De uitdagingen van de Koninklijke....

Denial

Denial

nogmaals, kom eens met wat nieuws.
FD kwam vrijdag met nieuws. Daarop wordt hier gereageerd. Hoezo: "kom eens met wat nieuws"? Wist jij vrijdagmorgen dat AFKL het kasgeld zou roven van KLM? Nee? Dan is dat 'nieuws', toch?
Als je het bericht niet aanstaat, 180BT, reageer dan niet zo dom en inhoudsloos. Maar zeg gewoon dat je het bericht niet leuk vindt.

Ik weet niet wat er binnen de wandelgangen gebeurd, maar de cijfers zijn niet bepaald geruststellend. Deel jij die zorgen dan niet 180BT?
180T is, net als zovelen hier, volstrekt in 'denial'.

Ik zie een grote overeenkomst met Fokker. Prima bedrijf met een goed lopende productielijn F100/70 en F50/60. Onder druk van slinkende winsten en geldnood om de broodnodige upscaling te financieren, besloot Daimler Fokker te redden. Fokker was gered en Daimler kreeg Fokker voor een schijntje.
De dollar bleef dalen en de inkomsten van Fokker bleven onder druk staan. De vliegtuigen werden betaald in dollars. Een reddingsplan ("DoLoRes") werd opgezet, maar de bonden lagen dwars. Eindeloos onderhandelen leverde nauwelijks concessies op. Inmiddels had Daimler Fokker behoorlijk uitgekleed door Fokker zwaar te laten betalen voor de onderdelen die Fokker afnam van Daimler (Fokker had geen keuze dan de veel te dure facturen te betalen). Fokker ontwikkelde een negatief eigen vermogen en Daimler trok de stekker er uit. Einde Fokker.

Welke overeenkomsten:
  1. Het gaat bij KLM ook om de dollar koers. Niet zoveel als Fokker, maar brandstof, overvlieg- en landingsrechten wordt allemaal in dollars betaald. Een deel van de inkomsten is ook in dollars, maar de negatieve effecten van de hoge dollarkoers -zeker bij de veel te duur gehedgte brandstof- zal wel gevolg hebben voor de cijfers.
  2. Vakbonden en personeel dat tot de laatste dag de problemen bij Fokker ontkende: vakbonden weigerde toe te geven.

Tegen alle vakbondsleden zou ik over de bedrijfscijfers willen zeggen: Read it and weep.
Zoals hier wordt opgemerkt: de vliegtuigen zitten vol (hogere loadfactors is praktisch bijna niet mogelijk). Maar als dat niet voldoende oplevert is er iets erg mis met het bedrijf.

Nog een ander voorbeeld: Sabena stond op omvallen. De vliegers hebben met hun staking Sabena over de rand geduwd. Ze staakten zelfs nog de dag nadat het faillissement was uitgesproken! Hoezo 'ontkenning'?
 
Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Of ik niet weet dat AFKL voor grote uitdagingen staat? Wat denk je zelf?

Ik denk dat de discussie hier toch vooral gaat over hoe groot die uitdaging is en of het wel goed komt. Dus denk dat het toch voor het grootste deel gedeelde bezorgdheid is.

Je geeft een beetje de schijn met je eerdere bericht dat het wel in de koude kleren gaat zitten. Alsof het wel overwaait.

Wat is jouw visie bijvoorbeeld op de hoge load factors van de KLM t.o.v. de concurrentie?
 
Gedeelde bezorgdheid? Geloof je dat zelf echt?

Prima om discussie te voeren over de toekomst en uitdagingen van AFKL, ik zie echter 21 pagina's voornamelijk defaitisme. Voor een trol als Murphy is dat misschien levensvullend, ik hou me liever met zaken bezig die opbouwend van karakter zijn ten aanzien van KLM en ons vak.

Mensen zouden hier zich beter zorgen maken om het level playing field, arbeidsvoorwaarden en de EU luchtvaart in het algemeen.
 
Gedeelde bezorgdheid? Mensen zouden hier zich beter zorgen maken om het level playing field, arbeidsvoorwaarden en de EU luchtvaart in het algemeen.

