De uitdagingen van de Koninklijke....

De kern ligt oa in de service....Een aspect waar de 'vijanden' uit het Midden Oosten en Turkije het ruimschoots mee winnen...Maar dát is iets waar de KLM dmv training ed veel aan kan doen..Dus niet meer dat assertieve gemuts, maar dienstbaarheid. Het andere aspect, en dat is iets wat een hele moeilijke wordt, is de prijs van de tickets....Ik vlieg meer dan twee keer per maand op en neer naar mijn standplaats en het valt mij op dat er grote aantallen passagiers van Nederlandse komaf vliegen....passagiers die kiezen voor de prijs kwaliteits verhouding...Een verhouding die bij de KLM compleet zoek is naar mening.
Met een Embreaer van AMS naar IST likt me geen goed plan....daar is dat ding ook niet voor gemaakt. Wel met een mooie, goed ingerichte, 73 ........
 
Dat de prijs kwaliteit zoek is bij KLM onderstreep ik geheel. We hebben mazzel dat KLM zo'n sterk merk is met een echt Hollandse identiteit die niet alleen door Nederlanders, maar ook door buitenlanders gewaardeerd wordt.

AMS-IST is vanuit economy perspectief zeker niet te ver. Alleen Business is idd alleen goed op zo'n afstand als er een stoel geblokkeerd wordt en de C class pax warm eten krijgen. En in de E190 kan de C class pax zijn jasje netjes nog in de kast hangen ipv armoedig in de overheadbin of aan een haakje voor zijn neus op rij 1.

Slecht is o.a. AMS-TLV met een 737. Ik schaam me echt kapot dat we dat product als world business class aanbieden. Zelfs de tv's krijgt men niet meer.

Het mooiste zou één grote Europa divisie van 737's en E190's zijn. Meiden achterin allemaal van KLC en de mannen voorin allemaal op bijlage 5C. Over de verhouding Functiepay baas 737 VS. E190 moet je dan nog discussiëren.

Roosters pas je aan zodat je 4 weken vantevoren weet welke dagen je moet werken en wanneer je aan- en afmeldtijd is. 2 weken vantevoren wordt bekeken hoe vol de vluchten zijn en of er dus een E190 op 737 ingezet moet worden. Dan krijg je je definitive rooster. Ik weet dat er meer bij komt kijken maar het is wel mogelijk.

Verder laat je de vliegers op AMS zelf de walkaround doen en op het buitenstation de 737 vliegers ook. In principe doet Maintenance dan alleen nog de Daily Inspection (MSC). Dit heeft Lufthansa ook.
 
Dat de prijs kwaliteit zoek is bij KLM onderstreep ik geheel. We hebben mazzel dat KLM zo'n sterk merk is met een echt Hollandse identiteit die niet alleen door Nederlanders, maar ook door buitenlanders gewaardeerd wordt.

AMS-IST is vanuit economy perspectief zeker niet te ver. Alleen Business is idd alleen goed op zo'n afstand als er een stoel geblokkeerd wordt en de C class pax warm eten krijgen. En in de E190 kan de C class pax zijn jasje netjes nog in de kast hangen ipv armoedig in de overheadbin of aan een haakje voor zijn neus op rij 1.

Slecht is o.a. AMS-TLV met een 737. Ik schaam me echt kapot dat we dat product als world business class aanbieden. Zelfs de tv's krijgt men niet meer.

Het mooiste zou één grote Europa divisie van 737's en E190's zijn. Meiden achterin allemaal van KLC en de mannen voorin allemaal op bijlage 5C. Over de verhouding Functiepay baas 737 VS. E190 moet je dan nog discussiëren.

Roosters pas je aan zodat je 4 weken vantevoren weet welke dagen je moet werken en wanneer je aan- en afmeldtijd is. 2 weken vantevoren wordt bekeken hoe vol de vluchten zijn en of er dus een E190 op 737 ingezet moet worden. Dan krijg je je definitive rooster. Ik weet dat er meer bij komt kijken maar het is wel mogelijk.

Verder laat je de vliegers op AMS zelf de walkaround doen en op het buitenstation de 737 vliegers ook. In principe doet Maintenance dan alleen nog de Daily Inspection (MSC). Dit heeft Lufthansa ook.

Geen wonder dat ik nooit een kans ga krijgen om bij de KLM te werken.. wordt verdomme nou eens competitief, voor de blauwe vliegers beter én voor mij eventueel in de toekomst (al werk ik voor de concurrent)..
 
Ahja natuurlijk, daarvoor is die mooie jas die KLC niet heeft;) Je m'excuse....

Geen idee waar je 't over hebt... In mijn KLC jaren had ik exact dezelfde uniform onderdelen als een 'KLM-vlieger'... dus inclusief 'die mooie jas' (die ik nog noooooit heb gedragen). Kan in de tussentijd zijn aangepast...

M.a.w. een hoop 'experts' alhier hebben geen flauw benul wat er intern aan de hand is.

"Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt".
 
