De uitdagingen van de Koninklijke....

Interessant artikel uit het FD:


(* plaatje is klikbaar om door te linken)

AFKL = 29,6%
LH = 23,0%
IAG = 21,7%
EASY = 12,8%
RYAN = 10,3%

Je zou hopen dat binnen het concern Air France-KLM de KLM-groep een positieve afwijking zou laten zien t.o.v. die 29,6%.

KLM-Groep (2017)
Omzet = 10,340 Miljard
Employee expenses = 2,955 Miljard

Personeelskosten in percentage van de Omzet = 28,6%

Daarmee ga je het op de lange termijn niet redden noch Air France noch KLM. Toch zijn de cijfers nog wel wat vertekend immers bij RyanAir staan veel vliegers niet op de payroll maar zijn dat external expenses en geen personeelskosten.
 
Volgens mij hebben iag en lh geen eigen afhandeling en/of sleep en tankdienst etc, beetje appels met peren vergelijken zolang niet in beeld is gebracht wat de verschillende bedrijven wel/niet uitbesteden......
 
Volgens mij hebben iag en lh geen eigen afhandeling en/of sleep en tankdienst etc, beetje appels met peren vergelijken zolang niet in beeld is gebracht wat de verschillende bedrijven wel/niet uitbesteden......

Geen tankdienst rest wel degelijk in house bij IAG (en dacht LH ook).

https://www.youtube.com/watch?v=_wXKxoopFwc


Ook hebben beiden een eigen TD die ruimschoots hun eigen broek op kan houden. De TD van LH is volgens mij vele malen groter en winstgevender dan die van IAG en KLM.


Wat Orange ook vast wel boven water kan halen is het aantal vliegers per vliegtuig bij BA, LH en KLM. Die getallen zijn waarschijnlijk nog meer confronterend in het nadeel van KLM dan de bovenstaande tabel van Orange. Al is het bij BA op dit moment de andere extreem wat resulteert in 12 keer de oceaan over (6 trips) op LH in een maand...
 
Laatst bewerkt:
En hoe zit het met het aantal deeltijders vergeleken met de Lufthansa groep en IAG?
Parttimers zijn relatief duur.
 
En hoe zit het met het aantal deeltijders vergeleken met de Lufthansa groep en IAG?
Parttimers zijn relatief duur.

ik verwacht, maar dat is puur een aanname, dat zowel Lufthansa als BA meer parttimers in dienst hebben aangezien bij beiden word door gevlogen tot 65.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ongelofelijk dat KLM blijft lekken naar de media en met tendentieuze inhoud “vliegers eisen meer poen” en “Actiedreiging in de drukke zomermaanden” probeert het vliegerkorps zwart te maken bij het publiek.

Als kers op de taart vind ik wel de uitleg van de KLM woordvoerder dat er geen vliegertekort is en dat vluchten worden geannuleerd omdat de vliegveiligheid voorop staat, yeah right....

Wie stuurt al die Commercial Desk mails eens door naar Yteke?
 
Voorlopig geen nieuwe CEO vanwege vakantie van ambtenaren

Voorlopig geen nieuwe CEO vanwege vakantie van ambtenaren

Ambtenaren hebben vakantie en daarom benoemen wij voorlopig geen nieuwe CEO. Ik meen mij te herinneren dat e.e.a. half juli geregeld had moeten zijn. Maar half juli valt volgens mij ook in de vakantieperiode. Dit had dus ook meteen bij de aanvang van de vakantieperiode gezegd kunnen worden:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/voorlopig-geen-nieuwe-baas-air-france-klm
 
Goedemorgen allen.
Ik kan geen specifiek topic vinden voor mijn vraag, dus ik zal deze even hier posten (leek mij meest algemene topic..)

Afgelopen maand heb ik een positief selectie resultaat te horen gekregen voor Transavia (het spijt me als ik hier vloek in de kerk..) en vroeg mij in het Transavia Topic hardop af of iemand een tip had voor een accommodatie in de buurt van Schiphol? Ik ben namelijk van plan om in het zuiden des lands te blijven wonen, maar op werk/standby dagen in de regio Schiphol te verblijven.
Helaas kon in het Trans topic niemand mij helpen, dus heeft een van jullie misschien een tip of kan me een PM sturen?

