De uitdagingen van de Koninklijke....

Cao onderhandelingen in volle gang.
Juniac waarschuwt dat AFKLM marktaandeel kan gaan verliezen
Aandelen koers zakt.
Het is toch allemaal 1 groot spelletje
 

Mijn opmerking over long gaan was er eentje met een knipoog. Er zit echter wel een kern van waarheid in; Zodra geruchten de ronde doen dat een grote partij wil investeren dan stijgt de koers van een aandeel doorgaans. Ik zou echter mijn handen niet aan AF/KLM branden. Veel te risicovol. Het is met alle respect voor het bedrijf, ik vind KLM nog steeds een mooi bedrijf, gewoon een junkaandeel; Negatief vermogen, geen duidelijke strategie, geen duidelijke visie, veel te hoge kosten, de laatste 5 jaar geen dividend en niet in staat om de opbrengsten op te laten lopen.

Aandelen voor loon, zoals door VNV voorgesteld, klinkt leuk maar zitten heel wat haken en ogen aan. Weet niet hoe e.e.a. fiscaal zit maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de vliegers, mocht er op dit punt een akkoord komen, er veel mee op zullen schieten. Wordt 10% loon inleveren voor aandelen niet gewoon gezien als "loon in natura" en ben je, op uitgiftedatum, daarom niet gewoon inkomstenbelasting verschuldigd? De werkgever vindt het natuurlijk prima; Vaste lasten reduceren in ruil voor variabele, winstafhankelijke, uitgaven.

En fijn, over een paar weken weten we meer over de verdere praktische invulling vanuit Parijs.
 
Ok links ligt n troll.. Nu back on topic. Als directie mag je dus wel dreigen met forse omzetdreiging, maar concrete invulling van maatregelen mag je niet geven vanwege lockup periode. Hoe geloofwaardig is dit. Er ontbreekt any sense of urgency. Komt de AF CEO naar NL om dit te zeggen?. WTF.
 
Financieel Dagblad zei:
Luchtvaartmaatschappij KLM moet overtollig kasgeld aan de holding Air France-KLM afstaan. Dat maakte financieel bestuurder Pierre-François Riolacci van Air France-KLM vrijdag bekend op een persbijeenkomst in Amstelveen, met een zware bezetting van zeven bestuurders van Franse en Nederlandse zijde.

Hoewel de financieel bestuurder ontkende dat er geld van het ene bedrijfsonderdeel naar het andere 'gepompt' wordt, moet er wel degelijk geld richting Riolacci. Hij wil het geld gebruiken voor het aantrekken van financiering. Desgevraagd zei Riolacci dat het gaat om €1 mrd aan liquide middelen van KLM per jaar. In het komend halfjaar moet het bestuur beslissen over dit onderdeel van cashmanagement.

Strijd
Bronnen binnen KLM stellen dat er sprake is van een strijd tussen enerzijds de Nederlandse directie en de raad van commissarissen (rvc) en anderzijds het holdingbestuur, gevormd door Alexandre de Juniac en de eerder genoemde Riolacci. Bezwaren vanuit de Nederlandse ondernemingsraad en de rvc over het afstaan van de kas worden terzijde geschoven, omdat Air France-KLM de uiteindelijke eigenaar is van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. De financieel directeur van KLM, Erik Swelheim, zit tussen twee vuren, omdat Riolacci zijn baas is, aldus de bronnen. De Juniac en Riolacci staan zwaar onder druk, als gevolg van drie winstwaarschuwingen in het voorgaande jaar. Zij moeten de komende maanden met positief nieuws komen richting aandeelhouders. De rvc wil niet op de kwestie reageren.

Transavia
Riolacci zei vrijdag dat hij het kasgeld van KLM en ook dat van Air France nodig heeft om betere toegang tot de kapitaalmarkten te krijgen. Maar bronnen binnen KLM stellen dat hij het geld ook nodig heeft om nieuwe vliegtuigen voor Transavia Frankrijk te kopen. Die worden gekocht door de holding, in plaats van door Air France.

Hey, de troll hier: het klopt! All is Lost!
Alle kasgeld wordt per direct overgeheveld naar Parijs onder druk van de AFKL Holding. Daarmee verliest KLM per vandaag de onafhankelijke positie. Dat kasgeld naar Parijs gaat betekent dat de zeggenschap over financiën (en dus beleid) ook naar Parijs is overgeheveld. Daarmee ligt de hele bedrijfsvoering nu technisch (financieel) in handen van de Juniac. Ook de (uitkomst van) CAO onderhandelingen.
KLM is dus nu officieel leeggezogen. Iets waar ik altijd al voor heb gewaarschuwd.

