De uitdagingen van de Koninklijke....

Telegraaf gisteren:

VNV WIL WEL AANDELEN KLM

Piloten willen investeren in KLM. „Als het KLM-bestuur komende week met een goed strategisch plan komt, zijn wij bereid een stevige duit in het zakje te doen. Maar wel met waarborgen”, zegt Steven Verhagen van vliegersbond VNV. De onderhandelingen met de KLM moeten nog beginnen maar in pilotenkringen circuleren al de mogelijkheden om collectief aandelen in het bedrijf te nemen in ruil voor bezuinigingen in de cockpit. In het verenigingsblad Op de Bok waarschuwt Verhagen dat „de anorexiamethode, het louter kaasschaven van arbeidsvoorwaarden, de patiënt alleen maar zieker zal maken. Air France KLM moet geïnnoveerd worden.”
 
En vandaag:

BEDREIGING POSITIE KLM AANPAKKEN

Nederlandse belangen mogen niet lijden onder nieuwe lijnen
Paul Eldering

Als ’bedreigende’ buitenlandse vliegmaatschappijen een aanvraag indienen om op Nederland te mogen vliegen, laat het kabinet daarin de belangen van KLM en Schiphol voortaan extra zwaar meewegen.
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) onthulde gisteren in Den Haag dat concurrerende vliegbedrijven, zoals het Arabische Emirates, een nieuwe verbinding met ons land kan worden ontzegd, als de Nederlandse luchtvaart daar te veel onder zou lijden.
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) onthulde gisteren in Den Haag dat concurrerende vliegbedrijven, zoals het Arabische Emirates, een nieuwe verbinding met ons land kan worden ontzegd, als de Nederlandse luchtvaart daar te veel onder zou lijden.
„We nemen nu ook bestaande landingsrechten onder de loep door de economische effecten te meten”, zei ze.
In de Tweede Kamer zijn grote zorgen over de afkalvende positie van Schiphol en KLM. Buitenlandse luchthavens zijn sterk in opkomst en vormen steeds meer concurrentie. Er valt met name veel te duchten van het Midden-Oosten en Turkije.
Onder meer SP en PVV waarschuwen dat Nederland op zijn tellen moet passen. Zo zou Emirates in Dubai goedkoop brandstof krijgen en hoeft zij nauwelijks luchthavenbelasting te betalen. Door deze ’valse concurrentie’ dreigt Nederland straks achter het net te vissen, vrezen zij.
Mansveld laat weten dat zij dit niet zomaar zal laten gebeuren. Emirates vliegt nu tweemaal daags op Schiphol. Het kan dat straks een vlucht moet worden ingeleverd als de Nederlandse economie te veel in de wielen wordt gereden, zo gaf ze aan. „De sterke positie van Schiphol en KLM is voor ons een absolute prioriteit.”
Mansveld laat weten dat zij dit niet zomaar zal laten gebeuren. Emirates vliegt nu tweemaal daags op Schiphol. Het kan dat straks een vlucht moet worden ingeleverd als de Nederlandse economie te veel in de wielen wordt gereden, zo gaf ze aan. „De sterke positie van Schiphol en KLM is voor ons een absolute prioriteit.”
Ook is Mansveld in gesprek met haar Franse bewindscollega om te kijken waar niet-financiële steun aan Air France KLM mogelijk is. „Denk aan infrastructuur, wetgeving en kosten. Bovendien doen we onderzoek naar de vrachtstromen. Voorop staat een gelijk speelveld.”
De staatssecretaris zegt wekelijks in overleg te zijn met KLM en Schiphol over deze heikele kwestie om banen in Nederland te behouden. „Het KLM-netwerk is voor ons als wereldknooppunt van essentieel belang.”
Mansveld vertelde gisteren aan Kamerleden niet bekend te zijn met berichten dat partners Etihad uit Abu Dhabi en het Amerikaanse Delta in de race zouden zijn om KLM uit de verliesgevende Air France-groep over te nemen.
 
Mooi gesproken van Mansveld maar, gezien regelgeving die o.a. onder grote invloed van haar eigen partij is opgesteld, onuitvoerbaar. Dat weet zij donders goed. Voor de bühne is het natuurlijk prachtig.

Strategisch overigens een erg domme uitspraak van haar om de naam van een airline te benoemen in plaats van, in algemene termen, aan te geven de Nederlandse luchtvaartbelangen te verdedigen. Waarom zou de politiek bijvoorbeeld wel de belangen van KLM en niet van Arke Fly moeten behartigen?

