flyingviking
Member
Mee eens. 3 en 12 zijn samengevoegd en nu zijn het er weer 12.....
Wie komt met de nieuwe 13?
1. Steeds grotere druk van low cost carriers op Schiphol (zij kiezen voor bases op SPL, ondanks de "nationale visie" van mainport).
2. KLM verliest de slag om cargo (full freighter markt).
3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar (zie recente pilotenstaking en productie-afspraken tussen de AF en KLM vakbonden die geen groei van KLM toestaan zonder een evenredige productiegroei bij AF).
4. De longhaul routes, de kippen met gouden eieren, staan onder toenemende druk van nieuwkomers (o.a. Emirates, Turkish etc.). Hierdoor komnt de financiering van de verliesgevende Europaroutes nog verder onder druk te staan.
5. De politiek heeft Schiphol een groeiplafond opgelgd (nachtregime) daar waar de concurrentie (o.a. Turkish) 24/7 ongelimiteerd van/naar thuisbasis kan vliegen.
6. Grote broer en Skyteam partner Delta gaat steeds nauwer met Virgin (UK) samenwerken. Dat zet de toestroom van UK-passagiers voor ICA onder druk.
7. KLM moet, onder druk van EC, slots van ICA vluchten opgeven. AF hoeft dat niet (er worden in het voorstel van Skyteam uitsluitend slots in Amsterdam, Rome en New York opgegeven).
8. De boetes, waarvan de omvang nog niet is te overzien, als gevolg van kartelzaken uit het verleden.
9. Longhaul komt onder steeds zwaardere druk van longhaul lowbudgetcarriers die vanuit Nederland of het grensgebied van Nederland hun vleugels uitslaan.
10. Onderlinge samenwerking KLM-management (er is, in elk geval naar buiten toe, geen rust in de tent).
11. Een hoge schuld en negatief eigen vermogen, waardoor het lastiger en duurder wordt om investeringen te financieren middels krediet.
12. Hoge (personeels)kosten ten opzichte van andere full-service carriers in buurlanden.
Wie komt met de nieuwe 13?
1. Steeds grotere druk van low cost carriers op Schiphol (zij kiezen voor bases op SPL, ondanks de "nationale visie" van mainport).
2. KLM verliest de slag om cargo (full freighter markt).
3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar (zie recente pilotenstaking en productie-afspraken tussen de AF en KLM vakbonden die geen groei van KLM toestaan zonder een evenredige productiegroei bij AF).
4. De longhaul routes, de kippen met gouden eieren, staan onder toenemende druk van nieuwkomers (o.a. Emirates, Turkish etc.). Hierdoor komnt de financiering van de verliesgevende Europaroutes nog verder onder druk te staan.
5. De politiek heeft Schiphol een groeiplafond opgelgd (nachtregime) daar waar de concurrentie (o.a. Turkish) 24/7 ongelimiteerd van/naar thuisbasis kan vliegen.
6. Grote broer en Skyteam partner Delta gaat steeds nauwer met Virgin (UK) samenwerken. Dat zet de toestroom van UK-passagiers voor ICA onder druk.
7. KLM moet, onder druk van EC, slots van ICA vluchten opgeven. AF hoeft dat niet (er worden in het voorstel van Skyteam uitsluitend slots in Amsterdam, Rome en New York opgegeven).
8. De boetes, waarvan de omvang nog niet is te overzien, als gevolg van kartelzaken uit het verleden.
9. Longhaul komt onder steeds zwaardere druk van longhaul lowbudgetcarriers die vanuit Nederland of het grensgebied van Nederland hun vleugels uitslaan.
10. Onderlinge samenwerking KLM-management (er is, in elk geval naar buiten toe, geen rust in de tent).
11. Een hoge schuld en negatief eigen vermogen, waardoor het lastiger en duurder wordt om investeringen te financieren middels krediet.
12. Hoge (personeels)kosten ten opzichte van andere full-service carriers in buurlanden.