Alvast bedankt!
 
Allereerst van harte gefeliciteerd ! Transavia is een hele leuke club met zeer professionele collega’s , dus dat is niet vloeken in de kerk. Ik wens je een fijne tijd toe. Terug naar je vraag: specifiek weet ik het niet, maar generiek weet ik wel dat in Hoofddorp heel van accomodaties zijn die door vliegers gedeeld worden. Je bent echt niet de enige die ver weg woont , dat is tegenwoordig heel normaal. Via via zal je er dan ook snel achter komen is mijn verwachting . Succes.
 
Aanstaande woensdag 20 februari worden de resultaten van AFKL van het 4e kwartaal en over geheel 2018 bekend gemaakt. De analisten hebben reeds hun schattingen afgegeven.

Algemeen: Over het 4e kwartaal 2018 verwacht bijna niemand winst
Over geheel 2018 zou er aan Nett Profit meer dan 600 Mln moeten staan.



Er ontstaat in aanloop van a.s dinsdag een beetje de rare situatie dat iedereen en alles zich met KLM bemoeit, echter de man waarom het gaat Pieter Elbers is al een tijdje niet meer waargenomen de laatste 2 weken. Ik zou graag een teken van leven van hem zien en horen dat hij nog gewoon in functie is en niet reeds thuiszit.

Volgens Bloomberg is Elbers in ieder geval a.s. woensdag aanwezig tijdens de presentatie van de cijfers:
"Elbers will attend the presentation of Air France-KLM earnings in Paris, another KLM spokeswoman said."


(Klik op header voor artikel)

Inmiddels is er ook de #bluestormrising hashtag op Twitter met het laatste nieuws omtrent Elbers zijn positie.

Zaterdag ochtend 16 februari duikt er een hele smerige theorie op rond de positie van Elbers. Ten behoeve van Mark Rutte zijn mogelijke nieuwe baantje in Europa zou de positie van een CEO geofferd worden.
https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/onderwerpen/491106-kees-boonman-over-rutte
 
Laatst bewerkt:
https://www.latribune.fr/entreprise...-pieter-elbers-sur-la-gouvernance-807774.html



Door Translate gehaald:


Volgens onze informatie ontstond er vrijdag een compromis over groepsbestuur. Het moet echter worden gevalideerd door de raad van bestuur van Air France-KLM.
Einde psychodrama in zicht bij Air France-KLM? Misschien. Terwijl de opwinding om Pieter Elbers aan het roer te houden van het Nederlandse bedrijf KLM zijn hoogtepunt bereikte in Nederland deze week, lijkt de situatie te deblokkeren. Ter herinnering: de ambtstermijn van de voorzitter van de raad van bestuur van KLM verstrijkt eind april en de ijzige relaties tussen Air Smith General Manager Ben Smith en Pieter Elbers, evenals verschillen over de organisatie van de groep. die zich niet alleen tegen de twee mannen, maar ook tegen Pieter Elbers en een deel van de directie van Air France-KLM verzette, stelde de vraag om Pieter Elbers wel of niet te handhaven. Samengevat, terwijl Ben Smith de samenwerking tussen de twee bedrijven wil verbeteren, is Pieter Elbers voorstander van een autonomie van het Nederlandse bedrijf.

Nieuw project voor groepsorganisatie

Volgens onze informatie werd een compromis bereikt over het bestuur van de groep tussen de verschillende partijen, waardoor de verlenging van Pieter Elbers aan het hoofd van de KLM kwam in gunstige vaart. Afgelopen vrijdag, tijdens de KLM Raad van Commissarissen waarin Ben Smith en de leden van de nominatiecommissie Air France-KLM aanwezig waren, heeft de Nederlandse leider, volgens onze informatie, ingestemd met het organisatieschema van de groep gepresenteerd door Ben Smith. Dit versterkt de samenwerking van Air France en KLM in verschillende belangrijke sectoren, zoals de vloot, zonder de huidige organisatiestructuren te beïnvloeden. Met andere woorden, in tegenstelling tot verschillende projecten die in het verleden zijn gepresenteerd, voorziet het Ben Smith-project niet in de herplaatsing van bepaalde bedrijfsposities aan de groep.

