De uitdagingen van de Koninklijke....

Vanaf vandaag is het Iraqi airspace weer geopend en met namen Emirates op weg naar en van Europa maakt daar direct gebruik van als eerste en enige carrier.
Is niet helemaal compleet ook Turkish vliegt naar en van Bagdhad, en maakt dus gebruik van Iraqi airspace.

Link openstelling: http://flightservicebureau.org/international-airlines-resume-iraq-overflights-airspace-reopens-today/

Het gaat om deze 2 routes UM860 en UM688:



Screenshot van +/- 12:30 van vandaag.



Emirates will met ongeveer 150 vluchten per dag inplaats van over Iran voortaan over Irak vliegen en besparen daarmee +/- 7 minuten vliegtijd op de routes naar en van Dubai.

Nou heeft KLM niet zoveel bestemmingen in het Midden Oosten, die ook van deze route gebruik zouden kunnen maken:
Dubai
Kuwait City
Bahrain
Abu Dhabi
Muscat

NB: Ook Transavia vliegt AMS - DXB

De besparing die het echter Emirates oplevert is licht (limited) per vlucht echter 150 vluchten per dag * 7 dagen per week = 1050 * 7 minuten
Dan hebben we het over ongeveer 122 vlieguren besparing per week. dat is een belangrijke (significant) besparing.

Sinds deze week hebben FAA en EASA ook weer toestemming gegeven voor gebruik van het Iraakse luchtruim. KLM heeft deze routes dus ook weer in gebruik genomen.
 
Erg benieuwd hoe er binnen KLM naar Low cost longhaul concurenten aangekeken word. Een paar jaar terug werd er verbaasd gereageerd over de uitspraak dat ook voor KLM niet de ME3 het grootste gevaar zouden brengen maar (europese) low cost longhaul maatschappijen.

Norwegian is deze winter op de trans atlantische routes met 858513 stoelen groter dan KLM (569054) en AirFrance (840324). En met zowel Norwegian als Level die al een basis hebben in Parijs en beide die openlijk intresse getoont hebben in het openen van een basis in Amsterdam ligt het vuur onderhand aan de wel bekende schenen. Hoe word dit intern ervaren of word er op dit moment hetzelfde tegenaan gekeken als tegen easyJet 15-20 jaar geleden; Dat ze nooit een volwaardige concurent zullen worden?

Goed punt. Sterker nog: Lowcost airlines richten zich steeds meer op netwerkverkeer vanuit knooppunten (hubs). Daarmee komt ook de discussie over verplaatsing van lowcost vluchten van Schiphol naar Lelystad in een heel ander licht te staan. Tijdens het kamerdebat over Lelystad airport gisteravond werd ook door een aantal kamerleden gewezen op o.a. Easyjet die zogenaamd niets voor het netwerkverkeer betekent. Wel voila: O.a. Easyjet is druk bezig om Europese knooppunten in te richten als overstapplaats van low cost short haul naar low cost long haul. Zo ook op Milaan Malpensa:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/142571

Easyjet is daarmee, naast o.a. Norwegian, een netwerkcarrier aan het worden. En de schaarse slots op Schiphol "moeten" gereserveerd worden voor het netwerkverkeer, aldus o.a. Kabinet en KLM.

Wat zij er echter niet bij zeggen, maar wel bedoelen, is: Schiphol als netwerkluchthaven met KLM (met partners) als enige netwerkcarrier.

Die strategie wordt nu achterhaald: Indien o.a. Norwegian en Easyjet daadwerkelijk netwerkvervoer aanbieden dan zijn dat, samen met KLM, de airlines die conform het Nederlandse beleid van Schiphol gebruik gaan maken. Alleen is dat besef nog steeds niet bij beleidsmaker doorgedrongen. Daar sta je dan met je intenties om oa Easyjet en Norwegian naar de polder te verbannen.
 
Laatst bewerkt:
Sinds deze week hebben FAA en EASA ook weer toestemming gegeven voor gebruik van het Iraakse luchtruim. KLM heeft deze routes dus ook weer in gebruik genomen.

