De uitdagingen van de Koninklijke....

Ach...zo is er overal wel wat aan te merken...THY komt vanaf volgende maand met een extra vlucht per dag naar Istanbul...zegt genoeg lijkt me. En moeten we dan ook maar geen ElAl meer vliegen vanwege de misstanden in hun land waar het de Palestijnen aan gaat?? Get a life 180BT.....
KLM zal zijn service heel erg moeten upgraden...te beginnen met allerlei herscholings cursussen voor de cabine...wat minder assertief, wat meer service....Want dat is iets wat opvalt. Het gaat niet meer om die 'Blauwe brand' want die tijden zijn voorbij.
 
Even een side-note: Window blinds open tijdens landing is toch maatschappij afhankelijk?
Bij KLM controleren ze daar nooit op ( is mijn beleving)
 
Van de week GVA-AMS in de E190 gevlogen.

Buitengewoon vriendelijke en gezellige cabinecrew. Echt helemaal niets mis mee. Toegegeven .. er zaten maar 35 man in de kist, dan zijn ze ook snel klaar.

Heel eerlijk.. iedereen heeft het zo over de service van de cabine maar echt terecht vind ik dat niet. De cabine is over het algemeen heel vriendelijk en professioneel. Is het aziatisch niveau.. nee .. maar is het persoonlijk en plezierig .. ja. zeker als groot gemiddelde (natuurlijk heb je wel eens mensen met een offday). Trouwens .. 1000x liever KL cabinecrew dan AF.

Ik stoor mij meer aan "het broodje" of "het koekje" wat echt wel heel erg overkomt.. Dan liever niets en betaal maar bij voor iets goeds!

Trouwens het eten op ICA is ook niet altijd je dat. Heel vaak is het in Bizz een doorgebakken beef achtig dingetje op een prakje... Economy maaltijden vind ik vaak beter! Veel cockpit eet ook de economy maaltijd ipv de biz maaltijd ... (omdat het zo uitkomt.. maar het is zeker niet slecht).. Dat verhaal met die chefkoks en zo in Biz.. ik zie het echt niet.

Vanuit Rio naar Amsterdam had ik een of andere maaltijd in Biz die echt niet te vreten was.. Bezopen slecht.. De Senior Purser was het roerend met me eens en schaamde zich kapot.

Ik heb met Korean Seoul-Auckland gevlogen. Daar kreeg ik biefstuk die echt boter mals was en echt die lekkere grill smaak had. Ik ben echt gaan zoeken naar de keuken waar ze die klaarmaakte. Het bleek echter gewoon uit de oven te komen. Niet normaal hoe goed deze was.

Of KLC Europa de oplossing is en of dit plan klaar lag of dat het een staaltje "tanden laten zien" was, weet ik niet.

Ik lees zo langzamerhand behoorlijk veel oplossingen en besparingsmogelijkheden en ook de bereidheid om die concreet te maken. Liever gister dan morgen.

Als je het over product hebt:

- kies het inflight entertainment systeem zoals Virgin Australia dat nu heeft!! gewoon via wifi en compatible met ios, android en pc's. Echt heel mooi. Dit kan haast niets wegen en zou in iedere 73 na te rusten moeten zijn.
- herzie de catering strategie
- zorg voor een goede pitch (is volgens mij in lijn)
- zorg voor Wifi aan boord

P.s. over de werelddeal weken. Ik zie wel degelijk gunstige prijzen.. Wellicht een beetje selectief maar toch.. Ik zie ook al een hele tijd echt gunstige prijzen in Biz .. bijvoorbeeld HKG voor 1750 .. Carieb voor 1400 tot 1700.. etc..
 
P.s. over de werelddeal weken. Ik zie wel degelijk gunstige prijzen.. Wellicht een beetje selectief maar toch.. Ik zie ook al een hele tijd echt gunstige prijzen in Biz .. bijvoorbeeld HKG voor 1750 .. Carieb voor 1400 tot 1700.. etc..

De reacties van mensen die teleurgesteld zijn in de prijzen voeren de boventoon , wat ik zo opmaak als ik er zo door heen ga.

Iemand die (naar eigen zeggen) tickets voorheen voor €500 kreeg en nu ruim €150 meer moet betalen voor dezelfde trip. Of iemand die een boeking wilde plaatsen via de telefoon, maar te horen kreeg dat hij beter een paar dagen kon wachten op de werelddeal weken en nu tegen een hogere prijs aankijkt.

Ik wil best geloven dat er deals zijn die wel degelijk goedkoper zijn, maar deze mensen zijn toch erg teleurgesteld. Een slimme truc van marketing is om juist aan de verwachting te voldoen, om vervolgens deze nog meer te overtreffen.

Dit zijn klanten die nu elders een vlucht boeken en tegelijkertijd prijkt er op de Facebook pagina het idee dat deze klanten besodemietert worden en dat de KLM duur is.

