flyingviking
Member
Ik kwam onlangs een interessant artiekel over de SNCF in Trouw tegen: Pensioen op maximaal je 55e, gratis reizen voor je gezin, inclusief ouders, schoonouders etc.:
https://www.trouw.nl/samenleving/waar-de-franse-aversie-tegen-liberalisering-vandaan-komt~ab9dfd38/
Macron kan de arbeidsmarkt wel willen hervormen maar feit is dat, onder Macron, de Franse staat de gehele schuld van de SNCF over gaat nemen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/15/franse-staat-neemt-miljardenschuld-spoorwegbedrijf-sncf-over-a1599579
Een herhaling van zetten uit de jaren '90 (hoewel het toen "slechts" 40% van de schuld betrof):
https://www.tijd.be/content/tijd/nl/mme-articles/50/46/77/5046774
Waar blijft de hervormingsprikkel?
Dit is m.i. een grote uitdaging voor KLM. AF is wellicht niet 1 op 1 vergelijkbaar met SNCF maar ze hebben wel een paar vergelijkbare parameters, o.a. de staat als aandeelhouder en structureel last van stakingsdreigingen/stakingen.
AF is m.i. in deze vorm, inclusief arbeidsethos van de werknemers, ongeschikt om de concurrentiestrijd met BA, LH e.a. aan te gaan. Het bedrijf is, en blijft, een bodemloze put. Alleen zal, in tegenstelling tot de situatie bij SNCF, de Franse staat wellicht niet de kas aanvullen. Die taak is voor het winstgevende zusterbedijf in Nederland weggelegd.
https://www.trouw.nl/samenleving/waar-de-franse-aversie-tegen-liberalisering-vandaan-komt~ab9dfd38/
Macron kan de arbeidsmarkt wel willen hervormen maar feit is dat, onder Macron, de Franse staat de gehele schuld van de SNCF over gaat nemen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/15/franse-staat-neemt-miljardenschuld-spoorwegbedrijf-sncf-over-a1599579
Een herhaling van zetten uit de jaren '90 (hoewel het toen "slechts" 40% van de schuld betrof):
https://www.tijd.be/content/tijd/nl/mme-articles/50/46/77/5046774
Waar blijft de hervormingsprikkel?
Dit is m.i. een grote uitdaging voor KLM. AF is wellicht niet 1 op 1 vergelijkbaar met SNCF maar ze hebben wel een paar vergelijkbare parameters, o.a. de staat als aandeelhouder en structureel last van stakingsdreigingen/stakingen.
AF is m.i. in deze vorm, inclusief arbeidsethos van de werknemers, ongeschikt om de concurrentiestrijd met BA, LH e.a. aan te gaan. Het bedrijf is, en blijft, een bodemloze put. Alleen zal, in tegenstelling tot de situatie bij SNCF, de Franse staat wellicht niet de kas aanvullen. Die taak is voor het winstgevende zusterbedijf in Nederland weggelegd.