Jumbo,
Allereerst: als je me citeert, doe het dan niet selectief want ik beschuldig niet alleen de SNPL van een pokhouterige opstelling maar ook de directie van AF...
De KLM-vliegers houden een maandje radiostilte om het poldermodel nog een kans te geven, dus neem ik de honneurs wel even waar:
De AF vliegers hebben weinig salaris verhoging gehad over de laatste jaren terwijl hun productiviteit (vliegers niet rest van AF) veel hoger is dan die van andere vergelijkbare groepen vliegers groep binnen het AF-KLM concern
De KLM-vliegers hebben niet alleen geen salarisverhoging gehad de afgelopen jaren, ze hebben zelfs fors ingeleverd door 15% meer te produceren voor hetzelfde salaris en bovendien hun pensioenleeftijd met twee jaar verhoogd om de KLM financieel te ondersteunen. Jouw stelling dat AF-vliegers productiever zijn dan KLM-vliegers is zeeeeeeeeeeeeeeer ongeloofwaardig, ik daag je uit om dat cijfermatig te onderbouwen.
ook zien ze continu de productie afspraken gebroken worden die afgesproken waren toen AF KLM over nam tig jaar geleden.
Dat is feitelijk onjuist, er is alleen gesteggel geweest over de manier waarop je productie berekent (aantal vliegtuigen/routes of ASK's). Als de AF-vliegers zich gehouden hadden aan de doelstellingen van Transform 2015 (aantoonbaar niet gebeurd, getuige een door de SNPL verloren rechtszaak in deze), was er ook bij AF meer groei mogelijk geweest. KLM heeft groei moeten laten liggen omdat anders de afgesproken productieverdeling in gevaar zou komen.
De winst verdeling binnen het AF-KLM concern is ook niet zo zwart/wit als dat de Nederlandse kranten doen voorkomen. Een belangrijke reden waarom de winst meer aan de KLM kant valt en de verliezen aan de AF kant zijn de voordeligere belasting regels in NL voor winst en de voordeligere belastingregels in Frankrijk voor verliezen waardoor het interessanter is om winst en verlies op die manier weg te schrijven in de respectievelijke landen.
OK, dan kijken we speciaal voor jou even naar de EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation) oftewel het bedrijfsresultaat voordat er belasting e.d. wordt geheven:
AF: 1761 miljoen op een omzet van 15.828 miljoen
KL: 1496 miljoen op een omzet van 10.340 miljoen
AF presteert dus aanzienlijk minder goed dan KLM, zelfs als je het belastingregime buiten beschouwing laat. Winsten en verliezen omboeken om belastingredenen is slechts zeer beperkt toegestaan en niet de reden waarom AF het slechter doet dan KLM. Voor verdere cijfermatige afslachting van jouw betoog: Orange, kom er maar in!
Macron is begonnen met het hervormen van de Franse arbeidsmarkt (en daarmee een verlaging van de premiedruk op Franse bedrijven), maar daar lopen de dames en heren AF-piloten ook tegen te hoop. Ladies and gents: you cannot have it both ways.