Inderdaad mooie grafiek Orange.
Wat mij initieel opviel was het grote aantal grondpersoneel dat KLM heeft. Van kantoor tot TD tot passage. Ik denk dat daar ook eens keihard in gesneden moet worden en dat men meer naar de core moet gaan: het vliegen. Zoals ik al eerder zei is het belachelijk dat er op buitenstations een TD zit voor 3 Europa vluchten per dag. Een derde partij als grondafhandeling (aviapartner, menzies of weet ik veel), maakt de grondafhandeling goedkoper en meer concurrerend. Nu gaat de concurrentie tussen de eilandjes met hun eigen budgetjes, dat maakt het bedrijf kapot.
Zo gaat het verhaal dat ooit de ene hangaar een trap moest lenen van aan andere TD afdeling. Deze trap moest natuurlijk doorgefactureerd worden. Probleem was dat de afdeling die deze trap verhuurde dermate "duur" was dat men de trap maar bij een externe partij ging huren. Dat is toch te gek voor woorden?
Betreffende de cabine ben ik eens benieuwd hoeveel man (vrouw) personeel die aantal FTE's zijn. Gezien de grote hoeveelheid deeltijders denk ik dat je daar gemakkelijk 30% bij op kunt tellen. In deze loonkosten zitten de kosten voor de trainingen, uniform etc. en inefficiëntie natuurlijk niet verwerkt.
Met betrekking tot het voorstel van de VNV; deze 65 miljoen zijn natuurlijk jaarlijkse kosten en niet eenmalig, dat moeten we niet vergeten. Nergens wordt vermeld dat de VNV er ook precies 10% voor terug wilt. Natuurlijk is die 65 miljoen van KLM en niet van de VNV, dus de VNV kan natuurlijk geen lening verstrekken aan de KLM. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben het met je eens dat de rentelasten het bedrijf kapot maken, we zijn dan ook al technisch failliet. De noodzaak tot bezuinigingen heeft de VNV altijd al gezien en daarom al meerdere malen constructief in bezuinigingen gestaan. Waar er bij de vliegers specifieke bedragen worden ingeleverd door bijv. een 13e maand in te leveren, levert de cabine in door een nieuw loongebouw voor nieuw personeel. Hun besparingen worden dus pas over een langere tijd merkbaar.
Daarbij hebben de andere bonden (vooral cabine) tijdens de vorige CAO rondes ontzetten veel vertraging technieken toegepast (kennen we KLC Europa nog?), terwijl de VNV altijd bereid is meteen te praten. Ook nu weer is de VNV concreet met voorstellen gekomen terwijl andere bonden eerst KLM overladen met domme en overbodige vragen. Dat ze dan op hun pik getrapt zijn dat ze nu eens niet mee kunnen liften met de VNV is hun probleem.
Wat mij initieel opviel was het grote aantal grondpersoneel dat KLM heeft. Van kantoor tot TD tot passage. Ik denk dat daar ook eens keihard in gesneden moet worden en dat men meer naar de core moet gaan: het vliegen. Zoals ik al eerder zei is het belachelijk dat er op buitenstations een TD zit voor 3 Europa vluchten per dag. Een derde partij als grondafhandeling (aviapartner, menzies of weet ik veel), maakt de grondafhandeling goedkoper en meer concurrerend. Nu gaat de concurrentie tussen de eilandjes met hun eigen budgetjes, dat maakt het bedrijf kapot.
Zo gaat het verhaal dat ooit de ene hangaar een trap moest lenen van aan andere TD afdeling. Deze trap moest natuurlijk doorgefactureerd worden. Probleem was dat de afdeling die deze trap verhuurde dermate "duur" was dat men de trap maar bij een externe partij ging huren. Dat is toch te gek voor woorden?
Betreffende de cabine ben ik eens benieuwd hoeveel man (vrouw) personeel die aantal FTE's zijn. Gezien de grote hoeveelheid deeltijders denk ik dat je daar gemakkelijk 30% bij op kunt tellen. In deze loonkosten zitten de kosten voor de trainingen, uniform etc. en inefficiëntie natuurlijk niet verwerkt.
Met betrekking tot het voorstel van de VNV; deze 65 miljoen zijn natuurlijk jaarlijkse kosten en niet eenmalig, dat moeten we niet vergeten. Nergens wordt vermeld dat de VNV er ook precies 10% voor terug wilt. Natuurlijk is die 65 miljoen van KLM en niet van de VNV, dus de VNV kan natuurlijk geen lening verstrekken aan de KLM. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben het met je eens dat de rentelasten het bedrijf kapot maken, we zijn dan ook al technisch failliet. De noodzaak tot bezuinigingen heeft de VNV altijd al gezien en daarom al meerdere malen constructief in bezuinigingen gestaan. Waar er bij de vliegers specifieke bedragen worden ingeleverd door bijv. een 13e maand in te leveren, levert de cabine in door een nieuw loongebouw voor nieuw personeel. Hun besparingen worden dus pas over een langere tijd merkbaar.
Daarbij hebben de andere bonden (vooral cabine) tijdens de vorige CAO rondes ontzetten veel vertraging technieken toegepast (kennen we KLC Europa nog?), terwijl de VNV altijd bereid is meteen te praten. Ook nu weer is de VNV concreet met voorstellen gekomen terwijl andere bonden eerst KLM overladen met domme en overbodige vragen. Dat ze dan op hun pik getrapt zijn dat ze nu eens niet mee kunnen liften met de VNV is hun probleem.
Laatst bewerkt: