De uitdagingen van de Koninklijke....

Mee eens. 3 en 12 zijn samengevoegd en nu zijn het er weer 12.....:-)

Wie komt met de nieuwe 13?

1. Steeds grotere druk van low cost carriers op Schiphol (zij kiezen voor bases op SPL, ondanks de "nationale visie" van mainport).

2. KLM verliest de slag om cargo (full freighter markt).

3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar (zie recente pilotenstaking en productie-afspraken tussen de AF en KLM vakbonden die geen groei van KLM toestaan zonder een evenredige productiegroei bij AF).

4. De longhaul routes, de kippen met gouden eieren, staan onder toenemende druk van nieuwkomers (o.a. Emirates, Turkish etc.). Hierdoor komnt de financiering van de verliesgevende Europaroutes nog verder onder druk te staan.

5. De politiek heeft Schiphol een groeiplafond opgelgd (nachtregime) daar waar de concurrentie (o.a. Turkish) 24/7 ongelimiteerd van/naar thuisbasis kan vliegen.

6. Grote broer en Skyteam partner Delta gaat steeds nauwer met Virgin (UK) samenwerken. Dat zet de toestroom van UK-passagiers voor ICA onder druk.

7. KLM moet, onder druk van EC, slots van ICA vluchten opgeven. AF hoeft dat niet (er worden in het voorstel van Skyteam uitsluitend slots in Amsterdam, Rome en New York opgegeven).

8. De boetes, waarvan de omvang nog niet is te overzien, als gevolg van kartelzaken uit het verleden.

9. Longhaul komt onder steeds zwaardere druk van longhaul lowbudgetcarriers die vanuit Nederland of het grensgebied van Nederland hun vleugels uitslaan.

10. Onderlinge samenwerking KLM-management (er is, in elk geval naar buiten toe, geen rust in de tent).

11. Een hoge schuld en negatief eigen vermogen, waardoor het lastiger en duurder wordt om investeringen te financieren middels krediet.

12. Hoge (personeels)kosten ten opzichte van andere full-service carriers in buurlanden.
 
Mwah, ze houden wel verband maar er zijn verschillen. De gekozen structuur van het bedrijf maakt dat KLM minder zelfstandig is geworden (in de board of directors zitten meer AF dan KLM directeuren). De productie-afspraken zijn tussen de vakbonden en beperken ook de bewegingsvrijheid.

Verschillende oorzaken, zelfde gevolg.
 
SlimJim en B767-300ER:

Zie punt 3:

3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar

Beide punten worden vervolgens als voorbeeld genoemd. Inderdaad, het gevolg is hetzelfde (KLM heeft niet alleen voordelen maar wordt ook kwetsbaar door samengaan met AF) maar de oorzaken van die kwetsbaarheid zijn verschillend.

Als uitdaging beperk ik mij tot bovenstaande;)
 
Zijn zover als ik het zie geen KLM bestemmingen.
Het wordt pas "leuk" als er vluchten bijkomen naar CDG, BCN, MAD, en dat soort velden...

Daar heb je gelijk in. Het zijn volgens mij wel HV-bestemmingen en daarmee wordt de druk op de KLM-groep opgeveoerd. HV zal immers ook weer winstgevend moeten worden;)

Bovendien: Palermo en Ibiza worden wel door KLM aangeboden maar dan met overstap in MAD (en verder met Air Europa) of FCO (en verder met Alitalia).

De kwetsbaarheid/uitdaging zit hem er in dat zodra het verkeer naar bijvoorbeeld Ibiza door de nieuwe Easyjet lijndienst wordt aangeboden, de vraag naar stoelen op de lijn AMS-MAD afneemt. Tenzij KLM in staat is om goedkoper dan Easyjet tickets tussen AMS en IBZ aan te bieden. Maar ja, dat levert dan weer geen cent op.

Zie net dat het Haarlems Dagblad de move van EasyJet eerder als een aanval op HV omschrijft dan een aanval op KL. Ondanks dat, een aanval op HV, is een aanval op KLM en daarmee zeker een uitdaging voor de Koninklijke.....

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/metropool/article27254302.ece/Easyjet-opent-aanval-op-Transavia?lref=R2
 
Laatst bewerkt:
Easy gaat concurrentie met Transavia aan op de toeristische routes, daarnaast op Londen en de rest van UK, Nice, Geneve, Bordeaux, Milaan met KLM. Voornamelijk op de dagrand door de gebaseerde kisten.

Ik weet niet wat het drama nou helemaal is, maar de H-pier is al jarenlang oranje.

BCN komt er niet omdat vueling die ook doet. CDG komt er nooit omdat AF-KLM die route verliesgevend vliegt om de 2 hubs te verbinden. MAD wellicht ooit.
 
Ik weet niet wat het drama nou helemaal is, maar de H-pier is al jarenlang oranje.

Er is geen drama. Er is een uitdaging. EasyJet snoept veel pax, inclusief C-class passagiers, bij KLM-Europa weg (inclusief de HV-routes) waardoor de winstgevendheid op het Europa-product verder onder druk komt te staan. Volgens mij is die al jaren verliesgevend.......
 
