De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik kwam onlangs een interessant artiekel over de SNCF in Trouw tegen: Pensioen op maximaal je 55e, gratis reizen voor je gezin, inclusief ouders, schoonouders etc.:

https://www.trouw.nl/samenleving/waar-de-franse-aversie-tegen-liberalisering-vandaan-komt~ab9dfd38/

Macron kan de arbeidsmarkt wel willen hervormen maar feit is dat, onder Macron, de Franse staat de gehele schuld van de SNCF over gaat nemen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/15/franse-staat-neemt-miljardenschuld-spoorwegbedrijf-sncf-over-a1599579

Een herhaling van zetten uit de jaren '90 (hoewel het toen "slechts" 40% van de schuld betrof):
https://www.tijd.be/content/tijd/nl/mme-articles/50/46/77/5046774

Waar blijft de hervormingsprikkel?

Dit is m.i. een grote uitdaging voor KLM. AF is wellicht niet 1 op 1 vergelijkbaar met SNCF maar ze hebben wel een paar vergelijkbare parameters, o.a. de staat als aandeelhouder en structureel last van stakingsdreigingen/stakingen.

AF is m.i. in deze vorm, inclusief arbeidsethos van de werknemers, ongeschikt om de concurrentiestrijd met BA, LH e.a. aan te gaan. Het bedrijf is, en blijft, een bodemloze put. Alleen zal, in tegenstelling tot de situatie bij SNCF, de Franse staat wellicht niet de kas aanvullen. Die taak is voor het winstgevende zusterbedijf in Nederland weggelegd.
 
There is no such thing as gradual change in France...

Macron gaat, voor Franse begrippen, zeer voortvarend te werk. Wat hij nu wil doen bij de SNCF is zo'n beetje het maximaal haalbare, afhankelijk van hoe lang en ver de vakbonden willen doorgaan met actie voeren.

De SNCF is een staatsbedrijf, de Franse staat is sowieso aansprakelijk voor de schuld van dat bedrijf dus de 'overname' ervan is veelal een kwestie broekzak-vestzak. Air France is (min of meer) geprivatiseerd, en de Franse overheid kan zich niet nog een miljarden-bailout veroorloven. Bovendien is AF/KL op dit moment winstgevend, hoeveel bedenkingen over lage olieprijs / tijdelijke economische wind mee etc. je daarover ook kunt hebben. Die winst komt voornamelijk van de KLM en het ziet ernaar uit dat ongeveer de helft van de winst die AF heeft gemaakt over het afgelopen jaar wordt weggestaakt.

Zuur voor de collegae bij de Koninklijke, maar voorlopig is hun rol die van wingewest voor AF. Als KLM niet kan groeien vanwege de afgesproken productieverhoudingen in combinatie met een thuishaven waar uitbreiding van het aantal vliegbewegingen er niet inzit is de set-up for disaster compleet. Misschien het beste wat er kan gebeuren is dat de geldnood bij AF op enig moment zo hoog wordt dat ze KLM moeten verkopen...
 
Laatst bewerkt:
Dat laat ik graag aan Orange over. KLM hoeft in elk geval nooit meer bij te storten als het slecht gaat met het vliegend fonds. Daar staat tegenover dat ze ook nooit meer mag afromen als het goed gaat. Ik schat in dat dat op langere termijn in het voordeel is van het fonds.

We praten dus over het afschaffen van de STROT regeling. De bruidsschat om dit af te kopen was €193M. Dus waar die 1,8 miljard vandaan komt??
 
Dit is toch oud nieuws?

Dit was al bekend toen de pensioendeal bekend werd.

Bij het overstappen van een Defined Benefit model (risico ligt bij werkgever) naar een Defined Contribution model (risico ligt bij de werknemer want voor de werkgever staat al vast wat de premie zal zijn .. ook wel het beschikbare premie model genoemd) is er kennenlijk een eenmalige post voorzien. Of dit een daadwerkelijke overboeking betreft of een boekhoudkundige correctie weet ik niet. maar dat er een kostenpost zou komen en dat er dus feitelijk sprake zou zijn van verlies was bekend.