Haar uitspraken staan bovendien volledig haaks op de voordelen waar KLM decennia lang van heeft geprofiteerd: Zo veel mogelijk toegang tot buitenlandse markten. Enkele voorbeelden: KLM vliegt wel op o.a. de Filipijnen, Zuid-Aftrika, Chili, Argentinië, Brazilië en Thailand terwijl maatschappijen uit die landen geen vluchten tussen Nederland en hun thuisland onderhouden.

Nu o.a. Emirates vluchten op Schiphol uitvoert gaat de regering opeens opkomen voor de belangen van KLM. Hoe lang heeft KLM dagelijks op de VAE gevlogen alvorens Emirates naar Schiphol kwam? Heeft VAE in al die jaren KLM met belemmeringen bedreigd? Bij mijn weten niet. Zelfde geldt voor Turkije; KLM is jarenlang de dominate partij geweest tussen Turkije en Nederland (op gebied netwerkverkeer) en nu Tukish Airlines iets meer van die koek toebedeeld krijgt, moet de KLM opeens beschermd gaan worden. Wel de lusten maar niet de lasten van een open economie is juridisch onhoudbaar.

Mansveld huilt met de SP- en PVV-wolven mee die beiden voorstander van protectionistsche maatregelen zijn. Laat laat dat nu haaks staan op hetgeen van fundamenteel belang is indien je een mainport binnen je landsgrenzen wilt hebben: Zo veel mogelijk vrije toegang voor iedereen. Het is een uitdaging voor KLM, en niet voor de politiek, om invulling aan die uitdaging te geven.
 
In ieder geval een poging om de "mazen te dichten". Op zich lijkt me dat goed, alhoewel ik me afvraag wat het Europees Parlement daar van vindt.

Verder toch opmerkelijke laatste alinea vwb evt "uitstap-scenario".
Misschien nog niet eens zo'n slechte optie, zo in eerste instantie.
Ik heb altijd op het standpunt gestaan dat als we zo "lean en mean" als mogelijk, als zelfstandige eenheid binnen AF/KLM zouden opereren, zich dit in zo'n scenario vanzelf terugbetaald.

PaBlauw
 
Telegraaf gisteren:

VNV WIL WEL AANDELEN KLM

Piloten willen investeren in KLM. „Als het KLM-bestuur komende week met een goed strategisch plan komt, zijn wij bereid een stevige duit in het zakje te doen. Maar wel met waarborgen”, zegt Steven Verhagen van vliegersbond VNV. De onderhandelingen met de KLM moeten nog beginnen maar in pilotenkringen circuleren al de mogelijkheden om collectief aandelen in het bedrijf te nemen in ruil voor bezuinigingen in de cockpit. In het verenigingsblad Op de Bok waarschuwt Verhagen dat „de anorexiamethode, het louter kaasschaven van arbeidsvoorwaarden, de patiënt alleen maar zieker zal maken. Air France KLM moet geïnnoveerd worden.”

Misschien heb ik wel niet goed genoeg opgelet in mijn finance lessen :biertje:, maar ik zie niet in wat de VNV hiermee beoogt te bereiken? Wat is hier het voordeel van voor KLM?

Het kopen van aandelen (een extra uitgifte ervan daargelaten) heeft als enige gevolg dat het bezit van het bedrijf van aandeelhouder X naar de piloten gaat. Hoe dit een goede ruil voor klm kan zijn, of hoe het bedrijf hier financieel op vooruit kan gaan, snap ik niet. Het lijkt me namelijk niet dat deze groep dermate veel aandelen kan kopen om ook echt zeggenschap te krijgen. Plus, KLM zelf zal niks zien van het geld dat gepaard gaat bij het aan-/verkopen van deze aandelen...

Als laatste puntje zijn er geen KLM aandelen.... Alleen AF/KL aandelen, dus echt geen idee waar de VNV dit heeft bedacht...
 
De aandelen komen ten goede aan de vlieger....
Voor KLM maakt het geen reet uit, voor de vliegers wel, als een soort compensatie voor de dingen die ze wellicht gaan laten
 
Probeert van Mansveld een zetel in de directie van de KLM te krijgen? Welke bewijzen heeft van Mansveld dat Emirates staatssteun/ goedkope olie krijgt? Is er bewijs? Rapport opgemaakt etc? Of is het een algemene aanname? Ik denk dat ze haar boekje iets te buiten is gegaan met zulke stellingen.
 
De aandelen komen ten goede aan de vlieger....
Voor KLM maakt het geen reet uit, voor de vliegers wel, als een soort compensatie voor de dingen die ze wellicht gaan laten

Precies... voor KLM verschilt het niks.. Daarom dat de opmerking "zijn wij bereid een behoorlijke duit in het zakje te doen" nogal raar op mij overkomt.

Ik had het opgevat als zijnde dat de piloten investeren in het bedrijf, zodat er geen bezuinigingen doorgevoerd worden, maar dat is wellicht een verkeerde opvatting?

