P.s. over de werelddeal weken. Ik zie wel degelijk gunstige prijzen.. Wellicht een beetje selectief maar toch.. Ik zie ook al een hele tijd echt gunstige prijzen in Biz .. bijvoorbeeld HKG voor 1750 .. Carieb voor 1400 tot 1700.. etc..
De reacties van mensen die teleurgesteld zijn in de prijzen voeren de boventoon , wat ik zo opmaak als ik er zo door heen ga.
Iemand die (naar eigen zeggen) tickets voorheen voor €500 kreeg en nu ruim €150 meer moet betalen voor dezelfde trip. Of iemand die een boeking wilde plaatsen via de telefoon, maar te horen kreeg dat hij beter een paar dagen kon wachten op de werelddeal weken en nu tegen een hogere prijs aankijkt.
Ik wil best geloven dat er deals zijn die wel degelijk goedkoper zijn, maar deze mensen zijn toch erg teleurgesteld. Een slimme truc van marketing is om juist aan de verwachting te voldoen, om vervolgens deze nog meer te overtreffen.
Dit zijn klanten die nu elders een vlucht boeken en tegelijkertijd prijkt er op de Facebook pagina het idee dat deze klanten besodemietert worden en dat de KLM duur is.
Wie weet dat de KLM erop in kan springen. Daag de mensen uit om goedkopere tickets te vinden, voor de datum waarop zij willen vertrekken en terugkeren om vervolgens een beter bod te doen (waar mogelijk).
Beter bod hoeft niet perse in prijs te zijn. Dus het is voor de KLM ook van belang om te weten wat de concurrent biedt. Betaalt men bij de concurrent €500 en kost dezelfde vlucht bij de KLM €550, maar moet bij de concurrent betaalt worden voor extra bagage, voor service etc, wijs er dan op. Dan wijs je de klant op het verschil tussen de KLM en de concurrent die de klant op het oog heeft.
Zo leren de klanten ook de KLM te waarderen qua prijs en wat zij bieden. Tegelijkertijd kan de KLM beter voldoen aan de verwachtingen van de klant, door deze (waar mogelijk) toch een beter bod te doen.
Natuurlijk kan niet iedereen voor dezelfde prijs vliegen. Want de prijs is uiteraard afhankelijk van een heleboel factoren, zoals bijvoorbeeld vraag en aanbod. Maar daarover gesproken, maak het dan zo dat als de klant meer mensen weet te vinden voor dezelfde vlucht, hoe meer korting men kan krijgen.
Zo krijg je een sneeuwbal effect, waardoor veel meer mensen met de KLM zullen vliegen. Als de verwachtingen tijdens de vlucht verder uitkomen, door goede service, etc. Dan creëren ze goodwill.
Goodwill die ze wel kunnen gebruiken in het licht van herorganiseren, bezuinigen en de moordende concurrentie.
Het is een idee en ik wil er maar mee aangeven dat; blijf niet in conventionele ideeën hangen. Durf wat, doe wat...