Je kunt de EU (of NL) luchtvaart toch niet los zien van de rest van de wereld in deze tak van sport? Er is geen 'Level-Playing-Field'.

De EU luchtvaart is geen filantropische instelling. Als je wilt meedoen moet je je aanpassen, knettergoed zijn en opereren met lage kosten. De bedrijven die dat niet hebben gedaan zijn omgevallen.

KLM scoort de eerste plek op veiligheid. Dat is heel belangrijk in deze discussie. Ook iets waar KLM vliegers best trots op mogen zijn.

Passagiers hebben echter ook veel oog voor prijs. Die kan niet omlaag bij KLM.
KLM heeft o.a. last van alle weggegeven 'perks' in de CAO's de afgelopen decennia. Draai dat maar eens terug.

180BT, niemand dwingt je om deze thread te lezen. Of om te reageren. Heel hard "Nietes!" roepen en mij uitmaken voor trol voegt inhoudelijk niets toe. :kiss:
 
Laatst bewerkt:
Gedeelde bezorgdheid? Geloof je dat zelf echt?

Mensen zouden hier zich beter zorgen maken om het level playing field, arbeidsvoorwaarden en de EU luchtvaart in het algemeen.

Een significante verslechtering van de arbeidsvoorwaarden bij AF/KL, helemaal als dat in een Alitalia-achtig scenario met een gecontroleerd faillissement gebeurt, heeft uiteindelijk grote invloed op mijn eigen arbeidsvoorwaarden en die van iedereen in de europese luchtvaart. Ik ben daarom de laatste de in zijn handen zit te wrijven bij de bakken vol ellende die in de pers over Air France en KLM worden uitgestort.

Desalniettemin zit ik met grote verbazing te kijken hoe weinig voortvarend en innovatief de problemen worden benaderd door de directie van AF/KL en de vakbonden binnen het bedrijf. Volgens jullie nieuwe baas moet het bedrijf sneller, goedkoper, flexibeler en efficiënter worden. Daar zijn fundamentele en structurele veranderingen voor nodig. De cabinebonden willen precies het omgekeerde en eisen minder werk voor meer salaris. De VNV "ziet de noodzaak van maatregelen" en wil 10% van de arbeidsvoorwaarden (wat dan precies?) inleveren in ruil voor een zetel in de RvC en aandelen (cabinebonden: "Die willen wij ook!!1!"). Daar krijgen ze geen noemenswaardige invloed mee op het beleid van de directie en dezelfde directie lacht zich gek om deze besparing die ze geen geld kost. Aan het salarishuis en de loopbaanregeling voor vliegers verandert intussen geen r**t, dus daar is weinig structureel aan optimalisering gedaan. Dit alles terwijl de concurrentie AF/KL aan alle kanten voorbij streeft en marktaandeel afsnoept, voornamelijk omdat de kosten per stoelkilometer te hoog zijn en er geen geld is om in product en materieel te investeren.

Level playing field dan? Bij AF/KL-vliegers schijnt het idee te heersen dat dat betekent dat arbeidsvoorwaarden in de hele EU opgetrokken dienen te worden naar het niveau dat zij genieten. Ain't gonna happen. We moeten met zijn allen strijden tegen schijnconstructies als P2F en false self-employment, maar waar het level playing field binnen de EU ook ligt / komt te liggen: ruim beneden jullie glazen vloer op een paar verdiepingen hoger.

Op wereldniveau kun je heel hard blijven stampvoeten over de oneerlijke concurrentie uit de golf, en van die oneerlijkheid hoef je hier niemand te overtuigen overigens, maar die is niet weg de eerste tien jaar. Zo lang heeft jullie bedrijf niet om orde op zaken te stellen. Maar de vakbondsverkiezingen bij AF zijn pas in maart, dus we wachten nog een maandje of drie voordat we überhaupt BEGINNEN met de onderhandelingen over 1,3 miljard aan bezuinigingen bij het stuk bedrijf waar het geld het hardst door de kieren weglekt. Om de lekke boot nog drijvend te houden verkopen we de laatste stukken tafelzilver (Amadeus). Daarnaast trekken we alle betaalrekeningen binnen de bedrijven leeg zodat de holding nog een beetje geld kan lenen om kisten te kopen voor Transavia France, dat in het best case scenario pas over een jaar of twee uit de rode cijfers komt.

