Goed voornemen
Goed voornemen
Laten we hier nou eens ophouden met cynische opmerkingen, sarcastisch bedoelde grappen, en insinuaties die werkelijk kant noch wal raken.
Het is zó 2014!
Laten we het bij de feiten houden.
Een gezagvoerder vertelde me eergister dat hij vlak na kerst een gesprek had met cabine-medewerkers tijdens een Bangkok reis. Het is overduidelijk: er valt bij de cabine écht niets meer te halen. De rek is er uit, iedereen loopt op het tandvlees na de vorige 2015 bezuinigingsronde, het ziekteverzuim rijst de pan uit, de stewardessen kunnen het KLM product niet meer waarmaken, zo vreselijk overwerkt zijn ze. Oververmoeidheid leidt tot langer rusten aan boord dat door de arrogante gezagvoerders wordt verboden! Er gaan ongelukken van komen.
De andere bonden zijn aan de beurt.
Daaraan voeg ik zelf toe dat de twee lokale nachten voor en na lange vluchten ook écht een must zijn. Je doet al geen oog dicht door het tijdsverschil, weet ik uit eigen ervaring. En dan zou je onmiddellijk terug moeten vliegen! Je moet er niet aan denken.
Dat andere maatschappijen kiezen voor deze belachelijke tewerkstelling heeft KLM cabine natuurlijk niets mee te maken. Dat andere maatschappijen hun stewardessen voltijds zo afbeulen en toch een veel betere service kunnen aanbieden dan KLM berust op een leugen. Het is gewoon niet waar. En daarbij zijn de stewardessen bij andere maatschappijen gemiddeld 20 jaar jonger: kunst!
Bij de vliegers lijkt dat er ook niets meer in is te leveren. Arbeidsvoorwaarden zijn zo verankerd in CAO dat KLM er niet aan kan komen zonder enorm verzet. Het zijn verworven rechten. Een deel ervan heeft KLM tot aan de Hoge Raad nog met verve verdedigd (pensioen op 56) en is dus voor altijd onderdeel van CAO. Elke verandering opent meteen de deur naar de rechter op basis van HR jurisprudentie. KLM kán dus niets doen aan deze regeling. Een tweede lokale nacht en 4e vlieger schrappen en een onbegrijpelijke extra vrije dag voor Trans-Atlantische vluchten kunnen alleen worden geschrapt als er iets tegenover staat Per saldo zullen de kosten natuurlijk gelijk blijven. Verhagen zal daar echt wel terecht op toezien. Hij heeft gelijk. KLM vliegers zijn helemaal niet duur en er staat vele vliegers op de deur te kloppen voor een baan en die kun je natuurlijk niet in de kou laten staan. Nee, zelfs VNV-leden als MP vliegers en de ouderen zullen terecht voor altijd moeten wijken voor de bloem der natie van Eelde. Deze goden kun je natuurlijk niets weigeren.
Voor cabine en cockpit zal het een makkelijke strijd worden: gewoon hakken in het zand en de storm waait wel weer over. Dat AF/KLM er aan kapot zou gaan is trouwens ook een verzinsel: het is altijd goed gegaan en anders ondersteunen de overheden deze grote bedrijven wel (Too Big To Fail). Is het verleden ook met banken gebeurd.
Laten de managers maar oprotten. Die verdienen teveel, hebben ook IPB rechten, en vrije dagen over. Daar moet worden gesneden. Op kantoor. Wie heeft nou zo'n grote Social Media divisie nodig? Waar is marketing nou goed voor? Wat weten al die kantoor bobo's nou van wat er werkelijk aan de hand is op de 'werkvloer' in de luchtvaart? Je kunt ze dus missen als kiespijn.
Dan zal alles goed komen.