CFO Swelheim is dus impliciet zijn portefeuille kwijt. En RvC heeft het niet kunnen tegenhouden.
Uiteraard is de Juniac verderop in eht artikel enthousiast over het weggeven van een klein aandeel aan de vliegers. Het kost niets en levert direct een besparing op.

In totaal komen de besparingen nu op 4 miljard over 3 tot 5 jaar. Ga daar maar eens aanstaan.
 
Murphy hou toch alsjeblieft eens keer op met te pretenderen dat je alles zo goed weet. Als er iets negatiefs te melden valt dan ben je er als de kippen bij om dat te posten. Ja de KLM gaat nu niet goed, en ja, het personeel en bedrijf moeten een hoop doen om alle zeilen bij te zetten, maar hou op te laten blijken dat je daar blij mee bent.
 
Van het bedrag van €1,3 mrd aan bezuinigingen bij Air France dat rondzoemt, zei De Juniac vrijdag 'dat het in de lucht hangt'. Dit moet nog in de komende weken besproken worden met de ondernemingsraad en vakbonden. Dat het langer duurt bij Air France, is volgens de bestuursvoorzitter logisch. 'Ik sta 's ochtends niet op met een cijfer in mijn hoofd. Dit is een serieuze aangelegenheid en moet grondig worden onderzocht', reageerde De Juniac op de aantijging van perszijde dat het allemaal wel erg lang duurt bij Air France.

Deze man is of knettergek of heeft een konijn uit de hoge hoed achter de hand, hij heeft al meer dan 9 maanden om een getal te gaan bedenken. Als dit artikel de uitkomst was van het bezoek van de AFKL directie zou ik flink pissed off zijn als KLM directielid en bloedlink.

Hoeveel geduld hebben de aandeelhouders en financiers nog voordat ze het massaal laten vallen?

AFKLlosses.jpg


Opgeteld -3,5 miljard in vier jaar en meneer heeft moeite om met een getal in zijn hoofd op te staan en vindt dat logisch.
 
Laatst bewerkt:
Murphy hou toch alsjeblieft eens keer op met te pretenderen dat je alles zo goed weet

Of ik alles echt zo goed analyseer is nog maar de vraag. Ik probeer het wel. Wat ik wel al vele jaren hier zie is de flagrante kortzichtigheid van velen waarvan ik aanneem dat het KLM medewerkers zijn. Met een wel bijna agressieve toon en benadering wordt elk realistisch gezond boeren verstand aangevallen op een manier die ontmoedigt en wegjaagt.
En dan is het nu zo ver dat al die jaren zakken vullen en riante regelingen afdwingen heeft geleid tot een niet controleerbare situatie met mogelijk faillissement tot gevolg.
Ik geef toe dat ik wel eens een "I-Told-You-So" moet onderdrukken.

Als dit artikel de uitkomst was van het bezoek van de AFKL directie zou ik flink pissed off zijn als KLM directielid en bloedlink.
Nee, de werkelijke reden was niet alleen een greep uit de kas, maar ook een vergadering om het veranderde beleid te bespreken met de protesterende KLM directie. KLM is geen N.V. meer maar een B.V. met een dagelijks bestuur en RvC. Je moet naar de pijpen dansen van de aandeelhouder (AFKL).

Ik weet niet hoe anderen hier tegenaan kijken, maar als de kas van een bedrijf wordt leeggehaald staat de directie van dat bedrijf buitenspel.
En als in hetzelfde persbericht wordt medegedeeld dat er twee keer zoveel moet worden omgebogen en dat het meeste van KLM vandaan moet komen dan denk ik dat de KLM vliegers over een maand of 12 nog heel blij mogen zijn als er nog een baan is.
 
Laatst bewerkt:
KLM en AF dansen naar de pijpen van de holding, en de holding danst naar de pijpen van de kredietverstrekkers.
Dat het kasgeld van zowel AF en KLM naar de holding moet is natuurlijk geen goed teken. Blijkbaar hebben de de kredietverstrekkers gezegd dat de holding de touwtjes strakker in handen moet houden.
KLM was ooit de kip met het gouden ei voor de holding maar dat is nu niet meer het geval. Het heeft de fransen ieder geval niet lang geduurd om de aandacht volledig naar KLM te laten verschuiven.