Het betreft hier wederom puur KL.

Ook alle pensioenverliezen die in de afgelopen x jaar zijn geboekt zijn altijd buiten het resultaat gehouden maar hadden wel fors impact op de balans (bijna 4 miljard voor belasting .. en met deze erbij dus bijna 5.8 miljard voor vpb).

We hebben het steeds over het slechtdraaiende AF .. en operationeel gezien is dit ook juist .. maar de impact van het pensioensysteem in nl op de balans was dus eigenlijk nog veel groter. Waarschijnlijk is KL daar nu met die laatste boeking van dat risico af.
 
Ook alle pensioenverliezen die in de afgelopen x jaar zijn geboekt zijn altijd buiten het resultaat gehouden

Voor wat betreft het fonds van de vliegers zijn er volgens mij nooit pensioenverliezen geweest. Integendeel: KLM heeft juist altijd afgeroomd. In totaal 400M voordeel gehad.
 
Toch is er een grens aan hoeveel messen een werkgever in de rug van een werknemer kan steken. Bestaande afspraken nakomen lijkt mij een redelijke eis. Een werkgever heeft honderd manieren om te knijpen. Een werknemer heeft ultimo maar één manier om te piepen.

Zo ver is het nog niet bij de vliegers van KLM, maar het scheelt weinig. Vooral omdat ruim twee jaar geleden het poldermodel bij het grofvuil is gezet door KLM. Er moet nu al redelijk vaak geannuleerd worden omdat de vliegers eventjes niet meer in hun vrije tijd naar Schiphol willen komen. En zich tevens wat strikter aan de CAO houden.

Als dit de sfeer tekende, ben ik benieuwd wat er de afgelopen dagen uit het CAO overleg is gerold.
 
Voor wat betreft het fonds van de vliegers zijn er volgens mij nooit pensioenverliezen geweest. Integendeel: KLM heeft juist altijd afgeroomd. In totaal 400M voordeel gehad.

De impact van de waardeveranderingen/rekenrente van de pensioenpotten hebben met deze laatste boeking ca 5.8 miljard negatief op het eigen vermogen op de balans gedrukt.

Dit is voor belasting.. Na belasting zal dat ca -4.4 miljard zijn.

In normaal nederlands... zonder dit (puur KLM) verhaal had het eigen vermogen ca 4.4 miljard hoger geweest...

Het hoe en waarom weet ik ook niet exact.. Dat weet Orange exact. Ik kan mij vaag iets voorstellen dat KLM de overwaarde in de pot tot haar vermogen mocht rekenen en dat toen dit wegsmolt door de veel lagere rekenrente KLM verliezen moest nemen?

AF kent dit niet omdat in frankrijk er nauwelijks een pensioenpot is.. Een (wellicht iets te simplistische weergave) De werkelijke uitgaven worden in dat jaar als kosten genomen.

Als je .. zoals in Nederland een echte pot aanhoudt.. moet deze pot ook echt dekkend zijn. Daarvoor neemt men de rekenrente.. Het werkelijke resultaat is niet van belang.
 
https://www.telegraaf.nl/financieel/1966242/klm-dook-in-2017-fors-in-het-rood

Ok, een afboeking van 1.8 miljard (!) op de pensioenen van cockpit en cabine.

Orange (of NfS) , kun je dat mischien aan een economische nitwit uitleggen?

ja, ik ben een ouwe l*l, maar dat is dus gewoon 4 f*cking miljard gulden!!

Het afschaffen van het STROT is niet de oorzaak van de afboeking van 1,8 Miljard.