Inhakend op uitdaging #10 (zie #541, samenwerking binnen management), bij deze een link daar het FD van vandaag waarin verder wordt ingegaan op de moelijkheden bij het KLM-management.

Als hoofdoorzaak wordt genoemd de moeizame samenwerking met de fransen. Citaat uit het artikel:

Een overeenkomst tussen de vertrekkende (onder)directeuren is dat ze al jaren werkzaam waren bij de luchtvaartmaatschappij en namens KLM functies bekleedden in de holding Air France-KLM. Volgens bronnen bij KLM haken de Nederlanders gefrustreerd af vanwege een moeizame werkrelatie met de Fransen, die zich nauwelijks iets aantrekken van de KLM-inbreng. Waar KLM onlangs bezuinigingsplannen heeft gepresenteerd, is het opvallend stil aan de kant van Air France. Daarbij lijkt de druk vanuit de holding vooral richting KLM te gaan.

Bron:
http://fd.nl/ondernemen/1084420/leegloop-subtop-klm

Account is gratis, je kunt 10x per maand een artikel lezen.
 
Het zou me niets verbazen als deze directeuren vertrekken omdat ze weten dat er voor hun geen verdere carrière mogelijk is onder Elbers, en dat laatstgenoemde zijn eigen adjudanten op die posities gaat neer zetten.
 
Een overeenkomst tussen de vertrekkende (onder)directeuren is dat ze al jaren werkzaam waren bij de luchtvaartmaatschappij en namens KLM functies bekleedden in de holding Air France-KLM. Volgens bronnen bij KLM haken de Nederlanders gefrustreerd af vanwege een moeizame werkrelatie met de Fransen, die zich nauwelijks iets aantrekken van de KLM-inbreng

Goh, ik ken nog zo'n club waar de RvC niet echt werd gewaardeerd. Maar daar werden ook directeuren gestald die het er niet beter op gemaakt hebben. Had iets met blauw en rood te maken :)
 
AFKL gaat achter de KLM reserves aan

AFKL gaat achter de KLM reserves aan

Het werd ook tijd:

Hier lees je dat AFKL het positief eigen vermogen van KLM gaat gebruiken om haar eigen kaspositie te verbeteren. De holding heeft geen keus.

Daarmee wordt de vermogenspositie van KLM meteen nijpend en zal aanleiding zijn om te personeel zwaar aan te pakken in CAO onderhandelingen volgende week.

Overigens is het in mijn ogen een boekhoudkundige handeling waarbij er geen letterlijk geld van KLM naar AFKL gaat. Ik vermoed echter dat de pensioenen ook niet buiten schot zullen blijven in de berekening.

Het begin van het einde voor KLM als zelfstandig gerund bedrijf? Foohke, wat denk jij?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Dit zijn paniekverhalen van managers die hun baan zien verdwijnen. Ook op de financiële afdeling wordt gesaneerd. Gelukkig hebben we de Telegraaf, die smult van dit soort verhalen en ze graag nog even aandikt.
 
Het begin van het einde voor KLM als zelfstandig gerund bedrijf? Foohke, wat denk jij?

KLM is eigenlijk al geen zelfstandig gerund bedrijf meer sinds de overname door AF 10 jaar geleden. True, de blauwe vliegtuigen zijn er nog. Maar als puntje bij paaltje komt heeft Air France toch de touwtjes in handen.

CAPA heeft altijd goede artikelen, en beschrijft ook nu de situatie weer prima. Het sentiment is duidelijk: de kosten van het bedrijf moeten zsm aangepakt worden.
Het enige wat ik mis in dit stuk is de benoeming van de grote schuld van de groep, en het gevolg hiervan op de resultaten. Het bedrijf mag dan wel operationele winst maken, door de dermate grote schulden duikt het bedrijf jaar na jaar toch weer de rode cijfers in...

Dat gezegd, en wat off-topic, vrees ik voor de dag dat airlines ook hun operational leases in de balance sheet moeten zetten...
Een groot gedeelte van de vloot van AF/KLM (46% in 2013) is operational lease (meerdere airlines hebben deze getallen overigens hoor). Deze kisten staan dus niet op de balance sheet. Het is voorlopig nog niet zover, maar er komen steeds meer geluiden naar boven dat ook deze vliegtuigen op de balance sheet zouden moeten verschijnen (zoals bij een financial lease wel gebeurt). Gebeurt dit ooit, dan wordt AF/KLM's schulden positie (op de balance sheet, dus op papier) nog vele malen slechter...
 
Laatst bewerkt:
Operational lease zal nooit op de balans komen. Wel staat als het goed is alle lease en huur verplichtingen opgenomen/toegelicht. Dat is namelijk nu al verplicht.
 
Operational lease zal nooit op de balans komen. Wel staat als het goed is alle lease en huur verplichtingen opgenomen/toegelicht. Dat is namelijk nu al verplicht.

Waarom zou het er nooit op komen staan?
Ik hoor juist geluiden dat dit in de toekomst nog wel eens zou kunnen gebeuren... Heb nergens gelezen dat dit idee helemaal afgekaatst is? Maar kan iets gemist hebben de afgelopen tijd?
 
Terug
Bovenaan