Die mooie jas voor de walkaround bedoel ik, daar hebben we het toch over?

Lekker begin van het nieuwe jaar De Meester! :biertje:
 
Ik lees al een besparing op 5400 jassen ;-)

Tja, gerommel in de marge maar dat zijn de suggesties die hier worden geponeerd.

Ik prefereer een uniform in de vorm van gympen, spijkerbroek en T-shirt (en een base-ball cap van John Deere). Wil zelfs voor de kosten opdraaien... kunnen we alsnog n**kverlof behouden en weer vette winsten draaien...
 
Goed voornemen

Goed voornemen

Laten we hier nou eens ophouden met cynische opmerkingen, sarcastisch bedoelde grappen, en insinuaties die werkelijk kant noch wal raken.
Het is zó 2014!

Laten we het bij de feiten houden.
Een gezagvoerder vertelde me eergister dat hij vlak na kerst een gesprek had met cabine-medewerkers tijdens een Bangkok reis. Het is overduidelijk: er valt bij de cabine écht niets meer te halen. De rek is er uit, iedereen loopt op het tandvlees na de vorige 2015 bezuinigingsronde, het ziekteverzuim rijst de pan uit, de stewardessen kunnen het KLM product niet meer waarmaken, zo vreselijk overwerkt zijn ze. Oververmoeidheid leidt tot langer rusten aan boord dat door de arrogante gezagvoerders wordt verboden! Er gaan ongelukken van komen.
De andere bonden zijn aan de beurt.
Daaraan voeg ik zelf toe dat de twee lokale nachten voor en na lange vluchten ook écht een must zijn. Je doet al geen oog dicht door het tijdsverschil, weet ik uit eigen ervaring. En dan zou je onmiddellijk terug moeten vliegen! Je moet er niet aan denken.
Dat andere maatschappijen kiezen voor deze belachelijke tewerkstelling heeft KLM cabine natuurlijk niets mee te maken. Dat andere maatschappijen hun stewardessen voltijds zo afbeulen en toch een veel betere service kunnen aanbieden dan KLM berust op een leugen. Het is gewoon niet waar. En daarbij zijn de stewardessen bij andere maatschappijen gemiddeld 20 jaar jonger: kunst!

Bij de vliegers lijkt dat er ook niets meer in is te leveren. Arbeidsvoorwaarden zijn zo verankerd in CAO dat KLM er niet aan kan komen zonder enorm verzet. Het zijn verworven rechten. Een deel ervan heeft KLM tot aan de Hoge Raad nog met verve verdedigd (pensioen op 56) en is dus voor altijd onderdeel van CAO. Elke verandering opent meteen de deur naar de rechter op basis van HR jurisprudentie. KLM kán dus niets doen aan deze regeling. Een tweede lokale nacht en 4e vlieger schrappen en een onbegrijpelijke extra vrije dag voor Trans-Atlantische vluchten kunnen alleen worden geschrapt als er iets tegenover staat Per saldo zullen de kosten natuurlijk gelijk blijven. Verhagen zal daar echt wel terecht op toezien. Hij heeft gelijk. KLM vliegers zijn helemaal niet duur en er staat vele vliegers op de deur te kloppen voor een baan en die kun je natuurlijk niet in de kou laten staan. Nee, zelfs VNV-leden als MP vliegers en de ouderen zullen terecht voor altijd moeten wijken voor de bloem der natie van Eelde. Deze goden kun je natuurlijk niets weigeren.

Voor cabine en cockpit zal het een makkelijke strijd worden: gewoon hakken in het zand en de storm waait wel weer over. Dat AF/KLM er aan kapot zou gaan is trouwens ook een verzinsel: het is altijd goed gegaan en anders ondersteunen de overheden deze grote bedrijven wel (Too Big To Fail). Is het verleden ook met banken gebeurd.

Laten de managers maar oprotten. Die verdienen teveel, hebben ook IPB rechten, en vrije dagen over. Daar moet worden gesneden. Op kantoor. Wie heeft nou zo'n grote Social Media divisie nodig? Waar is marketing nou goed voor? Wat weten al die kantoor bobo's nou van wat er werkelijk aan de hand is op de 'werkvloer' in de luchtvaart? Je kunt ze dus missen als kiespijn.

Dan zal alles goed komen.
 
Allereerst de beste wensen voor iedereen. En laten we vooral ook hopen dat 2015 voor KLM een beter jaar is dan 2014. Ik heb er vertrouwen in!

Over het idee van kostenbesparingen: het verbaasde mij laatst zeer dat er bij Transavia een nieuw uniform werd geïntroduceerd. Allemaal testen, extra kosten etc. Waarom pakken ze niet gewoon het KLM-uniform, maken ze het donkergroen in plaats van blauw, en klaar?

Dat zijn nou eenvoudige besparingen die makkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Er valt nog een hoop werk te verzetten.
 
Is goed, maar mogen wij dan de overhemden van trans. Die zijn een stuk mooier dan die enorme "one sice must fit the fatest captain" zakken van ons.
 
Terug
Bovenaan