Dat Elbers door wil pakken staat als een paal boven water.
Lage olieprijs en lagere personeelskosten zullen daaraan gaan bijdragen, geen extra leningen.
Lage olieprijs? Mjah, heeft de concurrentie ook voordeel van en heeft pas echt effect als je niet teveel hebt gehedged (en pas als die contracten zijn afgelopen, meestal pas na 6 maanden). Daarnaast mag je er niet van uitgaan dat de brandstofprijzen laag zullen blijven. Die lagere personeelskosten moeten eerst nog maar eens langs de vakbonden. De cabine ligt al dwars, en het grondpersoneel gaat vrij hard moeten bloeden. Eerst nog maar eens afwachten wat er wordt afgesproken en hoe snel.
Hoe zeer er ook wordt gezegd dat beide bedrijven hun eigen winst- en verliesrekening hebben, uiteindelijk wordt alles op een hoop gegooid via de holding erboven. Voorlopig is de situatie dat:
- AF/KL dit boekjaar niet uit de rode cijfers gaat komen
- AF verlies draait
- KLM een beetje winst maakt, maar niet genoeg om benodigde investeringen te kunnen financieren
- Beide bedrijven een hoge schuldpositie hebben met een laag eigen vermogen
- Het europanetwerk bij beide bedrijven verlies draait en niet concurrerend is met LCC's
- De yields op longhaul onder druk staan vanwege concurrentie van de golfcarriers
Voor extra geld kunnen KLM en/of AF niet los van elkaar aandelen uitgeven, dat kan alleen de holding. Jos Versteeg doet wat beursanalisten doen: blaten over een bedrijf waar ze zelf niet werken. Toch luisteren veel beleggers naar wat dit soort figuren over een bedrijf zeggen, en wat ze zeggen is niet al te best op het moment (om nog maar te zwijgen van de berichtgeving in de pers over de laatste paar maanden).
Kun je wel gaan zitten vingerwijzen wat er wel en niet waar is en aan wie het dan ligt, in de tussentijd is er een soort 'perfect storm' aan het ontstaan van de punten die ik hierboven aanhaal gecombineerd met een marktsentiment dat zich enorm tegen AF/KL keert. Ik hoop van harte dat Elbers een manier vindt om dat te doorbreken...