En ja de fransen vreten liever eerst KLM op dan dat ze in hun eigen vel moeten snijden. Het word hoog tijd dat er nu ook op politiek niveau met de fransen gesproken gaat worden, voordat hier een hele arbeidsmarkt om zeep geholpen word door een stelletje chauvinisten die geen operatie willen uitvoeren op hun eigen stinkende wonden.

En anders maar 2 weken volop staken en nog een half miljard er door heen jagen, dan laat je
iig zien aan de fransen dat het hier ook kan bloeden.
 
De berichtgeving van de laatste paar dagen is zorgelijk. De VNV wil arbeidsvoorwaarden ruilen tegen meer invloed via een zetel in de RvC van het bedrijf en de holding. De Juniac ziet dat uiteraard wel zitten, want het levert een forse besparing op zonder dat er nadelige gevolgen voor hem aan verbonden zijn. Met één zetel in de RvC kun je namelijk precies het volgende uitrichten: Geen Ene F*ck. Het enige voordeel is dat je het misschien wat eerder weet als de hele toko daadwerkelijk over de rand van de afgrond tieft in plaats van er vlak langs blijven manoeuvreren.

'Ja maar we krijgen dan ook aandelen!' Waarin dan? Een bedrijf dat geldschieters met geen stok willen aanraken en waar het overgebleven geld uit alle hoeken op één hoop in Parijs bij elkaar moet worden geschraapt om nieuwe kisten te kunnen kopen ... voor Transavia France godbetert! (Dat is die 'low cost carrier' van AF die helemaal niet achter de muziek aanloopt en die zó veelbelovend is dat ze al in 2018 winst verwachten te draaien. Naar eigen inschatting, that is...).

Intussen moet er nog even 700 miljoen aan besparingen worden gevonden bij KLM en wel rap want anders kunnen we geen investeringen doen in productverbetering en nieuw materieel om de concurrentie bij te blijven. Bij AF wachten we daar nog een paar maanden mee totdat de heren en dames personeelsleden hun vakbondsvertegenwoordigers hebben verkozen voor dit jaar (daar moet kennelijk 1,3 miljard worden bezuinigd: niets om overhaaste beslissingen over te nemen, naturellement...).

Als ik bij de Koninklijke werkte (of een aanverwante maatschappij) zou ik twee handen nodig hebben om te voorkomen dat mijn broek afzakt. Da's eigenlijk maar beter, anders kun je ze namelijk alleen maar gebruiken om de haren uit je kop te trekken. Verkoop van een stuk KLM aan bijvoorbeeld Etihad zou je dan nog bijna als bevrijdend kunnen ervaren...
 
Laatst bewerkt:
De berichtgeving van de laatste paar dagen is zorgelijk. De VNV wil arbeidsvoorwaarden ruilen tegen meer invloed via een zetel in de RvC van het bedrijf en de holding. De Juniac ziet dat uiteraard wel zitten, want het levert een forse besparing op zonder dat er nadelige gevolgen voor hem aan verbonden zijn. Met één zetel in de RvC kun je namelijk precies het volgende uitrichten: Geen Ene F*ck. Het enige voordeel is dat je het misschien wat eerder weet als de hele toko daadwerkelijk over de rand van de afgrond tieft in plaats van er vlak langs blijven manoeuvreren.

'Ja maar we krijgen dan ook aandelen!' Waarin dan? Een bedrijf dat geldschieters met geen stok willen aanraken en waar het overgebleven geld uit alle hoeken op één hoop in Parijs bij elkaar moet worden geschraapt om nieuwe kisten te kunnen kopen ... voor Transavia France godbetert! (Dat is die 'low cost carrier' van AF die helemaal niet achter de muziek aanloopt en die zó veelbelovend is dat ze al in 2018 winst verwachten te draaien. Naar eigen inschatting, that is...).

Intussen moet er nog even 700 miljoen aan besparingen worden gevonden bij KLM en wel rap want anders kunnen we geen investeringen doen in productverbetering en nieuw materieel om de concurrentie bij te blijven. Bij AF wachten we daar nog een paar maanden mee totdat de heren en dames personeelsleden hun vakbondsvertegenwoordigers hebben verkozen voor dit jaar (daar moet kennelijk 1,3 miljard worden bezuinigd: niets om overhaaste beslissingen over te nemen, naturellement...).

Als ik bij de Koninklijke werkte (of een aanverwante maatschappij) zou ik twee handen nodig hebben om te voorkomen dat mijn broek afzakt. Da's eigenlijk maar beter, anders kun je ze namelijk alleen maar gebruiken om de haren uit je kop te trekken. Verkoop van een stuk KLM aan bijvoorbeeld Etihad zou je dan nog bijna als bevrijdend kunnen ervaren...

