De uitdagingen van de Koninklijke....

Kan je deze wellicht wat nader toelichten?
Ik denk wellicht te simpel, maar 2x 50% deeltijdvliegers (1FTE) leveren toch hetzelfde werk als 1 voltijd vlieger? (1FTE)
Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd?
Training, medicals, systemen, er zijn best een hoop zaken die niet schalen voor deeltijders.

Daarnaast is het (voor kleinere meer dan voor grotere) bedrijven lastiger plannen. Het ergste is echter dat mensen te weinig uren/meters maken. Indien ik naar kantoorbanen kijk zijn twee mensen die ieder 3 dagen/week werken fors minder productief dan één persoon die voltijd werkt...
 
Dan, op termijn, de pensioenleeftijd omhoog ( daar ben ik het overigens zeker mee eens) maar hoe zit het dan met de stagnatie....en de KLM blijft maar vliegers aannemen.....??

Dat vraag ik mij ook af.


Daarnaast on-topic, ik zie een pakket maatregelen die de KLM wil/gaat nemen om het hoofd boven water te houden. Wat ik hier zo lees zijn er aardig wat plannen en lijkt het vooralsnog op dat iedereen (ook de vakbonden) beseffen dat het één en ander moet gebeuren en geen hakken in het zand zet.

Voor een buitenstaander geeft dat best wel wat vertrouwen. KLM heeft het in de afgelopen jaren dan ook niet heel slecht gedaan, maar ik vraag mij toch af hoe ze bij Air France de boel denken aan te pakken?

Daar zijn de verliezen in 9 nullen, de problemen veel groter. KLM kan in zijn eentje de kar niet trekken. Hoe denken ze daar over? Heeft AF het vermogen (discipline, wilskracht,...) om structurele veranderingen door te voeren dat ook zij binnen 5 jaar de boel weer op de rit hebben?

Of is het vechten tegen de bierkaai?
 
Het lijkt mij als buitenstaander een én/én verhaal. Als de AF divisie het niet voor elkaar krijgt om winstgevend te worden gaat die hele boel zometeen ten onder, ongeacht wat de KLM'ers doen. Het lijkt mij dan ook meer dan verstandig dat KLM'ers enige reductie in werkomstandigheden gepaard zien gaan met evenredige reducties en kortingen bij AF. Anders blijft het dweilen met de kraan open, de Hollander mag inleveren zodat de AF divisie structureel verlies kan blijven draaien en kan blijven staken. Dat kan niet de bedoeling zijn.
 
Tsja, en daar zit hem wel de kneep. De collegae bij AF zien absoluut de noodzaak niet van vermindering van hun T&C's en zijn van mening dat ze wel genoeg gedaan hebben. Nou is het wel zo dat er (zonder gedwongen ontslagen) 5000 man zijn uitgegaan bij AF, maar dat is slechts genoeg geweest om het bloeden te stoppen en niet om de patiënt te genezen. De laatste fittie was over werkgelegenheidsbescherming die bedreigd werd door Transavia Europe, en de oplossing was een deal waarbij Transavia Europe voorlopig in de koelkast staat en Transavia France mag uitbreiden. Maarrr: Transavia France verwacht pas in 2017 uit de rode cijfers te komen (als alles goed gaat) en kennelijk is dat dan puur een exercitie om marktaandeel te behouden in plaats van winst maken.

De shots worden in Parijs gecalled door de AF-meerderheid in de board of directors en de bewegingsvrijheid is nog verder beperkt door de onderlinge afspraken (zowel tussen de bedrijven als de vakbonden). De enige plek waar geld gehaald kan worden is door te besparen op de eigen uitgaven, en wederom worden er geen fundamentele ingrepen voorgesteld in de CAO-onderhandelingen. Niet positief allemaal.
 
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat AF afgelopen jaar harder heeft ingegrepen en een betere performance heeft laten zien dan KLM.
Tot nu toe had KLM telkens het beste rapport en werd intern de grote mond van KLM geduld.

Nu AF ineens harder loopt met ingrepen en verbeteringen, begon men in Amstelveen zenuwachtig te worden....
 
Alle europa vluchten onderbrengen bij KLC met EMB-195 en als feeder voor de long haul vluchten vanaf SPL. Zeer efficiente kist.

Is een efficiënte kist misschien maar zeer oncomfortabel voor de passagiers. Veel te kleine overhead lockers en als je in de cabine staat dan heb je het gevoel alsof je in een ATR staat. Dat lijkt mij geen goed plan dus als je premium pax wilt aantrekken.

Ten tweede zie ik deze discussie met lede ogen aan. Tuurlijk niemand vind het leuk om te moeten inleveren, zeker niet als je daar jarenlang als vakbond aan hebt gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Maar alsjeblieft wordt eens wakker jongens. Jullie club, waar ik overigens veel respect voor heb, gaat gewoon heel erg slecht. Kijk naar de concurrenten en je ziet dat de condities waarvoor jullie werken gewoon niet meer van deze tijd zijn. Daarbij komt uiteraard ook dat het belastingklimaat in Nederland hetook niet makkelijk maakt om een goede cent over te houden, maar dat neemt niet weg dat je als een kip zonder kop je aan 'de gouden tijden' moet blijven vastklampen.
 
