De uitdagingen van de Koninklijke....

Helaas hebben wij tegenwoordig dezelfde overhemden als KLM. Er zouden wel nieuwe, betere overhemden aankomen begreep ik.

Waarom HV niet het KLM uniform doet? Mart Visser is veel te haute couture, wij doen het met Bas van Wayenburg?!
 
Misschien wat observaties van de klantzijde ....

Recent nog naar SFO gevlogen. Di heen, vrij terug. Tot mijn verbazing trof ik de zelfde crew aan. Wat n luxe arbeidsvoorwaarde ... Vwb vliegers kan ik niet oordelen mbt wettelijk verplichte rusttijden, maar is dit wel nodig voor het personeel achterin??

Verder valt het mij op dat er vrijwel altijd twee pursers aan boord zijn. Een "senior" en een "gewone". Om te lachen .... Eentje voor business en eentje voor economy. Is één leidinggevende niet voldoende op zo'n groepje crew members? Inwisselen voor een 1-bander zou ik zeggen. Delayering en increased span of control noemen we dat in het multinational bedrijfsleven.

Twee lege business stoelen ..... waarvan ik er eentje had willen kopen met mijn punten, maar omdat ik een "te goedkoop ticket" had (... 1237 euro is m.i. niet echt goedkoop voor deze rit ...) was dit niet mogelijk. Ik hoor dit ook veel van collega's. We zijn allemaal platinum members met een onbruikbare plas van min. een half miljoen mijl. Staan die mijlen niet als uitstaande verplichting op de KLM balans? Hoe zit dat? Los nog van het customer loyalty aspect wat je vrijwel kostenneutraal kan opkrikken met DoD of onboard upgrades waar de fare class niet bepaald of je mag of niet.

Meals zijn OK en in vergelijking met US carriers duidelijk beter. Houden zo.

Service gerichtheid van het personeel kan veel beter. "Can do" attitude vs. arrogantie. Ik moet wel eerlijk toegeven dat dat laatste wat beter is geworden de laatste 2-3 jaar, maar men kan nog veel leren van de Aziaten en Gulf carriers.
 
Twee lege business stoelen ..... waarvan ik er eentje had willen kopen met mijn punten, maar omdat ik een "te goedkoop ticket" had (... 1237 euro is m.i. niet echt goedkoop voor deze rit ...) was dit niet mogelijk. Ik hoor dit ook veel van collega's. We zijn allemaal platinum members met een onbruikbare plas van min. een half miljoen mijl. Staan die mijlen niet als uitstaande verplichting op de KLM balans? Hoe zit dat?

Wat ik er van begrepen heb is dat KLM de gevoels-waarde van een business ticket niet wil laten 'verwateren' door al te veel stoelen uit te geven op basis van punten. Met alle respect voor de trouwe klant. Want passagiers praten toch veel met elkaar en wordt dit toch op termijn bekend. Om dezelfde reden wil KLM het IPBen door personeel in de business class zoveel mogelijk beperken. En dringt ze personeel er ook op aan om discreet te zijn. Zowel als IPBer als richting IPBer. En terecht. En wat mij betreft mag de minumumleeftijd voor de businessclass omhoog naar 16 jaar.

Met andere woorden: Toch het liefst zoveel mogelijk 'echte' business class passagiers. Dan maar een paar lege stoelen. Is beter voor de beleving.
 
Wat ik er van begrepen heb is dat KLM de gevoels-waarde van een business ticket niet wil laten 'verwateren' door al te veel stoelen uit te geven op basis van punten. Met alle respect voor de trouwe klant. Want passagiers praten toch veel met elkaar en wordt dit toch op termijn bekend. Om dezelfde reden wil KLM het IPBen door personeel in de business class zoveel mogelijk beperken. En dringt ze personeel er ook op aan om discreet te zijn. Zowel als IPBer als richting IPBer. En terecht. En wat mij betreft mag de minumumleeftijd voor de businessclass omhoog naar 16 jaar.

Met andere woorden: Toch het liefst zoveel mogelijk 'echte' business class passagiers. Dan maar een paar lege stoelen. Is beter voor de beleving.

Als dit inderdaad de strategie is bij de blauwe... Dan zie ik het nog triest in...

Management zal zich moeten afvragen of de betere beleving (als die er al is) opweegt tegen de klanten die je verliest door zo'n actie. Het voorgoed verliezen van klanten omdat ze nu overstappen naar een andere maatschappij waar ze wel in C gezet worden heeft m.i. meer schade als gevolg.... Je verliest namelijk klanten die op vaste en frequente basis geld in het laadje brengen, en vaak loyaal zijn aan jou ongeacht de ticket prijzen van de concurrent juist vanwege de voordelen die een FF status ze brengt...