Twee DGA's van Air France-KLM: Pieter Elbers en Anne Rigail

Ben Smith is ook van plan om de "CEO commissie van" Air France-KLM, een mini-executive van Air France-KLM die veel bazen van Air France-KLM, KLM en opgenomen te versterken Air France, en stelt de benoeming van Pieter Elbers en Anne Rigail, Chief Executive Officer van Air France, voor als adjunct-directeur-generaal van Air France-KLM, naast hun functies binnen hun bedrijf.

Naast Pieter Elbers zijn ook het Air France-KLM Executive Committee en de leden van de Board of Directors van Air France-KLM die het project in handen hadden, voorstander van het project van Ben Smith. Blijft in het bestuur van Air France-KLM om te beslissen nadat hij de presentatie van de visie van Ben Smith voor de groep heeft gehoord en de positie van Pieter Elbers in detail heeft geanalyseerd.

Raad van bestuur dinsdag 19 februari

Zal hij dit doen in de raad van bestuur die is gepland op dinsdag 19 februari, de dag vóór de publicatie van de financiële resultaten, of later?
"De echte deadline is eind april", zegt een binnen Air France-KLM, verwijzend naar de einddatum van Pieter Elbers 'termijn.
Echter, tenzij er nieuwe bom in deze explosieve kwestie, de door Ben Smith voorgesteld, volgens een andere bron, op het goede spoor governanceregeling te worden gepresenteerd dinsdag op de Air France-KLM Raad van Bestuur.
Terecht vroeg een woordvoerder van Air France-KLM geen commentaar.

Anne-Marie Couderc in het bestuur van KLM?

De vraag over Ben Smith's toetreding tot de raad van commissarissen van KLM, die KLM altijd heeft geweigerd, is nog niet vastgesteld, met de prioriteit om een ​​oplossing voor het 'dossier' Pieter Elbers te vinden. Het principe van de toetreding van een lid van de "holding" van Air France-KLM tot de raad van commissarissen van KLM lijkt echter overgenomen. Volgens sommige bronnen houdt de keuze van Anne-Marie Couderc, de niet-uitvoerende voorzitter van Air France-KLM en voorzitter van de nominatiecommissie, het touw vast.

Ondersteuning van KLM-medewerkers bij Pieter Elbers

Twijfels over de vernieuwing van Pieter Elbers leidde tot surrealistische reacties in Nederland. Meer dan 1.000 KLM-medewerkers demonstreerden donderdag op het hoofdkantoor bij Schiphol International Airport in Amsterdam om Pieter Elbers te ondersteunen. Ze dienden een petitie in, ondertekend door 25.000 werknemers, met borden met de tekst "KLM needs Elbers", omgeven door blauwe harten. Afgelopen vrijdag had Ben Smith een ontmoeting met Wopke Hoekstra en Cora van Nieuwenhuizen, respectievelijk minister van Financiën en minister van Infrastructuur van de Nederlandse overheid.
"Als ministers doen we er alles aan om de toekomstige belangen van KLM veilig te stellen", vertelde Wopke Hoekstra de verslaggevers na de besprekingen. "De discussies waren intens," zei hij.
Premier Mark Rutte werd zelfs ondervraagd over het onderwerp. Als hij benadrukte dat KLM buitengewoon belangrijk was voor de Nederlandse economie en essentieel is.


Unquote


Edit: de Wakkere Krant is ook wakker:

https://www.telegraaf.nl/financieel...utm_medium=referral&utm_campaign=artikel-copy
 
Laatst bewerkt:
Bijzondere uitspraak .. dat alles in oktober al bekend was..

Wat mij ook verbaasd is dat er met geen woord over de a350 is gesproken?
 
Terug
Bovenaan