En dat is dus ook wat er sinds vandaag gebeurt:



Ook BA, Turkish, Etihad en Qatar maken weer gebruik van het Irakees luchtruim wat sinds 2014 ergens gesloten werd.

Dank voor de tip!
 
Right, de staking bij het cabinepersoneel lijkt van de baan, nu de VNC na een slim spelletje good cop - bad cop met de FNV een principeakkoord heeft bereikt. Veel goodies voor de dames, betaald door een nieuw cabineproduct waardoor vrijwel alle widebody vluchten met een poppetje minder toe kunnen. Goed gespeeld door de bonden én KLM. Het cabinepersoneel krijgt er structureel geld bij én profiteert alsnog mee van de verbeterde winstdelingsregeling. De KLM drukt langs deze weg de -1CA er structureel en vlootbreed door, wat een aanzienlijke besparing oplevert. Mede door een verdere versobering van het soft product.

Voor KL zelf een paar donkere wolken met dank aan het 500k plafond van Schiphol. Was daar eerst de schimmige constructie met de Russen, nu moeten er onder druk van de EC slots worden afgestaan aan Norwegian:

https://www.ad.nl/economie/goedkoop-naar-new-york-dankzij-eu~a80c43b1/

De uitdagingen stapelen zich op, never a dull moment.
 
Laatst bewerkt:
De KLM drukt langs deze weg de -1CA er structureel en vlootbreed door, wat een aanzienlijke besparing oplevert.

Ik vind de berichtgeving momenteel louter nog in “burger-media”, maar daar blijkt juist uit dat de -1CA teruggedraaid wordt.

Nu.nl schrijft:
”Belangrijkste punten uit het akkoord zijn een loonsverhoging van 3,5 procent in drie fases en het terugdraaien van de maatregel waarbij op langere vluchten een deel van de reis met een bemanningslid minder wordt gewerkt”

Op het eerste gezicht lijkt er alleen maar winst te zijn voor de cabinecollega’s. Ben benieuwd naar het totale plaatje!
 
De truuk is dat de purser achterin nu achter de kar gaat staan en daarbij een 'gewone' CA overbodig maakt. Voilà, structurele -1. Met de huidige systematiek nog op 40%, straks op vrijwel alle longhauls. Op de 332 straks nog maar 1 tweebander, geassisteerd door de SP. Doet die ook eens wat. ;)
 
Even die 3,5% loonsverhoging ontmaskeren, want er zit per keer een bodem in van 50€. De feitelijke loonsverhoging onderin het loongebouw is daarmee in de buurt van de 6%!!
Kassa en prima gedaan door de VNC. En een stevig lesje onderhandelen voor die kneuzen van het VNV-bestuur.
 
Denk niet dat het per keer is, maar de VNC tekst is inderdaad niet heel duidelijk.

* 1% per 1 januari 2018 met een bodem van 50,-€ zodat collega’s met een lager salaris een vaste minimale
verhoging hebben.
* 1,5% per 1 november 2018
* 1% per 1 februari 2019
 
NvS, je weet best waar ik op doel. Ons bestuur heeft als haantje de voorste voor 3 jaar een kruiwagen met arbeidsvoorwaarden omgekieperd en daar boterzachte tegenprestaties voor teruggekregen. Tegenprestaties die tot op de dag van vandaag niet geleverd zijn. Dát is de crux. Jouw opmerking maakt hier een schertsvertoning van. Het VNC bestuur heeft een CAO afgesproken die hun leden echt iets oplevert! Dus geen onzin van aandelen en RvC zetel, waar ik als 737 vlieger niets aan heb, ik wil een goede WRR! En ik neem aan op ICA ook. Zodat er misschien een kans is dat ik dat door jouw genoemde pensioen ook echt haal. Kijk maar eens om je heen, hoeveel collega’s in de top-200 omdonderen en niet meer vliegen.
Aan 767: deze text is inderdaad niet erg duidelijk.
 
Nieuwe vnc cao valt volgens KLM directie kennelijk binnen 2020 program. Met 4 m/v in de cabine op 138 pax versus 2 cabine op 100 bij KLC... VNC maakt zich echt sterk voor Cityhopper. Not. Spagaatje voor Elbers.
 
