wsh
New member
Onderstaand artikel stond in het FD.
Het is tijd dat VNV nu eens voor alle belangen gaat opkomen en boven de materie gaat staan. Het MP vracht probleem is een volledig gevolg van de manier hoe KLM met cargo wil omgaan (en daar is inmiddels heel veel kritiek op).
Je kan dit de MP vlieger niet verwijten. Econmische omstandigheden helpen zeker niet .. Maar vracht is verplaatst naar bellies first en de commercie en creativiteit van MP is overgeheveld naar KL waarmee het volledig om zeep is geholpen. Het kan ook niet zo zijn dat KLM wel nieuwe piloten aanneemt maar tegelijkertijd piloten het bedrijf uit gooit.
Dat er een groep piloten is opgestaan die een rechtzaak heeft aangespannen is buitengewoon onverstandig. Het begint er wel alle schijn van te krijgen dat het de VNV wel heel goed uitkwam... Het klm belang in de VNV is zwaar dominant.. Maar ook deze vliegers zijn jouw leden en ook voor deze vliegers zal je moeten strijden.
United you will stand als 1 KLM groep met de toekomst van de KLM groep en haar medewerkers als belang of divided you will fall.
Wees verstandig en los het op.
Uit het FD
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft geen geld om overtollig geworden piloten van dochterbedrijf Martinair tegen hetzelfde salaris onderdak te bieden bij Transavia, een ander dochterbedrijf. Dat stelt de vakbond van de piloten in een nieuwsbrief aan de achterban en wordt bevestigd door bronnen binnen Martinair.
De piloten verliezen hun functie omdat Air France KLM flink aan het snijden is in de vrachtdivisie, die verlies lijdt als gevolg van zware concurrentie. De luchtvaartmaatschappij maakte in september bekend dat zes vrachtvliegtuigen op Schiphol uit de vaart genomen zullen worden. Dat besluit kost 400 banen.
KLM verzekerde in september dat de getroffen piloten van dochter Martinair binnen de KLM-groep herplaatst zullen worden. Van een doorstroming naar KLM is echter nog steeds geen sprake, nieuwe functies worden alleen bij Transavia gecreëerd. Bij Transavia kunnen slechts acht piloten terecht, terwijl er nu naar schatting zo’n 25 piloten boventallig zijn.
Machtige pilotenbond
Een woordvoerder van KLM geeft geen commentaar op de mededeling van de pilotenvakbond. En Martinair-directeur Marcel de Nooijer was dinsdag niet te bereiken voor commentaar bereikbaar. Het afgelopen weekend onderhandelden verschillende directies van de KLM-groep over het boventallig worden van een groep Martinair-piloten. ‘We zijn nog steeds in overleg met de vakbonden over plaatsing binnen KLM’, aldus een woordvoerder.
De machtige pilotenvakbond houdt de doorstroming van de Martinair-collega’s tegen, omdat een aantal piloten rechtszaken heeft aangespannen over hun inschaling.
Martinair-vliegers goedkoper
Volgens bronnen binnen Martinair wil KLM de overbodige vrachtpiloten niet in eigen gelederen hebben. Onduidelijk is waarom, want zij zijn goedkoper dan de KLM-vliegers. KLM recruteert op dit moment wel piloten van buiten.
De piloten leveren bij een transfer naar Transavia ongeveer de helft van hun salaris in en krijgen twee jaarsalarissen mee. Dat laatste is conform de ontslagvergoeding volgens de cao. Deze wordt in vijf jaarlijkse termijnen uitbetaald. Het is onbekend of dat met de liquiditeitspositie van KLM te maken heeft.
KLM maakte vorige week bekend dat het € 700 mln wil bezuinigen in de komende vijf jaar. Hoeveel banen daarbij in totaal zullen sneuvelen is nog niet bekend.
Het is tijd dat VNV nu eens voor alle belangen gaat opkomen en boven de materie gaat staan. Het MP vracht probleem is een volledig gevolg van de manier hoe KLM met cargo wil omgaan (en daar is inmiddels heel veel kritiek op).
Je kan dit de MP vlieger niet verwijten. Econmische omstandigheden helpen zeker niet .. Maar vracht is verplaatst naar bellies first en de commercie en creativiteit van MP is overgeheveld naar KL waarmee het volledig om zeep is geholpen. Het kan ook niet zo zijn dat KLM wel nieuwe piloten aanneemt maar tegelijkertijd piloten het bedrijf uit gooit.
Dat er een groep piloten is opgestaan die een rechtzaak heeft aangespannen is buitengewoon onverstandig. Het begint er wel alle schijn van te krijgen dat het de VNV wel heel goed uitkwam... Het klm belang in de VNV is zwaar dominant.. Maar ook deze vliegers zijn jouw leden en ook voor deze vliegers zal je moeten strijden.
United you will stand als 1 KLM groep met de toekomst van de KLM groep en haar medewerkers als belang of divided you will fall.
Wees verstandig en los het op.
Uit het FD
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft geen geld om overtollig geworden piloten van dochterbedrijf Martinair tegen hetzelfde salaris onderdak te bieden bij Transavia, een ander dochterbedrijf. Dat stelt de vakbond van de piloten in een nieuwsbrief aan de achterban en wordt bevestigd door bronnen binnen Martinair.
De piloten verliezen hun functie omdat Air France KLM flink aan het snijden is in de vrachtdivisie, die verlies lijdt als gevolg van zware concurrentie. De luchtvaartmaatschappij maakte in september bekend dat zes vrachtvliegtuigen op Schiphol uit de vaart genomen zullen worden. Dat besluit kost 400 banen.
KLM verzekerde in september dat de getroffen piloten van dochter Martinair binnen de KLM-groep herplaatst zullen worden. Van een doorstroming naar KLM is echter nog steeds geen sprake, nieuwe functies worden alleen bij Transavia gecreëerd. Bij Transavia kunnen slechts acht piloten terecht, terwijl er nu naar schatting zo’n 25 piloten boventallig zijn.
Machtige pilotenbond
Een woordvoerder van KLM geeft geen commentaar op de mededeling van de pilotenvakbond. En Martinair-directeur Marcel de Nooijer was dinsdag niet te bereiken voor commentaar bereikbaar. Het afgelopen weekend onderhandelden verschillende directies van de KLM-groep over het boventallig worden van een groep Martinair-piloten. ‘We zijn nog steeds in overleg met de vakbonden over plaatsing binnen KLM’, aldus een woordvoerder.
De machtige pilotenvakbond houdt de doorstroming van de Martinair-collega’s tegen, omdat een aantal piloten rechtszaken heeft aangespannen over hun inschaling.
Martinair-vliegers goedkoper
Volgens bronnen binnen Martinair wil KLM de overbodige vrachtpiloten niet in eigen gelederen hebben. Onduidelijk is waarom, want zij zijn goedkoper dan de KLM-vliegers. KLM recruteert op dit moment wel piloten van buiten.
De piloten leveren bij een transfer naar Transavia ongeveer de helft van hun salaris in en krijgen twee jaarsalarissen mee. Dat laatste is conform de ontslagvergoeding volgens de cao. Deze wordt in vijf jaarlijkse termijnen uitbetaald. Het is onbekend of dat met de liquiditeitspositie van KLM te maken heeft.
KLM maakte vorige week bekend dat het € 700 mln wil bezuinigen in de komende vijf jaar. Hoeveel banen daarbij in totaal zullen sneuvelen is nog niet bekend.