De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik bedoel dat je eerst zegt dat ze minstens hetzelfde moeten bieden als EK, maar vervolgens zegt dat de 3-4-3 een slechte zet is (notabene hetzelfde als EK). Vandaar tegenwtrijdig. Meer niet
 
We zijn het er dus over eens:
  1. De kosten van KLM zijn te hoog.
  2. De kwaliteit van het product te laag.
  3. De schulden vreten de opbrengsten op.
  4. De marge per ticket is te laag.
  5. De CAO's zijn te duur (behalve die van de vliegers).
  6. De productie van het personeel ligt te laag (behalve die van de vliegers).
  7. Een aanname stop van personeel is niet nodig.
  8. Elbers spreekt voor zijn beurt over maatregelen.
  9. De voorgestelde maatregelen (140 miljoen bezuinigen per jaar) is klein in vergelijking met alle kosten.
  10. Enige discussie over kostenreductie behoort niet hier te worden uitgevochten.
 
Eens, met de volgende aanpassingen:

5. De CAO's zijn te duur (ook die van de vliegers).
6. De productie van het personeel ligt te laag (ook die van de vliegers).

7. Een aanname stop van personeel is niet nodig.

Kennelijk vindt de directie dat niet bij de cabine, waar ze de productiviteit omhoog willen en daarmee is dan de huidige hoeveelheid cabinepersoneel voldoende. Het is lastig om dat 1 op 1 door te trekken naar andere groepen personeel binnen KLM zonder bestudering per groep.

8. Elbers spreekt zeker niet voor zijn beurt over maatregelen.

9. De voorgestelde maatregelen (140 miljoen bezuinigen per jaar) is klein in vergelijking met alle kosten.

Daar gaat men iets te makkelijk uit van de stelling dat heel veel van de gemaakte kosten onnodig zijn. Er is verspilling bij KLM, maar ik denk dat de schaal daarvan meevalt als je het vergelijkt met, bijvoorbeeld, AF. 700 miljoen structureel over een periode van 5 jaar is geen kattenpis.

10. Enige discussie over kostenreductie behoort niet hier te worden uitgevochten.

De belangrijkste discussies vinden uiteraard plaats tijdens de CAO-onderhandelingen. Dit is een internetforum, en dat brengt met zich mee dat niet alle meningen genuanceerd en objectief zijn. De mensen die hier actief zijn en bij de koninklijke werken stellen zich verdedigend op, en dat is heel begrijpelijk. Het moet echter wel gezegd worden dat allerlei zaken die hier geroepen worden over wat er aan scheelt soms letterlijk door de nieuwe CEO van KLM zijn gezegd in de aanloop naar de CAO-onderhandelingen. Veel personeel bij KLM, waaronder ook veel vliegers, kijkt alleen maar naar binnen en wijst alleen maar naar buiten. Daarmee moet eens gestopt worden, als jullie op de lange termijn willen overleven moet je de moed hebben om bedongen arbeidsvoorwaarden eens fundamenteel tegen het licht te houden en te beoordelen op efficiëntie en houdbaarheid.
 
....waaronder ook veel vliegers, kijkt alleen maar naar binnen en wijst alleen maar naar buiten. Daarmee moet eens gestopt worden, als jullie op de lange termijn willen overleven moet je de moed hebben om bedongen arbeidsvoorwaarden eens fundamenteel tegen het licht te houden en te beoordelen op efficiëntie en houdbaarheid.

Ik denk dat je KLM vliegers schromelijk onderschat. 't Zijn geen onbenullen die 'koste wat 't kost' vasthouden aan verworven rechten en geen oog hebben voor realiteit. Feit is dat ze al jaren hebben ingeleverd aan secondaire arbeidsvoorwaarden. Echter, dit feit komt om de een of andere reden zelden of nooit in de publiciteit. Om maar even aan te geven... ze krijgen dit jaar maar de helft van hun einde-jaars uitkering en hebben vrije dagen ingeleverd bij de vorige CAO onderhandelingen. Om maar te zwijgen over de nul-lijn in de afgelopen jaren. Zo maar een greep...

Ik ben geen fan van t VNV maar hun terughoudendheid kan ik wel waarderen. Je hoeft niet vooraan te staan om rechten weg te geven zonder daar bijzonder goed over na te denken. Wat ze nu weggeven krijgen ze nooit meer terug...
 
Het is te merken dat een aantal critici op het product van KLM nooit, of in ieder geval niet vaak met KLM of haar concurrenten vliegen.

Toevallig heb ik wel met een stuk of 10 andere carriers gevlogen, meestal in Economy. Hoewel ik erken dat het Business-product van KLM voor verbetering vatbaar is (wat nu dan ook eindelijk verbeterd wordt), is KLM Economy superieur aan álle andere maatschappijen waar ik mee heb gevlogen.