Paella, destijds stond KLM er belabberd voor, dus er kon simpelweg niets geregeld worden wat negatief op de balans kon komen. Nu is de situatie compleet anders. Maar dat heeft vooral een externe oorzaak. Het waterhoofd is er nog steeds. Kennelijk geeft de directie het op, wil niet meer het dak repareren nu het nog mooi weer is en is moe gestreden.

Het klopt dat KLM de afspraken niet nakomt richting vliegers en het klopt dat KLM een kunstje geflikt heeft met de uitvoeringsovereenkomst van ons pensioen.

Dus wederom een bezuinigings CAO bij de vliegers zit er niet in. Wel een forse correctie om de boel weer in balans te brengen. En zoals ik elders al schreef: Als er weer eens paniekvoetbal is aan de kant van KLM moet VNV niet de illusie hebben dat ze een voorbeeldfunctie heeft. Geen van de andere bonden is destijds immers gevolgd.
 
NvS, zeker stond de KLM er indertijd belabberd voor, de investering op de 789 stond immers op de tocht. Maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen voor 3 jaar arbeidsvoorwaarden hoeft weg te geven. Een jaar of iets meer had ook makkelijk gekund. En daarna weer verder kijken. Het is algemeen bekend dat 3 jaar vooruitkijken in de luchtvaart glazenbolwerk is, gewoon onmogelijk.
En jouw opmerking over dat verhoogde pensioen is helemaal een fraaie verdraaiing van de werkelijkheid. Ik MOET 2 jaar langer doorwerken! Dat is de waarheid. Dat daar dan een hoger pensioen uitrolt lijkt me niets meer dan billijk. Maar laten we de zaken dus niet gaan omdraaien .
En over die winstdelingsuitkering: die is er voor alle personeel. Nu zelfs met terugwerkende kracht ook voor de cabine. Ik heb liever gewoon structureel goed geregelde zaken, als een goede WRR, dan dit soort flipperkastuitkeringen.
Ik lever deze uitkering graag in, als ik de oude WRR terug mag krijgen.
 
Nieuwe vnc cao valt volgens KLM directie kennelijk binnen 2020 program. Met 4 m/v in de cabine op 138 pax versus 2 cabine op 100 bij KLC... VNC maakt zich echt sterk voor Cityhopper. Not. Spagaatje voor Elbers.

De VNC is momenteel een beetje druk met een 'iets' grotere groep, als alle KLM CAO stof is neergedaald komen de KLC'rs ongetwijfeld aan de beurt.
Hoe gek het ook klinkt, het vierde poppetje op de -700 kost inderdaad geld, maar 3 cabine aangevuld aangevuld met een 4de 'Jumper' is ook niet effectief. Het afschaffen van deze aanvul-stewardess levert ook een (weliswaar kleine) besparing op. En als ik mijn goede vriend Ocho Gardena mag geloven gaan de-700s er toch binnen relatief korte tijd uit. Problem solved. Laat maar komen die E195-E2. Go Pratt!



volgens een ander forum lid gingen "we " er wel uitkomen.
Niet dus.

De FNV heeft de staking van morgen afgeblazen. Oké, het duurde wat langer, maar ze zijn er uit. KLM heeft z'n -1, alle functies blijven behouden. Iedereen blij, al begint een enkel cabinelid zich nu wel achter de oren te krabben.
 
767, zie die opmerking van mij wel in die tijd, best lang geleden. Ze zijn er toen niet uitgekomen. Nu in feite ook niet. Er wordt op geen enkele wijze invulling gegeven aan de performdoelstelling. De -1 mogen ze houden, maar dat is a) onvoldoende en b) niet structureel. De directie is gewoon ordinair door de knieën gegaan en bezweken. Daarmee is mijn vertrouwen in deze directie weg. Ik zeg er meteen bij: helaas, want ze waren goed op weg.
En de overige domeinen zullen nu ook de balans gaan opmaken. Er is tijdelijk rust gekocht bij de cabine, maar het gaat stormen bij de overige domeinen, zeker bij de vliegers.
 
Terug
Bovenaan