De uitdagingen van de Koninklijke....

Inderdaad mooie grafiek Orange.

Wat mij initieel opviel was het grote aantal grondpersoneel dat KLM heeft. Van kantoor tot TD tot passage. Ik denk dat daar ook eens keihard in gesneden moet worden en dat men meer naar de core moet gaan: het vliegen. Zoals ik al eerder zei is het belachelijk dat er op buitenstations een TD zit voor 3 Europa vluchten per dag. Een derde partij als grondafhandeling (aviapartner, menzies of weet ik veel), maakt de grondafhandeling goedkoper en meer concurrerend. Nu gaat de concurrentie tussen de eilandjes met hun eigen budgetjes, dat maakt het bedrijf kapot.

Zo gaat het verhaal dat ooit de ene hangaar een trap moest lenen van aan andere TD afdeling. Deze trap moest natuurlijk doorgefactureerd worden. Probleem was dat de afdeling die deze trap verhuurde dermate "duur" was dat men de trap maar bij een externe partij ging huren. Dat is toch te gek voor woorden?

Betreffende de cabine ben ik eens benieuwd hoeveel man (vrouw) personeel die aantal FTE's zijn. Gezien de grote hoeveelheid deeltijders denk ik dat je daar gemakkelijk 30% bij op kunt tellen. In deze loonkosten zitten de kosten voor de trainingen, uniform etc. en inefficiëntie natuurlijk niet verwerkt.

Met betrekking tot het voorstel van de VNV; deze 65 miljoen zijn natuurlijk jaarlijkse kosten en niet eenmalig, dat moeten we niet vergeten. Nergens wordt vermeld dat de VNV er ook precies 10% voor terug wilt. Natuurlijk is die 65 miljoen van KLM en niet van de VNV, dus de VNV kan natuurlijk geen lening verstrekken aan de KLM. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik ben het met je eens dat de rentelasten het bedrijf kapot maken, we zijn dan ook al technisch failliet. De noodzaak tot bezuinigingen heeft de VNV altijd al gezien en daarom al meerdere malen constructief in bezuinigingen gestaan. Waar er bij de vliegers specifieke bedragen worden ingeleverd door bijv. een 13e maand in te leveren, levert de cabine in door een nieuw loongebouw voor nieuw personeel. Hun besparingen worden dus pas over een langere tijd merkbaar.

Daarbij hebben de andere bonden (vooral cabine) tijdens de vorige CAO rondes ontzetten veel vertraging technieken toegepast (kennen we KLC Europa nog?), terwijl de VNV altijd bereid is meteen te praten. Ook nu weer is de VNV concreet met voorstellen gekomen terwijl andere bonden eerst KLM overladen met domme en overbodige vragen. Dat ze dan op hun pik getrapt zijn dat ze nu eens niet mee kunnen liften met de VNV is hun probleem.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wat mij dan weer opvalt is dat de vliegers gemiddeld meer dan drie keer zoveel kosten per FTE...
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk niet, maar in plaats van een aanwezig donkerbruin vermoeden heeft iemand het nu eens overzichtelijk in een grafiekje gezet. Draagt niet bepaald bij aan de gezelligheid aan de onderhandelingstafel vandaag, denk ik...
 
Inderdaad mooie grafiek Orange.
Daarbij hebben de andere bonden (vooral cabine) tijdens de vorige CAO rondes ontzetten veel vertraging technieken toegepast (...), terwijl de VNV altijd bereid is meteen te praten. Ook nu weer is de VNV concreet met voorstellen gekomen terwijl andere bonden eerst KLM overladen met domme en overbodige vragen. Dat ze dan op hun pik getrapt zijn dat ze nu eens niet mee kunnen liften met de VNV is hun probleem.
Daar valt veel op af te dingen, Max. Met alle respect, maar jij kijkt -zoals zovelen- eerst naar de anderen en de urgentie ontbreekt in jouw verhaal.
Het grote verschil in de benadering van de CAO onderhandelingen is dat VNV met een dubbele agenda komt op hetzelfde moment dat FNV met een eis van 3% en VNC met een lijst van vragen komt. Hetzelfde doel, verschillende tactiek.
Het slaat allemaal nergens op.

KLM alleen betaalt ruim €200.000 per dag aan rente van de enorme schuld. Daar moeten een hoop tickets voor worden verkocht.