Die 700 miljoen is wel verspreid over 5 jaar, was de berichtgeving een tijd geleden. De vliegers zijn bereid volgens luchtvaartnieuws gemiddeld meer dan €23,000 in te leveren op hun jaarloon. Wat een besparing is van 65 miljoen per jaar.

Dat is bijna de helft van de jaarlijkse besparing (als 700 miljoen in 5 jaar nog steeds het doel is). Als andere werknemers dan ook een steentje bijdragen en er gekeken wordt waar de operatie verder geoptimaliseerd kan worden, dan is die besparing van 140 miljoen per jaar niet helemaal onhaalbaar...

Verder zitten de vliegtuigen van KLM toch behoorlijk vol. Heb de cijfers even niet zo bij de hand, maar ik meende dat KLM qua load factor toch wel bij de top behoorde.

Ik zou dan toch heel simplistisch zeggen. Dan moet je toch wel winst kunnen maken...

Maar iemand een idee hoe ze er bij Air France tegen aan kijken? Wat is daar de tendens? Zijn ze ook bereid om meer dan €23,000 (of liever nog wat meer) in te leveren?
 
Die 700 miljoen is wel verspreid over 5 jaar, was de berichtgeving een tijd geleden. De vliegers zijn bereid volgens luchtvaartnieuws gemiddeld meer dan €23,000 in te leveren op hun jaarloon. Wat een besparing is van 65 miljoen per jaar.
Dat bedrag is nergens genoemd. Voorlopig alleen efficiënter werken (4-mans ops weg, extra RV dag weg, minder lange stops in hotels). Al deze besparingen, FP, betekent in elk geval harder werken en promotievertraging, omdat je het werk met minder personeel aan kan.


Verder zitten de vliegtuigen van KLM toch behoorlijk vol.....Ik zou dan toch heel simplistisch zeggen. Dan moet je toch wel winst kunnen maken...
Beste FP, bezettingsgraad of benuttingsgraad zegt helemaal niets. Yield, daar gaat het om. De yield staat al jaren onder druk en de kosten stijgen.
Wat zegt die bezettingsgraad dan?!
 
Verder zitten de vliegtuigen van KLM toch behoorlijk vol. Heb de cijfers even niet zo bij de hand, maar ik meende dat KLM qua load factor toch wel bij de top behoorde.

Heb er een paar voor je opgezocht via Flightglobal:
-KLM 85.8
-KLM cityhopper: 79.7
-Air France: 82.5
-Ryanair 82.7
-Lufthansa 79.4
-British Airways 81

De pax zijn er zeker voor de groep.... Nu het financiële resultaat nog :)
Geen idee wat de CASK figuren voor de groep zijn, maar ik durf erop te wedden dat ze hoger zijn dat de 3 laatst genoemde airlines...
 
Beste FP, bezettingsgraad of benuttingsgraad zegt helemaal niets. Yield, daar gaat het om. De yield staat al jaren onder druk en de kosten stijgen.
Wat zegt die bezettingsgraad dan?!

Simpel. Ondanks het idee wat sommige hebben dat de KLM slechte service heeft, te duur is, zou ik gezien de cijfers daar toch niet zo heel snel aan twijfelen.
Waarom zijn er anders nog zoveel klanten die nog voor de KLM kiezen.

Het product moet natuurlijk wel geïnnoveerd blijven worden. Steeds blijven voldoen aan de verwachtingen is moeilijk, maar vooralsnog slaagt de KLM er aardig in.

En dank @Foohke voor de cijfers. Maar zoals je ook zegt, de yield is belangrijker. Waarom dan focussen op het innoveren en het maken van een nog beter product, als de load factors al behoorlijk hoog zijn? Dan kan beter de energie/tijd en middelen ingezet worden om de bedrijfsvoering af te slanken en de schulden terug te dringen dan dat er een hoop geld geïnvesteerd wordt aan (wie zal het zeggen?) een paar procent meer pax...
 
Denk dat de bezettingsgraad van C-Class nog veel belangrijker is dan de bezettingsgraad in de hele kist. En was het daar niet juist waar het ook aan schortte, de service en product in C-Class
 
FP: de voornaamste reden dat de bezettingsgraad bij KLM nog op een acceptabel niveau zit is de prijs waartegen ze hun tickets in de markt zetten, dat blijft voor het overgrote deel van de klanten namelijk het belangrijkste criterium om voor een bepaalde maatschappij te kiezen. Als KLM voor haar tickets een prijs vroeg die voldoende was om de benodigde investeringen te doen én de kosten te dekken stapte de helft niet meer bij ze in...

