De uitdagingen van de Koninklijke....

Eerlijk gezegd sta ik wel altijd samen met de Senior Purser de passagiers te verwelkomen. Tenminste als we met drie vliegers zijn. KLM vindt het nog steeds belangrijk dat de eindverantwoordelijke aan boord zichtbaar is en zichtbaar interesse toont in de klant. Schijnt nogal wat onderzoek naar gedaan te zijn. Net zoals het dragen van de pet. Iets met "net als vroeger". (Wellicht hecht de Nederlandse passagier er minder aan.)

Verder is er regelmatig "gedoe" tijdens het instappen, discussies met grondpersoneel, passagiers die gedronken hebben of bang zijn, noem maar op. Daar sta ik dan meteen bij. Dat wordt altijd gewaardeerd door de SP en is mijn manier om aan het begin van de vlucht te investeren in de samenwerking met mijn cabinebemanning. Kan op een later moment goed van pas komen. Iets met "get out of your bunker".
 
Wat nfs zegt makes sense maar lijkt mij niet iets voor een sop. Uiteindelijk is de baas verantwoordelijk en moet hij dus zelf naarbeste vermogen bepalen hoe hij de vluchtvoorbereiding doet. Als daar ruimte is om de paxwelkom te heten .. Prima.. Als het helpt om alvast eengoede start met de crew te hebben.. Des te beter.

Wat drijft FNV dat ze hun wensen (laten we t vooral geen eisen noemen) zo presenteren? De sense of urgency lijkt totaal niet doorgedrongen te zijn.

Overigens is de opmerking over externe consultants tegen absurde bedragen wel zeer terecht. Dat geldt ditto ook voor overheden. Ik ben benieuwd over hoeveel geld we t hier hebben?
 
Eerlijk gezegd sta ik wel altijd samen met de Senior Purser de passagiers te verwelkomen.....Dat wordt altijd gewaardeerd door de SP en is mijn manier om aan het begin van de vlucht te investeren in de samenwerking met mijn cabinebemanning. Kan op een later moment goed van pas komen. Iets met "get out of your bunker".
Je lijkt me werkelijk een voorbeeldig KLM gezagvoerder, NfS! :biertje:
De eerste woorden die een officier leert tijdens de officiersopleiding zijn de woorden "Carry On Sergeant!" Daarmee spreekt hij vertrouwen uit en legt hij het initiatief van de uitvoering waar die hoort: de parate kennis in het veld. Met je neus er bovenop staan werkt dan averechts (pottenkijker). Misschien overschat jij de waardering van de pursers wel en durven ze tegen 'de baas' niets zeggen.....?
 
Nou vooruit, laat ik maar weer even happen:

Je hebt helemaal gelijk Murphy. En als je je gezicht te weinig laat zien in de cabine ben je weer de arrogante KLM piloot. What's new. Gelukkig blijft er met F3000 altijd een glimlach op het gezicht plakken.
 
Wat bij vele maatschappijen gedaan wordt is dat de cockpit crew zich meldt bij de cabine na hun briefing...Men stelt zich aan elkaar voor...dan geeft de baas even kort en beknopt een briefing, vervolgens gaat de hele crew naar het vliegtuig. De purser heeft dan de briefing al gedaan met de cabin crew. Ik vind dat dit prima werkt...Uiteraard dachten de cabin captains van de KLM daar anders over destijds....Zo zal menig purser het ook niet zien zitten dat de captain bij de deur komt staan.......Zeker bij een tweemans operatie blijft dat niet gewenst.
 
Precies. Ook daar wilde "het kader" geen inmenging van cockpit.

Ik vind het sowieso CRM wise slecht dat je als cockpitcrew CA23 pas bij de bagageband op bestemming voor de eerste keer ziet als je niet tijdens de vlucht een rondje handjes schudden hebt gedaan. Of dat je aan het ontbijt zit met iemand die blijkbaar in jouw crew zat, maar waar je geen woord mee gewisseld hebt.

Ook nu weer probeert cabine duidelijk een stukje "macht" naar zich toe te trekken terwijl daar helemaal geen noodzaak voor is. Net zoals die extra oranje streep die de senior purser ineens kreeg bij het nieuwe uniform. Waar die ineens vandaan kwam...
 