Het gaat er niet eens meer om of vliegers of grond/cabine te veel verdienen, het gaat erom dat het bedrijf dit niet lang trekt. Zoals zovelen hier zeggen: AFKL is technisch failliet met een alsmaar toenemend negatief eigen vermogen.
Op dit moment (Q4 en Q1) dekken de inkomsten de kosten niet eens. En de vooruitzichten zijn ronduit belabberd.
Direct probleem is dat investeringen niet meer kunnen, want welke financiële instantie gaat aan een technisch failliet bedrijf nog geld lenen. De Dreamliners zullen dus in elk geval niet gekocht kunnen worden, maar hooguit geleased tegen zeer hoge kosten.

Nu al verliest AFKL dagelijks meer marktaandeel van concurrentie. Dit terugkrijgen is een kolossale klus waarbij op alle fronten keihard moet worden gewerkt om de klant weer terug te lokken. Beter product, netwerk, service, innovatie, klantgerichtheid, prijs. En dat kost veel geld. Geld is er niet.

De spiraal naar beneden is ingezet. Een bezuinigingstarget van €700 miljoen betekent bijna de helft van de totale loonkosten van KLM. De helft!

Als de vliegers het vroegpensioen op 56 zouden kunnen laten varen (tegen uitspraak van Hoger Raad in), 4-mans operatie schrappen, extra vrije dagen (Doppler?) schrappen, dubbele overnachting in dure hotels, verplichte vrije dagen (dus de 'wet' van EU-FTL zouden gaan vliegen), dan bespaart dat slechts 10% van totale KLM loonkosten, nog geen éénderde van de kosten cockpit.
Dat zou constructief zijn. Maar onmogelijk (uitspraak Hoge Raad verbiedt doorvliegen).

Zeg het maar Max. Waar moet er dan in het vliegerkorps op worden bezuinigd?

Noot: als er naar buiten komt hoe slecht het in werkelijkheid gaat met AFKL dan koopt toch geen toerist meer een ticket? Die speelt op 'safe' en plant zijn vakantie met een financieel gezonde maatschappij. Dan kan AFKL de tent onmiddellijk sluiten.
Dit scenario heeft zich met alle grote juriassic carriers afgespeeld (PanAm, TWA, Sabena, Swissair, Eastern).
Het enige dat nu nog helpt is een unanieme boodschap van alle bonden dat koste wat het kost AFKL zal worden gered. Schouders eronder!

Utopie. Dat weet ik.
 
Laatst bewerkt:
249.000 gemiddeld per FTE is wel echt heel veel geld. Dat betekent ook dat de salaris opbouw heel stijl is.. dus niet alleen de coco die "relatief" hoog begint maar ook de hele middenlaag die hoog is.

mmm

Er staat per FTE .. dus ik neem aan dat alle deeltijders zijn omgerekend.. en ik neem aan dat dit inclusief pensioenlasten is?
 
249.000 gemiddeld per FTE is wel echt heel veel geld....Er staat per FTE .. dus ik neem aan dat alle deeltijders zijn omgerekend.. en ik neem aan dat dit inclusief pensioenlasten is?
Dit zijn alle kosten exclusief training/scholing en back-office.
Mijn berekening voor 2015 ligt op €260k per FTE. Daarvan is ⅓ pensioenafdracht.


Wat wil je nu eigenlijk zeggen Murphy?
All is lost. Zie:
Dat je maar beter je CV kan gaan bijwerken.
Uit de eerste reacties van de bonden te zien is duidelijk dat er nog een hoop koppen in het zand zitten.
Logboek niet vergeten (IL&T logboek eisen)
 
Het feit alleen al dat de premie vrijval toe komt aan de vlieger.....Voor de jonge mannen een must om hun pensioen nog wat op te kunnen krikken. Maar hoe zit het met de vliegers die nog twee jaar te gaan hebben en hun ''pensioenpot'' op orde hebben? Die worden wel heel erg duur.....Doorvliegen wordt dan zeker een kostbare oefening voor de KLM.....
Dan de berichten, niet alleen in de Telegraaf, maar andere gerenommeerde bladen over de kritieke situatie......
 
@ SlimJim: ik ben eens benieuwd hoeveel BA en LH per FTE kwijt zijn.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Murpy?