AF gaf na de pilotenstaking al aan dat veel van de daardoor gederfde inkomsten veroorzaakt werden doordat ze gedwongen de ticketprijzen laag moesten houden om klanten terug te lokken en te houden.

KLM is als een bakker die, onder druk van concurrentie, zijn broden tegen lagere prijzen moet aanbieden om nog enige kasstroom te genereren. Die kasstroom is echter niet genoeg om zijn hypotheek en personeel van te betalen plus de kosten voor grondstoffen en machines. Hij heeft daarom zijn tent verkocht aan een grotere bakker uit een andere stad, met de garantie dat hij de eerste acht jaar gewoon zijn eigen bedrijfsvoering runt. Die periode is nu voorbij, en nu zegt de grote bakker uit de andere stad dat hij al het geld van zijn rekening-courant dat hij niet nodig heeft voor de dagelijkse bedrijfsvoering moet overmaken naar de rekening-courant van de grote bakker.

Zorgwekkend...
 
Heb er een paar voor je opgezocht via Flightglobal:
-KLM 85.8
-KLM cityhopper: 79.7
-Air France: 82.5
-Ryanair 82.7
-Lufthansa 79.4
-British Airways 81

De pax zijn er zeker voor de groep.... Nu het financiële resultaat nog :)
Geen idee wat de CASK figuren voor de groep zijn, maar ik durf erop te wedden dat ze hoger zijn dat de 3 laatst genoemde airlines...

Een bekende Ier heeft in het verleden wel eens de volgende uitspraak gedaan "een kist vullen is niet moeilijk, zelfs mijn grootmoeder kan dat. Winst maken is een ander verhaal"

Hij praat vaak onzin maar met deze uitspraak slaat die de spijker op zijn kop, maak de prijzen laag genoeg en je vult de kist.
 
KLM is als een bakker die, onder druk van concurrentie, zijn broden tegen lagere prijzen moet aanbieden om nog enige kasstroom te genereren. Die kasstroom is echter niet genoeg om zijn hypotheek en personeel van te betalen plus de kosten voor grondstoffen en machines. Hij heeft daarom zijn tent verkocht aan een grotere bakker uit een andere stad, met de garantie dat hij de eerste acht jaar gewoon zijn eigen bedrijfsvoering runt. Die periode is nu voorbij, en nu zegt de grote bakker uit de andere stad dat hij al het geld van zijn rekening-courant dat hij niet nodig heeft voor de dagelijkse bedrijfsvoering moet overmaken naar de rekening-courant van de grote bakker. Zorgwekkend...
Zeer correcte omschrijving SJ.
 
Een bekende Ier heeft in het verleden wel eens de volgende uitspraak gedaan "een kist vullen is niet moeilijk, zelfs mijn grootmoeder kan dat. Winst maken is een ander verhaal"

Hij praat vaak onzin maar met deze uitspraak slaat die de spijker op zijn kop, maak de prijzen laag genoeg en je vult de kist.

Klopt helemaal!
Vandaar dat ik ook de betreffende 3 concurrenten gekozen heb. Alle drie een lagere loadfactor dan KLM, maar wél winstgevende bedrijven...

Die Ier is zo gek nog niet.. :biertje:
Als we het over dezelfde hebben (?) dan zei hij laatst ook
if I had known being nicer to our customers was going to work so well I would have done it years ago
Met andere woorden: Customer experience is all that matters..

Ik durf niks over KLM's product te zeggen, maar als de hier gezegde dingen waar zijn mbt KLM's (onboard) service, dan is dat duidelijk een gebied wat aangepakt moet worden...
(maar goed, dan moeten daar de financiele middelen natuurlijk ook wel voor aanwezig zijn...)
 
Laatst bewerkt:
gederfde inkomsten veroorzaakt werden doordat ze gedwongen de ticketprijzen laag moesten houden om klanten terug te lokken en te houden.

Zorgwekkend...

Ja maar... "KLM tickets zijn veel te duur". Dat is toch algemeen bekend? Nietwaar Murph?

Bovendien gaat 't kasgeld niet naar AF, zoals je suggereert, maar naar de Holding. Maar laten we vooral niet de feiten in de weg laten staan voor een smeuig verhaal, nietwaar?

Anyway, veel plezier met 't verdraaien van de feiten. Ik ga weer 's lekker 6 dagen naar BKK in mijn 5 sterren hotel met slippers aan 't zwembad. Voor zolang 't nog duurt...
 
Terug
Bovenaan