Je vak is waar je voor geleerd hebt, je beroep is waar je je geld mee verdient. In het geval van piloten en verkeersvliegers dus bijzonder weinig verschil... Bond en vereniging: zelfde verhaal. Vereniging is een juridisch begrip, maar een bond is ook een vereniging. Op basis van woordkeuze tussen woorden die nagenoeg synoniem zijn beweren dat er een groot verschil is tussen een vakbond, vakvereniging of een beroepsvereniging? Zeg nou zelf: dat is slecht beargumenteerd.
Dan de doelen van de VNV:
- Bevorderen van de veiligheid in de burgerluchtvaart;
- Behartigen van de belangen van de leden in relatie tot het beroep van verkeersvlieger, zowel collectief als individueel;
- Verhogen van de professionaliteit van verkeersvliegers.
Vervang 'burgerluchtvaart' door een willekeurige andere bedrijfstak en 'verkeersvlieger' door een willekeurig ander beroep en waarschijnlijk kom je dan woorden van dezelfde strekking tegen in de statuten van de meeste vakbonden in Nederland. Overigens staan die doelen nauwelijks breder omschreven in de statuten van de VNV. Ter vergelijking de doelen van FNV Bondgenoten uit hun statuten:
"ARTIKEL 5
Doel
De bond streeft naar een samenleving van volkeren die wordt gekenmerkt door een democratische ordening, een rechtvaardige verdeling van de welvaart, een doelmatige internationale arbeidsverdeling en een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de handhaving van de vrede tussen de volkeren.
De bond stelt zich achter het streven naar een Europese Unie, die open staat voor alle Europese democratische landen.
De bond gaat uit van solidariteit met de ontwikkelingslanden en hij aanvaardt de daaruit voortvloeiende verplichtingen.
De bond ijvert voor gelijke verdeling van:
kansen:
- een sociaal, economisch en cultureel maatschappelijk bestel, waarin aan een
ieder gelijke kansen in het leven wordt geboden;
- het bevorderen van gelijke behandeling van iedereen ongeacht godsdienst,
levensovertuiging, ras, geslacht, seksuele voorkeur, nationaliteit, afkomst,
burgerlijke staat, leeftijd, gezondheid of handicap;
- waar sprake is van achterstandssituaties van bepaalde groepen, het
bevorderen van positieve actie om deze achterstanden in te kunnen lopen;
kennis:
- onderwijs en vorming, gericht op een volledige ontplooiing van de persoonlijkheid, zodat een ieder in maatschappelijk staatkundig en cultureel opzicht zijn taken in de samenleving - zowel in als buiten zijn werkkring - kan vervullen;
- een kwalitatief goed en voor iedereen toegankelijk onderwijsstelsel, in het bijzonder beroepsopleiding;
- vakgericht onderwijs en permanente her-, bij- en omscholing,
macht:
- een democratische besluitvorming op alle gebieden en alle niveaus, met name gericht op arbeidsorganisatie waarbinnen de vrijheid van vereniging, van onderhandelen en de behartiging van de belangen van de werknemers door de vakbeweging is gewaarborgd;
- democratisering van het economisch leven op elk niveau, zodat alle machtsuitoefening aan verantwoordingsplicht tegenover de betrokkene
is gebonden;
- zodanige arbeidsomstandigheden, arbeidsinhoud en arbeidsorganisatie, dat daarin het individu volledig tot zijn recht komt;
inkomen:
- een rechtvaardige inkomens- en vermogensverdeling voor allen;
- sociale zekerheid voor allen, zodanig dat voor een ieder een menswaardig
bestaan wordt gewaarborgd;
werk:
- een optimale werkgelegenheid, bij voorkeur te verwezenlijken door
samenwerking tussen overheid en georganiseerd bedrijfsleven;
- het recht op arbeid als middel tot menselijke ontplooiing en de plicht tot
arbeid als een bijdrage aan de instandhouding en uitbouw van de
samenleving;
- het rechtvaardig verdelen van de beschikbare arbeid;
- een veilige en gezonde werkomgeving.
In een menswaardige samenleving die zorgt voor:
- een ruimtelijke ordening die geestelijk en lichamelijk een gezond woon- en
leefklimaat waarborgt;
- een leefbaar milieu, en verzet zich tegen:
- discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, ras, geslacht,
seksuele voorkeur, nationaliteit, afkomst, burgerlijke staat, gezondheid,
handicap, leeftijd of welke andere oneigenlijke grond dan ook."
Ga je nu nog steeds volhouden dat de VNV verder gaat dan een vakbond? Het lijkt er toch op dat de grootste vakbond van Nederland zich met iets meer bezighoudt dan de VNV...
De VNV was heel machtig binnen de Nederlandse luchtvaartwereld en bij de luchtvaartmaatschappijen in Nederland. Die macht brokkelt steeds verder af, met name omdat de VNV er niet in slaagt om onderlinge verdeeldheid, die het gevolg is van het najagen van eigenbelang door groeperingen binnen de eigen vereniging, de kop in te drukken. Nu ook het bedrijf waar de meeste VNV-leden werken geen tijd, geduld en geld meer heeft om te wachten tot dat wel zo is gaat het erom spannen of de VNV weer terug moet naar haar roots, namelijk het zijn van een vereniging voor KLM-vliegers.
De ontwikkelingen bij AF / Transavia France zijn potentieel namelijk zeer bedreigend voor de door de VNV bewerkstelligde status quo bij KLM / Transavia NL / Martinair.