Ik vind het sowieso CRM wise slecht dat je als cockpitcrew CA23 pas bij de bagageband op bestemming voor de eerste keer ziet.....
Het zegt me werkelijk helemaal niets. Wat heeft 'CRM' te maken met de uitdagingen waar KLM voor staat om te overleven...? En dat 'handje schudden' hoe draagt dat bij tot een beter bedrijfsresultaat? Het heeft er alleen mee te maken dat de crew het 'gezellig' met elkaar heeft in het veel te dure crewhotel. Wat heeft de passagier daar nu aan? Wat maakt het een passagier uit of een stewardess een vlieger al-of-niet een handje heeft geschud?
Als het een kostenreductie in zou houden als crew met elkaar brieft van tevoren dan By All Means! Doe het. Maar kom niet met die flauwekul dat 'het product' er beter van wordt als alls stewardessen de gezagvoerder een handje hebben gegeven voor de vlucht en dat voortbestaan van de mooit blauwe club ervan afhangt. En laat die pursers hun werk doen.
 
Laatst bewerkt:
Murphy, CRM gaat niet over kostenreductie, maar over veiligheid. Weet je nog? Even theorie afstoffen van je ATPL. Oh nee, het was ATP. Iets met EU en VS.
 
Murphy, CRM gaat niet over kostenreductie, maar over veiligheid.
Werkelijk waar?
NvS, vertel me nou eens iets nieuws wat on topic is. CRM heeft toch niets te maken met de manier waarom AFKL winstgevend moet gaan worden.
CRM is standaard voor elke moderne luchtvaartmaatschappij. En of jij persoonlijk al-of-niet naast de purser gaat staan boeit écht niet.
Vertel me dan eens: hoe kan goed toegepaste CRM bijdragen aan kostenreductie of yield toename van AFKL. Verlicht ons allen hier.
 
Het leek mij inderdaad wel een goede zaak als ik op deze plek in alle openheid wat nieuwe informatie deel in het kader van de CAO onderhandelingen en de verbouwing van KLM.

Maar elk draadje hier wordt verstoord door een trol van wie ik betwijfel of het wel een vlieger is, die meer emoties heeft over het onderwerp KLM dan KLMers zelf en die hunkert naar aandacht, al dan niet positief.

Ik ga me weer focussen op het VNV forum, is even heel druk daar.

Dus ik stop er even mee hier.
 
Focus je inderdaad daar maar even NFS! Ik kan jouw initiatief aldaar enorm waarderen! En met mij vele anderen.
Ik voel mij verder niet geroepen om hier uit te gaan leggen waar het allemaal mee begint....Ok....één dingetje dan voor Murphy ( who ever he may be): als een crew als één prima team te werk gaat over een stretch van 13 uur dan komt dat alles ten goede..En dan zijn we nog niet eens ff naar beneden gegaan ergens omdat er een passagier ziek werd.....
 
Murph, is lezen nou echt zo moeilijk. Kijk eens wie dat als eisen op tafel legt. Das niet NfS hoor!
Rustig aan 76. Ik verzet me tegen de nádruk die NfS legt op deze bijzaken. Temeer, omdat FNV een ridicuul verhaal heeft neergelegd. Het zegt hier meer iets over NfS dan over de lijst van FNV (zie mijn eerste sarcastisch bedoelde zin uit post #703).

.....als een crew als één prima team te werk gaat over een stretch van 13 uur dan komt dat alles ten goede...
Dus jij zegt, Ripple, dat de concurrentie het beter doet op het vlak van service (blijkt uit onderzoek) omdat ze voor de vlucht de gezagvoerder een handje schudden?
Het zit 'm niet in deze dingen. Rip. Ik zeg niet dat ze onbelangrijk zijn (voor de een meer dan voor de ander) en bij safety een grote rol (zouden kunnen) spelen, maar je wint er the battle niet mee.

Laat de FNV maar 'wensen' neerleggen. Er blijkt niet alleen een volstrekt gebrek aan realiteitszin uit, maar ook dat FNV cabine met zo'n lijst zichzelf als onderhandlingspartner én naar eigen leden belachelijk maakt.

Dat geneuzel over de 'macht' in de cabine in niet eens het predicaat 'bijzaak' waard. Verdient hier dan ook niet zoveel aandacht.

Wel wat er in informeel overleg gebeurt, trouwens.
 
Ter info.

Arbeidskosten zijn afgelopen jaar in heel Europa gestegen, in Nederland dus ook. Macro-economische invloeden. Bij KLM lag de toename onder het landelijk gemiddelde. De toename zat hem in andere arbeidskosten dan loon (m.n. overheidsregulaties).
 
Hoe heette deze draad ook al weer? "De uitdagingen van......"
Het beteugelen en stroomlijnen van het korps cabine is een enorme uitdaging lijkt mij....
Want...naast goedkope tickets wil het volk ook goede service...een lastige combinatie maar het kan wel!
Dan zullen ze moeten beginnen bij de oorsprong...opleiding cabine personeel....
:nicethread:
 
Terug
Bovenaan