De uitdagingen van de Koninklijke....

Geen leuke media aandacht. Net zoals destijds met Doutzen. Maar je kan het ook anders bekijken: Moet een nuchtere, Nederlandse airline BNers voortrekken?
 
Geen leuke media aandacht.

Las vandaag een andere ervaring van een KLM-pax. Het is een noor die in Nederland woont en regelmatig naar Noorwegen vliegt en in het bezit was van een FB silver pas.

Silver passagiers mogen (ook als zij Y-class vliegen) aan de C-class balie inchecken. Een KLM-medewerker verwees de pax, en zijn vrouw, echter naar de Y-class incheckbalie (met Y-class rij wachtenden vlak voor kerst).

De pax vroeg bij de klantenservce naar de regels zoals die voor silver-klanten geldt. Daar werd hem verteld dat hij gewoon bij de C-class balie in had mogen checken en dat er waarschijnlijk sprake was van een misverstand. Excuus geaccpeteerd en einde verhaal zou je denken.

Toen de passagier een week later naar Nederland terug reisde kwam vlak na takeoff de purser bij hem en bood namens KLM zijn excuses voor de slechte ervaring aan. Vervolgens kregen ze een fles wijn en wilde de purser meer details over de ervaring weten.

Goede service is dus ook KLM niet vreemd. Helaas zijn het meestal de slechte ervaringen die de media halen.
 
Blijkbaar is hij in Amsterdam aangekomen met 30hr vertraging.. Nou weet ik natuurlijk niks van eventuele compensatie en dergelijke af, maar ik zou ook niet blij worden van een dergelijke vertraging...

Natuurlijk, en dat geld ook voor het BA voorbeeld, totdat je het hele verhaal kent kun je nooit een goede mening geven over wat er precies is gebeurd / mis is gegaan.

En daarom vliegt Doutzen nu BA.....��
Ach, net als KLM was ook BA gisteren aan de beurt... Het was hier groot nieuws dat BA niet had willen wachten op ongeveer 40 pax die op een vertraagde binnenlandse vlucht in India zaten, en dat ze daardoor noodgedwongen op het vliegveld hebben moeten slapen. (Daarna kwam natuurlijk pas naar buiten dat een groot gedeelte hiervan een hotelaanbod afgeslagen had...)




Moraal van het verhaal: Elke airline heeft wel eens dergelijke verhalen die het nieuws halen...
 
Blijkbaar is hij in Amsterdam aangekomen met 30hr vertraging.. Nou weet ik natuurlijk niks van eventuele compensatie en dergelijke af, maar ik zou ook niet blij worden van een dergelijke vertraging...

Natuurlijk, en dat geld ook voor het BA voorbeeld, totdat je het hele verhaal kent kun je nooit een goede mening geven over wat er precies is gebeurd / mis is gegaan.

Ach, net als KLM was ook BA gisteren aan de beurt... Het was hier groot nieuws dat BA niet had willen wachten op ongeveer 40 pax die op een vertraagde binnenlandse vlucht in India zaten, en dat ze daardoor noodgedwongen op het vliegveld hebben moeten slapen. (Daarna kwam natuurlijk pas naar buiten dat een groot gedeelte hiervan een hotelaanbod afgeslagen had...)





Moraal van het verhaal: Elke airline heeft wel eens dergelijke verhalen die het nieuws halen...

Klopt, en daarom de subtiele knipoog. Heb het verhaal over Mumbai ook gelezen op telegraaf.nl ofzo. Er werd zelfs gesteld dat die pax nu 8 dagen zouden stranden wat mij wat vreemd lijkt met 2 vluchten per dag 7 dagen in de week. Zelfs bij het fantaaaaastische Ethiad was het van de week bal. Gebeurt bij iedere airline idd.
 
Terzake. Ondanks dat VNV had gesteld snel te willen schakelen met KLM, te willen investeren in het bedrijf het voortouw te willen nemen, blijkt dat KLM ineens niet over een aantal zaken wil spreken.

Jammer, ik hoop dat men met elkaar in gesprek blijft en niet gaat moddergooien in de media.
 
Terzake.....blijkt dat KLM ineens niet over een aantal zaken wil spreken....ik hoop dat men...niet gaat moddergooien in de media.
Ik stel de vraag die iedereen hier heeft NvS: maak het niet zo spannend en zeg eens welke zaken niet bespreekbaar zijn voor KLM. En welke niet voor VNV? De media willen dat graag weten......
 
Bijna niet topic gerelateerd:

Ik moet altijd een beetje denken aan Bill Dance als ik Murphy's posts voorbij zie komen

Head-First-Dive.gif


Quicksand.gif


Watch-the-Hook.gif
 
Verhagen was er niet heel specifiek over, maar heeft zich wel eens in de media laten ontvallen dat VNV geïnteresseerd is in KLM aandelen.