Meende juist gelezen te hebben dat de KLM pax het embrear product juist enorm waardeert door bv de 2-2 opstelling en de ruimte aan boord....
 
Ben ik misschien met je eens dat hij een beetje te klein is, maar dat is aan te passen in het ontwerp van het interieur. Moet natuurlijk kijken naar de load factors op bepaalde routes maar de kist kan comfortabel gemaakt worden.
 
Kijk...daar verschillen we dan van mening...De KLM moet juist op de langere EUR bestemmingen zorgen voor goede service en comfort...Overhead bins waar genoeg in kan, en een C class met tenminste 10 stoelen. Dat in combinatie met een redelijk goedkoop ticket klinkt utopisch maar het kan wel.
En net als Charlie Romeo zie ik deze discussie ook met lede ogen aan....De president van de VNV heeft zijn F3000 ook binnen en wordt wat stiller op het doorvlieg en integratie front....Het is allemaal zo typerend. Nu kraaien de junioren het hardst tegen doorvliegen zonder na te denken over de pensioen consequenties..( slightly off topic) maar ook de vliegers zullen ergens een veer moeten laten.
 
Volgens Elbers: Het is geen emergency maar wel een urgency.

De financiers van de B787 en de nieuwe C-class hebben naar verluid aan de bel getrokken. Vandaar dat Elbers versneld naar voren is geschoven. Een echte crisismanager.

Dus het antwoord op je vraag is "ja".
 
Ik volg de dicussies op het VNV forum natuurlijk ook....Stel, je hebt als KLM nu ff geld nodig...dan verhoog je, desnoods tijdelijk, de pensioenleeftijd tot 62..... De komende jaren worden er vele honderden opleidingen geschrapt omdat één pensionering zeker 5-6 omscholingen tot gevolg heeft. Het alternatief is om de RVL compleet te modificeren om de fun omscholingen er meteen uit te halen......Ik heb me ooit laten vertellen dat één omscholing, alles bij elkaar, toch snel €25-35k kost....een riante besparing lijkt me.
 
Pensioenleeftijd is afgelopen 20 jaar continu onderwerp van onderhandelen, nu dus ook. Helemaal omdat het trainingsapparaat de omscholingen de komende twee jaar niet aan kan.

Dat de RVL overhoop kan/moet, ben ik met je eens.
 
VNV zou denk ik morgen al zaken kunnen doen met Elbers. Sterker nog, volgens mij ligt het hele pakket al klaar. Alleen moet ff ruimte gegeven worden voor de vastgeroeste grond- en cabinebonden. Kortom in maart komt VNV met een bezuinigingsdeal met KLM om de rest verder onder druk te zetten. Dat gezamenlijke cao overleg is vanaf nu gewoon einde oefening.
 
Is een efficiënte kist misschien maar zeer oncomfortabel voor de passagiers. Veel te kleine overhead lockers en als je in de cabine staat dan heb je het gevoel alsof je in een ATR staat. Dat lijkt mij geen goed plan dus als je premium pax wilt aantrekken.

Sorry, maar dat is echt onzin. De overhead lockers zijn 20% smaller dan in de 737 terwijl je 33% minder ruimte nodig heb. Daarbij heb je dus ook niet die middelste stoel dus dat is extra passenger comfort aangezien je altijd een isle of window seat hebt. Ik vind het alleen jammer dat je in de E190 in C class geen vrije stoel naast je hebt, dat heeft o.a Luftie wel. Verder heeft de E190 voor nog twee grote kasten.

En dan hebben we het nog niet eens over het product dat geleverd wordt door die 2 meiden;) Ook doen de vliegers zelf de walkaround op het buitenstation omdat er in principe geen Maintenance is. Is die er wel dan is het geen KLM-er met dito kleding, auto en arbeidsvoorwaarden maar een derde partij. Daarom kunnen KLC vliegers ook kleine Maintenance procedures zelf doen.

All in all is de overhead van KLC stukken goedkoper en durf ik mijn hand in het vuur te steken dat de service net zo goed (als niet beter), maar vooral constant is. Daar ben je niet afhankelijk van de grillen van een purser.
 
@CI,

De mentaliteit van de cabine is als volgt; Een Ca verzuchtte onlangs dat zij echt niet wist waar nog op bezuinigd kon worden, vlg haar was de rek er echt uit.
Haar volgende vlucht was 20 dagen later................

Of,; jullie hebben gekozen voor het geld, wij voor vrije dagen, dus.........

Op mijn vraag wat een Ca nou kost in vergelijking met de concurrent, krijg je het antwoord,; maar door ons kiezen de pax voor KLM......


Ga dat maar eens managen.......:bwah:

We gaan nog een hoop gedoe krijgen...
 
Terug
Bovenaan