Wie weet dat de KLM erop in kan springen. Daag de mensen uit om goedkopere tickets te vinden, voor de datum waarop zij willen vertrekken en terugkeren om vervolgens een beter bod te doen (waar mogelijk).

Beter bod hoeft niet perse in prijs te zijn. Dus het is voor de KLM ook van belang om te weten wat de concurrent biedt. Betaalt men bij de concurrent €500 en kost dezelfde vlucht bij de KLM €550, maar moet bij de concurrent betaalt worden voor extra bagage, voor service etc, wijs er dan op. Dan wijs je de klant op het verschil tussen de KLM en de concurrent die de klant op het oog heeft.

Zo leren de klanten ook de KLM te waarderen qua prijs en wat zij bieden. Tegelijkertijd kan de KLM beter voldoen aan de verwachtingen van de klant, door deze (waar mogelijk) toch een beter bod te doen.

Natuurlijk kan niet iedereen voor dezelfde prijs vliegen. Want de prijs is uiteraard afhankelijk van een heleboel factoren, zoals bijvoorbeeld vraag en aanbod. Maar daarover gesproken, maak het dan zo dat als de klant meer mensen weet te vinden voor dezelfde vlucht, hoe meer korting men kan krijgen.

Zo krijg je een sneeuwbal effect, waardoor veel meer mensen met de KLM zullen vliegen. Als de verwachtingen tijdens de vlucht verder uitkomen, door goede service, etc. Dan creëren ze goodwill.

Goodwill die ze wel kunnen gebruiken in het licht van herorganiseren, bezuinigen en de moordende concurrentie.

Het is een idee en ik wil er maar mee aangeven dat; blijf niet in conventionele ideeën hangen. Durf wat, doe wat...
 
Laatst bewerkt:
Het is een idee en ik wil er maar mee aangeven dat; blijf niet in conventionele ideeën hangen. Durf wat, doe wat...
FP, ik ben het met je eens: marketing doet een slechte job als je bij klanten het gevoel geeft dat ze worden bedonderd. De afdeling markering is er juist voor om klanten het gevoel te geven dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Waar de tarieven-bot van KLM het nog lang erg goed heeft gedaan blijkt dat er dus anderen aan de knoppen draaien. Yield management heeft het dus gewonnen van marketing. Onder druk van de financiële situatie.

In eenvoudige tekst: KLM moet wel, als ze geloofwaardig willen zijn voor aandeelhouders (Parijs), RvC en bank: de yield moet simpel weg omhoog.

Aan de andere kant van de balans staan de kosten. Waar die de afgelopen jaren ook opliepen -zelfs na de '2015' bezuinigingsronde- moeten deze nu keihard dalen.
De verhouding pensoneelskosten versus brandstof sloeg al negatief uit voor AFKL (pesoneelskosten AFKL 110% van brandstof waar EasyJet op 12% zit.....), maar nu de brandstofprijd keldert loopt dat percentage alleen maar op (brandstofprijs daalt, personeelskosten lopen op). Dramatische ontwikkeling.

Als ik financier zou zijn van de club zou ik toch al maanden achter mijn oren staan te krabben. En die jeuk moet echt stoppen voordat ik de portemonnee trek om dreamliners te gaan financieren.

Ondertussen wordt in de pers het onvermogen van KLM om een fatsoenlijk tegewicht te geven aan VNV uitgelicht (zie FD vandaag in MP artikel) en wordt VNV in een zeer kwaad daglicht gezet vanwege volledig mismanagement van MP doorstromingsproblematiek. De tekst zegt zelfs: "Het zal je vakbond maar wezen....".
Aan de onderhandelingstafel heeft VNV eis op tafel gelegd om aandeel te nemen in ruil voor bezuinigingen. De keuze van René de Groot als COO gaat VNV nu echt pijn doen: ze hebben niet zomaar een (ex) vlieger in directie gekregen. KLM geeft geen thuis op de optie van aandelen-trade tegenover arbeidsvoorwaarden. Er moet gewoon worden ingeleverd en doorgevlogen. In de wandelgang doet een percentage van 40% bezuinigen voor de vliegers de ronde. Dat zou moeten worden gevonden in schrappen 4-mans operatie, schrappen extra dag vrij op Noord Atlantische vluchten, onderbrengen EU operatie bij KLC en adaptie van nieuwe pensioenwet (zonder limiet van 56). Dan zou salaris kunnen worden behouden.
 