En verder verwacht VNV natuurlijk dat het deze keer niet alleen bij de kaasschaaf blijft. Fors inleveren, OK. Maar dan ook daadwerkelijk aan de slag met de inkomstenkant, afrekencultuur, managementlagen, service aan boord. Zoiets. Die daadwerkelijke onderhandelingen blijven altijd afgeschermd, ook voor de ledenraad.

Maar alleen maar fors inleveren, met als wederdienst dat je over vijf jaar nog een baan hebt, is paniekvoetbal, waar Elbers zich ook al van gedistantieerd heeft. Er moet wat gebeuren bij KLM, maar er is nog wel steeds sprake van onderhandelingen. Een mes op de keel wordt niet geaccepteerd, mede gezien de uitkomsten van het uitgebreide boeken onderzoek onlangs.

Dus als VNV nu al aangeeft dat er irritatie ontstaat, ben ik benieuwd hoe de andere bonden reageren. Misschien moet Elbers z'n gestrekte been iets minder strekken?
 
Laatst bewerkt:
Is het nu eigenlijk de bedoeling om alles kisten (behalve de 744 geloof ik) de nieuwe "dolphin" paint krijgen en wat kost dat eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat je er daardoor ook maar één passagier bij krijgt?!

Verder mag ik hopen dat door bezuinigingen en inleveren er ook wat aan het product KLM gedaan wordt want anders heb je over een paar jaar precies hetzelfde verhaal.
 
Kisten worden niet "extra" gespoten. Ze moeten zoals je zelf zult weten voortvloeiend uit het onderhoudsprogramma circa elke 5 jaar opnieuw gespoten worden. Geen extra kosten dus.
 
J.R. uit oprechte intresse, wat moet aan het KLM product gedaan worden?

Hoofdmoot aan noodzakelijke aanpassingen die quick wins zijn:

- KLC Europa (737 cockpit en cabine onder desbetreffende CAO bij KLC integreren).
- Dubbele Dopler dag weg
- 4 vlieger operatie weg
- kortere stops op bestemming (geen 5 daagse CUR of 8 daagse SIN)
- Minder rust thuis op ICA
- Efficiënter indelen op ICA
- Afschaffen van 50% vliegen (vooral cabine)
- Reduceren "eilandjes"; Hub Controll Center, Operations Controll Center, Netwerk en Duty Area Manager hebben allemaal wat in de melk te brokkelen als het gaat om de operatie.
- Kappen met nutteloze ontwikkelingscursusen voor cabine. Deze maand is het thema "licht" (you gotta be kidding me)
- Afschaffen handboekdagen (kantoordag waarbij F/O's het OM-A en OM-B leert kennen) voor 737 vliegers.
-Medical voor een vlucht (kan vooral op Europa, ICA afhankelijk van FDP).



Schiet maar...
 
noodzakelijke aanpassingen die quick wins zijn:

- KLC Europa (737 cockpit en cabine onder desbetreffende CAO bij KLC integreren).
- Dubbele Dopler dag weg
- 4 vlieger operatie weg
- kortere stops op bestemming (geen 5 daagse CUR of 8 daagse SIN)
- Minder rust thuis op ICA
- Efficiënter indelen op ICA
- Afschaffen van 50% vliegen (vooral cabine)
- Reduceren "eilandjes"; Hub Controll Center, Operations Controll Center, Netwerk en Duty Area Manager hebben allemaal wat in de melk te brokkelen als het gaat om de operatie.
- Kappen met nutteloze ontwikkelingscursusen voor cabine. Deze maand is het thema "licht" (you gotta be kidding me)
- Afschaffen handboekdagen (kantoordag waarbij F/O's het OM-A en OM-B leert kennen) voor 737 vliegers.
-Medical voor een vlucht (kan vooral op Europa, ICA afhankelijk van FDP).

Schiet maar...

  • KLC Europa ==> Een inspanning van AF om dit te bereiken resulteerde in een staking van een half miljard; kansloos.
  • Dubbele Dopler dag weg ==> Extra verlof dag? Waarom is die dan?
  • 4 vlieger operatie weg ==> Uiteraard.
  • Kortere stops op bestemming ==> Hoezo zijn er dan lange stops?
  • Minder rust thuis op ICA ==> Meer rust op 'de route'? In een duur hotel?
  • Efficiënter indelen op ICA ==> Hoezo gebeurt dat dan niet al? Geautomatiseerd toch?
  • Afschaffen van 50% vliegen ==> Wettelijke arbeidsvoorwaarde.
  • Reduceren "eilandjes"; Hub Controll Center, Operations Controll Center, Netwerk en Duty Area Manager hebben allemaal wat in de melk te brokkelen als het gaat om de operatie ==> Deze 'eilandjes' zijn allemaal nodig om een 'Hub' te laten functioneren.
  • Kappen met nutteloze ontwikkelingscursusen voor cabine ==> Wie bepaalt het 'nut'?
  • Afschaffen handboekdagen voor 737 vliegers ==> Moeten die écht nog worden voorgelezen of zo? En de handboeken staat toch allang online en op een iPad?
  • Medical voor een vlucht ==> Of voor een Profcheck? Natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan