De uitdagingen van de Koninklijke....

Thanks, dat kan ik alleen maar onderschrijven. Is de videoboodschap van Mr. Anderson (so nice to see you ;) )nog terug te vinden op MyKLM?
 
Tegenwoordig is het KLM4U en binnenkort myCAO, waar je bijna live de voortgang van de CAO onderhandelingen kunt volgen. Vwb PR van KLM vs. de PR van de bonden is het nu 1-0 voor KLM.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Je kunt voor elke luchtvaartmaatschappij een bepaald getal uitrekenen. Deel het aantal werknemers door het aantal vliegtuigen. Dit getal is bij KLM t.o.v. de (netwerk) concurrenten veel te hoog.
 
Oke. Dat rekensommetje proberen enkele hier al een tijdje te maken.
Maar das toch geen "verborgen werkeloosheid"?
Eerder get tegenovergestelde. "Verborgen arbeidersoverschotten"
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Als maar duidelijk is dat genoemd getal kleiner moet worden. Daarnaast wellicht arbeidsvoorwaarden wat strakker en er ontstaat ruimte voor meer investeringen.
 
De Stentor:

Piloten KLM bereid harder te werken.


door Frans van den Berg

Schiphol - Terwijl de vakbonden van cabinepersoneel overgaan tot stiptheidsacties, zijn de piloten bereid om snel afspraken te maken over productiviteitsverhoging. „Het zou onverantwoord zijn om te snel tot rigoureuze acties over te gaan”, doelt Steven Verhagen van de pilotenbond VNV op eventuele stakingen.
Het zeer zit momenteel bij de cabinebonden. Om de nieuwe bestemmingen en de dienstregeling uit te voeren zijn volgend jaar 272 nieuwe stewards en stewardessen nodig. Daarvan komen er 72 van dochter Cityhopper. De werving van de andere 200 mensen is nu opeens stopgezet. De directie wil namelijk dat het personeel harder gaat werken. Uit woede over deze gang van zaken gaan de drie bonden voor cabinepersoneel nu stipt volgens de cao werken. „KLM trekt eenzijdig de stekker uit die planning. Dat wil zeggen dat er op enig moment een tekort ontstaat aan cabinepersoneel. Dat terwijl we nu ook al een zomer hadden waarbij personeel regelmatig langer moest werken en inspringen”, verzucht Annette Groeneveld van de VNC. „We zien een trendbreuk in de manier waarop KLM met de cabinebonden omgaat.”
Overigens vindt ook Verhagen van de pilotenbond VNV het onhandig van de directie dat de bonden zo laat zijn ingelicht over de besparingsplannen. Die moeten 700 miljoen opleveren in vijf jaar tijd. „Met een productiviteitsstijging van 4 procent per jaar. Dat is dus 20 procent. Dat is heftig, maar we staan open voor een dialoog. We zien dat er wat moet gebeuren en zullen niet weglopen voor onze verantwoordelijkheid.”
Wel is Verhagen boos dat de laatste maanden de piloten zijn afgeschilderd als goudhaantjes. „Alsof onze arbeidsvoorwaarden het bedrijf tot zinken brengen. Pilotenkosten zijn 7 tot 8 procent van de totale kosten. Maar we zijn bereid om snel met de directie afspraken te maken. Maar ook de inkomsten moeten omhoog.”
Swen Laarveld van De Unie vreest voor nog strakkere roosters, minder rust en opnieuw geen loonsverhogingen.
 
Telegraaf:

’JAARLIJKS DUIZEND KLM-BANEN WEG’

Vakbonden rekenen op gedwongen ontslagen

Paul Eldering

Mogelijk moet KLM inkrimpen met jaarlijks zo’n duizend arbeidsplaatsen om het 100-jarig jubileum in 2019 te halen. Natuurlijk verloop, uitbesteden van werk, integratie met Air France en vrijwillig vertrek, maar ook gedwongen ontslagen zijn op zeker moment onvermijdelijk.
Dat rekenen Nederlandse vakbonden voor aan de hand van de noodzakelijke bezuinigingen van 700 miljoen euro die KLM-topman Pieter Elbers de komende vijf jaar wil doorvoeren. Luchtvaartanalisten verwachten dat dit bedrag nog zal oplopen.
Elbers benadrukt dat banenverlies geen doel is. „Het gaat erom de winstgevendheid van KLM weer fors te verbeteren, zodat we voldoende kunnen investeren om de concurrentie met de Arabische Golfmaatschappijen, de Europese prijsvechters, Lufthansa en British Airways aan te kunnen.”
KLM is volgens Elbers te duur, te complex en te traag geworden. „Veel van onze concurrenten hebben jaren geleden al ingegrepen, waardoor ze goedkoper kunnen opereren. Nietsdoen is geen optie. KLM moet verder met minder lagen en elk jaar 4 procent productiever werken met minder mensen”, zegt hij in een interne mededeling.
Compensatie
Hoeveel banen dan moeten verdwijnen, daar wil Elbers nog geen enkel cijfer aan hangen. „Door groei kunnen we dat deels compenseren, maar niet helemaal. Voor komend jaar is er slechts een beperkte groei van 2 procent gepland.”
Er is volgens hem een mix van nieuwe initiatieven nodig, variërend van meer inkomsten, scherpe inkoop, betere samenwerking met Air France, een plattere organisatie en arbeidsmaatregelen. „Onze innovatie- en slagkracht moet optimaal benut worden, we moeten wendbaarder zijn en de kosten moeten 1,5 procent per jaar omlaag.”
De KLM-directie noemt de arbeidskosten „een belangrijke knop waar aan gedraaid kan worden. Die zijn nog altijd te hoog. Als we willen winnen, moeten we echt grote slagen maken op lonen, pensioenen en effectief werken. Ook moeten we kritisch bekijken welke activiteiten we zelf willen doen en welke kunnen worden uitbesteed.”
Elbers wil graag dat iedere KLM-afdeling met ideeën komt hoe het anders kan. „Verbeteringen moeten voor een groot deel van de werkvloer zelf komen. Alleen dan kunnen we met z’n allen een krachtige vuist maken. Goede, haalbare suggesties worden onmiddellijk in gang gezet”, belooft hij.
Hoewel de bonden de hakken in de komende cao-onderhandelingen nu al in het zand zetten en dreigen met stakingen, roept Elbers hen op verstandig om te gaan met de grote problemen waar KLM mee te maken heeft. „Ook zij moeten toch beseffen dat het zo niet langer kan.”
Verontrustend vindt hij dat de inkomsten van KLM de laatste tijd dalen en de kostenafname stagneert. „De wereld om ons heen verandert sneller dan wij. De gewenste winstmarge van 7 procent is nog niet in zicht. Daarom moet het veel efficiënter.”
 
...en dat valt dan niet onder steun van de staat? (vraagt een niet Emiraten vlieger)

Van nog een niet KLM vlieger; dit lijkt erg op "de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet" overal van de daken schreeuwen hoe oneerlijk het is al die steun die buitenlandse carriers zogenaamd krijgen.

Hoop dat de UK en andere landen eenzelfde houding aannemen tegen de staatsteun van die Nederlandse maatschappij!
 
Als maar duidelijk is dat genoemd getal kleiner moet worden. Daarnaast wellicht arbeidsvoorwaarden wat strakker en er ontstaat ruimte voor meer investeringen.

Het laatste is waar ik mijn bedenkingen over heb. KL moet investeren om hun product veel aantrekkelijker te maken om mensen weer met plezier het vliegtuig in te krijgen. De meeste business class mensen die ik spreek die zijn er niet over te spreken maar gaan mee omdat het meestal sneller gaat om op de plaats van bestemming te komen. Economy heeft er meestal wel een overstap voor over om meer te krijgen dan het KL product (voornamelijk ICA). Kortom, als KL hetzelfde zou bieden als bijv Emirates (ex 1st class) dan had KL daar geen angst voor hoeven te hebben als concurrent. Je had dan ook geen MP hoeven op te offeren om maar in de zwarte cijfers te blijven met belly vracht omdat de pax inkomsten ver achterblijven. De 3-4-3 in de T7's is in zeker niet de juiste richting en zal alle besparingen teniet doen en heb je over een paar jaar weer hetzelfde probleem.
 
Personeel aan aandelenprogramma's deel laten nemen kan een hele goede manier zijn om loonkosten te drukken en productiviteit te verhogen. Het is mij niet geheel duidelijk of Need for Speed bedoelt dat een aandelenprogramma exclusief voor vliegers zou zijn of voor alle werknemers. Dat laatste lijkt mij het meest logisch.

Wat ik echter niet logisch vind, is dat VNV nu blijkbaar met dat initiatief komt. Ik kan mij namelijk niet heugen dat VNV, en de franse vliegervakbonden, weer hun vetrouwen in de directie van AF/KLM hebben hersteld. Ik zou geen aandelen willen hebben in een bedrijf (ook al is het mijn eigen werkgever) indien de vakbond waar ik lid van ben het vertrouwen in mijn directie heeft opgezegd. Of mis ik iets en is er weer sprake van wederzijds vertrouwen tussen de directie van de holding en de vliegervakbonden?
 
Van nog een niet KLM vlieger; dit lijkt erg op "de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet" overal van de daken schreeuwen hoe oneerlijk het is al die steun die buitenlandse carriers zogenaamd krijgen.

Hoop dat de UK en andere landen eenzelfde houding aannemen tegen de staatsteun van die Nederlandse maatschappij!

Ik wilde donderdag nog een posting plaatste die nog inhaakte op de woorden van Mansveld. Maar toen, lag de server van Airwork er uit.