Een zetel in de RvC.

En hoeveel aandelen kost dat? Ik heb geen idee in hoeverre je eigenaar moet zijn om inspraak te hebben op de RvC?
AF/KLM's market cap is momenteel ongeveer 2,3 miljard euro (volgens euronext).
Als je 5 tot 10% van de aandelen in handen wilt krijgen praat je al over een investering van 115 tot 230 miljoen euro... Oftewel: een investering tussen de 40.000 en 80.000 euro per piloot...
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

Precies... voor KLM verschilt het niks.. Daarom dat de opmerking "zijn wij bereid een behoorlijke duit in het zakje te doen" nogal raar op mij overkomt.

Ik had het opgevat als zijnde dat de piloten investeren in het bedrijf, zodat er geen bezuinigingen doorgevoerd worden, maar dat is wellicht een verkeerde opvatting?


VNV is van mening dat er teveel mensen in dienst zijn per vliegtuig. VNV wil juist wel dat er bezuinigd wordt. Alleen dus niet meer middels de kaasschaaf.

Geen idee hoeveel aandelen je voor een zetel moet kopen en waar VNV dat geld vandaan haalt.
 
Precies... voor KLM verschilt het niks.. Daarom dat de opmerking "zijn wij bereid een behoorlijke duit in het zakje te doen" nogal raar op mij overkomt.

Ik had het opgevat als zijnde dat de piloten investeren in het bedrijf, zodat er geen bezuinigingen doorgevoerd worden, maar dat is wellicht een verkeerde opvatting?
...

Ik denk eerder dat je het moet zien als dat de KLM vlieger op die manier gecompenseerd wordt voor de dingen die ze gaan laten....(harder werken voor minder geld)
 
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijv...KLM_stopt_met_aannemen_cabinepersoneel__.html

Het feestje is begonnen.......
Ik sluit me, als ex KLM er aan bij de KLM vliegers hier.....
De secundaire arbeids voorwaarden van de KLM vlieger zijn de beste in de hele wereld...ik kan het inmiddels aardig vergelijken. Daar is door de VNV 50 jaar of langer hard voor voor gevochten en ik kan me dan ook voorstellen dat ze die willen behouden in wat voor vorm dan ook. De vraag is echter of dit gaat lukken, want Elbers vraagt om produktiviteit van het vliegend personeel, nu eerst bij de Cabine, maar reken er op dat de Cockpit ook aan de beurt zal komen. Ik ben het eens met de mening dat het verhogen van de pensioen leeftijd dermate complex is dat dit nog wel even op zich zal laten wachten.
Ik heb destijds eens voorgesteld om de coco's naast hun coco job, ook een TR op een Europa kist te geven, dus als CRP vliegen, een paar reizen, en dan weer wat weken op Europa....ondenkbaar was de mening van de KLM.....Toen eens een voorstel gelanceerd om de ervaren coco's, die bijvoorbeeld van de MAC kwamen of elders, TRI te maken, om de werkdruk van de instructeurs te verlagen....ook ondenkbaar...maar, het gaat nu toch gebeuren en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Ik denk dan ook dat je alleen over de situatie bij de KLM kan oordelen als je er zelf vliegt, of, zoals ik, jaren hebt gevlogen. Laten we hopen dat ze er uit komen......
Zie net dat767 ER de zelfde link had gevonden....jetlag zeg maar....
 
Tjonge jonge, de tactiek van de de cabinebonden is ook duidelijk; Frontaal de aanval in gaan. Dat heeft tijdens "Boos Op Eurlings" geholpen, dus moet nu ook weer lukken denkt men.

http://www.vnconline.nl/agenda/flash/810


500x707_10888.jpg



Heerlijk constructief weer. Vergelijk onderstaand de reactie van de VNC met die van de VNV;


http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/115600
 
Vanmiddag was ik bij de presentatie van Elbers en de CFO. Indrukwekkend en zeer open. Met name de videoboodschap van de Delta CEO maakte indruk.

Handen uit de mouwen, kosten fors omlaag, productiviteit omhoog. En vooral belangrijk voor VNV: Exit 'Keeping the Family together'.
 
Pagina 1 AD vanochtend:

"KLM neemt per direct geen cabinepersoneel en piloten meer aan."

Need, ik begrijp niet helemaal hoe ik je laatste zin moet interpreteren.
 
Daar bedoel ik mee dat ik alleen maar bereid ben om in te leveren als dat ten goede komt aan broodnodige investeringen. En niet om interne verborgen werkloosheid in stand te houden. Er gaan twee managementlagen verdwijnen bijvoorbeeld. Dat is prima.
 
Terug
Bovenaan