Onderstaand hoe FNV cabine de situatie ziet. In het kort:

- Rente en olieprijzen staan laag, dit zorgt al voor een aanzienlijke besparing.
- Waarom kosten besparen? Als de M.E. carriers ook gaan besparen, moet KLM weer besparen. Dat wil men niet.
- 3% loonsverhoging
- beperkingen aan Europa vluchten: van vroeg naar laat, BIPS in dezelfde tijdzone, korte opdracht afschaffen, bij reserve Europa reisverlof laten staan omdat een Europa blok passend gemaakt kan worden (met dus meer niet Indeelbaar als gevolg).
- Extra betaling voor nevenopdracht.
- Zeggenschap rust op ICA in haden van de senior purser i.p.v. captain.
- Een VVR zodat Eenbanders meer perspectief hebben op promotie.
- Meer Ca's in de Business Class.
- "modernisering" vervoer bemanningsleden.
- Aanpakken management en andere afdelingen om te besparen.


En als trap na schrijven ze dat ze bereid zijn om "constructief" mee te werken aan een oplossing. Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?


http://www.fnvcabine.nl/j15/
http://www.fnvcabine.nl/j15/images/stories/PDF/specifieke voorstellen cabine.pdf
http://www.fnvcabine.nl/j15/images/stories/PDF/vragen van fnv cabine.pdf
 
Debielen. Die plaat beton die ze voor hun kop hebben kunnen ze goed gebruiken als fundering voor de nieuwe parkeergarage P3 zo dik is ie.
 
Onderstaand hoe FNV cabine de situatie ziet. In het kort:

- Rente en olieprijzen staan laag, dit zorgt al voor een aanzienlijke besparing.
- Waarom kosten besparen? Als de M.E. carriers ook gaan besparen, moet KLM weer besparen. Dat wil men niet.
- 3% loonsverhoging
- beperkingen aan Europa vluchten: van vroeg naar laat, BIPS in dezelfde tijdzone, korte opdracht afschaffen, bij reserve Europa reisverlof laten staan omdat een Europa blok passend gemaakt kan worden (met dus meer niet Indeelbaar als gevolg).
- Extra betaling voor nevenopdracht.
- Zeggenschap rust op ICA in haden van de senior purser i.p.v. captain.
- Een VVR zodat Eenbanders meer perspectief hebben op promotie.
- Meer Ca's in de Business Class.
- "modernisering" vervoer bemanningsleden.
- Aanpakken management en andere afdelingen om te besparen.


En als trap na schrijven ze dat ze bereid zijn om "constructief" mee te werken aan een oplossing. Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?


http://www.fnvcabine.nl/j15/
http://www.fnvcabine.nl/j15/images/stories/PDF/specifieke voorstellen cabine.pdf
http://www.fnvcabine.nl/j15/images/stories/PDF/vragen van fnv cabine.pdf

:grijns: Hoe voorspelbaar. Bij BA ging het in 2008 ook ongeveer zo....
 
Zeggenschap rust op ICA in haden van de senior purser i.p.v. captain

Kijk...daar hebben ze een punt...kappen met gepolder. De kapitein gaat over de benzine..de purser over de koffie. :grijns:
Ik moet eerlijk zeggen dat we dat bij mijn huidige werkgever ook zo doen..heerlijk, ze zoeken het zelf maar uit. Dat mega managen uit de cockpit moet zich beperken tot alles wat met de daadwerkelijke vliegoperatie te maken heeft.
Een captain die bij de deur staat tijdens in en uitstappen?? Het werkt niet...die captain moet in zijn stoel zitten om er voor te zorgen dat het gebakje Zwanenburg niet in rijdt omdat er verkeerde performance geladen is....
Maar wat dat voor besparing opleverd weet ik niet...weten ze zelf denk ik ook niet...
 
FNV verlanglijst...

FNV verlanglijst...

- Rente en olieprijzen staan laag, Geldt ook voor concurrentie....Dus ticketprijzen zullen overal dalen.
- Waarom kosten besparen? Rare vraag als eigen vermogen negatief is, kosten stijgen en yield daalt....
- 3% loonsverhoging Kan niet als kosten nu al stijgen en het eigen vermogen negatief is...
- beperkingen aan Europa vluchten: Kan deze niet overzien, maar gaat ongetwijfeld een tewerkstelling opleveren die nog meer uit de pas loopt met Low Cost Carriers...
- Extra betaling voor nevenopdracht. Wat is een 'nevenopdracht'? Cursus? Moet daar dan extra voor betaald gaan worden....?
- Zeggenschap rust op ICA in haden van de senior purser i.p.v. captain. Moet dat in de CAO? Wat kost dit? Of levert het iets op....?
- Een VVR zodat Eenbanders meer perspectief hebben op promotie. Promotie betekent hoger salaris dus hogere kosten. Lijkt dus een ordinaire roep om meer loon....
- Meer Ca's in de Business Class. Werkt kostenverhogend, maar ook service-verhogend?
- "modernisering" vervoer bemanningsleden. ??
- Aanpakken management en andere afdelingen om te besparen. :duh:

Leiding FNV manoeuvreert zichzelf in onmoglijke positie. Hoe kun je nu nog 'thuiskomen' met 0% en de rest van tafel laten vegen...? Het lijkt erop dat vraag en aanbod te ver uit elkaar liggen.
 
