel meer managementlagen, veel meer werknemers per 1000 pax, veel hogere turnaround times etc. Dat de totale kosten per vlucht daardoor hoger liggen dan bij FR/easyJet is logisch. De ticketprijzen liggen vanzelfsprekend ook hoger bij deze 'full service' carriers. Hier komt nog een heel verhaal over het type pax en elasticiteit bij kijken, maar daar is makkelijk een heel boek over vol te schrijven.. en die zijn er ook ;)

Wat KLM niet in orde heeft ten opzichte van de concurrenten, is de verhouding kosten vs baten.
Als je zelfs met volle vluchten nog geen winst kunt maken heb je een probleem... Dan moet óf de ticketprijs omhoog (wat gezien de prijselasticiteit een redelijk slechte oplossing is), óf de kosten omlaag. Je ziet dat de Amerikaanse airlines allemaal chapter 11 in zijn gegaan de afgelopen jaren, en ook een aantal Europese carriers heeft goed bezuinigd en gereorganiseerd. Voor KLM/AF staat dit nu ook te gebeuren... Laten we hopen dat het nog niet te laat is :) Ik zou het erg jammer vinden onze nationale trots te zien verdwijnen...

Whoops, een redelijk warrig bericht, maar hoop dat het alsnog duidelijk is :biertje:

Het is mij wel duidelijk. Ik snap ook wel dat er uiteindelijk meer bij komt kijken. Alleen is het niet raar dat de load factor (in verhouding met de concurrenten) zo hoog ligt? Waar ligt dat aan?
 
De meester, jullie hebben fantastische T&C's zo fantastisch dat jullie bedrijf op omvallen staat.

Lees 't verhaal 'Chicken Little' er maar 's op na. Iets met 'the sky is falling down'...

Ons bedrijf staat niet op omvallen. Dat er wat moet gebeuren om de slechte resultaten om te buigen staat wel vast... ook voor de KLM vlieger. Dat dit wellicht grote gevolgen gaat hebben voor de T/C's is aannemelijk maar ook dat staat nog niet vast.

Denk je nu werkelijk dat je enig benul hebt hoe de vork aan de steel zit? Zelfs ik zal dat niet pretenderen. En mochten we uiteindelijk op 't niveau gaan zitten van een gemiddelde Ryanair- vlieger dan is de tijd rijp om ons om de oren te slaan met een 'ik heb 't je nog zo gezegd...'. Misschien weer een mogelijkheid voor de O' Leary's om de duimschroeven verder aan te draaien voor de low-cost vlieger... Reken maar dat ook _dat_ gaat doorwerken in de low-cost regionen van de luchtvaart wereld.

Tot die tijd laten we de heren onderhandelen en zien we wel wat eruit rolt....
 
Tja de meester jouw roze bril is net zo groot als die van newbee's die nu nog met een opleiding beginnen. Pan-Am kon toch ook niet omvallen? En bij Sabena stonden ze ook niet op omvallen toen er gestaakt werd.
Verhalen uit de echte wereld ipv sprookjes. De luchtvaartgeschiedenis staat vol met verhalen van bedrijven die omgevallen zijn.

Een ding is zeker! Jij bent een van de laatste die zal weten wanneer de tent omvalt!

En over de T&C's bij loco's is genoeg gezegd, maar ze worden al jaren niet meer beïnvloed door het salaris bij KLM of welke andere legacy dan ook.

Maar goed als jij denkt dat je jaren verlies kan blijven draaien en dat er gekke financierders zijn die deze T&C's blijven betalen met negatief resultaat wens ik je alvast veel succes. Ik hoop dat de werknemers met een realistische houding de overhand krijgen voordat het te laat is.
 
Paulianeus handelen?

Paulianeus handelen?

Paulianeus handelen is het als er geld wordt onttrokken aan een onderneming om zo, vlak voordat deze omvalt, voorang te hebben op de schuldeisers. Het is een zwaar misdrijf.