Hij wil helemaal niks zeggen, maar probeert te provoceren door mensen woorden in de mond te leggen.

Maar zo dom als hij is vergeet hij dat ik reeds in post #670 mijn ideeën voor bezuinigingen bij de Vliegdienst (hoezo dus alleen naar andere bonden wijzen?) uiteengezet heb en hij daar in post #671 met een warrig verhaal (zoals altijd) op heeft gereageerd.

Volgens mij ging Murphy toch al naar Norwegian?

P.s. Op de KLM Facebook zie ik steeds vaker berichten van stewardessen die 8 of 9 dagen in SFO, SIN of MNL hebben. Of je vanuit MNL makkelijk naar Sydney kunt....
 
Het feit alleen al dat de premie vrijval toe komt aan de vlieger.....Voor de jonge mannen een must om hun pensioen nog wat op te kunnen krikken. Maar hoe zit het met de vliegers die nog twee jaar te gaan hebben en hun ''pensioenpot'' op orde hebben? Die worden wel heel erg duur.....Doorvliegen wordt dan zeker een kostbare oefening voor de KLM.....
Deels juist, Rip. Niemand wordt 'duur'der dan nu: premievrijval is de premie die tot 1-1-2015 voor die vlieger werd gestort in pensioenfonds.
Het beeld dat oudere vliegers (of 'doorvliegers') duurder worden dan voor 1-1-2015 is onjuist.
Er kwam een pamflet voorbij waarin een groep van vooral ex KLu vliegers hebben aangeboden hun vrijvallende afdracht ter beschikking te stellen van het korps (lees: de jongere vliegers) voor compensatie van schade (?). Het werd weggehoond.
Overigens kan dat voorstel helemaal niet. Als zouden partijen anders willen: Hoge Raad heeft gesteld dat een eind van contract op 56 jaar noodzakelijk is voor doorstroming. Hoge Raad heeft geen ruimte gelaten om eventuele schade finacieel te compenseren.


Volgens mij ging Murphy toch al naar Norwegian?
:confused:
Foute info, Max. Ik werk bij een keurig bedrijf en ga over 10 jaar en 11 maanden met pensioen. Of eerder als ik wil. Norwegian? Dacht het niet. Kunnen mij niet betalen.
 
Toch niet op 28 dec 2025 hè, alhoewel, je zou hem zo maar kunnen zijn...qua uitlatingen als twee druppels water...

Edit jaartal pensioen
 
Laatst bewerkt:
Pas maar op 180BT, voor je het weet krijg je allerhande PM's waarbij je beschuldigd wordt van incorrectie insinuaties... Toen ik in het begin dacht dat hij niet vloog heb ik nooit wat gehoord, verbaast me dat hij zich nu ineens zo sterkt meent te moeten verdedigen.

Daarbij zijn er meerdere mensen die van mening zijn dat deze twee persoonlijkheden overeenkomen...
 

Dat kun je wel zeggen. Volgens dit artikel is er een claimemissie noodzakelijk van 1,5 miljard euro om AFKL nog 6-18 maanden 'in de lucht' te houden [bovenop een zeer zwaar herstructureringsprogramma].
Verder wordt er de verwaching uitgesproken dat AF de langste periode met stakingen tegemoet gaat uit haar geschiedenis.

En de VNV wil aandelen in dit bedrijf...?!
Ik zou short gaan.
 
Uit het FD van vandaag:

Citaat:

Etihad

Maar ook James Hogan, de bestuursvoorzitter van het Arabische Etihad is donderdag in Amsterdam aangekomen voor overleg. Etihad is strategisch partner van Air France-KLM. Zijn aanwezigheid voedt speculaties dat er mogelijk een grote gebeurtenis op til staat.

Air France-KLM heeft snel geld nodig, vanwege de eigen beroerde financiële positie.

Bron:
http://fd.nl/ondernemen/1088769/air-france-klm-wil-2-mrd-bezuinigen

Wellicht om 09:00 uur long gaan?
 
Je mist daadkracht op directieniveau. Transform 2020 in de zomer aangekondigd en de eerste concrete maatregel moet nog worden aangekondigd en ingevoerd. In een half jaar drie winstwaarschuwingen vanuit de anonieme holding. Tijd voor managers die doorpakken.
 
Terug
Bovenaan