Ik hoor van diverse leden dat het KLM-salaris "marktconform" is.
Wordt gebracht als feit, maar is het totaal niet. In tegendeel, fors meer dan bij andere vliegmaatschappijen, ruim het dubbele van vergelijkbare andere functies. Zelfs binnen de KLM-groep ligt het scheef. Kijk ik er extern naar dan is het bijvoorbeeld opmerkelijk dat er bij Transavia minder wordt verdiend voor hetzelfde werk op dezelfde kist voor iemand met dezelfde ervaring en leeftijd. Het is niet mijn bedoeling om in discussie op 3 cijfers achter te komma te belanden, maar het lijkt mij overduidelijk dat KLM-salarissen van de vliegers fors boven de marktwaarde van een vlieger liggen.
Wordt gebracht als feit, maar is het totaal niet. In tegendeel, fors meer dan bij andere vliegmaatschappijen, ruim het dubbele van vergelijkbare andere functies. Zelfs binnen de KLM-groep ligt het scheef. Kijk ik er extern naar dan is het bijvoorbeeld opmerkelijk dat er bij Transavia minder wordt verdiend voor hetzelfde werk op dezelfde kist voor iemand met dezelfde ervaring en leeftijd. Het is niet mijn bedoeling om in discussie op 3 cijfers achter te komma te belanden, maar het lijkt mij overduidelijk dat KLM-salarissen van de vliegers fors boven de marktwaarde van een vlieger liggen.
Mooi verhaal, klopt alleen niets van. Ik werk in zo'n sector en neem hier en daar nog wel 's iemand aan...Dat betwijfel ik toch ten zeerste. Een gewilde HBO-opleiding? Zoiets als bedrijfskunde, technische bedrijfskunde verdienen gemiddeld 2500 euro bruto per maand. Met 3 jaar ervaring, loopt het richting de 3200 euro bruto. Een afgestudeerd tandarts verdient €4000 (weliswaar WO, maar toch).
Daar komt nog bij. Iemand met een kantoorbaan heeft vaak een auto van de zaak, een laptop, een mobieltje. Lease auto's waar je zo 15,000 km per jaar privé mee mag rijden. Dat is toch weeer ruim €100 bovenop je maandsalaris die je krijgt.