Luchtvaartmaatschappij KLM moet overtollig kasgeld aan de holding Air France-KLM afstaan. Dat maakte financieel bestuurder Pierre-François Riolacci van Air France-KLM vrijdag bekend op een persbijeenkomst in Amstelveen, met een zware bezetting van zeven bestuurders van Franse en Nederlandse zijde.
Hoewel de financieel bestuurder ontkende dat er geld van het ene bedrijfsonderdeel naar het andere 'gepompt' wordt, moet er wel degelijk geld richting Riolacci. Hij wil het geld gebruiken voor het aantrekken van financiering. Desgevraagd zei Riolacci dat het gaat om €1 mrd aan liquide middelen van KLM per jaar. In het komend halfjaar moet het bestuur beslissen over dit onderdeel van cashmanagement.
Strijd
Bronnen binnen KLM stellen dat er sprake is van een strijd tussen enerzijds de Nederlandse directie en de raad van commissarissen (rvc) en anderzijds het holdingbestuur, gevormd door Alexandre de Juniac en de eerder genoemde Riolacci. Bezwaren vanuit de Nederlandse ondernemingsraad en de rvc over het afstaan van de kas worden terzijde geschoven, omdat Air France-KLM de uiteindelijke eigenaar is van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. De financieel directeur van KLM, Erik Swelheim, zit tussen twee vuren, omdat Riolacci zijn baas is, aldus de bronnen. De Juniac en Riolacci staan zwaar onder druk, als gevolg van drie winstwaarschuwingen in het voorgaande jaar. Zij moeten de komende maanden met positief nieuws komen richting aandeelhouders. De rvc wil niet op de kwestie reageren.
Transavia
Riolacci zei vrijdag dat hij het kasgeld van KLM en ook dat van Air France nodig heeft om betere toegang tot de kapitaalmarkten te krijgen. Maar bronnen binnen KLM stellen dat hij het geld ook nodig heeft om nieuwe vliegtuigen voor Transavia Frankrijk te kopen. Die worden gekocht door de holding, in plaats van door Air France.