Dit geeft m.i. veel meer financiele schade voor het bedrijf dan die mopperende meneer in 1A die er zojuist achter is gekomen dat mevrouw in 2A eigenlijk een economy pax was....
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou die meneer in 1A mopperen? Die beleving is er een van een zorgvuldig instandgehouden exces met een eigen mystique. Kostbaar en exclusief, daar passen geen onbehouwen pottenkijkers bij. Het gevaar van die dame in 2A is dat zij niet tot de elite van fijnproevers behoort met gepast ontzag en gedrag. Wanneer een topwijn wordt geschonken aan iemand die liever een glaasje pils had gekregen, of Haagse Harry in Wassenaar opduikt tijdens een debutantenbal, ontstaat het gevaar van grofstoffelijke uitlatingen die de mystiek van het kostbare dreigen te verstoren.
Maar die dame in 2A kan voor iets anders kostbaars hebben gekozen.
Ook ik kreeg een keer een upgrade in de tijd dat ik frequent flyer tussen Amsterdam en New York was. En daar zat ik dan in die koninklijke cocon waar ik nooit van mijn leven zoveel duizendjes voor over zou hebben (wel in de linkerstoel van mijn eigen kist, maar dat is iets anders). Zou mijn stoelbuur zich hebben geërgerd aan het kinderlijke genoegen waarmee ik mij de luxe liet welgevallen, een gedrag dat mij natuurlijk direct markeerde als iemand van het verkeerde soort?
Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die voor exclusiviteit veel geld neertellen en dat goed kunnen betalen. Soms word ik verward met zo iemand omdat ik (de helft van) een vliegtuig bezit. Maar in 2A van de 747 was ik gewoon economy vee met het goedkoopste ticket, want anders was er geen geld meer over voor mijn uit de hand gelopen hobby. En stiekem lachte ik in mijn vuistje omdat ik dankzij de zuinigheid straks met mijn eigen kist op stoel 1A naar Amerika hoop te kunnen vliegen.
 
Volgens mij verdient KLM alleen nog maar aan vol betalende C class passagiers. Voor de meeste andere tickets draaien ze quitte of moet er geld bij.
Hoog tijd voor een nieuwe bezuinigingsronde.
 
Wat ik er van begrepen heb is dat KLM de gevoels-waarde van een business ticket niet wil laten 'verwateren' door al te veel stoelen uit te geven op basis van punten.

Iedereen houdt ervan om af en toe eens geupgrade te worden. Zelfs degene die altijd business reizen, maar misschien nu eens een persoonlijke reis hebben en daarom Economy hebben geboekt. Als iemand zoveel punten heeft verzameld, dat hij al enorm veel geld in het laadje heeft gebracht, dan snap ik niet dat een maatschappij nog moeilijk doet met upgraden, helemaal niet als er stoelen beschikbaar zijn. Klanten winnen is 1 ding klanten behouden een ander. Als je concurrent een betere reward scheme heeft, 3x raden waar je klanten dan heen zullen gaan.

One customer, well taken care of, could be more valuable than $10,000 worth of advertising.” Jim Rohn
 
Volgens mij verdient KLM alleen nog maar aan vol betalende C class passagiers. Voor de meeste andere tickets draaien ze quitte of moet er geld bij.
Hoog tijd voor een nieuwe bezuinigingsronde.

Eens met de noodzaak voor een bezuinigisronde maar dat is niet genoeg. Het is m.i. een kwestie van zowel kosten verlagen als inkomsten verhogen.

Indien KLM, op termijn, niet in staat is om op "de overige tickets" geld te verdienen dan schiet je weinig op; Bezuinigen kan iedereen (ook de concurrent) maar een paar centen extra inkomsten creëren waardoor jouw product net wel winstgevend is, is heel iets anders. Daar is ondernemerschap voor nodig. Wellicht moet de hele afdeling revenue management (die kijken immers naar de inkomstenkant) helemaal op de kop.
 
Er worden wel mensen geupgraded, maar niet standaard. Op de iPad van de purser wordt daar selectief mee omgesprongen. Want het schijnt dat ook veel passagiers er op rekenen, incalculeren dat dit gebeurt. Het gebeurt dus wel, maar niet structureel.
 
Oeps wat maken jullie dit ingewikkeld. Grofweg kan je c klasse indelen in een paar stereotype pax...

1. De globetrotter die gister besloot dat hij eergister ergens moest zijn.. Dit is de pax die ongeachte wat bereid is de hoofdprijs te betalen.. Hij wil goed eten, goed glas wijn en bovenal een topstoe
Waarin hij vooral kan werken en slapen. Zij prioriteit is schema, stoel/gemak/ service en als laatste prijs. Prijs categorie €4000-5000 voor een stoel boeit niet.