Ik had nog wat cijfers opgezocht voor "de volgende dag" (vrijdag 28 november). Bij deze de posting die ik donderdag wilde plaatsen:

Nog even inhakend op de uitspraken van Mansveld. Ik heb een willekeurige dag gekozen (morgen vrijdag 28 november) en gekeken hoeveel vluchten er tussen Scandinavië (belangrijke markt voor KLM) en Schiphol worden uitgevoerd. Ik kom op het volgende.

Vanuit Noorwegen:

Ålesund: 2 vluchten KLM
Bergen: 4 vluchten KLM
Kristiansand: 2 vluchten KLM
Oslo: 5 vluchten KLM, 2 vluchten SAS, 1 vlucht Norwegian
Sandefjord: 2 vluchten KLM
Stavanger: 5 vluchten KLM
Trondheim: 3 vluchten KLM

Vanuit Zweden:
Göteborg: 4 vluchten KLM
Lindköping: 2 vluchten KLM
Stockholm: 5 vluchten KLM, 2 vluchten SAS, 1 vlucht Norwegian

Vanuit Denemarken:
Aalborg: 3 vluchten KLM
Billund: 5 vluchten KLM
Kopenhagen: 6 vluchten KLM, 4 vluchten SAS en 1 vlucht Norwegian.


Totaal: 60 vluchten, 49 daarvan uitgevoerd door KLM.

Deze landen accepteren een vrije markteconomie, ook indien dat ten koste gaat van de eigen carriers (moeten op eigen benen staan, zelf bestaansrecht aantonen).

Wat nu als die landen de woorden van Mansveld in praktijk zouden brengen? Door een stokje te steken voor de marktpositie van KLM. Met als doel de belangen van SAS en de hubs Oslo, Stockholm en Kopenhagen te behartigen? Hoe zou KLM en Mansveld dan reageren?

En nu al moeilijk doen over een mogelijk derde vlucht van Emirates naar Schiphol. Dat is nu echt een zwaktebod.
 
@need for Speed
De uitdagingen van de Koninklijke....
Je kunt voor elke luchtvaartmaatschappij een bepaald getal uitrekenen. Deel het aantal werknemers door het aantal vliegtuigen. Dit getal is bij KLM t.o.v. de (netwerk) concurrenten veel te hoog.


Hmm inhoudelijke en een terechte vraag wordt opgeroepen. Dus maar eens de laatst gepubliceerde jaarverslagen erop nageslagen en een lijstje gemaakt. Dat valt nog niet mee ben ik nu achter.

2mhaop1.jpg


Als we kijken naar ratio's als Load factor passengers en fuel costs dan doet de KLM het zo slecht nog niet, des te moeilijker om daar nog verbetering in te krijgen.

Verder total expenses KLM (2013) 9.387 Mln als daar nou structurel 700 Mln per jaar af moet is dat maar een besparing van 7,5% dat is in bezuinigingstermen niet veel.

Noot, het EK verslag eindigde op 31 maart ipv 31 december en ik heb alleen naar volle jaren gekeken zoals gepubliceerd in hun jaarverslag.
 
Laatst bewerkt:
De enige manier om dit echt te berekenen is het door het per type inzichtelijk te krijgen en dan alleen cockpiit en cabine.

Dus shorthaul x vliegtuigen met een gem van x crew
Medium haul x vliegtuigen met een gem x crew
Long haul x vliegtuigen met gem x crew waarbij je natuurlijk rekening moet houden dat een 332 minder crew heeft dan een 773/744.

Ik ben blij te zien dat het nu echt allemaal in beweging komt en dat er tegelijkertijd ook in product wordt geinvesteerd. Echter 700mln besparen in 5 jaar is 140 mln per jaar.

Daarmee kom je bij lange na niet aan de winstdoelstelling van 7%. Die 700mln zal minstens (?het dubbele?) moeten worden.

Ik hoop dat men ook erg scherp blijft kijken bij uitbesteden van werk. Het kan voordeliger zijn maar vaak gaat het ten koste van kwaliteit.

En de uitfasering van de 74m gaat veel sneller dan ik had verwacht. Dat gaat ook behoorlijk pijn doen en de operatie (en cijfers) sterk beinvloeden.
 
Het was niet echt een vraag Foohke, Het was een reactie naar J.R. ivm tegenstrijdig posten

Hoezo tegenstrijdig? Ik had het over product verbetering en daar bedoel ik het hele scala mee en dus ook stoelen. Passagiers bij EK zijn ook een stuk minder te spreken over de huidige 3-4-3 setting. Kortom, weer een gemiste kans. WiFi heeft EK ook niet op de T7's en ik hoor niets meer van KL zijde hierover. Zou voor velen ook een extra pré zijn. Er reizen nog steeds zat zakenlui in economy en dat is een aardige doelgroep.
 
Terug
Bovenaan