De kwaliteit en frequentie van de service is veel beter dan die van onze concurrenten. En ja, dus óók beter dan die van Emirates. Qua stoelen maakt het nauwelijks uit (en ik ben 1,95), maar het eten is beter, er is vaker drinkservice, en er zijn meerdere tussendoortjes.

Let wel: in Economy dan. Maar, eerlijk is eerlijk, de ME- en FE-carriers lopen dan weer voor qua business en first class product.
 
Als uitdaging voor de Koninklijke voeg ik toe:

Omgaan met de (financiële) gevolgen van wangedrag in het verleden. O.a. schadeclaim van DB in verband met vrachtkartel enkele jaren geleden. Vooropgesteld dat de claim wordt toegewezen uiteraard:

http://www.bnr.nl/nieuws/134539-1412/deutsche-bahn-wil-310-miljoen-van-air-france-klm

Hoppa, weer ruim €300 miljoen "down the drain". Met een beetje natte vinger werk: 1/3 voor KLM en 2/3 voor AF. Zo, het negatieve vermogen van de holding wordt met €300 verhoogd. Wie weet welke benadeelde klanten nog volgen.

T.a.v. de €100 miljoen voor de KLM zal het of uit de lengte of uit de breedte moeten komen. De onderhandelingspositie van werknemersorganisaties wordt er in ieder geval niet door versterkt.
 
In de eerste plaats zeg ik niet: alle KLM-vliegers.

Feit is dat ze al jaren hebben ingeleverd aan secondaire arbeidsvoorwaarden.

Dat ontken ik niet. Je geeft zelf aan op wat voor manier dat is gebeurd:

Om maar even aan te geven... ze krijgen dit jaar maar de helft van hun einde-jaars uitkering en hebben vrije dagen ingeleverd bij de vorige CAO onderhandelingen. Om maar te zwijgen over de nul-lijn in de afgelopen jaren. Zo maar een greep...

En daar zit hem dus de kneep: het zijn allemaal aanpassingen d.m.v. de welbekende kaasschaaf. Een procentje hier, een dagje daar, een regelingetje zus en een reparatietje zo. Maar het is allemaal gericht op het krampachtig 'houden wat jullie hebben', tegen de politieke en economische stromingen in. De enkele dappere held die het in zijn hoofd haalt om eens een fundamentele verandering aan de CAO of RVL voor te stellen wordt stelselmatig door de rest van de VNV (met het bestuur voorop) aan de schandpaal genageld, want iedereen is doodsbenauwd voor ook maar een krasje op het geïndoctrineerde carrière- en salarispatroon.

Word eens wakker en ruik de koffie. In de woorden van jullie eigen CEO: KLM staat voor een keuze. Modderen we door in een soort Alitalia-scenario of zijn we bereid om eindelijk eens een keer bottom-up en outside-in naar de manier waarop we het bedrijf runnen te kijken en daarbij te accepteren dat sommige dingen niet meer kunnen of fundamenteel anders moeten?
 
nou Q, nu overdrijf je wel een beetje.verreweg de beste
Economy. Nou nou nou. Ik heb dezelfde lengte als jou, wellicht iets forser in omvang, maar echt lekker zit ik bij KLM nou weer niet hoor met hun schamele 31" pitch. Zelfs bij vakantiecarrier Thomson krijg ik nog meer beenruimte.
Eten Europa, naja ook dat heb ik beter gehad.

Economy KLM is niet slecht, maar ook niet superieur.
 
Nou, volgens mij wil Elbers eind december Het Plan op de rails hebben...
Klopt, maar hij heeft geen rekening gehouden met de lange tenen van de drie cabinebonden. Die zitten nu al in de gordijnen. En juist daar moet er nogal wat gebeuren. Waar Camiel z'n keutel heeft ingetrokken, zal Elbers moeten doorzetten. Maar goed, de verdeeldheid bij de cabine is aardig groot, 'na ons de zondvloed' doet het altijd goed bij de senioren, en lang niet iedereen is lid. Die zwakte zal maximaal benut worden.

En als ik dan toch even buiten m'n eigen domein aan het wijzen ben: ik hoop dat er wat gedaan wordt aan leeftijd, deeltijd, BMI en motivatie bij de tweebanders.
 
Elbers wil voor eind december een plan van aanpak hebben. Daarmee is niet gezegd dat dit 'voorstel' 't ook gaat halen. Ik voorzie een lange winter. Met name de cabine gaat voor veel trammelant zorgen is mijn inschatting...
 
En als ik dan toch even buiten m'n eigen domein aan het wijzen ben: ik hoop dat er wat gedaan wordt aan leeftijd, deeltijd, BMI en motivatie bij de tweebanders.
Sorry, NfS, nu ga je écht te ver! Als jij KLM-er bent dan verwacht ik veel meer solidariteit van je.
Jij hebt er geen verstand van. Jij bent baas over vliegveiligheid en beveiliging. Verder niets.
Ik vlieg regelmatig SQ, EK en BA afwisselend met KLM en geloof me, je kunt nog zoveel stewardessen in een kist proppen, de service wordt er niet beter op.
Niet zo lang geleden business class DL Amsterdam-Seatac en dan kun je pas iets over leeftijd zeggen (hoewel erg charmant en efficiënt).
 
knuppel, hoenderhok.