Dus iedereen bij AF/KL: KOM EENS MET IETS NIEUWS!
 
Laatst bewerkt:
Suggestie besparing vliegers:

Suggestie besparing vliegers:

Dus iedereen bij AF/KL: KOM EENS MET IETS NIEUWS!
  1. WRR --> EU-FTL
  2. Functiebetalingen afschaffen en vervangen door 2 schalen (FO/CPT) met een dienstjaren factor en omscholingsknipkaart.
  3. Salaris bevriezen voor 5 jaar.
  4. Pensioenregeling herzien en uittreden op 56 afschaffen (wordt moeilijk gezien de uitspraak van Hoge Raad in 2012).
 
Bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik begrijp dat, als de vliegers op low-cost niveau gaan zitten, alles goed komt. Goh, waarom kon ik dat niet bedenken? Chapeau!

Ik heb een cc'tje naar Elbers gestuurd.
 
  1. WRR --> EU-FTL
  2. Functiebetalingen afschaffen en vervangen door 2 schalen (FO/CPT) met een dienstjaren factor en omscholingsknipkaart.
  3. Salaris bevriezen voor 5 jaar.
  4. Pensioenregeling herzien en uittreden op 56 afschaffen (wordt moeilijk gezien de uitspraak van Hoge Raad in 2012).
Ik heb nog een tip voor je Murphy: gewoon één salarisschaal (meest juniore CoCo natuurlijk) net als in Noord Korea, DDR of de USSR.

Waarom zou jij extra betaald moeten krijgen voor die 4e streep? Voor de verantwoordelijkheid? Haha, laat me niet lachen! Zie het maar als een erebaantje, en ben gewoon blij dat je op het eind van de maand iedere keer weer nét de huur van je Plattenbau-woning kunt betalen!

Practice what you preach ouwe! ;)
 
Mag ik daar nog even bij vermelden dat de EU-FTL, zoals toegepast door mijn eigen LCC, buitengewoon onmenselijk is en iets is dat niet vol is te houden tot je pensioen. KLM heeft het zwaar, net zoals elk ander fatsoenlijk bedrijf binnen de EU. Maar dat komt ook mede door het feit dat de LCC's i.c.m. de AEA de regelgeving volledig in de zak hebben. Schijnemployment constructies op mogen zetten. Sociale lasten dumpen. En nog meer van dat leuks. Toen er een paar cabineleden een vakbond op wilden zetten werden ze met z'n 20en buiten gezet.

De Europese Unie is in theorie een goed project, mits goed uitgevoerd. Maar waarom laten we alles degenereren naar de lowest common denominator? Hoe kan het zo zijn dat AFKLM met de bonden om tafel moet, maar dat de grootste operator binnen de EU nog steeds geen vakbond heeft voor de vliegers en cabineleden? Zou dat ook niet bijdragen aan wat we hier in Europa zien gebeuren? Om nog maar te zwijgen over P2F, waar EASA ook niets aan doet.

Ik vind het jammer om te zien in wat voor toestand AFKLM zich op het moment bevindt. Het was een mooi bedrijf en heb altijd graag met ze gereisd. Ik hoop dat ze het overleven.
 
Bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik begrijp dat, als de vliegers op low-cost niveau gaan zitten, alles goed komt. Goh, waarom kon ik dat niet bedenken? Chapeau!

Ik heb een cc'tje naar Elbers gestuurd.

Is een BA of een Lufthansa een low-cost maatschappij? Ze hebben veranderingen doorgevoerd die de efficiëntie en de kosten ten goede zijn gekomen. Financieel gezien staan ze er stukken beter voor dan AFKLM.

Ik zou zeggen. Als het zo makkelijk kan, de luxe aanbieden van goede arbeidsvoorwaarden. Vooral doen! 6 dagen toeven in BKK (als het kon), geniet ervan! Maar weet, hoogmoed komt voor de val.
 