Captain bij de deur vind ik dat juist wel weer een Pre!
Althans, als passagier
Dus als captain sta je er beetje doelloos bij te staan ;)
Van mij als pax hoef jij en andere captains dit niet te doen hoor.

Even wat anders. Ik vlieg niet zo vaak meer mee in een 'sigaar'. Dus correct me if I'm wrong. Is cabin-crew altijd even groot, ook al is de bezettingsgraad aan pax laag? Als dat zo is .. kan er dan niet bespaard worden door navenant minder cabin crew mee te laten vliegen?
 
Nog een potentiele besparing??

Zelf ben ik, zoals gezegd geen frequent flyer. Maar collegae van mij wel.
Welnu het bedrijfje waar ik werk heeft vaak klussen in buitenland (wereldwijd). Voor die klussen moeten wij scherp aanbieden. Onze 'reisplanner' is veel tijd kwijt, vind ik, met het vaststellen van reiskosten, onder andere vanwege de steeds veranderende ticketkosten.

Het lijkt mij dat ook vliegmaatschappijen veel administratieve kosten maken voor geboden 'prijsflexibiliteit'.

Kan er niet significant worden bespaard door weer terug te keren naar meer constante/voorspelbare prijzen? Dat 'mes' zou voor zakelijke vluchten aan twee kanten kunnen snijden.
 
Dus als captain sta je er beetje doelloos bij te staan ;)
Van mij als pax hoef jij en andere captains dit niet te doen hoor.

Even wat anders. Ik vlieg niet zo vaak meer mee in een 'sigaar'. Dus correct me if I'm wrong. Is cabin-crew altijd even groot, ook al is de bezettingsgraad aan pax laag? Als dat zo is .. kan er dan niet bespaard worden door navenant minder cabin crew mee te laten vliegen?

Nee. Bezetting doet niet ter zake. Aantal stoelen wel
Tot 99 seats 2x, tot 149 seats 3x, tot 199 seats 4x. Etc.

Dan snap je nu waarom de KLM in haar F100 toendertijd terugging van 102 naar 99 seats.
 
Om precies te zijn: 1 CA per 50 stoelen maximaal. KLM vloog z'n Fokker 100's dus ook met 100 stoelen.
Sterker nog, de E190's worden ook gewoon met 100 stoelen en 2 CA's gevlogen.
 
Laatst bewerkt:
Zeggenschap rust op ICA in haden van de senior purser i.p.v. captain

Kijk...daar hebben ze een punt...kappen met gepolder. De kapitein gaat over de benzine..de purser over de koffie. :grijns:
Ik moet eerlijk zeggen dat we dat bij mijn huidige werkgever ook zo doen..heerlijk, ze zoeken het zelf maar uit. Dat mega managen uit de cockpit moet zich beperken tot alles wat met de daadwerkelijke vliegoperatie te maken heeft.
Een captain die bij de deur staat tijdens in en uitstappen?? Het werkt niet...die captain moet in zijn stoel zitten om er voor te zorgen dat het gebakje Zwanenburg niet in rijdt omdat er verkeerde performance geladen is....
Maar wat dat voor besparing opleverd weet ik niet...weten ze zelf denk ik ook niet...

Waar het hier om gaat is het "evenwichtiger maken van de WRR".
Met andere woorden, ook af gaan op vluchten waar dat niet gepland is. Daar zijn momenteel af en toe discussies over tussen de baas en senior purser. Cabine wil vaak af als er (in hun ogen tijd voor is), maar niet gepland is.

Wat nu soms gebeurt is dat de service wordt afgeraffeld zodat de CA's af kunnen om weer vlak voor de landing effe snel ontbijt te serveren. Iets met de kantjes er vanaf willen lopen. Men wil dus niemand hebben die ze terug kan fluiten.


Voor vertrekt waarderen pax het niet als de baas ze verwelkomt, men wil immers op tijd weg. Na de landing stellen pax het op prijs als de baas persoonlijk afscheid neemt.
 
Cabine is gestoord, en als ik KLM was zou ik idd de rusttijden aan boord wegnemen bij de gezagvoerder en dit onmiddellijk als SOP invoeren op iedere vlucht, met exacte tijden wanneer de service gedaan word! Gewoon voor de vlucht bepalen volgens een matrix en geen geneuzel dat ze allemaal met hun assertieve mondje liggen te pitten! Dan neemt KLM in ieder geval het heft in eigen handen over de service-kwaliteit!
Ik zou hier als gezagvoerder überhaupt geen interesse in hebben, whats next: vertellen met welke hand ze hun kont mogen afvegen?
 
Terug
Bovenaan