Dat was mijn eerste reactie op het bericht dat er kasgeld wordt overgeheveld naar AFKL holding (natuurlijk niet direct naar Air France, maar deze profiteert wel van een solvente holding erboven).

Meerdere bronnen vertellen me dat er achter de schermen keihard wordt gewerkt om contracten met leveranciers veilig te stellen en de financiers tegen te houden de kredietverlening stop te zetten. Je moet er toch niet aan denken dat een KLM vliegtuig ergens landt en geen brandstof meer kan tanken zonder vooraf te betalen.
Maar, eerlijk is eerlijk, dat is het voorland van KLM en Air France als er niet heel snel iets gebeurt. De zaak lijkt zelfs zo wanhopig dat er dagelijks nieuwe financiële scenario's zijn die weer ad-hoc oplossingen vragen om de operatie te veilig te stellen.

Maar Meester, steek gerust je kop in het Thaïse zand. En geniet nog maar even van die geweldige arbeidsvoorwaarden die hebben meegeholpen KLM kapot te maken.

De politiek heeft er lucht van gekregen. Wat het precies betekent dat uitgerekend de partij van de zojuist opgestapte KLM CEO aan de bel trekt weet ik nog niet, maar dat er een verband is lijkt duidelijk.
De politiek is aan het voorkomen dat er over 5 jaar een parlementaire enquête moet worden gehouden waarom KLM in 2015 kon omvallen en de politiek niets deed. De CDA wil in elk geval niet de schuld ervan krijgen. Zou er via Eurlings inside information zijn bij het 'Appèl'?

Waarom is er nog geen sprake van paniek in Amstelveen? Die is er wel. Maar als dat naar buiten komt verkoopt KLM helemaal geen ticket meer.
Dus....niet verder vertellen.....
 
Weet iemand hier wat de holding AF/KLM onder "overtollig kasgeld" verstaat? Als ik mij niet vergis heeft de holding, in het verleden, al meerdere malen naar de Nederlandse pensioenpot zitten te watertanden. Tja, sparen voor pensioen....Zoiets doms doen we "en France" niet.

In Nederland is het wettelijk geregeld dat de pensioengelden los van de onderneming beheerd worden, maar volgens mij heeft "BSG" al eens een goedkope lening aan de holding verstrekt met, wat"overtollig kasgeld". Wij noemen dat de "oude dag" voor de KLM-er.

Wettelijk bescherming van pensioengelden is natuurlijk mooi, maar daar heb je niets aan indien het moederbedrijf daar geld van wil "lenen" om te blijven overleven. Stap 2 wordt natuurlijk (politieke) druk uitoefenen om de "lening", al dan niet geheel, kwijtgescholden te krijgen met als argument dat het voortbestaan van de holding op het spel staat. En zo versterkt AF/KLM steeds meer en meer zijn heerschappij over KLM en de werknemers. Uiteindelijk is de toko uitgezogen en en spreekt half Nederland schande over de gang van zaken. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat destijds gemaakte afspraken wel erg naïef vanuit Nederland benaderd zijn. Hoop dat ik het mis heb, maar denk van niet.
 
Ah, eindelijk is het er uit: waar is het pensioengeld?

Ah, eindelijk is het er uit: waar is het pensioengeld?

Weet iemand hier wat de holding AF/KLM onder "overtollig kasgeld" verstaat? Als ik mij niet vergis heeft de holding, in het verleden, al meerdere malen naar de Nederlandse pensioenpot zitten te watertanden. Tja, sparen voor pensioen....Zoiets doms doen we "en France" niet.
Onmiddellijk na de overname is de hele BSG pot met pensioengeld "overgeheveld" naar Parijs. Dat woord werd toen letterlijk gebruikt.
Het is mij niet geheel duidelijk wat daar toen mee werd bedoeld, maar het heeft in de kranten gestaan.
Ik vond het zeer vreemd dat de 'piloten-populatie' daar toen geen bezwaar tegen heeft gemaakt. Beheer zit nog steeds in NL, maar of dat betekent dat de NL-pensioenwet van toepassing is op het beheerde vermogen vraag ik me af. In Frankrijk werkt het heel anders met pensioengelden....
 