Sinds 1999 is cabincrew gewoon een beroep als kassameisje. Niets meer, niets minder. denk je dat een kassameisje na 10 jaar achter de kassa zitten meer opslag heeft gehad dan de inflatie? Wil je carrière maken? Simpel. Doorstromen, hoofdcassiere, Doorleren. Of gewoon happy zijn met wat je hebt. Dat doen de meeste van ons iig.

Veiligheid en oh ja respect voor je collega's, want anders zijn de eerst volgende 20 replies ja maar veiligheid blablabla.

Waar en waar.

Veiligheid; Is een kassameisje met bhv niet net zo met veiligheid bezig? Is die gozer met dat skimasker gewoon verlegen? Ook zij mag eens in de zoveel tijd naar een cursus.

Respect; Wie zegt dat ik dat niet heb voor de helden van de buurtsuper? Ervaring? Na een paar jaar komt er niet echt veel meer spannends bij. Zelfs niet bij de buurtsuper in Adam zuid-oost. Je hebt 't of je hebt 't niet.



knuppel, hoenderhok, maar het moet af en toe gewoon gezegd worden. Kijk eens naar de wereld buiten wat vertrouwd is. Kijk naar de concurrentie. Kijk naar jezelf. Kan je dan nog met droge ogen zeggen dat alles moet blijven zoals het is? Ik heb het al eerder gezegd. Wie niet mee veranderd, blijft achter. Helaas is het voor ons (cockpit,cabin, de hele sector) niet meer zoals in 1980. Helaas, nu uithuilen, kijken wat er dan wel kan. En als je het er niet mee eens bent. Tja. Dan hoop ik dat je gelijk hebt.


SB
 
Laatst bewerkt:
Uitfaseringen KLM 744:

PHBFM - 02-11-15
PHBFC - 07-12-15
PHBFO - 28-12-15
PHBFK - 08-08-16
PHBFP - 05-09-16
PHBFD - 12-09-16
PHBFA - 10-10-16
PHBFN - 20-03-17
PHBFE - 01-04-17
PHBFR - 23-10-17
PHBFB - 01-11-17

Welke logica zit hier achter? Ik had verwacht dat KLM als eerste de Allpax machines eruit zou halen? Op deze manier gaat er toch heel veel (combi)vracht capacititeit verloren terwijl tegelijkertijd MP ook fors afbouwt.

Dat moet een grote impact hebben. Welke machines moeten dit opvullen? Niet de 787. Die schijnt niet eens verder te komen dan de 77x?

Is dit gebaseerd op leasecontract / verwachting voor groot onderhoud?

2015:
BFM - 74M
BFC - 74M
BFO - 74M

2016:
BFK - 74M
BFP - 74M
BFD - 74M
BFA - 744

2017:
BFN - 744
BFE - 74M
BFR - 74M
BFB - 744
 
Heb twee jaar geleden wat KLM CC horen klagen dat een uur turnaround op shorthaul echt veel te kort is. Als je dan bedenkt dat er een schoonmaakploeg aan boord komt vraag ik me af wat er dan zo zwaar is aan een uur turnaround. Oh en als je de staat van de cabine op een easyJet vlucht LGW-TFS ziet bij aankomst, valt het argument dat er meer afval is op een KLM shorthaulvlucht vanwege de "service" al snel om.
Denk dat Elbers de toon juist heeft door de cabine meteen op scherp te zetten, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Daarnaast kan er natuurlijk heel veel productiviteit gehaald worden uit kortere layovers op longhaul. Iedere dag langer in een andere tijdzone maakt de jetlag alleen maar erger. Denk ook dat hier de meeste productiviteitswinst te halen valt ipv bij de 737.
 
Welke logica zit hier achter? Ik had verwacht dat KLM als eerste de Allpax machines eruit zou halen? Op deze manier gaat er toch heel veel (combi)vracht capacititeit verloren terwijl tegelijkertijd MP ook fors afbouwt.

Dat moet een grote impact hebben. Welke machines moeten dit opvullen? Niet de 787. Die schijnt niet eens verder te komen dan de 77x?

Is dit gebaseerd op leasecontract / verwachting voor groot onderhoud?

2015:
BFM - 74M
BFC - 74M
BFO - 74M

2016:
BFK - 74M
BFP - 74M
BFD - 74M
BFA - 744

2017:
BFN - 744
BFE - 74M
BFR - 74M
BFB - 744

Is gebaseerd op inderdaad leasecontracten en C en D-checks, waarbij vooral bij het laatste nogal wat kosten gemoeid zijn.

744 All pax worden opgevuld door de 773 die nog in bestelling staan.
74M gedeeltelijk door de 789. Vracht is zoals bekend een aflopende zaak.
 
Terug
Bovenaan