KLM scoort de eerste plek op veiligheid. Dat is heel belangrijk in deze discussie. Ook iets waar KLM vliegers best trots op mogen zijn.

Sinds wanneer? Ken toch echt een paar loco's in EU die nog geen hull-losses hebben gehad of op zijn gestegen van een taxibaan.
KLM is veilig maar de eerste plek?

Of is dat weer zo'n zelf gesponsorde prijs waar de gehele luchtvaart vrolijk aan meedoet.
 
Sinds wanneer? Ken toch echt een paar loco's in EU die nog geen hull-losses hebben gehad of op zijn gestegen van een taxibaan.
KLM is veilig maar de eerste plek?

Of is dat weer zo'n zelf gesponsorde prijs waar de gehele luchtvaart vrolijk aan meedoet.

De Air transport Rating Agency (atra.aero) heeft een top 10 uitgebracht van de 'veiligste' airlines, en daar staat AF/KLM inderdaad in. Er staat overigens niet dat het de beste van Europa is... Of Murphy moet het hele rapport in handen hebben toevallig?

Verder: als je je inleest in de methodology dan zie je al gauw dat de hele top 10 op niks is gebaseerd. Of dat in ieder geval factoren zijn meegenomen die m.i. niks met veiligheid te maken.. Of iemand moet mij zien te overtuigen dat loadfactor, of % of aircraft on order invloed heeft op de veiligheid...
 
Sinds wanneer? Ken toch echt een paar loco's in EU die nog geen hull-losses hebben gehad of op zijn gestegen van een taxibaan.
KLM is veilig maar de eerste plek?

Of is dat weer zo'n zelf gesponsorde prijs waar de gehele luchtvaart vrolijk aan meedoet.

Op deze lijst is KLM de veiligste Europese maatschappij (voor wat het waard is):
http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2015/

The world’s new leading airline in terms of its safety record, is Cathay Pacific from Hong Kong, followed by Emirates, EVA Air of Taiwan and Air Canada. The safest airline in Europe is therefore now the Dutch KLM in fifth, ahead of Air New Zealand and Qantas of Australia.
 
Bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik begrijp dat, als de vliegers op low-cost niveau gaan zitten, alles goed komt. Goh, waarom kon ik dat niet bedenken? Chapeau!

Ik heb een cc'tje naar Elbers gestuurd.


Jullie zitten al op LCC niveau. Netto verdien ik als captain 737 bij europa's grootste LCC niet veel minder dan een collega captain 737 bij de KLM. Alleen moet ik het doen zonder secundaire voorwaarden. Vooral pensioen is een groot gemis en daar zit jullie probleem dus ook. Ik zal het moeten doen met een schamel staatspensioentje, als dat nog wat voorsteld tegen die tijd :bwah: of zelf iets regelen.

Ik denk dat FR en EZ rooster een stuk beter vol te houden is dan KLM of HV ondanks dat we de maximale 900 uur per jaar vliegen.

Het playing field is wel degeljk 'level' niets weerhoud andere maatschappijen ervan om
dezelfde trucjes toe te passen als Ryanair, zolang ze zich maar binnen de wettelijke kaders begeven. Dat die te ruim zijn kan je Ryanair niet aanrekenen, dan moet je toch echt bij de politiek zijn.

Als ik de reacties van de bonden hier zo zie dan snap ik ook waarom Ryanair zo fel tegen een vakbond is. Hun grootste kracht is de enorme flexibiliteit waarmee ze kunnen opereren. Dat kan bijna geen enkel ander bedrijf van een dergelijke omvang. De staking rond HV France laat op een pijnlijke manier de verschillen zien.
 
En jij gelooft dat? Maatschappijen die nog nooit een crash hebben gehad staan niet eens op die lijst.
Overigens heeft geen enkele van die mijen afgelopen jaar een accident of incident gehad, dus waar halen ze überhaupt die wijsheid vandaan?

Wat ik zie is een website die mensen laat betalen voor wat schijnstatistieken over veiligheid. De meting die ze laten zien is qua verschil niet eens statistisch relevant.
 
Terug
Bovenaan