Laatst bewerkt:
Hahaha Murphy, je snapt er echt geen hout van...hoe zat het ook alweer met het openbreken van onze cao's?

Kan iemand mij überhaupt uitleggen wat nog het nut is van deze discussie? Ik weet inmiddels dat jullie allemaal denken dat AFKL binnen no time failliet is en dat dat de schuld is van het personeel.

Kom eens met wat nieuws...15 pagina's met uitgekauwd ramptoerisme begint afgezaagd te worden...
 
@Flyingviking

In Nederland worden de pensioengelden van KLM beheerd en geadministreerd door de Blue Sky Group, een partij in de pensioenmarkt met een zeer gerenomeerde reputatie. Als je de jaarverslagen van de 3 KLM fondsen bekijkt die gewoon op internet te vinden zijn, in die jaarverslagen zie je terug dat wat betreft aandelen de 'BSG' tot 31 dec '13 niet in luchtvaart belegde. Het aandeel hoog risico leningen is zeer beperkt, een specificatie is niet gegeven.

Toch sla je de spijker bovenop zijn kop.

Alle pensioenplannen van zowel KLM als Air France zijn defined benefit inplaats van defined contribution.

Defined benefit: De uitkering staat vast wat niet geldt voor de te betalen premie die het bedrijf moet voldoen.
Defined contribution: De te betalen premie staat vast, wat niet vast staat staat is de uiteindelijke uitkering.

Door de rente die in elkaar zakt (en daarvan afgeleid op enige termijn de rekenrente) in combinatie met het begrip defined benefit moet de huidige pot flink opgekrikt worden. Voor iedere deelnemer ook gewezen deelnemers die nog in leven zijn wordt met terugwerkende kracht de premie verhoogd.

AFKLpensiondotatie.jpg


In het 3e kwartaal verslag AFKL zie je dat ook gebeuren, en je verklaard ook gelijk het negatieve eigen vermogen van de AFKL groep. Zie hieronder, het negatieve vermogen wordt voor 100% veroorzaakt door een dotatie aan de pensioenvoorziening van nog te betalen premies. (-2381 + 609) = -1.772

Deze dotatie wordt niet door deze P&L gehaald maar direct ten laste van de Eigen Vermogen gebracht omdat deze rekening geen betrekking heeft op dit jaar maar op voorgaande jaren. Het gerapporteerde verlies in het verleden was dus te laag.

AFKLbalance.jpg


Hoe de situatie eruitziet per 31 dec 2014, kan ik niet voorspellen daarvoor ontbreekt bij mij de kennis. Tevens is niet uit te splitsen wat de verhouding KLM danwel Airfrance is in deze dotatie.

Wat je wel kunt zeggen is dat in de eerste 9 maanden van 2014 de eigen vermogenspositie met 2,5 Miljard is aangetast, een niet onaanzienlijk getal.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij überhaupt uitleggen wat nog het nut is van deze discussie? Ik weet inmiddels dat jullie allemaal denken dat AFKL binnen no time failliet is en dat dat de schuld is van het personeel.

Kom eens met wat nieuws...15 pagina's met uitgekauwd ramptoerisme begint afgezaagd te worden...

De berichtgevingen zijn dusdanig verontrustend dat het wel eens het einde kan betekenen van AFKLM. Zo'n vaart zal het wel niet lopen, omdat alles er aan gedaan zal worden om het bedrijf te redden, maar als er daarbij niet structureel iets veranderd in de kostenstructuur, dan is het enkel uitstel van executie.
Afslanken, verkopen, doormodderen, totdat er uiteindelijk niets meer over is..

Sabena, Pan Am, Swissair, TWA...eens groot maar nu verleden tijd.

Ik weet niet wat er binnen de wandelgangen gebeurd, maar de cijfers zijn niet bepaald geruststellend. Deel jij die zorgen dan niet 180BT?
 
Terug
Bovenaan