Het omgaan van een Defined Benefit naar een Defined Contribution is de oorzaak. Het plaatje hieronder geeft dat goed weer:



Min of meer toeval maar hij komt bijna netjes uit:
Omdat onder andere 31 december 2017 niet de datum is dat men overging maar eerder.



Bij een Defined Benefit pensioen wordt het overschot toegerekend aan de werkgever, bij een Defined Contribution niet.

Het betreft een Non-Cash boeking die alleen het Eigen Vermogen van KLM aantast, (vermogen wat ze hard nodig hebben, alleen daar gaat het nu niet over).
 
Laatst bewerkt:
Morgen komen de cijfers van het 1e kwartaal voor AFKL tevoorschijn.
Normaliter is het 1e kwartaal het slechtste kwa resultaat van de 4.

Ook is vanaf heden de nieuwe methode van de leaseverplichtingen (die volledig worden meegenomen) op de balans zichtbaar.

In een door AFKL zelf verzameld document kunnen we schattingen vinden van een aantal analisten:



Het komt erop neer dat de schattingen uitgaan van een verlies voor wat betreft operationele winst (32 Miljoen negatief) en een Netto verlies van (98 Miljoen). Maar eens kijken of morgen de koers (nu 8,37) wil reageren en in hoeverre men rekening heeft gehouden met stakingsdagen.
 
Laatst bewerkt:
Cijfers 1e kwartaal. Kort samengevat: Wat valt er meer te zeggen dan dat het operationeel resultaat bij KLM (+ €60 miljoen) volledig teniet wordt gedaan door de roekeloosheid van een paar Fransen (- €75 miljoen)?



https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/146166

Af draaide -178 mio waarvan 75 toe wordt geschreven aan stakingskosten.. In q2 is er veel meer gestaakt? Dat zal een veelgrotere impact hebben (nu 225 mio?).

HV (-58), MP (?) en maintenance (27) zitten hier ergens doorheen. Geen idee hoe en waar deze worden toegerekend.

Het wordt tijd dat men staken gaat verbieden in frankrijk. De macht van de bonden slaat nergens op.. zeker als ze ook onverantwoord bezig zijn. Ik vermoed dat heel veel fransen dat inmiddels steunen.. Ook fransen worden moderner en snappen dat dit soort oud denken .. en de staat helpt ons wel als het mis gaat.. voorbij is.

Wat wel opvalt is dat KL met 1150 FTE is gegroeid terwijl AF met 250 FTE is gedaald. Achter de schermen is men dus wel degelijk bezig met reducties.

Hoe uberhaupt een salarisverhoging kan worden betaald is mij een raadsel.
 
Dat is ook niet te betalen. Binnen KLM wordt met argusogen naar deze gang van zaken gekeken. Het begint trekjes van een anarchistisch zooitje te krijgen. Die lui zijn niet van deze planeet met hun eisen. Dit is overigens goed nieuws voor de wetenschap. Die is al heel lang op zoek naar leven op een andere planeet. Welnu, dat is dus gevonden en het is veel dichterbij dan men altijd dacht.
 
Schiet mij alsjeblieft niet neer maar ik zit midden in het aanname proces voor de KLM en wil graag weten hoeveel deze gang van zaken nou weegt voor KLM. Zie ik mijzelf nu solliciteren voor een zinkend schip of is dat te overdreven. Lees ik zit in het midden oosten waar het al jaren lijkt op een zinkend schip ;)
 
Het lijkt er op dat KLM vanaf nu als een malle gaat aannemen en opleiden en dat de ‘productie’ van KLS voorlopig niet aan de behoefte van KLM kan voldoen. Er is nu bijna groen licht om maximaal gebruik te gaan maken van externe instructeurs.
 
@zandbakpiloot: ik zie om mij heen bij de collega’s nog geen blinde paniek. We vinden het zorgelijk wat er in Frankrijk gebeurt, maar KLM is een solide club. Ik maak me vooralsnog geen zorgen over het voortbestaan.
 
Terug
Bovenaan