2. De reiziger die regelmatig reist .. Graag dit in alle comfort wil doen en dot aardig kan plannen omdat hij ruim van te voren kan boeken. Hij kijkt naar het hele pakket .. Inclusief schema, stoel maar bovenal ook prijs... Ik wil graag klm/skyteam vliegen vanwege mijn platinum status .. Maar echt niet tegen iedere prijs. ..prijsrange € 2000-3000

3. De passagier die toevallig een keer .. Een aanbieding pakt .. Een upgrade koopt .. Toevallig geupgrade wordt .. Prijsrange .. Voor weinig (€1500-2400) of op punten... Of puur mazzel

4. Employee travel .. Ipb.. Companion etc., het valt mij als pax op dat dit best een aantal stoelen per kist is.


1 & 2 is interessant voor een maatschappij, 3 is oke voor vulling. 4 kost geld.

Met mijn gezin heb ik diverse lange reizen gemaakt waarbij ik volbetaald ging maar mijn kids op punten meevlogen. Als men een leeftijds limiet van 16 zouden invoeren zou ik daar echt tegen zijn. Zeer zelden heb ik last van kids in bizz. Babies die krijsen zou ik echt niet waarderen.

Moraal van het verhaal..,die pax die je echt wil hebben wil een goede werkplek en een goede slaapplek gekoppeld aan een goed schema..

Hij is niet echt geinteresseerd in de pax die naast hem zit. Oh ja .. Hij is zeker geen prins (hoewel die er wel vliegen .. Maar daar merk je echt niets van).

.. Een pax die met (goede) reden door een purser wordt geupgrade is prima. De ipad applicatie voor de pursers is echt supertop!

Bij Delta wordt je als platinum standaard geupgrade op een binnenlandse vlucht als er plaats is.. Prima. Reden te meer om Delta te kiezen op zo n vlucht waar je anders de goedkoopste kiest.


... KLM moet zo snel mogelijk zorgen dat de stoelen vervangen zijn. Eens goed kijken naar het eten .. Dat is vaak matig (altijd maar van die prakjes) tot ronduit slecht (Rio -amsterdam is echt niet te vreten. Wijn is vaak prima en service heb ik zelden klachten over .. Behalve dat ze wel erg oud beginnen te worden. Schema's zijn vaak prima.
 
Wat ik er van begrepen heb is dat KLM de gevoels-waarde van een business ticket niet wil laten 'verwateren' door al te veel stoelen uit te geven op basis van punten. Met alle respect voor de trouwe klant. Want passagiers praten toch veel met elkaar en wordt dit toch op termijn bekend. Om dezelfde reden wil KLM het IPBen door personeel in de business class zoveel mogelijk beperken. En dringt ze personeel er ook op aan om discreet te zijn. Zowel als IPBer als richting IPBer. En terecht. En wat mij betreft mag de minumumleeftijd voor de businessclass omhoog naar 16 jaar.

Met andere woorden: Toch het liefst zoveel mogelijk 'echte' business class passagiers. Dan maar een paar lege stoelen. Is beter voor de beleving.

En je moet ook blond zijn en een harde g hebben?
 
En je moet ook blond zijn en een harde g hebben?

hmmm dan val ik met mijn Limburgse accent buiten de boot... :biertje:

Verder helemaal eens met Pilotsince99.

In mijn directe omgeving zijn er een behoorlijk aantal de afgelopen tijd overgestapt naar andere maatschappijen.. De meesten vanwege het reward programma... (Dit betreft overigens niet Flying Blue)

Als het FF programma van een maatschappij niet voldoet aan de eisen van een klant, en een ander maatschappij dezelfde route(s) ook kan uitvoeren, maar dan met een beter FF program... Dan heb je al gauw een aantal pax die overstappen...

Een stom voorbeeld van een slimme zet:
Bij Emirates kun je Easyjet vluchten boeken met je punten.
 
Goed idee..

Maar kan je dan wel zorgen dat de stoelen in de 332 vervangen zijn? Anders toch maar de 333 meenemen. Is in ieder geval al een stuk beter ;)
 
Doha-based Qatar Airways will launch daily Boeing 787 flights to Amsterdam on 16 June.


Bron: flightglobal

Het lijkt me duidelijk. De concurrentie op de Asia routes gaat de komende tijd voor KLM alleen maar toenemen...

Het is aan AF/KL om daar (snel!) op een goede manier op in te spelen...
 
Terug
Bovenaan